Reklama

Reklama

Танки

  • Rusko Tanki (více)

Obsahy(1)

Vývoj nového tanku je u konca a tank treba predstaviť na Červenom námestí priamo Stalinovi. Preprava po železnici je zakázaná. A tak hlavnému konštruktérovi Michailovi Koškinovi (Andrej Merzlikin) napadla spásonosná myšlienka presunuť sa zo závodu v Charkove do Moskvy po vlastnej osi. Nasleduje 7 dní ťažkých stretov s bielogvardejcami, kozákmi, nemeckými diverzantmi, ale aj s vojakmi Červenej armády. A každý má snahu im zabrániť v ďalšom presune. Podarí sa im prísť do Moskvy včas? (Volodimir2)

(více)

Zajímavosti (9)

  • Tanky T-34 byly během války vyráběny v mnoha výrobních závodech, mezi nejznámější patří Stalingradské traktorové závody (STZ), továrna č. 112 (Nižnij Novgorod) a továrna č. 183 (Uralvagonzavod), která byla největší tankovou továrnou v Rusku, kde se vyrábělo přes 50 % všech T-34. Problémem byla standardizace výroby mezi jednotlivými továrnami, díky které byly tanky T-34 značně poruchové, ač snadno opravitelné. Továrna č. 183 například zkrátila výrobu z 8 000 člověkohodin (1941) na 3 700 (1943). Dosáhla toho jednak snížením už tak chabé kvality zprcování a jednak vytvořením zkratek ve výrobní dokumentaci – nové tanky sjížděli z výrobní linky bez intercomů nebo bez světel nebo bez poklopů pro posádku, bez sedadel atp. Tyto problémy vyřešila až poválečná výroba, a tak valná většina vystavených T-34 různě po světě jsou poválečné stroje, ač reprezentují události klidně i 8 let před jejich výrobou. (Maulincio)
  • Při „závodu“ tanků a náklaďáku se může zdát, že T-34 byl velice rychlý tank a ano byl pro tuto vlastnost i postaven. V terénu se měl pohybovat rychlostí 25 km/h a na silnici až 55 km/h, to však často nebyla pravda a tank se i po silnici sunul 15 kilometrovou rychlostí. Na vině nebyl výkon motoru V-2, díky kterému těch rychlostí mohl dosáhnout, ale zpracování a kvalita převodovky a suché spojky, kdy u převodovky často docházelo k lámání zubů ozubených kol a přeřazení z 2. na 3. rychlostní stupeň chtělo značnou sílu a zručnost a ze 3. na 4. už takřka neskutečnou sílu, a tak se často stávalo, že se řadící páka při řazení jednoduše zlomila. Vylámané zuby, zlomené řadící páky, celkově slabá konstrukce a nutnost častého řazení vedla k tomu, že si tankysti vezli na tanku krabici s náhradní převodovkou. Tento problém z části vyřešila 5. stupňová převodovka, se kterou se rychlost zvedla na 30km/h. (Maulincio)
  • Pravděpoaodbnost přežití posádky tanku T-34 po zásahu byla pouze 15 % (u tanků Sherman 80 %). Bylo to dáno mizernou kvalitou výroby, např. kvalita svárů a i nevhodnými technologiemi – kalení oceli na dvojnásobnou tvrdost oproti ostatním státům tedy +-600HB proti standardním 300HB. Ocel je tím výrazně tvrdší, ale zároveň výrazně křehčí, a tak při nárazu praská a láme se. (Maulincio)
  • Tanky, čekající před přehlídkou, jsou nejspíše nejvíce monstrózní stroje, které Sovětský svaz před válkou vyrobil. Jedná se o T-35, SMK, SU-100Y a KV-2. Sériové výroby a nasazení se dočkal pouze T-35 a KV-2. (p3tris)
  • Oba tanky použité ve filmu byly T-34/76. Zbraně použité ve filmu byly puška MosinNagant, pistole TT-33 Tokarev, mauser C-96, kulomet MG 38 a samopal MP-40. (K98)
  • Presun tanku po vlastnej ose sa skutočne stal, a to v noci z 5 na 6.3, cesta trvala do 17.3.1940, kde boli potom predvedené na Ivanovskom námestí vojenským predstaviteľom. (argus123)
  • Tank T-34 sa vyrábal počas vojny až v 11 výrobných závodov, a to v Charkove, Kirove, Stalingrade, Maruipoli, Vorošilovgrade, Čite, Novosibirsku, Čeľabinsku, Nižnom Tagile a neskôr aj v mestách Gorkij a Saratov. Celkom ZSSR vyrobil v rokoch 1940 – 1945 viac než 50 000 tankov T-34. Tank sa však ešte po vojne vyrábal na licenciu napríklad v Československu. (argus123)
  • Konštrukter tanku Michail Koškin začal svoju kariéru v továrni na cukríky, po úspešnom zložení skúšok sa stal inžinierom v Charkovskej tankovej továrni. Zomrel ešte pred inváziou Nemecka v roku 1940 na zápal pľúc. (argus123)
  • Film obsahuje hneď niekoľko nepresností. Neexistuje žiadna potvrdená informácia o tom, že by dva prototypy prišli do Moskvy po vlastnej ose. Mylná je aj informácia, ktorá vo filme odznie, že tanky za sebou nemali vojskové skúšky. Tie prebehli ešte v roku 1939, kedy sa velenie armády rozhodovalo medzi A-20 a A-34. Dva prototypy, ktoré vo filme sledujeme majú iný kanón. Pôvodne sa do týchto tankov montoval kanón L-11 až neskôr kanón F-34, ktorý vidíme aj vo filme. Taktiež nepresnosť je aj v tom, že opis tanku pred Stalinom v Kremli robil samotný Koškin, nie generálska suita okolo Stalina. A v neposlednom rade, v roku 1940 bol tank označovaný ešte ako A-34. Neoficiálne označenie T-34M sa zaviedlo počas sériovej výroby koncom daného roka a až v roku 1941 bolo oficiálne prijaté označenie T-34. (Johnny.ARN)

Reklama

Reklama