Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Neúspěšný spisovatel Stephen Byrne se během nepřítomnosti těhotné manželky v domě pokouší znásilnit svou služebnou, ale omylem ji uškrtí. S pomocí svého bratra se zbaví jejího těla. Naivní bratr mu pomáhá, protože věří, že se to stalo nešťastnou náhodou, a chce předejít skandálu a možným komplikacím v těhotenství své švagrové. Byrne zmizení služebné používá k propagaci své knihy, a když je její tělo objeveno, hlavním podezřelým se stává jeho bratr... (Oktavianus)

(více)

Recenze (12)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Lang uměl napínavý a atmosférický noir s prstem v nose. House by the River má dost průměrný scénář, ale vizuálně a herecky je to tuze dobré. 70% ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Bohužel opomíjený a hlavně podceňovaný Langův noir bývá házen do béčkové produkce. Ano, sice byl natočen s levným rozpočtem, ovšem nepostrádá Langův precizní styl - propracovanost každého detailu, osudovost, zrcadla, výlohy, návrat mrtvých a hlavně další zástupce z jeho postav šílenců ztvárněný neznámým, ale zato silně přesvědčivým Louisem Haywardem. Tak a doufám, že do měsíce přibude aspoň jedno další hodnocení. :-))) ()

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Na rozdíl od ostatních se tedy nebudu rozplývat, protože ačkoli film není špatný, je velmi rozvleklý, nekonzistentní a se spoustou zbytečností. Vinit je třeba zřejmě scenáristy, protože do prostinkého příběhu o zavražděné a do vody hozené holky museli narvat spoustu vycpávek, aby to vyšlo na celovečerní stopáž. Pravda, některé scény jsou vpravdě geniální (třeba ta závěrečná, to byla paráda), mají atmosféru a jde z nich mráz po zádech, ale na 88 minut jich je málo, zoufale málo... Pro mě nejslabší film od Langa, co jsem viděl. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Výborná filmárčina ponúka divácky zážitok. Noir a thriller je to pravé, v čom sa Fritz Lang vyzná. Film sa vyznačuje precíznosťou, gradáciou a stavbou príbehu. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Dost dobré Langovo drama o spisovateli detektivek, který se snaží zamaskovat vlastní vraždu a přitom mu z toho trochu přeskočí. Námět sice není nijak originální, ale zpracování je úžasné, místy lehce hororové a herci jsou vynikající. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Rozpoctom to rozhodne je nizkorozpoctak, ovsem vysoke hodnotenie dam za preciznu reziu, slusne dialogy ..... a mohli to telo potopit v mociari, ako tomu bolo vo filme Psycho ...... 8 5% ()

mikulem 

všechny recenze uživatele

Zatím nejlepší Lang, kterého jsem viděl. Hlavně ta démonická ústřední postava. Skoro jako bych se díval na nějakého ztraceného Hitchcocka. ()

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Je to krasne natoceny, Hayward jako padouch je dokonalej. Chybi tomu ale silnejsi (nebo napinavejsi/zajimavejsi) story... Oblibena Dorothy jako zavrazdena sluzebna. ()

Jenni 

všechny recenze uživatele

Motto: "Občas může být laciný parfém velmi vzrušující." Přiznávám se. Nejdřív jsem Dům u řeky (House by the River) nenáviděl, poté jsem ho akceptoval a dnes ho obdivuju. Asi se ke mně stále vrací jako plující špína, zapomenutí mrtví a Stephenovy rukopisy. Zaprvé název: proč Dům a proč u Řeky? Titulní Stephenův dům je místem činu, mementem (na večírku se na něj John dlouze zadívá). Dokonce je určitým dokladem teorie o "šťastných místnostech" z předchozího Langova filmu, neboť k vraždě dojde nikoli z důvodu nějaké duševní poruchy, ale víceméně kvůli architektonickému a urbanistickému řešení domu: Stephen právě spatřil francouzským oknem sousedku bydlící (až neuvěřitelně blízko) vedle něj. Urbanismus místa je přitom utvářen řekou, je to dům u řeky. Ta má přitom od samého počátku negativní funkci (první věta zní: "Nenávidím tuhle řeku."). Řeka, jíž ani nepotřebujeme znát jménem, není zásobárnou životodárné vody, ale špinavým odpadním tokem, navíc ne příliš spolehlivým. Zdánlivě zneškodněné odpady vrací po čase zpět a odhaluje, že "způsob, jímž někteří využívají tuhle řeku, je hanebný." A proto, jak správně pravil ještě normální Stephen, "za špínu by měli vinil lidi a ne řeku". Co je pak touhou člověka? Když Emily přijde s poštou, potají se mrkne na Stephenův rozepsaný text, následně se Stephen dívá na odcházející Emily a sousedka zase na něj, jak se dívá. A my hned vidíme, co je předmětem touhy každé z postav (pánova tajemná práce, krásná služka, klevety). Adrian Martin z frankfurtské univerzity píše: "Když Stephen přichází k domu, pozoruje vodu v rouře a pošilhává po oknu od koupelny, mění se ve zloducha podobného těm z éry němého filmu, s myšlenkami na znásilnění. Je snadné zde vidět předobraz Psycha (1960). Nevyhnutelně anální představa (...) účinkuje už tady u Langa, se všemi svými kulturními konotacemi 'špinavosti'." Mluvíme-li o předobrazech, nezbytnou rekvizitou Langova snímku jsou zrcadla. A to nejen ta skutečná, ale i zrcadlení ve výstavbě filmu: opakování scén, zdvojování postav, tvorba scény apod. Například při Stephenově návratu z altánku jeho kroku odpovídá zrcadlová chůze sousedky s kolečkem. Vražedná pasáž (skvěle natočená, včetně nápadně vysokých úhlů kamery) bude samozřejmě několikrát reflektována a v různé podobě zopakována. A i samotný snímek Dům u řeky je vlastně zrcadlen rukopisem Řeka (později Smrt na řece) od Stephena Byrna. Je to ostatně film o tvorbě příběhu. Na počátku máme prázdné listy, Emily, která se dívá do rukopisu, netuší, že se stane součástí knížky (vzrcadlí se do ní), a ani spisovatel nemohl vědět, že on sám dá názvu knihy skutečný význam. Lang v každém případě využil možností, které mu nabízelo natáčení nízkorozpočtového snímku u "béčkové" produkční společnosti. Lacinost a špinavost filmu je neustále zdůrazňována (i v replikách). Hudby je přitom užito velmi zajímavě: například v jedné z "milostných" scén Marjorie a Johna, a vlastně i na úplném konci, zazní tak nebývale melodramaticky, až to posluchači přijde jako vědomá parodie. Pokud jde o scénář, opravdu ho nepsal Stephen Byrne, je to "čirý Lang", i s další variací na soudní scénu, připomínající tu z Návratu Franka Jamese. Jinak lze nalézt podobnost i s Nade vší pochybnost, kde ženu uškrtí opět spisovatel, možná též v rámci "rešerší" a tvůrčí inspirace. "Chci, abys věděl, že jsem v něčem bohatší." – "Bohatší?" – "Ano, jako dítě jsem se bál, na mnoho věcí si netroufal. Bál jsem se lidí. Co řeknou? Co si myslí? Možná proto nebyla má tvorba dobrá. V tom jste měli pravdu. Ale teď už se nebojím a... napsal jsem něco dobrého, protože je to opravdové." – "Došlo k vraždě." – "Nesvětí účel prostředky?" Jako každý správný Langův zloduch však Stephen přecenil své síly a jeho dům u řeky se šťastně řešeným schodištěm mu ještě ukáže. "Jsou věci, které nikdy nepochopíš, Stephene." () (méně) (více)

ad142 

všechny recenze uživatele

Gotický noir Fritza Langa, ktorý mu produkovalo len malé štúdio sa síce vyznačuje nízkym rozpočtom, ale nádherne zachytenou zádumčivou atmosférou a veľmi umne využitými dobovými kulisami. Príbeh je síce zdanlivo jednoduchý a točí sa okolo náhodnej vraždy slúžky a vzťahu dvoch charakterovo úplne odlišných bratov, avšak v hlavnej úlohe je tu skôr samotná bezmenná rieka a aj dom, v ktorom sa všetky podstatné scény odohrávajú pri schodisku. Ďalšia brilantná práca Fritza Langa je plná zdanlivo bezvýznamných detailov a vyžaduje opakované pozretie. ()

Reklama

Reklama