Reklama

Reklama

Londýn 1884. Populární komické opery dvojice autorů - libretisty Gilberta a hudebního skladatele Sullivana - nebyly nikdy propadákem, ba právě naopak. Avšak zřejmě všeho do času. Jejich poslední dílko - Princezna Ida - bylo přijato víc než vlažně. A Arthur Sullivan, nedávno královnou Viktorií povýšený do šlechtického stavu, cítí, že nadešla chvíle pro změnu. Od tohoto okamžiku by se chtěl věnovat pouze a jedině skládání vážné hudby. Ostatně byl to stejně svého druhu div, že jejich spolupráce vydržela tak dlouho. Neboť ti dva muži nemohou být rozdílnější. Sullivan je sukničkář a dandy, Gilbert každým coulem byznysmen a puntičkář. Jenomže přání je jedna věc, tvrdá realita - neboli podepsaná smlouva s impresáriem divadla Savoy D'Oyly Cartem - druhá. Jak však dál, když poslední Gilbertovo libreto připadá Sullivanovi tak prostoduché a prázdné, že si neumí představit, jak by na ně komponoval hudbu? Musel by se stát zázrak, aby se ti dva ještě na něčem shodli. A zázrak se, kupodivu, koná. Jmenuje se japonské divadlo Kabuki a právě hostuje v Londýně... Jedním z posledních svých filmů dokazuje Mike Leigh, že není jen mistrem současných psychologických a sociálně-kritických sond, ale že dokáže natočit i výpravnou, velkolepou podívanou, zasvěcenou tentokrát oboru lehké můzy. Hrdiny tohoto snímku jsou dva klasikové anglického divadla - William Gilbert a Arthur Sullivan - kteří si získali věhlas a lásku celého národa svými - dnešní terminologií asi nejspíš řečeno - muzikály. Leigh se věnuje tomu období jejich života, v němž prochází jejich spolupráce krizí, hrozící dokonce rozpadem tvůrčí dvojice. Jeho nesmírně barvitá, zajímavá filmová freska získala dva Oscary (za kostýmy a masky) ze čtyř nominací i řadu dalších mezinárodních cen. Jim Broadbent, představitel Gillberta, pak získal na MFF v Benátkách 1999 Volpiho pohár za herecký výkon. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (13)

Skip 

všechny recenze uživatele

Největším problémem je, že já vůbec nemusím operetu, takže scény z jeviště pro mě byly šíleně nudné. Jinak je to film plný velmi dobrých a vtipných dialogů, dobová atmosféra byla pěkně vystihnuta a herci podali slušné výkony. Stopáž je ale až moc dlouhá, takže jsem se dostával v těch méně zjímavých scénách do jistého útlumu, což nemám vůbec rád. ()

blackJag 

všechny recenze uživatele

"ČÍM VÍCE SE SETKÁVÁM S LIDMI, TÍM VÍCE SE OBDIVUJI PSŮM" Tvůrčí duo skladatelele Sullivana a libretisty Gilberta, tedy oblíbené londýnské umělce viktoriánské éry, zastihuje film na pokraji uměleckého rozkolu. Během cesty k dalším možnostem spolupráce až po faktickou premiéru nového kusu (japonské operety Mikado) má potom divák možnost nahlédnout do precizně zinscenovaného zákulisí tvorby operet, sledovat nezaujatě podané vztahy herců a vychutnat si kostýmy nebo třeba herectví Jima Broadbenta. V délce je sice film nadstandardně velkorysý, pokud mu ale dáte šanci, myslím si, že na konci obšírnější pohled přece jen oceníte. 80% ()

Reklama

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Určitě velmi profesionálně natočený snímek, s moc pěknou hudbou, kostýmy i divadelními scénami a - bohužel - pro mne s pořádnou nudou. Prostředí operetního divadla mi zrovna nesedí a celý film byl jen o operetách a plný diskusí páté přes deváté kolem nich. Trailer: http://www.reelzchannel.com/trailer-clips/27570/topsy-turvy-trailer a ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=S647is8rvvM&feature=fvw ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

No priznám sa...čučal som na to, ako pes na mrkvu ( existuje vôbec takéto slovné spojenie? ). Je to niečo, čoho je v kinematografii málo. Je to z iného sveta. Kombinácia divadla a filmu. Občas mi to prišlo, akosi nevkusné, občas nudné, občas vtipné ( scéna s Japonkami )...v celku ale zaujímavé. Rozmanitosť Filmu, ako umeleckého druhu, je vskutku rozmanitá a takmer nekonečná. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Tak konečně vím, co je to "pravá japonská opereta". Asi něco jako >pravá americká svěžest< , že... ;o} . . . Každopádně tenhle film neplácá jen tak páté přes deváté. Natož aby byl jen takovou nějakou bubblegumovou zábavou. Je to rozkošná a inteligentní pocta žánru - jen tak něžně pokleslému, jak něžně pokleslí umělci(!) jej prováděli! Poutavé i výsostně zábavné filmové dílko, lidsky britsky suše humorné, s vycizelovanými dialogy a brilantně podanou atmosférou doby. A tak i když i mně je opereta jako žánr milá asi jako cokoli, co mě prakticky nezajímá, tenhle film jsem si zase jednou užil v dobrém rozmaru a skvěle! - - - - - (Poprvé viděno 17.1.2010 na ČT2 s orig. zvukem a č. titulky, hodnocení 52., komentář zde jako šestý - 18.1.2010) ()

Galerie (17)

Zajímavosti (1)

  • V žargonu divadelní, televizní a filmové produkce se vyskytuje slovo blocking ve smyslu základního postavení herců na scéně. Původ tohoto termínu se připisuje W. S. Gilbertovi, který při přípravě scény pracoval na zmenšeném jevišti s kostkami (blocks) představující jednotlivé protagonisty. Ve filmu Gilbertovo 'blokování' vidíme přibližně v 101. minutě. (kriplozoik)

Reklama

Reklama