Obsahy(1)
Zaměstnanec pohřebního ústavu Pleticha telefonuje svému nadřízenému. Přeslechne, že má koupit svatební dar a dopravit jej šéfově příbuzné. Na udanou adresu se proto vypraví zorganizovat pohřeb. Když se omyl vysvětlí, Pleticha na oplátku za pohoštění předvede svatebním hostům tance a písně různých národů. Jeden z hostů, dědeček Boleslav Hnipírdo, zažil při cestě do Prahy srážku vlaků u Vrňan. Protože se mu nic nestalo, nechce ani žádat bolestné. Pleticha toho využije a se zavázanou nohou se vypraví na ředitelství drah. Vydává se za Hnipírda a je ohledně své cesty podrobně vyslýchán. Díky své užvaněnosti na sebe mimo jiné prozradí, že naskočil do jedoucího vlaku, jel na černo, plival na okno a utrhl záchrannou brzdu... (ČSFD)
(více)Recenze (103)
Mám rád Vlastu Buriana, jeho druh humoru a obdivuji cestu, jakou zvolil i jeho osobitý a nezaměnitelný styl. I tento film je poměrně vtipný, ale když jsem musel přivřít obě oči u hodnocení C. a k. polního maršálka, zvolil jsem konečné, celkem vysoké, tříhvězdičkové hodnocení také za celkovou soudržnost a hladký průběh celého snímku a to je to, co mi scházelo tady. Přišlo mi to jako lehce spojené dvě velmi dlouhé scény, přičemž ta pomyslná první, která obsahuje tance a písně různých národů se mně zdála o něco lepší než ta druhá, ve které sledujeme převážně rozhovor 3 lidí v kanceláři ředitelství drah, ta mi totiž přišla na tehdejší dobu úplně průhledná a prakticky jsem se nezasmál, což je u komedie určitě špatně. Celkový dojem 50%. ()
Film vlastně není filmem s jasně daným dějem. Nejlepší část je ta, ve které Burian naplno uplatní komediální a bavičský talent a doslova se předvádí. A pak na ředitelství drah. Tvůrci ale skvěle parodují úřednického šimla a co je nejsmutnější/nejzábavnější (nehodící se škrtněte) v tomto ohledu je nadčasový a platný dodnes. Snímek více připomíná soubor scének než ucelený film a stojí a padá jen a pouze na Burianovi. Na komplexní dílo je to málo, ale sám pan komik se blýskne hned několikrát. ()
Film staví hlavně na úmění Vlasty Buriana (vlastně téměř jako všechny předválečné a válečné s ním), první polovina filmu podprůměrná za 2* , ale druhá část, je úplně něco jiného, je to 79 let starý film a já jsem se opravdu smál jako dlouho ne. Za druhou půlku 5* dohromady 5+2/7 =3,5 a máme to za krásný 4* s odřenejma ušima :D kdepak Vlasta nikdy nezklame (pokud Vás přátelé film od začátku nechytne, prosím vydržte do konce stojí to za to! ) ()
Tento film má cenu zlata, protože podává nejcelistvější obraz o Burianově divadelním projevu. Velký dík Karlu Lamačovi za to, že do jisté míry rezignoval na svou úlohu. Takový Martin Frič by to určitě neudělal. Mimochodem zajímavá vedlejší role Martina Friče je další přínos tohoto snímku. Bohužel si kvůli té zmíněné úlitbě Burianově improvizaci vybral film svou dramatickou daň (spíš ale kvůli chatrnému scenariu), proto má ode mě o tu jednu hvězdičku méně. ()
Úvodných 30 minút filmu - svadobná časť - je trošku slaboduchá. Nadväzuje však na ňu známa Burianova scénka o národnostiach, kde imituje v reči a spevom mnohé jazyky (taliansky, francúzsky, anglický, nemecký, ruský, maďarský a predvedie aj Indiu). V tejto štvrťhodinke potvrdzuje svoju schopnosť improvizovať. Avšak až v záverečnej časti o Boleslavovi Hnípírdovi "u dráhy", je to ten Burian akého mám rád. Zvlášť popisovanie, ako "Oňdoň" jazdí na čierno a "demoluje" vagón ma vždy pobaví. Žiada železnice o náhradu škody za vlakovú nehodu, ale zaslúžil by si skákalné. ()
Galerie (2)
Photo © Elektafilm
Zajímavosti (17)
- Celý film byl natočen za 6 dní. Na dnešní dobu něco neskutečného. (cariada)
- Vlasta Burian tu spomenie knihy "Syn lovca medveďov" od Karla Maya a "Dobrodružstvá kapitána Korkorána" od Alfreda Assollanta. Tiež bude reč o románe "Päť týždňov v balóne", ktorý napísal Jules Verne. (Šuplík)
- Keď sa inšpektor dráh pre zrážky Jahn (Jan Richter) pýta Pletichu (Vlasta Burian) ako sa volá, ten povie, že Boleslav. Inšpektor Jahn sa spýta, či stará alebo mladá, nakoľko sa domnieva, že ide o miesto narodenia. V dobe natáčania ešte existovali obidve mestá Mladá Boleslav aj Stará Boleslav. Stará Boleslav od roku 1960 už neexistuje. V roku 1960 došlo k zlúčeniu mesta s Brandýsom nad Labem. (Raccoon.city)
Reklama