Reklama

Reklama

Epizody(5)

Obsahy(1)

V 80. letech se bohatý Angličan Patrick Melrose pokouší překonat své závislosti a démony pramenící z týrání, jehož se na něm dopouštěl jeho krutý otec a lhostejná matka. (Filmbox)

Videa (1)

Trailer

Recenze (116)

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

„Of course it was wrong to want change people, but what else could you possibly want do do with them?" Pět epizod ze života narcistního schizoidního alkoholika se sebevražednými sklony. První díl, nejvíce ukotvený v Melrosově roztěkané mysli, připomíná nepolevujícím tempem, množstvím jump cutů, neutichajícím vnitřním dialogem, střídáním pomalých nájezdů kamery a symetrických kompozic s těkavým ručním snímáním hodinový panický záchvat - „koncentrace jako plamenomet“, křeče, třas, myšlenky na sebevraždu. Melrose nechce vystřízlivět a zklidnit se, protože ví, že by se propadl do svého pošramoceného nitra a semlely by jej traumatizující vzpomínky na dětství, které bolí víc než spálená kůže nebo vpichy injekční stříkačky a které přibližuje navenek prosluněný, v jádru skoro hororový druhý díl (s otcem coby obávaným monstrem), přepisující vyznění toho prvního (poprvé jsme se mu škodolibě smáli, podruhé jej litujeme). ___ Patrick je příliš upřímný sám k sobě, aby část svého já dokázal zcela popřít a předstírat, že se mu nic nestalo (tak jako zbytek vyšší společnosti, do které alespoň dle svého původu patří). Drogy a alkohol mu pomáhají odvést pozornost od hlasů a myšlenek v jeho hlavě. ___ Melrosovo odhodlání převzít nad vlastním životem kontrolu, započaté na konci úvodního dílu prvním projevem roky potlačovaných emocí, pokračuje ve třetí epizodě, která je zprvu stejně apatická, pomalá a bez nálady jako člověk zbavujících se svých závislostí. Když je Patrick sám, je nápor vzpomínek nejsilnější. Vyrazit do společnosti pro něj na druhou stranu znamená vidět se s lidmi, kteří jsou stejně nesnesitelní jako jeho otec. Večírek, kam byl pozván, především ukazuje, jak se v aristokratických rodinách opakují tytéž narušené vzorce výchovy, tytéž ponižující rituály nadřazující etiketu lidskosti, tedy něco, čeho se Melrose sám bude snažit mermomocí vyvarovat. Díl vrcholí jednou z nejlépe napsaných, zahraných a rytmizovaných dialogových scén, jaká se kdy na televizních obrazovkách objevila. Melrose se svému příteli svěřuje s nejtemnějším tajemstvím a vyjadřuje touhu stát se nyní, když již víceméně vystřízlivěl, součástí skutečného světa a být něčím přínosný. Obává se ovšem, že pokud odstraní hořkost, zášť, sarkasmus, snobismus a sebenenávist, možná už nic nezbude. Přítel mu navrhuje, aby svůj život zkusil naplnit něčím hodnotnějším, třeba láskou a rodičovstvím. ___ Čtvrtá epizoda, opět se držící převážně Melrosova hlediska, ovšem ukazuje, že ani v případě, že se obklopíte hodnotnými lidmi, nemusíte začít věřit, že sami máte nějakou hodnotu. Melrose se tolik snaží uchránit své potomky před rodinným prokletím, až znovu padá do deprese a závislosti. Jeho syn sice není zneužíván, ale přesto se ocitá v podobně nejisté a stresující pozici jako ve stejném věku Patrick. Poslední epizoda ukazuje další cyklus vysilujícího boje se sebou samým a zároveň jeden životní cyklus uzavírá, když Melrose nechává po otci pohřbít také matku. Jeho sílící a zase ochabující víru, že už se dokáže udržet na vlastních nohou, vyjadřuje střídání dvou příběhových rovin, dvou pohybů (propad do nitra a pohyb vpřed). Pokud bude chtít uspět, bude se muset zbavit závislosti nejen na drogách a alkoholu, ale také na otci, matce a všem ostatním, co jej determinovalo, stát se nezávislým na představě o tom, jaký život by měl vést a kým by měl být. Díky přesnosti, nadhledu a vnímavosti, s jakou série jeho boj plný vzestupů, pádů a opakování vykresluje, má zhlédnutí všech pěti dílů podobné účinky jako psychoterapie. Velmi zábavné, velmi temné, velmi silné, prozatímní vrchol letošní hrané televizní tvorby (a pravděpodobně i Cumberbatchovy kariéry). ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„BÝT PŘI SMYSLECH JE HOTOVÁ NOČNÍ MŮRA. MŮJ NITERNÝ ŽIVOT JE NEKONEČNÁ SMYČKA SŤATÝCH HLAV A PSŮ RVOUCÍCH SE O JÁTRA, KTERÁ BYCH RÁD ZPÁTKY. ZAPOMENUTÍ BY BYLO BÁJEČNÉ, NETRPĚT TAK HRŮZOU Z NĚJ…“ /// Feťáckej sráč Patrick Melrose a jeho život, kterej sledovat je hnus. Sice zde je prostor pro úsměv, ale ten pramení ze sarkasmu a …. prostě to třeba ani není k smíchu. Feťácký eskapády přerušujou momenty z dětství, což je drama jako prase, vysvětlující téměř vše. Že Benedict exceluje je jasný. Navíc s ním tady drží krok víc lidí, ten hnusáckej nejvíc Hugo Weaving. Snobští aristokrati, který budete zaručeně nenávidět. Na rozdíl od Patricka, kterýho možná budete i litovat. Hnusná ukázka života! Nebo jen ukázka hnusnýho života?... Každopádně - cítíte li potřebu dostat se mezi smetánku, nebo jste mistři světa v rodinný sebedestrukci – seriál pro vás! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihy Never Mind (1992); Bad News (1992); Some Hope (1994); Mother's Milk (2005); At Last (2012), který napsal Edward St Aubyn, neznám. 2.) Věřím, že „třída“ mluví za vše. 3.) Thx za titule “98765 a need4seed“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ** ()

Reklama

KevSpa 

všechny recenze uživatele

Vynikající minisérie, které samozřejmě herecky vévodí Benedict Cumberbatch. Přesto, že se tu řeší těžká témata, jako je závislost, sexuální obtěžování rodičem a rozpad rodiny, potažmo člověka, dokáže seriál zároveň pobavit. Jedinou vadou na kráse je pro mě to, že jde o tak krátký seriál. Než se stačíme s postavami více sžít, už je konec. ()

lamps 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Každý díl jiný, každý svým způsobem zajímavý a inspirativní. První hlavně stylisticky, druhý pro znepokojivou koncentraci beznaděje a rozpolcené nevinnosti, zbylé jako černohumorně ironický obraz narcistické společenské smetánky, v níž se důležité životní hodnoty rozmazávají ve víru křečovitých večírků a sebestředných rodinných postojů. To celé provázeno psychologicky vytříbeným portrétem titulní postavy, která je sviní a ví o tom, ale jak jinak v tomhle světě přežít, jak si udržet vlastní nenáviděnou identitu? Skoro mě mrzí, že to bylo až tak krátké a časově kvapně přeskakující, protože materiálu na uvědoměle nemorální úšklebky a prohlubování vztahu Patricka s odpudivým okolím bylo zaděláno víc než solidně. Na druhou stranu, v nejlepším se má přestat a Edwardu Bergerovi přeji nějakou pořádnou celovečerní šlehu, protože jeho suverénní režie jednoznačně tlačí Patricka Melrose do společnosti nejzajímavějších televizních sérií posledních pár let - samozřejmě vedle výkonů Benedicta Cumberbatche, jenž se vyloženě baví každou replikou, a Hugo Weavinga, který i na malém prostoru potvrzuje své vrozené záporácké mistrovství. Paráda... ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Výborná série ze světa mladých, nadějných a bohatých. K tomu pod vlivem drog, chlastu a otce despoty, který si vzal, co se mu namanulo. Drsné zrcadlo určité vrstvy lidí a tak trošku i doby, ve kterém vládne Benedict Cumberbatch svým až démonickým přístupem k herectví. Jen možná škoda, že mi to k pětihvězdičkové palbě přišlo moc natahované. Námět by se dal klidně zkrátit do podoby solidního filmu. Pořád se ale jedná o hodně slušnou daramatickou stylovku, která je silná v průběhu, ale trošku strádá v závěrečné pointě. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (4)

  • Mladý Patrick Melrose, kterého hraje Sebastian Maltz, má tmavě hnědé oči. Dospělý Patrick má však modro-zelené oči. (tedvidek94)

Reklama

Reklama