poster

Good Omens (TV seriál)

  • Nový Zéland

    Good Omens

Komedie / Fantasy

Velká Británie, 2019, 5 h 35 min (Minutáž: 51–60 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morholt
    *****

    Tvůrcům se přesně podařilo zachytit ducha knihy, v níž se mísí Gaimanova temnota s Pratchettovou hravostí a typickým britským humorem. K tomu se na jedničku podařil i casting, který nemohl být dokonalejší, přičemž všemu jednoznačně šéfují David Tennant s Michaelem Sheenem. Možná by se dalo žbrblat nad triky, které se v dnešní konkurenci mohou zdát béčkové, ale o těch to tady vůbec není. Jedna z nejlepších knižních adaptací, které nemůže urazit ani nejortodoxnější fanoušky předlohy. 100%(11.6.2019)

  • VenDulin85
    *****

    Sir Terry. Neil. Michael Sheen a David Tennant. Po těchto jménech vám je pak skoro jedno, jestli ten konec světa přijde, protože jste do děje zažraní jako mol do kožichu a v mezičase si ještě stihnete vychutnat drobné perličky, jako vojáka u letištní brány, čtoucího Americké bohy nebo třeba klející anděly... Na druhou stranu jako fanynka Pratchetta a Gaimana ("logika" zápletky je taky trochu cítit Douglasem love him Adamsem) chápu, že to nebude každého šálek kávy. Pokaždé, když čtu/koukám na něco od těchto chlápků, mám pocit, že píšou o mém světě, ve kterém jen nějakým krutým (nebo zlomyslným?) nedopatřením nežiju a... díky nim se v něm můžu octnout aspoň na chvilku. Thank you, guys.(5.10.2019)

  • Jinny
    ***

    V Good Omens je několik zajímavých originálních nápadů, to ale nestačí na pět a půl hodiny děje. Troufám si říct, že líp by materiál dopadl ve formě filmu. Takhle v seriálu sledujeme nekonečnou třídílnou expozici, abych nakonec zjistili, že - a asi to nebude spoiler - se zase tolik nestalo a Crowley a Azirafal si zase pokecají v nějakém útulném londýnském podniku.(8.7.2019)

  • hroubek
    ****

    Jsem hodně spokojený. Ještě, než seriál vznikl, tak jsem si říkal, že bude stát za to, už kvůli té zápletce. Pak přišlo obsazení hlavní herecké dvojice, a účast na projektu od samotného spoluautora knihy Neila Gaimana. Díky těmto dobrým znamením vznikl kvalitní seriál Dobrá znamení. Režisér Douglas Mackinnon odvádí velmi dobrou práci. Je si jistý ve vyprávění, krásně nám dokáže prodat svět plný andělů a démonů, a vtipné situace, jenž nám předkládá jsou opravdu vtipné a zábavné. Mackinnon měl šťastnou ruku na obsazení, protože v tomto případě je kvalitní obsazení půlka úspěchu. Michael Sheen a David Tennant si to neskutečně dávají a užívají si každou scénu a hlášku(jejich cesta historií patří k tomu nejlepšímu). A i zbytek obsazení je velmi kvalitní. A to ať už jde o Jacka Whitehalla, Jona Hamma, Mirandu Richardson, Adriu Arjona nebo další herce v cameo roličkách. Seriál má dobré tempo a zajímavé nápady, a k tomu tam dost často hrají písničky od Queenů. Jak jsem psal na začátku, jsem hodně spokojený. Bez chybné to nebylo, ale velká spokojenost zůstává, a to je to hlavní.(12.6.2019)

  • SamVimes
    *****

    Pratchettův styl (a částečně i Gaimanův) je na první pohled pevně ukotven v literární formě a je obtížně převeditelný do jiného média, aniž by výsledek šustil papírem. Ve větší či menší míře je to vidět na starších filmech i adaptacích pro divadlo. Jenže Dobrá znamení skončila v těch nejlepších možných rukou – v rukou jednoho ze spoluautorů, který dobře ví co a proč funguje v knížce a jak by to mohlo fungovat v její adaptaci. Zároveň Neil celou dobu pracoval s Terryho stínem nahlížejícím přes rameno a když už by málem udělal zbytečný kompromis a nechal vyškrtnout nějakou hezkou scénu (flashback s čarodějkou Agnes k tomu měl blízko), napadlo ho co by na to tak řekl Terry, který v jednání s kravaťáky nikdy neměl moc trpělivosti, a kompromis se nekonal. Nejhůře převeditelné části knihy byly pasáže psané čistě z vypravěčského nadhledu, přitom se v nich ale skrývá tolik vynikajících momentů a vtipů. Seriálu se to podařilo vyřešit voice-overem Boha s hlasem Frances McDormand a funguje to perfektně. Minisérie je věrnou adaptací, ale ne doslovnou. Něco se samozřejmě nevešlo, něco bylo redukováno jen na malé odkazy jako třeba Elvis nebo cédéčka Queen v autě. Čtenáři knihy si tohle všechno samozřejmě užijí víc, ale celkově jsou Dobrá znamení přístupná všem, ztrácet v nich nebude ani divák neznalý původního románu. Z devadesátých let předlohy se seriál posouvá do současnosti, čili se stejně jako kniha odehrává v době svého vydání. Retro zasazení by tady bylo zbytečné a motivy Dobrých znamení jsou ostatně stejně aktuální teď jako tehdy. Někde se zkracovalo, jinde se ale zase přidávalo, mimo jiné i proto, že příběh v šesti epizodách je zkrátka potřeba gradovat trochu jinak než román. A proto, že není žádoucí aby na delší dobu zmizely ze scény dvě hlavní postavy. A tak jsou v seriálu navíc například další andělé v čele s Gabrielem (Hamm), které si Gaiman vypůjčil z nápadů pro případné pokračování původní knihy, o němž se o několik let dříve s Pratchettem začali bavit. A ve třetí epizodě přibyl vynikající průřez Azirafalovým a Crowleyho vztahem v průběhu dějin a zásadních biblických událostí. Asi nejočividnější změnou je posunutí anděla a démona více do popředí, oproti Adamovi s kamarády, Anatémě nebo čtyřem jezdcům. Dává to smysl, Azirafal s Crowleym jsou nejatraktivnější postavy příběhu a i díky svým představitelům snadno zastiňují všechny ostatní. Oba herce obsadil přímo Gaiman, bez castingu, a oba jsou se svými lahůdkovými hereckými projevy trefami do černého. Jak Sheen a jeho uhlazený, mírně upjatý a zdánlivě bázlivý anděl skrývající pořádný kus odvahy, tak Tennant a jeho stylový padlý anděl s cynickou slupkou. A právě tohle přátelství je tlukoucím srdcem seriálu. Tím spíš v době, kdy se silné citové vztahy ve fikci omezují převážně jen na ty romantické. Značná část tvůrčího týmu se rekrutuje z Gaimanových přátel anebo fanoušků, kromě již zmiňovaných třeba ještě Tori Amos, která nazpívala závěrečnou písničku A Nightingale Sang in Berkeley Square, Jon Hamm, jehož casting vypadal tak, že na Gaimanovu nabídku, jestli nechce hrát v Dobrých znameních, obratem poslal jednoslovnou odpověď: "Ano", nebo Nina Sosanya (sestra Mary), která byla velkou fanynkou předlohy. Takže spoustě zúčastněných ani nebylo příliš potřeba vysvětlovat o jaký tón se mají snažit, ale už dopředu měli docela přesnou představu. A bezchybně trefují onu zdánlivě naprosto seriózní hereckou polohu, která jen umocňuje komediální efekt dialogů. Minisérie drží velmi hezky pohromadě, až má opravdu blízko k šestihodinovému filmu, za což si rozhodně zaslouží pochvalu i Douglas Mackinnon (Doctor Who, Sherlock), který režíroval všech šest epizod. Díky spolu-produkujícímu Amazonu měl projekt štědrý rozpočet a může se chlubit velice slušnými triky a výpravou. Obzvlášť vyčnívají fantastické kostýmy, v. současnosti i v rozličných historických etapách. A celý seriál doprovází vynikající soundtrack, kde nechybí ani poctivá dávka obligátních Queen. Pokud bych měl něco vytknout, tak snad jen linka mladého Adama Younga a jeho kamarádů byla v druhé polovině přeci jen příliš rychlá a zasloužila by si pár scén navíc. Dobrá znamení zpracovávají a komentují spoustu témat, velkých i malých, od náboženství a mýtů až po dopravu v Londýně a péči o květiny. Především je to ale příběh o přátelství a o lidskosti v kulisách konce světa. Vyprávěný s typickým pratchettovským humorem a „kousavým humanismem“ a s obrovskou kadencí citovatelných hlášek. Tahle dlouho očekávaná adaptace se zkrátka povedla prakticky nejlépe, jak mohla.(29.3.2020)

  • - V epizodě si voják hlídající vojenskou zakladnu čte knihu „American Gods“ od spisovatele Neila Gaimana. (Evra)

  • - Některé scény, ve kterých Crowley (David Tennant) řídí hořící auto, byly opravdu udělány tak, že Tennant seděl v opravdovém autě, které hořelo. (NiWi)

  • - Když se v restauraci setkávají čtyři jezdci, Smrt hraje vědomostní hru. V žebříčku nejlepších skóre Smrt zaujímá každé místo kromě prvního, to drží Terry Pratchett. (jandastlouky)