Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Steven Spielberg vytvořil během své bezmála padesátileté kariéry nepřekonatelnou sérii průkopnických filmů. Ve snaze zmapovat vývoj této filmařské ikony čerpala oceňovaná dokumentaristka Susan Lacyová z více než třiceti hodin exkluzivních rozhovorů, v nichž se režisér rozpovídal o svém hořkosladkém dětství a celoživotní posedlosti natáčet filmy, o rané televizní kariéře "zázračného dítěte," o raketovém vzestupu ke slávě prostřednictvím neuvěřitelné série kasovních trháků, o pozdějším příklonu k vážnějším dramatickým filmům a také o osobních a profesních vztazích, které si během let vypěstoval. Nedílnou součástí dokumentu Spielberg jsou i příspěvky členů Spielbergovy rodiny, stejně jako jeho přátel a kolegů, a také ukázky i zákulisní záběry z natáčení mnoha jeho přelomových filmů. (HBO Europe)

(více)

Recenze (76)

Matty 

všechny recenze uživatele

Formálně jde o konvenční prokládání mluvících hlav záběry z filmů a jejich výroby, nabízející chronologický přehled Spielbergovy filmografie. Ten je na vertikální ose rozšiřován o nahlédnutí do jeho dětství. Navzdory rozmáchlé stopáži se přitom nedostalo zdaleka na všechny filmy. Nepřekvapivě převažují ty, jimž se v době jejich uvedení dostalo převážně pozitivního přijetí (o Navždy, Hookovi, Ztraceném světě nebo Amistadu nepadne ani zmínka) a jež reflektují témata, která jsou pro Spielberga, alespoň podle autorky dokumentu, určující (demokracie v Lincolnovi, vztah otce a syna v Chyť mě, když to dokážeš, boj proti teroru v Mnichově). ___ Lacyová zvolila podobný interpretační klíč jako Molly Haskellová v nedávno vydané Spielbergově biografii, jen je méně kritická: Volbu a zpracování určitých témat vysvětluje skrze vlivy, které Spielberga formovaly v dětství (strach z neznámého, rozvod rodičů, židovský původ). Díky tomu se jí daří vyprávět o Spielbergově osobním životě, aniž by ztratila ze zřetele filmy, které tvoří alfu a omegu dokumentu. ___ Tón je sice převážně adorační (s výjimkou Purpurové barvy, označené za „falešnou a disneyovskou“), ale bez patosu a zbytečného opakování dříve vyřčených slov chvály (neslyšíme tak neustále dokola třeba to, že je Spielberg skvělý otec, který ví, jak režírovat děti). Mluví navíc hlavně Spielberg sám, který raději než o tom, jak v mládí balil holky (to se dozvíme od Briana De Palmy), povídá o konstrukci příběhu a technickém řešení konkrétních scén a svými slovy v zásadě potvrzuje to, co o něm říká většina účinkujících (z nichž nejpřínosnější postřehy nabízí Martin Scorsese a Janet Maslinová) – má mimořádný vypravěčský talent a schopnost sdělovat významy obrazem a skoro instinktivně chápe, jak scénu pojmout, aby byla srozumitelná a zároveň atraktivní pro diváka. ___ Pokud jste coby Spielbergovi fanoušci viděli making of většiny jeho filmů, případně dokument, který o něm natočil Richard Schickel, moc nového se nedozvíte, ale budete si moct díky lidem, které je radost poslouchat, připomenout, v čem spočívá Spielbergova jedinečnost. Během sestřihu slavných filmových momentů podbarvených hudbou Johna Williamse vám pak nejspíš stejně jako mi naskočí husí kůže. V rámci zvoleného pojetí a zaměření na širší divácké vrstvy uspokojivá práce, ale kdyby se někdo v budoucnu pustil do formálně či interpretačně odvážnějšího dokumentu o mistrovi, nezlobil bych se. 80% ()

Vajonek 

všechny recenze uživatele

Na to, že je film poměrně dlouhý, vůbec nenudí. Řekla bych, že se zde daří strhnout diváka zejména nadšeným vypravováním samotného Spielberga. A rovněž třeba i jen "pouhými" záběry z jeho známých, v mnohých případech revolučních snímků. Líbilo se mi, jak byly poskládány a vzájemně se doplňovaly jednotlivé úseky režisérova pracovního i osobního života, jak jsme mohli postupně čím dál více poznávat a pochopit, jak ovlivnilo Spielbergovo soukromí výběr látky i způsob tvoření jeho filmů. Zajímavé byly i archivní záběry z natáčení, videa či fotky mladého režiséra. Také jsem neměla pocit, že by se nám tvůrci snažili představit Spielberga jen v superlativech, působilo to na mě jako snaha ukázat ho opravdu takového, jaký byl, se všemi klady, zápory, strachy, nejistotami i věcmi, co ho dělají šťastným. A toho si cením. Občas jsem měla pocit, že si v dokumentu někteří hovořící protiřečili (např. když nejprve bylo řečeno, že úspěch Jurského parku byl jasný hned, jak se podařilo zakomponovat digitálně vytvořené BĚHAJÍCÍ ještěry, aby za chvíli bylo vykládáno, že Spielberg s filmem riskoval, nevěděl, zda uspěje atp. - a takových míst bylo ve snímku více) a možná přece jen mohl být trochu kratší (kdyby se sem tam některé promluvy vypustily, zkrátily, asi by se nic nestalo). Nicméně celkový výborný dojem poslední uvedené věci nezkazí. 90 %. ()

Reklama

Hanys_ 

všechny recenze uživatele

Určitě zajímavé. Je to sice takový ten klasický styl, kdy se jede od prvních po poslední natočené filmy, a ke každému kousku řekne něco sám Steven plus ti, kteří se na tom podíleli plus filmoví kritici. Pro mě bylo docela nové info, jak se ta parta režisérů (Spielberg, Coppola, De Palma, Lucas, Scorsese) dost přátelila i v soukromí a navzájem si pomáhali při svých projektech. ()

Rex Mundi 

všechny recenze uživatele

Tybrďo, má to dve hodiny dvadsať, ale ani chvíľku som sa nenudila. Možno občas pri tých oslavných ódach, ale tie už k takýmto dokumentom patria. Dokonca nebolo preódované, a to už je čo povedať. Zameranie na filmy + súkromie a rozprávanie hlavne o tom (a hľadanie súvislostí) robia z tohto filmu skvelý zážitok pre každého, kto Spielberga minimálne uznáva, ak priamo neobdivuje. A to je snáď každý :-) ()

choze 

všechny recenze uživatele

Tradiční dokument, který přehledně prolétne vše podstatné, co Spielberg natočil, Mistr, jeho rodina, kolegové a filmoví kritici to okomentují/pochválí a rychle se na tom vyrýsuje Spielbergův styl a podstata jeho úspěchu - natáčení epických, vizuálně silných filmů s osobními příběhy (jako hlavní vzor je opakovaně uváděn Leanův LAWRENCE Z ARÁBIE), jejichž leitmotivem je rozpad a znovushledání rodiny (které Spielberg zažil). Příjemná záležitost, která by klidně mohla mít dvojnásobnou stopáž, a po jejímž zhlédnutí mám neovladatelnou chuť dohnat některé mé spielbergovské resty (třeba ŘÍŠI SLUNCE), zkouknout pár dalších filmařských dokumentů a hlavně běžet něco sám natočit. Mimochodem ze Spielbergova asi největšího propadáku 1941, jsem byl jako mladší odvařenej. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama