poster

Svatební hostina

  • Tchaj-wan

    Xi yan

  • Tchaj-wan

    Si yan

  • Tchaj-wan

    喜宴

  • anglický

    The Wedding Banquet

  • Slovensko

    Svadobná hostina

Komedie / Drama / Romantický

Tchaj-wan / USA, 1993, 106 min

Režie:

Ang Lee

Kamera:

Jong Lin

Hudba:

Mader

Producenti:

James Schamus, Ted Hope

Střih:

Tim Squyres

Scénografie:

Steve Rosenzweig

Kostýmy:

Michael Clancy
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    ****

    (KDV) Ang Lee předtím, než ve Spojených státech začal natáčet především literární adaptace a slavit obrovské komerční i kritické úspěchy za pozvednutí žánru wuxia, natočil volnou asijskou trilogii, která se zabývala vztahem odlišných kultur a pojetím tradic v rámci nich. „Prostřední“ část – SVATEBNÍ HOSTINA – pak bývá vnímána v kontextu TLAČIT RUKAMA a JÍST, PÍT, MUŽ, ŽENA a je upozorňováno na to, že si díky ní otevřel dveře do Hollywoodu, když tematizoval vztah Asie – USA a postoj k homosexualitě, což mu vyneslo nominaci na Oscara v kategorii Nejlepší zahraniční film._____ Takové vnímání se dá ale přepólovat a chápat SVATEBNÍ HOSTINU jako první část volné „queer“ trilogie, jejíž následující díly by byly ZKROCENÁ HORA a ZAŽÍT WOODSTOCK. V rámci dané trilogie demytizuje to, co je s danou (sub)kulturou spojováno (tchajwanské svatební hostiny a lpění na tradicích, machismus westernového prostředí a nekoordinovanost akce se zdánlivými liberálními základy) a zároveň přepracovává konvence romantického, westernového a coming-(out)-of-age (sub)žánru._____ V roce PHILADELPHIE se může jevit jako kalkul, když někdo přijde s ukázáním „výsledku víc jak 500 let trvajícího potlačení sexuální identity“, jak prohlásí Ang Lee v cameo roli a dá tak návod na čtení celého snímku. Se znalostí dalších queer titulů tvůrce je ale patrné, že se jedná o jedno ze stěžejních témat celé Angovy filmografie a na místo midcultové exploatace a podtrhávání hloupých stereotypů, které charakterizují po napravení si medální image Jonathana Demma (MLČENÍ JEHŇÁTEK) a akademickém uznání prahnoucí PHILADELPHII, SVATEBNÍ HOSTINA nabízí vzhledem k době vzniku a uvedení do kin docela odvážně alternativní rodinný model.(22.5.2011)

  • kaylin
    ****

    Ang Lee mě tímhle filmem docela překvapil, ale on je prostě ukázkou režiséra, který zvládne dobře natočit v podstatě jakýkoli žánr. A tahle homosexuální komedie je podaná tak krásně lidsky, že vás prostě musí bavit. Není to tak vtipné, jak jsem očekával, ale právě lehkost humoru a celkového pojetí vás dovedou odzbrojit.(8.3.2016)

  • ORIN
    ****

    Velmi inovativní tematizace Anga Lee klasického asijského modelu rodiny (typicky patriarchální vzorec), v tomto případě otec jako hlava rodiny, matka starající se o domácnost a syn jedináček, který se nicméně v dospělosti osamostatní a odstěhuje se do USA, přesto rodiče synův život v mnohém ovlivňují a neustále se mu snaží najít vhodnou manželku (dobrý původ, dostatečné vzdělání, stejné vyznání a rasa - jakékoli odlišnosti jsou nepřípustné). Ang Lee ve Svatební hostině tradiční rodinný vzorec důmyslně porušuje - syn s homosexuální orientací, který má navíc ještě amerického přítele, fingovaná svatba a především bolestné ale racionální přijetí skutečnosti oběma rodiči, kdy se se synovou orientací paradoxně lépe vyrovnává otec nežli matka.(16.6.2011)

  • Disk
    *****

    Ang Lee je mistrem ve vykreslování rodinných vztahů. Jeho Svatební hostina budiž důkazem. Místy vtipné, poslední čtvrtina jede na vážnější notu, ale v žádném případě nejde o citovou vyděračku. SPOILER: Waj Tungův coming out před jeho mámou je jeden z nejlepších, které jsem kdy viděl. KONEC SPOILERU Dost neklišoidní záležitost, která i dnes dokáže příjemně překvapit. Už tady se objevil Angův cit pro křehkost a citlivost pro vážné situace, které ale nejsou vyhrocovány do extrému a netlačí se zde na pilu a to i v homosexuální oblasti, kde gayové jsou vykresleni jako lidé se zcela běžnými a rodinnými radostmi a starostmi. Jaký velký rozdíl oproti strašné Philadelphii, která vznikla ve stejném roce...(9.5.2012)

  • easaque
    ****

    nostalgické 4* tak tohle je můj první gay film, takže z nostalgie mu nemůžu dát méně. Sice je to minimálně 15let, co jsem ho neviděl, ale pamatuji že se mi líbit a pouštěl jsem ho i rodičům, aby pochopili jak se člověk cítí a proč to skrývá před svými nejbližšími. Prostě milá romantická komedie, kterou si určitě někdy rád zopakuju a věřím, že nezklame. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ](15.8.2018)

  • - První polovina filmu je založena na skutečném příběhu Neila Penga, přítele režiséra Leeho. (D3VIL)

  • - Lee pracoval na filmu šest let. (D3VIL)

  • - Cameo: Ang Lee se objeví jako jeden z hostů na svatbě. (D3VIL)