Reklama

Reklama

Pouto nejsilnější

  • Velká Británie Brief Encounter (více)
Trailer

Obsahy(1)

Komorní drama o nenaplněné vášni, které bylo režisérovou čtvrtou (a poslední) spoluprací s divadelním autorem Noelem Cowardem, a které volně inspirovalo romanci Zamilovat se (1984) s Robertem De Nirem a Meryl Streepovou, je dnes nezaslouženě ve stínu Leanových pozdějších, velkolepých výpravných historických fresek.
V retrospektivách, za doprovodu Rachmaninova klavírního koncertu, se odehrává milostný příběh vdané ženy v domácnosti Laury (Celia Johnsonová) a lékaře Aleca (Trevor Howard), kteří se každý čtvrtek náhodně setkávají na vlakovém nádraží. Přes lásku, která mezi vznikla, oba vědí, že jejich vztah nemá budoucnost... (pm)

(více)

Recenze (85)

Cival 

všechny recenze uživatele

Fantazie. Těžce ohraný námět, scénář, jakých musí mít producenti v šuplících stovky, a přesto z toho David Lean dokázal vydupat srdcervoucí lovestory, která je strhující i šedesát let poté, v době, kdy se takovéhle herecké i režijní výrazivo dávno nahradilo něčím mnohem modernějším. Prosté - prostě dokonalé. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Jestli má smysl tenhle snímek vidět, tak hlavně kvůli hereckému výkonu Celie Johnson. Stačil jediný delší pohled do její netuctové tváře, doprovázený jejím vnitřním monologem a zcela si mě omotala kolem prstu. Nezastírám, že od jedné z nejkultovnějších milostných romancí jsem očekával trošilinku více. Možná silnější jiskření mezi těma dvěma, ale skutečnost, že si zde v každém druhém záběru nepadají do náruče a neroní krokodýlí slzy, možná jenom umocňuje citlivost a uvěřitelnost celého filmu. Závěr bych možná čekal emocionálnější, ale co už. Bylo to moc fajn. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Thank you for coming back to me.“ Leanova skrz naskrz britská romance je pravým opakem brakového melodramatu Flames of Passion, které hrdinové znechuceně sledují v kině (a ani nevydrží do konce). Zdrženlivý styl dlouhých záběrů, pomalých prolínaček a minima detailů přitom odráží povahu vztahu mezi Laurou a Alecem. Společnost (druhých) jim od prvních minut překáží ve štěstí. Své vášni se nemohou plně oddat, neboť jsou spoutáni konvencemi a křesťanskou morálkou (a náhražky hledají v laciných filmech a sladkém pečivu, které Alec komentuje slovy „one of my earliest passions“). Laura je coby (ne)šťastně vdaná manželka a matka dvou dětí odsouzena žít skrze (a pro) druhé, nikoli sama za sebe, a cítit se provinile i za to, k čemu se ještě neodhodlala. Dokud nepotkala Aleca, neměla chvilku pro sebe, její přání a potřeby nikoho nezajímaly. Díky novému příteli se opět učí sdílet (radost a smích), podřízení nahrazuje vztahovou rovnováhou. Výrazným zohledněním ženské subjektivity (zvukové i obrazové) je film navzdory konzervativnímu vyznění poměrně moderní. Vykolejená díky románku, příznačně započatého na místě věčného míjení a letmých setkání, uvědomuje si Laura, že celý její život nepatří manželovi. Promlouvá-li vnitřním hlasem k němu, své dojmy adresuje zároveň divákům, které takto stejně jako svého muže žádá o pochopení a odpuštění. Pro její komentář je příznačná snaha racionalizovat učiněná rozhodnutí, dodat prožitému jeho převyprávěním smysl. Díky retrospektivnímu vyprávění si film může od událostí po celou dobu držet lehký odstup (první polibek je například snímán v celku), který je ovšem vyvažován subjektivními scénami prudkých citových pohnutek (expresivní naklonění kamery v závěru). Napětí mezi odměřeností a podléháním emocím napomáhá společně se střídmým zapojením klasické hudby (Rachmaninoff) a prokládáním hlavní dějové linie komickými epizodkami s výraznými vedlejšími figurkami výborné rytmizaci filmu, který je navzdory žánru se sklony k nestřídmosti nejen krátký, ale také má spád. Délka filmu odpovídá jeho původnímu názvu a vystihuje také nedlouhou dobu, kterou Laura a Alec strávili společně. Jestli si nebudete přát, aby film nemusel skončit a oni spolu mohli zůstat déle, můžete si gratulovat k tomu, že vás nedojal jeden z žánrově nejčistších a vypravěčsky nejbrilantnějších romantických filmů všech dob. 85% Zajímavé komentáře: Anderton, Cimr ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet £170,000Tržby USA Tržby Celosvetovo $80,000▐ zo začiatku to je také tápanie o čo tam vlastne ide, potom sa človek dostane do obrazu ale to vzplanutie až tak nedostane, nemá to tú správnu iskru, ten doktor nemá patričnú charizmu /60%/ ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Laura hned zpočátku pro sebe utrousí k vlezlé drbně "I wish you'd stop talking." a já si v duchu celou stopáž jako mantru opakoval to samé směrem k ní. Její echt popisný vnitřní monolog je přesně ta knižně-rozhlasově-divadelní obezlička, která na plátně, kde vyprávíte obrazem, nemá co dělat. Je o prvek otravný, nikterak dobře napsaný, nadbytečný (Celia Johnson v podstatě vše vyřčené uhraje čistě pohledem) a přežitý již v době vzniku. Když se k tomu přičte, že necharismatický panák Trevor Howard, zde jakože uhrančivý jedinec, je v jedné každé scéně Celií herecky válcován jak látku neznající žáček u tabule, tak co naplat, že to ubíhá, vypadá k světu a všichni ostatní dobře hrají, když to nefunguje na emocionální úrovni. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Po pravdě řečeno, čekal jsem víc, ale mnohem víc. :/ Filmařsky dokonalý film, ale nedokázal jsem přijít na chuť hlavním hercům – a na nich stojí půlka úspěchu filmu. Druhá – IMHO – spočívá v hudbě. Dobře vybraný motiv z Rachmaninovova druhého klavírního koncertu má neokázalou výpovědní sílu ve chvílích, kdy postavy nemluví. Však se taky o léta později (možná i v souvislosti s dějem Pouta nejsilnějšího) stal základem hitu „All by myself“. 60% ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Že to je těžce ohraný námět? Že to je těžce ohraný scénář? Ne, to je život sám v mnoha podobných paralelách. Věřte mi, já tam byla, já jsem mluvila, já jsem milovala, já jsem se loučila............velmi emotivní. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Slovem "nadčasový" často plýtváme, ale když romantický film funguje sedmdesát let stejně svěže, naléhavě a úplně, nejde ho nepoužít. Není to úplně můj šálek kávy, ale to už je můj problém - ne tohoto filmu. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Velmi milé překvapení. Kvalitní romantické drama, které rozhodně není přeslazené (alespoň vzhledem k době natočení) a působí tak nějak reálně. Přesvědčiví herci, fungující chemie mezi nimi, vhodné prostředí a celkově slušné 4*. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Čo najviac oceňujem, je prekrásny hudobný sprievod, ktorý napriek sentimentálnemu scenáru chabej romantike dodával silnú melodramatickú atmosféru. Podobné námety mi vyhovujú, no herci v takýchto príbehoch dokážu urobiť najväčší dojem, čo sa Brief Encounter vypomstilo. Dvaja hlavní, v bolesti utopení hrdinovia, vo mne nevyvolávali takmer žiadne emócie, hoci aspoň Celia Johnson pôsobila dôveryhodnejšie. Som trochu sklamaná, no jedno pozretie nezabije a klavír samotný urobil divy. ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Asi tak prvu stvrthodinku divak netusi, co sa tam deje a preco je hlavnej hrdinke tak spatne, ale od chvile, ked zacne hlavna hrdinka vypravat svoj nestastne zamilovany pribeh, ma konecne vtiahla do nudne rozbiehajuceho sa pribehu, ktory uz potom nudnym nebol. Prekvapila ma kratka minutaz rezisera Davida Leana, o ktorom som si myslel, ze on nevie natocit film, ktory by bol kratsi ako 120 minut, kedze som od neho poznal iba filmy ako LAWRENCE Z ARABIE (1962), DOKTOR ZIVAGO (1965) alebo CESTA DO INDIE (1982). Film ma 3 nominacie na Oscara za najlepsiu reziu, herecku v hlavnej ulohe Celia Johnson a za scenar, avsak Oscara za reziu dostal William Wyler za vojnovu dramu NEJLEPSI LETA NASEHO ZIVOTA (1946) a za herecku v hlavnej ulohe dostala sosku Olivia de Havilland za dramu KAZDEMU DLE ZASLUH (1946)... 15.10.2010 _______ Celia Johnson - (Laura Jesson) +++ Trevor Howard - (Dr. Alec Harvey) +++ Stanley Holloway - (Albert Godby) +++ Joyce Carey - (Myrtle Bagot) +++ Cyril Raymond - (Fred Jesson) +++ Everley Gregg - (Dolly Messiter) +++ Marjorie Mars - (Mary Norton) +++ Hudba: John Hollingsworth, Percival Mackey +++ Nemecka Cinema - 100% ()

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Dostalo se mi křídel. Fakt! Ne vždy je romantický film obdařen perfektním scénářem, režisérem, potažmo jeho smyslným smyslem pro asociace, jeho detaily. Všechno bylo totálně upřímný. Bylo to jako zakořenit k něčemu strašně vzdálenýmu, ale zároveň strašně povědomému. Brief Encounter je obrovskou zářivou hvězdou mezi vším a mezi ničím. Zatím nikdo se jí totiž ani o píď nepřiblížil. Krása! ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Aj napriek neduhom svojej doby ( hlavne na súčasnú dobu kostrbatá práca s monológmi ) je to stále nádherný film a krásny príklad toho, že keď dostane skvelý režisér do rúk aj ten najtuctovejší scenár dokáže z neho vyčarovať úžasný zážitok. 10/10 ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

David Lean, mi znám jako režisér nejvíce monumentálních filmů v čele s Lawrencem překvapil staromodní, komorní, romantickou podívanou o (ne)naplněné lásce dvou starších lidí. Herecké výkony jsou senzitivní, ale i tak mi bylo opravdu jedno jak to celé skončí, zdali se Alec vrátí a zazvoní u dveří nebo opravdu odjede do Afriky. ___ Pokud čekáte romantický film, není to úplně pravda, romance se moc nedočkáte a když jo, je fádní, stará, nezajímavá. Znám spoustu filmů ze stejné doby, kdy je "láska" sama o sobě silná a atmosféra nahuštěná. Tohle prostě není Leanova parketa. Slušné tři. ()

Kass 

všechny recenze uživatele

"It's awfully easy to lie when you know that you're trusted implicitly. So very easy, and so very degrading." ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Skvelý film, ktorého príbeh sa pomaly odvíja ako dej dômyselného románu s hodvábnymi stránkami. Ústredný pár mi zo začiatku prišiel obyčajný a nudný, no s každou ďalšou minútou sa stával sympatickejším. Príbeh nešťastnej lásky šťastne vydatej ženy, ktorá sama nerozumie náhlemu vzplanutiu je vynikajúco spracovaný a Celia Johnson v hlavnej úlohe je prosto úžasná. Vôbec sa nedivím, že je film adaptáciou divadelnej hry - na silnom emocionálnom príbehu aj predstaviteľoch je to vidno. ()

Reklama

Reklama