Režie:
Fritz LangScénář:
Nunnally JohnsonKamera:
Milton R. KrasnerHrají:
Edward G. Robinson, Joan Bennett, Raymond Massey, Edmund Breon, Dan Duryea, Thomas E. Jackson, Dorothy Peterson, Arthur Loft, Robert Blake, Alec Craig (více)Obsahy(2)
Ženatý profesor Richard Wanley si všimne vo výklade portrét krásnej ženy, ktorý ho okamžite zaujme. Keď sa mu podarí zoznámiť sa s touto osudovou ženou, v jej byte ho prekvapí jej žiarlivý milenec. Profesor ho v sebaobrane zabije a v snahe zachrániť si reputáciu sa začína čoraz viac zaplietať do pavučiny lží a vydierania. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (61)
Klasické dílo americké drsné školy (film noire) může zapůsobit jako velmi rozporuplné. Nicméně solidní scénář s tehdy používanou metodou dvojí pointy, která vychází vstříc hollywoodskému imperativu happy endu, provázený namnoze výtečnými hereckými výkony a důkladnou režií, naznačují, že máme co do činění s dílem, jež v řadě ohledů převyšuje nejen dobovou úroveň, ale zejména ve válečné době mohlo vyvolat svou nekonvenčností v méně probudilých částech USA i poměrný rozruch. Precízní řemeslo a výborné dialogy mohou mnohé z této atmosféry přenést také do dnešní doby. Právem. ()
Dnes kvalita filmu častokrát záleží od rozpočtu, reklamy, efektov a podobných doplnkových vecičiek, takže často umenie režiséra nie je v súčasnosti nosným pilierom filmu. V časoch tomuto filmu podobným však museli mať herci a tvorcovia naozaj talent aby mohli „spáchať“ niečo podobné a Fritz Lang bol toho príkladom. Na prakticky úbohom príbehu postavili dokonalý thriller plný napätia a nepredvídateľnosti. Človeku by sa zdalo, že film postavený na pokuse o utajení vraždy a následnom vydieraní nemôže priniesť nič nové. A to som už 'zopár' filmov videl. Po päťdesiatich rokoch má film stále šťavu a dokáže uspokojiť. Filmovo a divácky, samozrejme. 90%. ()
Je pro mě těžké pátrat a orientovat se v ději a motivech k němu směřujícím, když ani nevím, zda je správně "Žena za výlohou" nebo "Žena ve výloze". Pokud za výlohu považujeme čelní sklo, pak je "za" správně, pokud ale jde o prostor tvořený čelním sklem a výkladním prostorem, pak musí být "ve"., protože "za" by bylo už někde v místnosti. A přitom všem mám ještě pátrat nebo orientovat se v motivech profesora Rata (nikoli Unrata), které se prostě "nedají zamluvit". Kamarádi ho také (byť jen obecně) varovali, a já se k nim přidal. Nakonec padla rada na úrodnou půdu. Tenhle mechanismus znám, není třeba všechno prožívat, většinou si to stačí jen představit - a proto také filmy (nejen takové - a nejen filmy), považuji za platnou součást našeho bytí ve světě. ()
Stále jsem nepochopil, kdy je film noir. Čím se liší od obyčejných kriminálek/detektivek? Ale o svojí neznalosti se tu rozepisovat nechci, i když jsem doufal, že to tady konečně pochopím. Žena za výlohou má perfektní a dobře promyšlenou kameru a vůbec po filmařské stránce je velmi zdařilá, i ten příběh - ačkoli byl dost jednoduchý - mě zaujal, navíc byl velmi chytře vedený a promyšlený. Ale ten průběh filmu byl příliš pomalý a atmosféra nebyla tak silná, aby mě držela v napětí a já byl to příliš pomalé vyprávění akceptovat. Nechytlo mě to moc ani herecky, Robinson se neustále tvářil, jak kdyby byl v polospánku (což mohl být účel, ale pochybuju, že by to tam mělo takovou hloubku). A ten zbabělý konec to taky celkem pokazil, ale tak aspoň mě pobavil. Ten film rozhodně není špatný, ale na víc jak silné 3* prostě není. Od Langa u mě pořád vede Ministerstvo strachu (shodou okolností ze stejného roku). ()
Profesor Unrat po hollywoodsku. Ovšem, poněvadž se jedná o dílo Fritze Langa, těch německých reminiscencí se nám tu vyskytuje dost. Zasloužilý profesor, navíc s rodinným zázemím, není tak úplně vzdálen myšlence zažít něco dobrodružného. Začne to Šalamounovou Písní písní a skončí setkáním s tajemnou, šarmantní kráskou. Jenomže tehdy profesor ztrácí vládu nad svým osudem a stává se obětí nečekaných událostí, vlastní práce (Nezapomínejme, že se jedná o kriminálního teoretika, jenž je najednou postaven na zcela opačné místo, než které zastával doposud.), vydírání a tragického spádu nemilosrdných událostí. Výborný výkon Edwarda G. Robinsona, záhadná Joan Bennett a Dan Duryea jako velmi nepříjemný sebejistý hoch. Této klasice filmu-noir pomáhá i působivá práce s hudebním podbarvením a znamenitý způsob vyprávění. A co k závěru? Je to dost americké, ale tady tento princip dvojí pointy funguje velmi spolehlivě. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (5)
- Wanleyho auto je sedan Cadillac Series 65 z roku 1937. Tohto modelu bolo vyrobených len 7003 kusov. (Bilkiz)
- Režisér Fritz Lang a herci Edward G. Robinson, Joan Bennett i Dan Duryea spolupracovali aj na filme Šarlátová ulica (1945). (ambron)
- Obraz Alice Reed urobil Paul Clemens. Maľoval portréty mnohých hollywoodskych hviezd, často s ich deťmi. (Bilkiz)
Reklama