Režie:
Asghar FarhadiScénář:
Asghar FarhadiKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Javier LimónHrají:
Penélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Bárbara Lennie, Carla Campra, Inma Cuesta, Eduard Fernández, Elvira Mínguez, Roger Casamajor, Ramón Barea (více)Obsahy(1)
Krásná Laura přijíždí do rodného Španělska na svatbu své sestry. Bujarou oslavu v kraji prosluněných vinic však naruší zmizení jednoho z hostů. Brzy se ukáže, že pod povrchem dřímají staré křivdy a tajemství, která měla zůstat zapomenuta. Nejslavnější filmový pár současnosti Penélope Cruz a Javier Bardem excelují v hlavních rolích dávných milenců, mezi kterými to nikdy nepřestalo jiskřit. Psychologický thriller dvojnásobného držitele Oscara Asghara Farhadiho se stal zahajovacím filmem festivalu v Cannes. (Aerofilms)
(více)Videa (18)
Recenze (109)
Moji dva oblíbenci, Penelope a Javier Bardem opět spolu a opět musím jejich přirozené hraní vynášet do nebes. Oni jsou tahouni tohoto filmu a každý záběr, situace s nimi mě hrozně baví, trovhu více ta s Bardemem. Začátek filmu byl pro mě chaotický, přemíra postav, uchechtaná dcera, která se směje pořád a všemu. Naštěstí ne na dlouho, jinak bych to asi nedala.:) Španělština a španělský temperment nakažlivý, dokonalá svatba na malém městě, vinice, nádvoří městečka, herci, to všechno se mi líbilo. Příběh měl občas trochu pomalejší okamžiky a ta stopáž mohla být o pár minut kratší,ale mě rozhodně nenudil. ()
Tento psychologický thriller po nadějném začátku postupně selhává. Vypráví o otevírání starých tajemství a ran a napětím příliš neoplývá. Ale jak příběh odkrývá jednotlivé vrstvy, trochu se pod kůži dostává. Je to atmosférické a vyvolávající vzpomínky. Má to srdceryvné scény. Trochu jsme si ale připadal, jako bych si koupil vstupenku na film s Liamem Neesonem a místro toho se ocitl na Strindbergově hře. Ztracen někde mezi Agathou Christie a Achilesem. Farhadi je výborný scénárista a umí dobře pracovat s herci, ale tento film je jen souhrn jeho částí. Íránský režisér Asghar Farhadi, jehož snímky Klient a Rozchod Nadera a Simin vyhrály cizojazyčné Oscary, si na španělské půdě počíná opatrněji než v kulisách domova. Jako by si nebyl jist, nakolik může do své obvyklé úspornosti vpustit jižní temperament. Také si dlouze připravuje vztahovou arénu přeplněnou postavami, čímž zvyšuje jednak metráž díla, jednak jeho nepřehlednost; navíc žánrově neustále přepíná mezi melodramatem a detektivkou. Zkrátka natočil už průkaznější filmy, nicméně tam, kde se může opřít o herce, má vyhráno. Ve filmu Všichni to vědí naštěstí není poněkud kostrbatá zápletka rozhodující. Nad ní stojí věrná nálada ovíněné idyly domáckého městečka žijícího veselými svatebními přípravami, do níž se s výbuchem přirozeného strachu a vyčkávavé bezmoci vkrádá hysterie minulých křivd, a zejména pak herci, od dětských až po představitele hrdinčiných rodičů. Přestože hlavní pozornost na sebe celkem pochopitelně strhávají Bardem s Cruzovou, značný podíl na autentickém zážitku nese tichá souhra celého obsazení. A pokud jde o řešení kriminálního případu naroubovaného do romantického psychothrilleru, nelze prozradit více než dvě drobné nápovědy. Že dobří režiséři nepotřebují vydírat diváky názornou krví a že rozbolavělé matky stojící mlčenlivě v pozadí vědí vždycky své. Otec s rodinou nemohl přijet z Argentiny do Španělska na svatbu, údajně kvůli práci. Což je jen jedna z mnoha klamných indicií ve snímku. Režisér Farhádí stále umí paralelně rozvíjet několik silných a propletených témat, ale výsledkem už není fascinace, spíš občasné uznalé pokývání hlavou. Diváka silněji zasáhne třeba atmosférický detail hodin na staré zvonici, kolem nichž posedávají holubi. Čas je ostatně jedním z témat filmu. ()
Dvojica Bardem - Cruz je proste skvelá všade, nech by to bol film aj o Ferdovi Mravencovi. Herecký výkon však nestačí na vyššie hodnotenie alebo zaujímavosť filmu. Hoci som počul i tak divný názor, že herecký výkon určuje kvalitu filmu. To by potom medzi skvelé filmy patrili Šmolkovia, kde Hank Azaria zahral geniálneho Gargamela alebo Iron Lady, kde zaspávate od nudy, ale nikto Meryl Streep nemôže uprieť herecký výkon. Tak aj v tomto filme je ústredná dvojica až trojica výborná, rodinná dráma takisto skvelá, zaujímavé pátranie a odhaľovanie pozadia únosu, ale v celkovom sumáre si uvedomíte, že v takom príbehu by nemalo chýbať viac napätia a atmosféry. Stojí za vzhliadnutie, hoci vysoký nadpriemer netreba očakávať. ()
Milo ma prekvapila zápletka. Myslel som si, že to bude film o stretnutí po rokoch dvoch bývalých milencov, ktorí budú spomínať na lepšie časy a možno vzplanie aj nejaká dávno vyhasnutá iskra. Samozrejme sa tu riešila aj minulosť spojená najmä s peniazmi a staré krivdy, ale hlavné tu boli vzťahy. 6,7/10. ()
Ústřední (ne)manželská dvojice je dobrá, není to jejich první společnej film, ale pravdou je, že J. Bardem má navrch. On to umí, má obrovský charisma a tím film podstatně táhne. Zápletka je taky celkem zajímavá, nadhozeno je hodně otázek, ale s tím příběhem a rozuzlením je problém. (může obsahovat spoilery) Za 1. to má celkem pomalý tempo vzhledem ke stopáži, nebyl by vůbec problém ubrat. Za 2. bych ubral i s postavama, protože je jich tam tolik, který mají nějakej vliv na děj, navíc je to všechno jedna velká rodina, že v tom je celkem zmatek. Nevím, jestli to byl záměr, ale spíš to bylo trochu nešťastný. A za 3. tam bylo pár divných záležitostí - proč ti mladí chtěli potrestat Bardema po dlouhých letech; proč ho nakonec opustila žena, když neudělal nic špatnýho - jen šel zachránit "svoji" dceru, toť vše; proč ta stará (vidíte, už ani nevím, kdo to v té rodině byl!) nic neřekla, i když měla nemalý podezření a naopak proč ta mladá v tom všem pomáhala a šla tak proti vlastní rodině? To všechno bylo ve výsledku poněkud zvláštní a trochu mně to pokazilo dojem z filmu. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (9)
- V úvodu filmu si můžeme všimnout novinových výstřižků, na kterých je jasný záběr na černého španělského býka, který je narážkou na film Šunka, šunka (1992), který byl první filmovou spoluprací Penélope Cruz (Laura) a Javiera Bardema (Paco). (peeteno78)
- Penélope Cruz prohlásila, že Laura byla zatím nejsložitější postavou, kterou kdy hrála. (Duoscop)
- Penélope Cruz se nechala slyšet, že když jí zavolal Asghar Farhadi a nabídl jí roli ve filmu, tak to byl nejlepší okamžik její herecké kariéry. (Duoscop)
Reklama