poster

Vrah mezi námi

  • Německá říše

    M

  • Německá říše

    M - Eine Stadt sucht einen Mörder

  • Německá říše

    M - Mörder unter uns

    (pracovní název)
  • USA

    M

Krimi / Drama / Thriller / Mysteriózní

Německá říše, 1931, 117 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slasher
    ***

    Po většinu času nepříliš záživný až těžkopádný hon na vraha. Výborný je jen úplný úvod, poté se rozjede vyšetřování vražd jak u policie tak v řadách ukřivděných zločinců. Zajímavý je tedy až konec, konkrétně vrahova obhajoba ve stylu 'nemůžu si pomoct'. To je také jediná ukázka pořádného herectví v celém snímku. Film je známý ve spojitosti s pravým německým šílencem Peterem Kurtenem, který podle své výpovědi občas ejakuloval už při samotném pohledu na ženu, případně když do ní bodal nožem, ale vrah v M s jeho příběhem moc společného nemá. Takže, je to klasika a ve své době novátorský snímek, v mých očích ale zklamání.(14.1.2008)

  • akisha
    *****

    Nejudivující pro mě bylo hlavně zjištění, že tenhle 80 let starý snímek je natočený tak poutavým a napínavým způsobem, že v klidu zastíní mnohé současné filmy s podobným tématem. Vedle neskutečně životného výkonu P. Lorrea, kterému se podařilo vytvořit z postavy vraha dětí osobu vzbuzující sympatie (!), má film hlavně ve druhé půlce rychlý spád a rozhodně upoutá pozornost, až hypnotické jsou pak scény soudu. Výhrady bych měla snad jen k některým plkacím poradám (dál už jen PP), kde hlavně zezačátku se třeba čtvrt hodiny nic neděje a banda šašků jen furt o čemsi spekuluje a ve skutečnosti nevyspekuluje vůbec nic. Nebýt tolik PP, byl by to film zřejmě naprosto dokonalý. I tak to ale na těch 5* stačí.(3.7.2011)

  • classic
    *****

    Najznámejší,najslávnejší,najlepší sériový vrah detí je z Ružomberka! Volá sa PETER LORRE a pôvodom je Slovák! Ja síce bývam poblíž Ružomberku,ale nie som rodák,za to Peter sa tu narodil a FRITZ LANG mu dal šancu,aby stelesnil obávaného vraha v nemeckom Berlíne má na konte niekoľko zabití malých detí,bojí sa ho verejnosť,okolie žije v neustálom strachu,čo sa zase môže stať,polícia si nevie rady,mafia ho má plné zuby,lebo všade plno policajtov,tak kšefty nejdu podľa plánov,tak títo zločinci sa rozhodnú,že ho musia dostať za každú cenu! Tieto dve zložky sa k HANSOVI BECKERTOVI dostanú,ale najskôr ho vypátrajú zločinci,aby ho dostali a zriadili svoj vlastný súd:Ľud+Zločinci VERSUS HANS BECKERT!!! Málom si ho podajú,pokiaľ nepríde polícia,vtedy ho čaká oficiálny súd,kde nie je ťažké vedieť,čo bude s ním... PETER si zahral postavu vraha detí,z ktorého ide maximálny nepokoj,pritom tento človek vyzerá tak,že by neublížil ani muche,štýl EXPRESIONIZMU a CALIGARIZMU,desivá atmosféra zlovestných myšlienok tzv.obete a jeho katov dáva na zreteľ,že toto nebude prechádzka ružovým sadom,a ja tento film považujem za dokonalú učebnicu ranného filmu,ktorú by si mal každý snažiaci vševed kinematografie povinne naštudovať! Ja tak činím až s odstupom času a zisťujem,o čo som prichádzal...(5.2.2015)

  • Marigold
    *****

    Famózní hříčka na pomezí dokumentování rozkladu společnosti ve stavu ohrožení, napínavé detektivky a existenciálního dramatu o vině a neodolatelné síle pudovosti. Peter Lorre vede svou postavu od nesympatického slizkého devianta až po zmučenou trosku, která před kafkovsky krutým tribunálem vzbuzuje účast. Langův tradičně vytříbený vizuál táhne zejména brilantní práce kamery, neuvěřitelně moderní střih a novinkově pomocnou ruku podává i selektivní zvuková stopa, která svou progresivitou předběhla dobu. V M se střídají momenty odtažitě popisné s naprosto strhujícími pády do hlubin temnota, momenty komiky s momenty tragiky, momenty divadelní exprese s momenty syrového filmového "odrazu" skutečnosti. M se dá interpretovat různě, jako drama o vině, napínavá honba za vrahem i jako deziluzivní portrét německé společnosti. Troufám si říct, že lepší studii masového vraha a jeho okolí by člověk i po více než 70i letech hledal těžko.(16.2.2009)

  • nascendi
    ****

    M nie je len prvým zvukovým filmom Fritza Langa, nie je len prvým filmom o sériovom vrahovi dievčatiek, nie je inšpirovaný iba jedným zo skutočných sériových vrahov v medzivojnovom Nemecku. Je to predovšetkým film o práve a spravodlivosti. O tom ako naložiť s človekom, ktorý pácha zločiny, ale vedú ho k tomu poruchy v jeho mysli. Ja mám v tejto otázke už dlho jasno. Týchto páchateľov nemožno dať na pár rokov do ústavu a potom ich vystrčiť s balíčkom liekov dúfajúc, že nedôjde k recidíve. Tak ako existujú v USA rozsudky doživotia bez možnosti podmienečného prepustenia, tak by malo existovať doživotie v ústave bez možnosti prepustenia. Alebo potrestať doktora, ktorý prepustil pacienta a ten sa dopustil recidívy, ako spolupáchateľa zločinu. Ale to je už mimo rámca filmu, ktorý bol veľmi dobre nakrútený a vďaka basewoodovským očiam Petra Lorreho aj nezabudnuteľný. Tie oblaky dymu, ktoré v mnohých scénach označovali polohu osoby boli hrozné, ale chápem, že tabakové koncerny chceli späť investície vkladané do filmovej tvorby.(28.2.2018)

  • - Film je první psychologické drama o sériovém vrahovi. (PinPrick)

  • - Ačkoliv byl Peter Lorre (Hans Beckert) zprvu z hlavní role nadšený, později si k ní vybudoval značnou averzi. Důvodem byla skutečnost, že lidé měli tendenci si jej spojovat s vrahem dětí i ve skutečnosti. (akisha)

  • - Snímek byl časopisem Premiere zařazen mezi 25 nejnebezpečnějších filmů všech dob. (kostak)