Reklama

Reklama

Hitlerův supervlak

(TV film)
  • Francie Le Train d'Hitler - La bête d'acier (více)
Francie, 2017, 52 min

Režie:

Daniel Ablin

Obsahy(1)

Od svého zrodu byl vlak ideálním nástrojem propagandy. I Adolf Hitler se rozhodl, že potřebuje zcela speciální vlak, výjimečný a hodný jeho moci. Kolos tažený dvěma lokomotivami a chráněný protiletadlovými plošinami... Ke konci 30. let nařídil vůdce nacistického Německa Adolf Hitler postavit zvláštní supervlak, který by ho kamkoliv bezpečně přepravil a aspoň trochu uklidnil jeho narůstající pocit paranoie. Obrněný konvoj se skládal z patnácti vozů. Byla to pevnost na kolejích, která Hitlerovi sloužila jako jeho mobilní velitelství. Dobře mu posloužila během důvěrných schůzek s Pétainem, Mussolinim i Francem. Ale zároveň se stala terčem britské tajné služby a několika pokusů o atentát. Na supervlaku vybaveném nejmodernějšími telekomunikačními technologiemi a vyzbrojenému baterií protileteckých kanónů pracovali největší nacističtí inženýři. Luxusní interiér si Hitler navrhnul úplně sám. Tvůrci filmu Hitlerův supervlak vyrazili do dnešního Německa, aby zjistili, co z této jedinečné soupravy ještě zbylo a odhalili její poslední neprobádaná tajemství. (TV Prima)

(více)

Recenze (6)

Marze 

všechny recenze uživatele

Vlak byl zprovozněn v roce 1939. Dokument obsazuje zajímavý technický popis vlaku, bezpečnostní opatření po trati, válečná léta, postupný strach Hitlera mít ve vlaku své velitelství a jeden z mnoha pokusů atentátu na něj. Vyhlásit válku USA v roce 1942, kdy měl Hitler problémy na sovětské frontě, mohl opravdu jen tento megaloman. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Všetka česť za snahu, ale Hitler a jeho vlak je maximálne nezaujímavá téma, z druhej svetovej vojny máme naozaj na výber obrovský okruh úchvatnejších námetov, než riešiť jeho propagandistické cestovanie. ()

Reklama

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Hitler na začiatku 2. svetovej vojny nemal pevné veliteľské stanovište a tak nasledoval svoju armádu svojim špeciálnym mobilným veliteľským stanovišťom, vlakom. Svoje jednotky sprevádzal v Poľsku aj v pobaltských krajinách. Tento vlak pod kódovým označením Amerika (pomenovaný podľa malej dedinky vo Francúzsku kde Hitler bojoval v 1. svetovej vojne) postavili v Nemecku v tridsiatych rokoch a bol uvedený do prevádzky 3.9.1939 a hneď sa Hitler vydal na prvú vojnovú cestou do Poľska. 4.9.1939 mal zastávku v Połczyn-Zdrój, 9.9. v Jełowa, Koło a Opole, 12. až 15.9. Gogolin, 14.9. Jaroslawli a potom 17. až 26.9. v Goderove. Odtiaľ autom do Grandhotela Kasino v Sopote a v októbri nasledovala cesta do Berlína. Vlak bol síce výhodný mobilný prostriedok ale bol ľahko zraniteľný. Preto velenie Wehrmachtu rozhodlo vybudovať radu úkrytov, umelých tunelov Anlage Süd A – Stryžow, Anlage Süd B – Stepina, Anlage Mitte v blízkosti Lodže. Obdobné úkryty boli aj Nemecku ale aj v pobaltských krajinách. V roku 1940 odišiel svojim vlakom, aby skontroloval francúzske pohraničné opevnenie. V roku 1941 v meste Hydei na francúzsko-španielskej hranici sa stretol s generálom Francom. Neskôr sa vo vlaku stretol aj s francúzskym maršalom Pétainom. Po prepadnutí Sovietskeho zväzu riadil bojové činnosti zo svojich stacionárnych bunkrov (v Berlíne z Führerbunkra, v Poľsku Vlčí brloh, v bavorských alpách Orlie hniezdo a na Ukrajine Wehrwolf pri obci Stryžavka). Keď bol Hitler v Berlíne jeho vlaková súprava čakala v pohotovosti v Anhalteru. 7. mája 1945 príslušníci SS v alpskom Mallnitzu (Rakúsko) naplnili Hitlerov sanitný vagón trhavinami a poliali benzínom a zhodili ho do rokliny. O zostatok vlaku sa rozdelili Spojenci a oficiálne ho používali v okupovaných zónach v Nemecku. Všetky nemecké špeciálne vlaky mali kódové meno. Hitlerov vlak sa nazýval Amerika a od 1. februára 1943 sa zmenil názov vlaku na Brandenbursko. Aj ostatní pohlavári Tretej ríše mali svoje vlaky. Goeringov vlak sa nazýval „Ázia“ , Keitelov bol „Afrika“ , Ribbentropov vlak sa volal Westfálsko, Himmlerov vlak, bol „Heinrich“ a aj Himmler mal svoj vlak. ()

solisoli 

všechny recenze uživatele

Hitler svojím ja spustil lavínu toho čo si myslelo 90 % Nemcov, že sú jediní, ktorým patrí tento svet a vládna diktatúra nad ním. Mali dokonale všetko premyslené. Dokazuje to aj tento zaujímavý dokument, ako jedna z mnoho súčinností dosiahnuť svoj utopisticky a chorý ciel aj za cenu bezohľadného a bezhlavého vraždenia, kto im stál v ceste. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama