poster

Yojimbo

  • Československo

    Tělesná stráž

  • Česko

    Ochránce

  • Japonsko

    Jódžinbó

  • Japonsko

    用心棒

  • Japonsko

    Yōjinbō

  • Slovensko

    Yojimbo - osobný strážca

  • Velká Británie

    Yojimbo

  • USA

    Yojimbo

Drama / Akční

Japonsko, 1961, 110 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Eodeon
    ****

    Jak se praví už na začátku, padl rod Tokugawa a samuraj Sanjuro (Toshirô Mifune) přišel o svého pána, císaře. To jsou prosté okolnosti, ze kterých vychází první film Akiry Kurosawy, který jsem zatím viděl. Tento legendární japonský režisér je jednoznačně právem nazýván mistrem. Jeho film Yojimbo má mnoho kladů od nominací na Oscara oceněných kostýmů, po syrový humor, přesvědčivé charaktery postav nebo velkou podobnost s westerny, na čemž se mimo jiné podílí i pěkná hudba Masaru Sata. Akce, zejména pak šermování samurajským mečem, je zde minimum, zato je však skvěle ztvárněná, rychlá a svižná. Ale myslím, že to vůbec není to hlavní, o co ve filmu jde. Tím je totiž příběh samuraje Sanjura, který přišel o pána, jinak řečeno - ronina. Okolnosti jeho cesty jsou dané a vše, co se přihodí, je očekávatelné. Ale samuraj musí být služebníkem, aby byly jeho činy správné, nebo alespoň omluvitelné. Bez zavedeného principu mu zbývá pouze bojový výcvik, který se velmi úzce váže na přísnou disciplínu. Boj nastává, jen když není zbytí. Samurajovým účelem není prolévat krev, pokud to není nezbytné (i takový případ může nastat, o čemž i tento film vypráví), nebo pokud si důsledky nežádají opak a zabití si ze své vůle přeje pán. Co se však stane, jestliže čestný bojovník a ochránce zájmů svého ctěného pána pozbude svého účelu? Nevyhnutelnou cestou je stát se yojimbo - tělesnou stráží. Tento film zkoumá propastné morální rozdíly mezi dvěma zdánlivě totožnými životními cestami. Yojimbo je osobní strážce, ale také placený zaměstnanec za prolévání krve pro dobro svého zaměstnavatele, čili z jiného pohledu i vrah. Na této cestě už není žádné ospravedlnění činů, žádný cíl, žádná vznešenost ani čest. Yojimbo je pro samuraje, který přišel o pána a tedy i o účel bytí, nevyhnutelnou, ale i nepřijatelnou změnou. Tento film vypovídá právě o této změně, která je krvavá, krutá, občas i syrově směšná a hořká. Kým je Sanjuro na jejím počátku a kým na jejím konci? Hrdinou, který ubližuje jen těm zlým? Tento film mi nejvíce připomněl jeden důležitý axiom o životě těchto legendárních bojovníků; Samuraj nerozhoduje, činí. Nikdy naopak. Kdo zemře a kdo ne, to není jeho volba.(18.2.2006)

  • EdaS
    ****

    Můj první Kurosawa a moc se těším, až si seženu další jeho pecky. Yojimbo mě uchvátil atmosférou (šíleně se mi líbí, když vítr dramaticky rozfoukává prašnou cestu kolem hlavních postav), drsně se tvářícím Toshiro Mifunem (vůbec se už teď nedivím, že hlavní hrdina románu Johna Irvinga Until I Find You se snažil napodobovat jeho škleb, určitě se to může hodit) a překrásnou širokoúhlou kamerou. FIlm není určitě zajímavý jen pro srovnávání s jeho remaky, dodnes je to ukázka skvělé a nadčasové filmařiny.(24.6.2006)

  • honajz
    *****

    Vloni vzniklá společnost Filmohuse se soustředí na dovoz zajímavých filmů na DVD, jež sice minuly označení blockbuster, ale buď v nich hrají známí a slavní herci, nebo je režíroval známý režisér, či jde o mimořádná umělecká díla. Nyní na trh přichází první trojice disků z kolekce filmů Akiry Kurosawy. Obsahuje filmy The Hidden Fortress, známý také jako Tři zločinci ve skryté pevnosti, Sanjuro (Odvážní mužové) a Yojimbo (Tělesná stráž). První se stal pozdější předlohou pro Hvězdné války a vypráví o dvojici zlodějíčků, kteří se náhodou připletou do cesty samuraji, jenž ochraňuje princeznu. Yojimbo byl předlohou např. snímku Poslední zůstává a je o samuraji, který přichází do vesnice, rozdělené dvěma soupeřícími klany. Zpočátku se snaží těžit z obou, ale v určité chvíli se musí na jednu ze stran přiklonit. Sanjuro navazuje na tento film a osamělý samuraj zde pomáhá mladým úředníčkům osvobodit správce. Kurosawa zde všude, v Sanjuro však nejvíce projevuje svůj nadhled a smysl pro jemný humor. Všechny filmy mají obrazový formát 2,35:1, zvuk japonský jak v Dolby Digital 2.0, tak v upmixu do DD 5.1. K dispozici jsou i české titulky. Jediným bonusem na každém disku je pak trailer k dotyčnému filmu.(18.11.2018)

  • nascendi
    ****

    Pustil som si Yojimba hneď po Dodes' ka-den, aby som sa zotavil. Yojimbo je dobrý film, i keď si v trojke mojich obľúbencov od Kurosawu miesto nezískal. Okrem iného aj preto, že tí smiešno-trápni jakuzáci z toho robili komédiu. Pri pohľade na pištoľníka s výzorom Elvisa som si uvedomil, že kolty, ktoré pomohli dobyť Západ obrali v Japonsku o prácu a dôstojnosť majstrov meča. Je to škoda, pretože meč podporoval prirodzený výber, zatiaľ čo kohútik stisne ktokoľvek.(5.2.2010)

  • Kulmon
    *****

    Akira Kurosawa se opět ukazuje jako Mistr samurajských filmů, k čemůuž mu dopomáhá bůh. A když ne on, tak Toshiro Mifune určitě. Jako vždy hraje neohroženého hrdinu, který poseká co mu pod ruku přijde a využívá u toho svého uřvaného hlasu. Tento Kurosawa je dynamický a narozdíl od některých jiných svých děl vůbec nenudí, naopak se to hemží akcí. Není divu, že tento film je nejoblíbenějším i Franka Farmera z filmu Osobní strážce. Kvalitní řemeslná práce.(11.5.2009)

  • - Inspirováno románem "Rudá žeň" (Red Harvest) z roku 1929, od amerického spisovatele a bývalého detektiva Dashiella Hammetta (napsal mimochodem také román “Maltézský sokol“). George Lucas, známý Kurosawův fanoušek, točil Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho (1983) pod falešným názvem "Modrá žeň", jednak kvůli utajení a jednak jako odkaz na svého oblíbeného japonského režiséra. (džanik)

  • - V jedné scéně předvádí samuraj neuvěřitelnou zručnost ve vrhání nožem, to když padající list nožem připíchne k dřevěné podlaze. Scéna se ve skutečnosti točila obráceně. “Předtím“ můžeme na listu vidět zářez v tom samém místě, kde jím “později“ projede nůž. (džanik)

  • - Film byl remakován nejen jako Pro hrst dolarů (1964), ale také jako verze s Brucem Willisem Poslední zůstává (1996). V té mimo jiné zazní i některé totožné hlášky, např. "bude to bolet", než hlavní hrdina poprvé zabije, nebo otázka "lepší, než tohle?". V tomto filmu je tak srovnáván Sanjuro (Toshirô Mifune), používající samurajský meč, s revolverem, ve snímku Poslední zůstává (1996) je zase srovnáván John Smith (Bruce Willis), používající pistole, se samopalem Thompson. Ve snímku Pro hrst dolarů (1964) sice tato hláška doslova není, ale v průběhu filmu je srovnáván revolver, který používá Pončo (Clint Eastwood), s puškou, kterou preferuje Ramon (Gian Maria Volontè). Ve všech třech filmech nakonec hlavní hrdina dostane zdánlivě lépe vyzbrojeného antagonistu svou klasickou zbraní. (Lovec prasat)