Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Historické doku-drama Poslední útěk Jeronýma Pražského je natočeno poměrně komorním způsobem, a i když se tvůrci soustředili především na poslední fázi Jeronýmova života, snažili se, aby film nebyl informačně chudý. Pro režiséra Lubomíra Hlavsu je docela typické, že jeho filmy nejsou historickou rekonstrukcí, ale spíš používá určitou míru fabulace a nadsázky. I u tohoto filmu jej více než historická fakta zajímá poselství, které sice Jeroným Pražský hlásá společně se svým přítelem Janem Husem, ale přece jen jinak, protože je od Husa povahově velmi odlišný. Zatímco Mistr Jan Hus je pro většinu lidí jakousi nedostižnou ikonou, Jeroným jako by spíš patřil do současnosti. Je více mužem „z masa a kostí“. Například přiznává, že celý život zápasí se strachem, že má sklony k prudké vznětlivosti a dokonce i k násilí... Film přibližuje divákům život jednoho neobyčejného filozofa a mučedníka, o kterém se toho dnes nikde moc nedočtou. Přesto se jedná o osobnost, která spolu s Janem Husem zahýbala celou Evropou. Jeroným se mohl i v temném středověku mít dobře a žít si v blahobytu, ale veden hlubokou křesťanskou vírou nakonec zvolil variantu, která byla pro něj sice fatální, avšak zároveň i vítězná. Ve filmovém příběhu o vítězství nad strachem snad vyzní Jeronýmovo odhodlání tím silněji, že se nakonec vzdává i lásky k ženě, aby své existenci dal ten nejvyšší možný smysl. Je také patrné, že záměrem režiséra bylo, aby měl příběh přesah do dneška. Proto například, když zaznívá z úst mocných věta „vždyť jsou to jen pouhá slova“, připomíná to i tu dnešní devalvaci obsahu a významu slov. V kontrastu s Jeronýmovým přesvědčením a odhodláním jít za Pravdu i na smrt, vyznívá chování jeho oponentů téměř bizarně a jen to dotvrzuje skutečnost, že se doba v tomto směru vůbec nezměnila. V případě Jeronýma Pražského nechtěli tvůrci jen oprášit nějakou zapomenutou osobnost českých dějin, ale také připomenout, že v historii Čech a Moravy se už po staletí v principu opakují různé klíčové události a je na každém člověku zvlášť, jak se k nim v daném okamžiku postaví. (Česká televize)

(více)

Recenze (43)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Naštěstí má film v sobě i chvilky, které ho u mne zachraňují od ještě nižšího hodnocení. Dosti nevěrohodné, ať dělají, co dělají, silnější dobovou atmosféru se jim do toho dnes už zřejmě nepodaří protlačit. V některých případech opravdu odfláknuté dialogy i celkový projev některých postav, jak vystřižený z nováckých seriálů současnosti, či Jeronýmovu love story, mnou tedy nepochopenou, nahrazuje povedený závěr a (nej)starší herecká generace. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Pochopit znamená vědět a znát. To je osud většiny námětů ze starších i novějších českých dějin. Dokudrama věnované závěrečnému období života velkého českého reformátora, Husova žáka, přítele a spolupracovníka je toho zřejmým dokladem. Tento nový žánr koncentruje lidské poznání do zvláště krátkého času a prolíná jím zdánlivě spontánně odbornost a uměleckost. Prvním předpokladem úspěchu je harmonie všech jeho složek: scénáře, režie, odborné spolupráce, domýšlení mezer v dochovaných historických pramenech, hereckého obsazení. Vetchého Jeroným i Kostkův vlastně evangelický farář a ženská, velmi nekonvenční postava ztvárněná v jednotě smyslnosti i intelektu zdařile Jitkou Čvančarovou tvoří zdařilý pandán starší televizní inscenaci věnované kardinálu Zabarellovi (její dobový podtitul byl výmluvný: tragédie funkcionáře). Obraz z úsvitu dějin české reformace touto jemnou povahokresbou i náčrtem doby na pomezí středověku tedy nabízí mnohé. Ovšem těm, kteří jsou na to připraveni. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jeroným Pražský – druhá pochodeň zinscenovaných kostnických tribunálů. Jeho konec, podobně jako smrt Mistra Jana, není jen důkazem o zvrácenosti středověku, je to především silný, nadčasový příběh o pravdě, o nutnosti hájit ji za každou cenu, i za cenu ztráty vlastního života. Lubomír Hlavsa vytvořil bohužel jen povrchní kaleidoskop nahodilých událostí, kterým zcela nepochopitelně vévodí vedlejší dějová linie s Jitkou Čvančarovou (!). Navzdory tomu nelze nepřipomenout alespoň vynikající herecký výkon Ondřeje Vetchého v roli Jeronýma, věčného rebela, který navenek působí sebejistě a odhodlaně, přestože je vlastně velmi křehký a zranitelný. Odvolávat se v případě tohoto televizního filmu na recenzi Mirky Spáčilové, která je obecně považována za nesmrtelnou tetu blábolivé filmové kritiky, jak kdysi prohlásil Jan Rejžek, je ovšem omyl a nikoliv argument. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Barokní křivky Jitky Čvančarové působí v tomto pozdně gotickém příběhu mírně anachronicky, ale pohled na jejich majitelku jako vždy potěší, stejně jako herecký projev valné většiny obsazení Jeronýmova posledního útěku. Značné množství klišé - která je zbytečné vyjmenovávat, to už za nás udělala ve své recenzi kupříkladu Mirka Spáčilová - a nějaký ten prohřešek proti historické věrnosti (ať už se týká titulní postavy, výpravy nebo jiných reálií) nepřebíjí celkově kladný dojem z tohoto záslužného TV dílka, snad jen zamrzí ona nepěkná škatulka v níž tak pevně herecky vězí Radek Holub a z níž patrně ještě dlouho nevybředne. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Komorné, polodokumentárne spracovanie má svoj zmysel, ale naozaj si táto osobnosť zaslúži skôr celovečerné spracovanie. Snáď by sa Česi mohli vrátiť k formátom veľkých historických výpravných filmov, ich dejiny si to priam pýtajú. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Filmařská banalizace historické látky zpomalovačkama z dětství, snovými obrazy sexu za bouře, sestřih zamilovaných momentek jako z telenovel, zvířátka jako z pohádky apod. Mnoho klišé jako církevní hodnostáři s polonahými dívkami. Poměrně mě to nudilo, přitom herecké obsazení je skvostné. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Po výborném Husovi velmi průměrný Jeroným... Spoustě lidí a filmařů zvláště asi vskutku nedochází, že pokud navlečeme herce do středověkých kostýmů, nestanou tím z nich středověce uvažující lidé. A to pomíjím nejen to, že bylo asi vážně složité narazit v té době na ženu, která umí číst (neuměla to ani většina mužů), ale třeba i na to, jak spolu ti dva konverzovali. Česky? Německy? Latinsky? Ostatně, v jaké řeči asi probíhaly hádky v hospodě? A proč všichni mluví jako kniha? Navíc jako kniha napsaná ve zcela jiné době? A proč je matka té vzdělané a citlivé venkovanky pochována mimo hřbitov, v neposvěcené půdě kdesi řeky jako hříšnice? Aby to bylo romantičtější? A proč i tam kde víme jak to bylo (a to mnohokrát nevíme), je to ve filmu jinak? Celkový dojem: 60% ()

KrestanFilms 

všechny recenze uživatele

Zajímavý snímek... Obsahuje i scény nevhodné pro děti a mládež. Nemohu ho zatratit ani doporučit. S touto stopáží ale nikomu příliš času neukradne, takže - proč ne? TIPseznam dalších křesťanských filmů. ()

yakoob 

všechny recenze uživatele

Oceňuji za jakých podmínek museli tvůrci toto dokudrama natočit. Myslím, že se jim to hezky podařilo. Jeroným si opravdu takový příběh zasloužil. Vetchý tomu dodal ten správný punc. Je cítit, že tvůrcům byla hloubka odkazu blízká. Tak jako u Jana Husa i zde je krásně vidět nejenom základní příběh hlavního hrdiny, ale také tu prohnilost a zkostnatělost katolické církve. Při sledování takových hrdinů víry si pokládám otázku: jaká je moje víra?? Tenkrát za svoje vyznání zaplatili životem. Jak by obstála moje víra v takových podmínkách? Takže příšte J.A. Komenský?? Těším se. ()

kajas 

všechny recenze uživatele

V den, kdy vzpomínáme výročí upálení Mistra Jana Husa, jsem se podívala na snímek o jeho současníkovi, který není široké veřejnosti tolik znám - a to ho čekal téměř totožný osud jako Husa. Jeronýma Pražského si matně pamatuji ze středoškolských hodin literatury a zhlédnutím snímku jsem se o této postavě dozvěděla další detaily z jejího života, záměr tvůrců byl tedy zřejmě splněn. Vypravěčský komentář pana Němce se filmu snaží dodat dokumentární ráz, do celkového konceptu mi ale příliš nezapadala současná hudba ani románek titulního hrdiny s dcerou německého krčmáře (která je samozřejmě osvícená, umí číst a rozumí Jeronýmovým spisům). Jinak ale nemám potřebu dílo hanět a naopak ještě vyzdvihuji výkony Ondry Vetchého (jak jinak) a pánů Kostky, Beneše a Rímského. ()

Nach 

všechny recenze uživatele

Oproti Janu Husovi nebe a dudy. Film, kde postavám věřím jejich motivaci, dokáži se napojit na problematiku celé doby a nejsem iritován emocionální vatou okolo. Ondřej Vetchý v roli Jeronýma Pražského září a je radost jeho vývoj sledovat. Dokumentární vsuvka podporuje historickou linku příběhu a Vladimír Javorský do role Husa (byť ve vedlejší roli) sedl daleko lépe, než Matěj Hádek. Tvůrci konečně pojímají též 15. století daleko špinavěji, než je u jiných českých historických filmů zvykem a mít na to vše více peněz, komparsistů a efektů, šlo by o excelentní historický počin. Takže ač dávám tři hvězdy, rozhodně nejde o propadák. Právě naopak. Líbilo se mi to a určitě tomu dám šanci i do budoucna. 65% ()

sator 

všechny recenze uživatele

Zajímavá postava, dobře obsazené... Ve filmu zaznělo že Páleč zradil. O koho se vlastně jednalo ? Štěpán z Pálče byl český kněz a učenec konce 14. a začátku 15. století. Byl blízký přítel a učitel Jana Husa a stoupenec reformního proudu na pražské univerzitě. Později, pravděpodobně zastrašen několika měsíčním vězením, vystupoval proti Husovi. Po čase si proti sobě popudil krále Václava IV. a byl ze země vyhnán a zbaven všech úřadů... ()

klima777 

všechny recenze uživatele

Točí-li někdo film na konkrétní téma, měl by si látku alespoň pořádně prostudovat. Neříkám "znát", stačilo by prostudovat. Mistr Jeroným konvertoval k pravoslaví, tudíž by tehdy byl upálen v každém případě.-------- Tohle je čirý amatérismus. ()

Gekacuk 

všechny recenze uživatele

Film přesně podle mého gusta. Raději pomalejší tempo, abych mohl více přemýšlet o sdělení, které mi chce film předat. Naštěstí žádná roztřepaná a trhavá kamera. Není to film pro diváky akčních filmů, ale spíše pro lidi, které zajímá historie. Hezké herecké výkony všech. Téma by si ovšem zasloužilo historický velkofilm. Tak možná někdy.... ()

Ironfood 

všechny recenze uživatele

Tak tohle se opravdu nepovedlo, ačkoli ze začátku to až tak špatně nevypadalo. Bohužel vše pohřbívá špatný scénář kladoucí zbytečně velký důraz na Jeronýmův náhodný milostný vztah s jakousi Annou. Ten je sám o sobě hodně klišovitý a navíc Annu hraje přespříliš okoukaná Čvančarová. Nečekal jsem zrovna dokument, ale čekal jsem, že se o Jeronýmovi dozvíme víc, než že byl hodný chlapík a že podobně jako Hus bojoval proti nepravostem v církvi. Vlastně to často působí spíše jako nějaká pohádka než jako historický film. Největším pozitivem je asi průvodní komentář komentář v podání Františka Němce... ()

bari68 

všechny recenze uživatele

Samozrejme, že u postavy Jeronýma Pražského sa ponúka konfrontácia s nedávno natočeným Janem Husem v titulnej roli Matěja Hádka. Ako postava je nám samozrejme trochu bližší a známejší Hus, ale ako film v ničom zvlášť nezaostával, ba naopak bol v určitých aspektoch ešte o kúsok vyššie. Mučednícka symbolika, národná hrdosť, boj za pravdu a historické fragmenty sú silným materiálom na to, aby sa film páčil. ()

Přemek 

všechny recenze uživatele

Na počátku století se v českých kočovných divadlech objevil půvabný žánr: vlastenecké obrazy. V deseti nebo dvaceti minutách se odehrály výjevy jako Odjezd Karla Havlíčka do Brixenu nebo Jan Hus na koncilu kostnickém. Bylo to velmi činané a velmi vlastenecké. Poslední útěk Jeronýma Pražského se hrdě hlásí k této tradici. Hvězdička navíc za Jitku Čvančarovou. ()

ArthasKarfa 

všechny recenze uživatele

Jako student historie musím tyhle filmy obecně považovat za velmi přínosné pro dnešní dobu, ve které nikdo netuší o naší historii skoro nic, i méně známé osobnosti a události se díky invenci České televize dostávají do povědomí diváků s nižší historickou gramotností. Film měl svoje chyby a některé dialogy a události jsou trošku naivní či dokonce zvláštní, ovšem vždycky mě udiví, kolik odborníků na kritiku se ihned po shlédnutí filmu objeví a neurvale okomentují a ohodnotí film, který je dle mého soudu povedený. Rozumím, že ne všem se líbí stejné věci, ale lidé by se měli zamyslet co ve svém životě dokázali sami a pak teprve pouštět žluč ze svých útrob a potřísnit povedené filmy jako byl tento s vynikajícím Ondrou Vetchým. ()

mira007 

všechny recenze uživatele

Doku-drama nevím, mne to spíš připadalo jako inscenace, kterou táhne víc než téma obsazení. Jak mám rád Ondru Vetchého, tak Jeroným v jeho podání je takový stylizovaný divadelní umělot, daleko uvěřitelněji mi daná postava přišla v Janu Husovi (2015) zahraná Janem Plouharem. Přesto pro mne jako milovníka historie a české kinematografie i tento tv nízkorozpočtový film byl mírně obohacující. ()

bobstock 

všechny recenze uživatele

Nerad z toho vybrušuji, ale pokud bych žil v tehdejší době a měl možnost žít s ženou v podobě Jitky Čvančarové asi bych nechal církev církvi a Husa Husem, jenže to bych taky dost možná změnil dějiny a bůhví, jestli by husitské povstání vzniklo. Ondra Vetchý je velice uvěřitelný jakožto Jeroným Pražský a chválím i doprovodnou hudbu, protože ještě teď mám husí kůži z Kocábovi elektrické kytary v případě dřívějšího Jana Husa. :/ 70% ()

Reklama

Reklama