Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hudební skladatel Pavel Bertl je nenapravitelný hýřil a vášnivý hráč, jeho finanční situace proto vypadá velmi neutěšeně. Takový život těžce nese jeho půvabná choť, která svého rozmařilého mužíčka stále miluje. Přičinlivý právník přesvědčí Pavla, aby dal Heleně svobodu a postará se i o léčku, která má dokázat manželovu nevěru… Důvod k rozvodu je jedna z nejzdařilejších komedií Karla Lamače z rodu tak zvaně společenských a dominují v ní Oldřich Nový jako flamendr a karbaník, Adina Mandlová jako oddaná a milující manželka a Anny Ondráková v roli atraktivní dívky, která má manžela kompromitovat. Předlohou k filmu se stala divadelní hra německého autora Karla Bachmanna "Hráč". Karel Lamač si byl vědom nedostatků poněkud těžkopádného námětu, a proto i do ostatních rolí obsadil tehdejší hvězdy filmového nebe, které garantovaly příznivé přijetí u diváků – kromě již zmíněných se ve filmu setkali s Járou Kohoutem, Jindřichem Plachtou, Otomarem Korbelářem, Ferencem Futuristou a Jaroslavem Marvanem. Divákům se líbila i písnička Járy Beneše "Loučení" v podání Oldřicha Nového. Veselohra měla premiéru v srpnu 1937. Současně byla natočena i německá verze, ve které hrála Anny Ondráková stejnou roli. (Česká televize)

(více)

Recenze (70)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Vím, nepatří k těm nejlepším, ale přesto mám tuhle komedii moc rád. Oldřichu Novému to podle mě jde s Anny Ondrákovou moc pěkně dohromady a scénář, který sice není žádné veledílo, je plný roztomilého humoru. Skvělá je například scéna na baru, v níž do sebe Nový hází jednoho panáka za druhým a Ferenci Futuristovi popisuje, jakou má ten alkohol pachuť. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Průměrná historka, natočená rutinovaným způsobem v době, kdy Oldřich Nový ještě hrával s o třídu slabšími partnery. Zde s Anny Ondrákovou. Ale zase je třeba spravedlivě napsat, že právě tady si po všech schematických milovnících a falešných hrabatech zahrál poprvé svou typickou roli ztřeštěnce v žaketu. Škoda, že ještě neměl lepší scénář. 60% ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Škoda že se Anny Ondra, často přezdívaná Buster Keaton v sukních, kvůli práci v zahraničí objevovala v československém filmu jen sporadicky, s tímto jejím posledním filmovým představením vlastně jen čtyřikrát, ale toto byl zřejmě vůbec její nejlepší a nejznámější film, opět pod Lamačovou taktovkou. Parádní komedie, jak už to bývá zvykem plná lásky, omylu a nedorozumění a nakonec štastných konců. O nezapomenutelné hlášky spolu s vtipnými scénami se tu stará především hlavní duo Nový+Onráková. Z menších rolí musím vyzdvihnot jednounačně Ference Futurista opět jako znamenitého ožralu-navíc vyčůránka:-) Špatný nebyl ani Kohoutův Špargl. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Tady se krásně ukazuje, že i přes skvělé obsazení vlastně ve všech rolích, výsledek nemusí být vůbec tak skvělý. Co se týká příběhu, zábava končí ve chvíli, kdy se Anny zamiluje do Otomara. Potom se děj zvrhává jen ve stále větší frašku zakončenou absurdním a předvídatelným koncem, která je občas i mučením diváka. Naštěstí je příběh občas proložen lepšími chvílemi, například scéna s Novým v baru, kdy přestává pít nebo scéna, kdy slaví Ferenc Futurista narozeniny jsou dokonalé, humorné, inteligentní a mají smysl. Herecky je to vlastně celkem průměr. K hraní dostali nejvíc prostoru Nový, Ondráková, Kohout a Korbelář, ale líbil se mi akorát Nový. Korbelář je tak nevýraznej, že jsem si říkal, proč tam ksakru lezl a nezůstal rovnou doma. Ostatní dva dělali své obvyklé kreace a pukrlata. Závěrečná scéna u soudu a "právnické" dotazování a výslech svědků, jakož i rozhovory navrhovatele a odpůrce nebo samorných svědků jsou spíš k smíchu. No a poslední záběr filmu je opravdu hodně trapnej závěr filmu. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Čím jsem starší, tím raději mám atmosféru pamětnických filmů, i těch ne tak známých jako tento. "Pane, jsem slušné děvče a mou siluetu dosud nikdo neviděl". Miluju taky scénu, kdy se Oldřich Nový lichotkami dostane do kupé Ondrákové jen proto, že má hlad, a odnese si odtamtud večeři :) ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Půvadné a láskyplné rozloučení tandemu Anny Ondráková - Karel Lamač v českém i německém filmu. Posvátná záležitost. Za těch osmnáct společných let spolu dokázali filmový zázrak proměnit ve skutečnost. "Tak si připravte čočku a jedem!" ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Jedna z těch nejlepších ČS komedií do roku 1937. První půlka by snad byla možná i za plný počet. Stará parta Lamač, Wasserman, Heller a Ondráková se naposledy vrací v československém filmu v plné parádě a skončili stejně dobře, jako začali ještě za dob němé éry. Hlavní trojice herců (Ondráková, Nový, Mandlová) je pro mě to nejlepší, co prvorepublikový film nabídl (a nemyslím právě jen 30. léta). Jsou to opravdu herci, a ne jen karikatury nebo bezcharakterní figury, které by mohl hrát kdokoliv jiný. Anny mě dostává tím, jak je ve všech svých filmech emancipovaná, svá a hlavně úplně jiná, než kterákoliv jiná herečka té doby a i zde v ní pořád zůstala troška z těch roaring twenties. Na filmu je znát, že na režisérské sesli seděl člověk, který chtěl posouvat film dál. Kamera nabízí mnohem sugestivnější filmový zážitek, než snad kterýkoliv čs film předtím. Dialogy jsou i dnes velmi úderné a jazyk živý a přirozený. Během první půlky jsem se smál skoro celou dobu, druhá už je o něco slabší, ale přesto je to dobré. Myslím, že je snímek dost nedoceněný, dnes i ve své době, právě proto, že jeho dialogy jsou na tu dobu docela drsné. Však to taky bylo prý až od 16 let. Sexuální narážky, komunikace mezi lidmi, která je dost bez okolků a právě proto je to vtipné. Víc, než komediální snímky například Hugo Haase, jehož zápletky jsou ještě o něco ztřeštěnější a navíc ty filmy vynikaly situacemi, kdy se divák cítí trapně a postavy jednají tak hloupě, až to vtipné není. Tady se chovají postavy tak hloupě, aby to vtipné bylo. Navíc mám tedy pro film slabost i vzhledem k povolání hlavního hrdiny a autoři si nenechali ujít ani píchnutí do moderní vážné hudby, což je v kontextu roku 1937 pro mě zajímavé. Je to doba, kdy ten svár mezi soudobou vážnou hudbou a středním proudem skutečně existoval, poslední generace těch všeobecně známých autorů jako Šostakovič, Stravinskij, Prokofjev a další. Dnes už ten svár probíhá čistě jednostranně, protože většina lidí ani neví, že současná vážná hudba vůbec existuje. ()

burina 

všechny recenze uživatele

Tieto staré, naivné komédie mám dosť rada, ale toto muselo byť hlúpe už aj vo svojej dobe. Anny je tu dosť neznesiteľná, škoda, že ju nenechali hneď na začiatku čáry-máry eskimo zmiznúť. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Pavel Bertl sice miluje svou manželku Helenu, ale ještě o něco vřelejší vztah má k prolévání alkoholu vyschlým hrdlem, zpestřené nerentabilním hazardem. Jelikož nechce manželku nechat napospas exekutorům, tak ve střízlivé chvilce souhlasí s vymyšlením a zdokumentováním své nevěry s kouzelnickou asistentkou Annou, jako důvodem rozvodu. Kouzelný je zejména okamžik, kdy si "napravený" Pavel půjčuje od Anny 2.000 korun, aby jako začínající abstinent hbitě zkonzumoval čtyři panáky whiskey a obratem vyráží k ruletě obnos zhodnotit. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

První půlhodinu je to poměrně zdařilá konverzačka a pak na scénu vstoupí sex-appeal. Nový je v roli téměř Špáty - Rohana báječný, Ondráková působí jako rozjívená sufražetka, která nakonec podlehne svodům přitažlivého mládence. Pištěk je právník natolik oddaný své klientce, že kvůli ní opustí i horký gulášek. Když tak vidím Korbeláře, vůbec se nedivím, že Plavcová zapomene na osm tisíc a může oči nechat jenom na něm. ()

Mariin

všechny recenze uživatele

Dobové hodnocení (1937): Česká veselohra, sice dobře technicky provedená, ale námět má mnoho protikladů a nepravděpodobností. Manželství není líčeno sympaticky, dialogy místy i dvojsmyslné. ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Oldřich Nový rozehrává jako okouzlující flamendr jednu úsměvnou situaci za druhou, ať už jde o návrat z flámu, jednání s exekutory nebo slib, že už nebude pít a věnovat se hazardu. Možná nedosahuje úrovně nejlepších předválečných komedií, na rozdíl od současné české produkce je to však, a to i po téměř třičtvrtě století, stále stejně příjemná a svěží pohodová zábava, která ani na okamžik nenudí. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jak napravit nenapravitelného flamendra a umělce v karbanu a rozhazování peněz, který je, ke své smůle, navíc šťastně ženat. Jenže, co si počít v situaci, kdy domluvy, prosby, hrozby a vyčítavé pohledy nezabírají? Zbývá radikální řez! Manželský vaudeville Oldřicha Nového a Adiny Mandlové, který je prošpikován tím nejlepším, co se kdy v komediální branži před válkou urodilo, ve druhém poločasu střídá rafinovaný podvod pod taktovkou náhle se vyskytnuvší oběti bez haléře – kurážné a temperamentní myšpule, která má svými půvaby a laškováním opatřit kýžený corpus delicti. Je nasnadě, že podobná alotria jako by byla přímo stvořena pro Anny Ondrákovou, tehdy již evropskou filmovou star první velikosti, která se tu nenápadně a jaksi mimoděk rozloučila s českým filmem, u jehož zrodu kdysi stála. Fajnšmekři potom nemohou nezaznamenat další mistrovskou epizodku Ference Futuristy v převleku opilého klavírního analfabeta i jednu z mála kvalitních komediálních kreací Futuristova souputníka, populárního prvorepublikového komika a kabaretiéra Járy Kohouta. Slečno, když to tak nutně potřebujete, já bych vám těch deset korun dala. – Jejej! A co děláte v zastavárně, když máte deset korun? – U některých lidí začínají finanční nesnáze vyššími obnosy. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Anny skvělá (proti nijaké Mandlové), skvělá kabaretně laděná scéna tradičně opilého Futuristy s pianovou improvizací s Novým, ale ty maloměšťáské tendence v pohledech na moderní hudbu (myšleno vážnou) - ty mi teda lezly krkem! Copak E. F. Burian, Ježek, Martinů, Pavel Haas u nás (když pomineme Prokofjeva, Stravinského či Šostakoviče) nepsali sdělnou a i v jazzu inspirovanou muziku? Sentimentální slaďáky, které se líbily hlavní hrdince, byly spíše z rodu pokleslejších operet. No a náhled na manželství vyzněl v podobném duchu. Nicméně komediální běh a invenční nasnímaní živé Ondrákové film činí pro mě hodně dobrým zbožím /minimálně za scénu s frťany - tu si budu pamatovat - jako karbol, jako rybí tuk etc. !/. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Příjemný pohodový dobový film s dostatkem dobrých hlášek (Když jste Plavcová, tak plavte) i hereckých výkonů (Otomar korbelář rulezz), jen Fany Ondráková tady podle mne přehrává až hrůza. Adina hraje svůj typický standard, tam člověk má těžko co posoudit. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Skromný sujet o inscenované nevěře se téměř ztrácí pod bezpočtem výborných gagů a barvitých záblesků jazykového i hudebního humoru a vše pospolu se za řinčivého smíchu Anny Ondrákové samospádem řítí k novému začátku. – Tato schematičnost nedovoluje vyniknout ani zcela neprokreslené postavě Adiny Mandlové, jež od samého počátku působí jen jako rekvizita, ani Oldřichu Novému, jenž své roli rovněž nevdechl příliš života. Oproti svým hrdinům z následujících let působí poněkud loutkovitě, vlastně jako karikatura určitého dobového typu. Ožívá většinou jen v komických interakcích, kdy jako by vystupoval ze sebe sama, například v klavírním duetu s Ferencem Futuristou. Nejcelistvější figurou vedle rozjařené varietní kouzelnice, jež si důsledně přisvojuje každou situaci, v níž se ocitá, jako by to bylo právě jen jeviště jejího mistrovské kabaretní show, je bezesporu Kohoutův Špargl, jenž podobně jako ona nevynechá jediný okamžik, aby ho celý nevyplnil až do absurdity rozbujelou sebeironií. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Pro tuhle ČS komedii mám déletrvající slabost, Oldřich Nový jako flamendr mě stále umí rozesmát a jeho trpké prozření o vydělání vlastních peněz mě pokaždé pobaví.. Anny Ondráková je tu roztomilá, energií sršící, podmanivě svůdná, doslova k zulíbání.. A jakmile vstoupí na scénu Otomar Korbelář, nemám o čem diskutovat, jsem lapena.. Pro mě příjemná oddechovka, opakovaně se mi líbí víc a víc.. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Velké překvapení, tahle situační komedie mě dokázal velmi pobavit a Ondráková zde skutečně exceluje a vůbec nevypadá na svůj věk. Hlavně scéna s ruletou je neuvěřitelně roztomilá. ()

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Prvorepubliková komedie v hlavní roli s Anny Ondrákovou. Asi byla dost velkou konkurenci pro Adinu Mandlovou, protože dokud tam Andula byla, obecenstvo (hlavně to mužské) fandilo Ondrákové. Jaká úleva asi mezi soupeřkami nastala, když si Ondráková vzala boxera Maxe Schmellinga a odešla za nim do Německa ! Film je bláznivý a plný zápletek a vzpoměla jsem si na své rodiče, jak byli z těchto filmů nadšeni, jak si o tom doma povídali a ještě dlouho se smáli. Já už se tak moc nesmála a moje děti mi řekly, že je to ztráta času. Co povídají moje dospělé vnoučata nechci ani vědět. ()

Reklama

Reklama