Reklama

Reklama

Chaplin versus Keaton

(TV film)
  • Francie Duels : Chaplin - Keaton, le clochard milliardaire et le funambule déchu
Francie, 2016, 52 min

Hrají:

Annick Cojean (moderátor), Charlie Chaplin (a.z.), Buster Keaton (a.z.), Kevin Brownlow

Obsahy(1)

Dojemný tulák s buřinkou a muž s kamennou tváří. Jaký měli mezi sebou vztah a jak se lišily jejich životní cesty? Postavy věčného tuláka i kamenně vážného Friga znamenají pro řadu generací filmových i televizních diváků jediné: záruku zábavy a smíchu. Jim samotným ovšem do smíchu často nebylo. Oba strávili dětství ve varietním či cirkusovém prostředí. Chaplin měl do života o poznání těžší start než Keaton, ale pro oba platilo, že se vypracovali na výsluní popularity s pomocí obrovského talentu a píle. Oba se stali hvězdami němého filmu, ale pouze všestrannější Chaplin se na vrcholu udržel i po nástupu zvuku. Keaton se na něj už nikdy nevrátil. Dnešní dokument porovnává kariéry, umění i soukromé osudy těchto dvou mužů, kteří byli rivaly jen na filmovém plátně. (Česká televize)

(více)

Recenze (9)

cheyene 

všechny recenze uživatele

Dvě legendy éry němého filmu, zejména grotesek. Každý byl jiný, své diváky si získali osobitostí, stylizací svých ikonických postav a také schopností bavit lidi. Osobně mám raději Chaplinova tragikomického a dojemného tuláka, avšak Keatonův muž s kamennou tváří a kloboukem s pevnou krempou mě také nejednou zaujal. Porovnávání v tomto dokumentu zaujme každého fanouška těchto dvou herců, resp. filmových tvůrců a přinese i řadu zajímavých informací a postřehů. Zajímavé by bylo porovnat tyhle dva herce ještě s Haroldem Lloydem. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Jsem na grotesku zatížený, takže dokument o těchto dvou gigantech mě hladí po duši. Mysleli, psali, točili a hráli každý o něčem jiném, a tak jsou marné všechny snahy dopátrat se, který z nich byl ten lepší. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Chaplin má ve filmech citelnou kritiku kapitalismu tovární výroby. Ve 40.letech otevřeně projevil své levicové názory a v 50. letech v době McCartismu dokonce vyhoštěn z USA. Chaplinův styl je založen na nevhodném zacházení s předměty, ale propojuje ho s patosem (smutkem), tragičnem co vzbuzuje lítost. S publikem navazuje intimní vztah a vzbuzuje emoce. Keaton má charakteristický kamenný až mrtvolně stále stejný výraz, což dotváří komický efekt. Jeho vrcholným filmem je Frigo na mašině - dokonalé použití filmových technik, struktura výprava, záběry, rychlý rytmus a příprava mizanscény. Celé jeho tělo funguje nezaloženo na citovém propojení s divákem, ale je to odtažitost a střih v něm hraje velkou roli. Keaton se na rozdíl od Chaplina adaptuje na nový svět. Sice odcizující svět strojů, ale on se snaží najít v něm místo. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Dvaja géniovia kinematografie, dva rôzne prístupy k filmu a životu. U mňa je víťaz jasný, a tak nejak to rozhodol aj vývoj ich kariéry. Tá je v dokumente síce stručne ale vecne porovnávaná. Keď myslím stručne, tak naozaj strucne, ide len o hlavné medzníky kariéry, a tak dostanú priestor ukážky z filmov a hlavné, často nesmrteľné, scény. Tie od Chaplina sú mi poväčšine známe a preto ma potešili najmä Keatonove, ktoré sú nemenej zaujímavé, a akoby precíznejšie. ()

zigíš 

všechny recenze uživatele

Zbytečně moc francouzského filozofování a trestuhodně málo dovádění. Už jen ty Keatonovy kaskadérské eskapády by vydali za samostatný dokument. Neříkám, že se občas nedostane na zajímavé téma -jako to o rozporech v Chaplinově řeči těla- ale často je to jen prázdné inťoušské blábolení. Příště bych si to dal spíš z amerického pohledu. ()

Reklama

Reklama