poster

Spasmo

  • USA

    Spasmo

  • Velká Británie

    Spasmo

  • Austrálie

    Spasmo

Mysteriózní / Thriller

Itálie, 1974, 94 min

  • darkrobyk
    ****

    Temný příběh je zpočátku jednou velkou halucinací, mozaikou roztříštěnou na tisíc kousků. Neřekl bych, že jde o čisté giallo, film jen místy využívá postupů pro giallo typických. Tísnivá atmosféra je umocněna skvělou kamerou, která si všímá detailu (oči, nůžky, krev) a současně předkládá nápadité kompozice, barvou (červená vede, ale také světlo a tma mají důležitou roli) a Moricconeho místy nepříjemnou až psychadelickou hudbou. Když si myslíte, že je vám jasné, proč se všechny ty podivnosti Christianovi dějí, přichystá režisér ještě nejedno překvapení. A nakonec se vysvětlí i podivné figuriny žen, co se během filmu porůznu objevují. Těžký a delší rozjezd se v jisté chvíli zlomí v jízdu v autě bez brzd. Poslední tušené minuty jsou příjemným potvrzením, že se konečně divák naladil na stejnou vlnu s panem režisérem.(19.3.2014)

  • Karlos80
    ****

    Tak tohleto je šílený kousek, to je něco tak nepochopitelného, nepředvídatelného, matoucího, a nakonec i frustrujícího, že sem si zprvu myslel že snad sleduji '70 Lynche, ještě teď jsem v rozpacích a film ještě pořádně nevstřebal a ještě hodně dlouho mi to všechno bude vrtat hlavou, jako ostatně nejspíš všem zarytým giallo fanouškům a nejen těm. Každopádně už teď mohu napsat že je to Lenziho patrně nejkrotší '70 film (bez větší krve, sexu i extrémního násilí,ale nějaké ty giallo standarty se tu přesto najdou), ale také asi nejvíce psychologický, nejtajemnější a těch dalších různých nej se to tady jen hemží podobně jako nejrůznějšími překvápky. Ale uznávám je to kus velké a dobré kinematografie (hlavně režie a nápaditý, opravdu hodně spletitý a svým způsobem i nemocný scénář), báječná stylizace, kamera, umístění, herecké výkony, to vše je tu opravdu velké. Škoda že Ivan Rassimov, velký herec taliánského kina, se tu objevil až v poslední půl hodině. Jak píše Kusko.t2, už od první scény na pláži, zjistíte že tu něco nehraje a z každým dalším okamžikem, včetně všech záhadných osob, jejich charakterů a motivů, se vám to bude jen potvrzovat, kdy nakonec v poslední vynalézavé třetině, to dá všechno nějaký smysl. Skvělé, ani mi nevadil nedostatek násilí a nahoty, vůbec tím film nijak zvlášť neutrpěl a neztratil.(3.3.2011)

  • peter12
    ****

    Hned od začiatku bolo jasné, že film bude hrať hlavne na tajomno okolo príbehu a hlavnej postavy. Film má dosť neprehľadný dej a tak sa dá povedať aj určitá prekombinovanosť tu je..Ale ako sa dostávame bližšie k pointe, začína to dávať zmysel a pekne to zapadá do jedného celku. Ale ešte musím vyzdvihnúť prostredie rozsiahleho domu, ktoré je ideálne na postrehy a troška aj fantázie. Film mal aj silno pútavé scény, ako tá čo sa odohráva v lome, tá mala silný drive. K dobrému filmovému zážitku značne pomáha Morriconeho hudba, žiadny náznak zaváhania ani nehodiacich tónov. Tak zhrniem to: Príbeh, spracovanie, kamera, hudba boli na parádnej úrovni, keby nebolo pár sprostostí v scenári, tak by som išiel hádam aj na najvyššie hodnotenie. Upozornenie pre tých čo si chcú pozrieť klasické giallo, nech dajú šancu inému filmu, tento ma malo giallo trademarkov.(23.4.2015)

  • Hennes
    ****

    Čisté giallo to není, ale má k němu mnohem blíž než k hororu. Myslel jsem, že se zde Lenzi zase vyřádil množstvím krve a náhodou a ono nic. Tedy kromě těch dvou kapek v koupelně. Obsah byl po celou dobu neočekávatelný a do poslední chvíle jsem netušil jak to skončí. Od doby, kdy se na scéně objevil Rassimov, se začíná zamotaný příběh trochu rozmotávat. Jak napsal Karlos80 zpočátku to byl takový Lynch. Zajímavý film, ale určitě stojí za shlédnutí.(23.3.2016)

  • Kangax
    ****

    Posledné skutočne kvalitné Lenziho giallo pred jeho ďalšou výbornou "poliziotesschi" dekádou, ktorá mala nasledovať... Svojim spôsobom tu vzhľadom na rok 1974 Lenzi už tak trochu už skladá hold pôvodným žánrovým snímkom, založeným na dekoráciách (figuríny) a atmosfére (napr. Bavova klasika Sei donne per l´assassino 1964) a podobne ako u iného svojho vynikajúceho gialla Seven Blood-Stained Orchids (1972) tu skôr rozohráva atmosférickú a zamotanú zápletku a zaobíde sa bez klasického vraha v čiernych rukaviciach. Už od prvých chvíľ na pláži je jasné že tu niečo nehrá, dokonca som začínal tvorcov počas filmu podozrievať s logických kopancov, nakoniec však všetko do seba výborne zapadlo. Hlavný hrdina, ktorý by mal riešiť problémy a ohrozenia okolo seba sa naopak stále viac prepadá okolnostiam aby postupom času nebolo jasné vôbec nič... Výborne je zvolené prostredie starej renesančnej pevnosti, ktorá ako keby mala symbolizovať posledný odpor hlavného hrdinu proti vlastným nepriateľom v okolí ale aj vo svojej hlave... Výborne zrežírované, výborne presvedčivo zahrané a z nečakanými zvratmi a s pointou v závere... Proste dôstojná bodka za skvelým "žltým" režisérovým obdobím...(7.12.2012)