poster

Hlavu dolů

  • Česko

    Kapsy plné dynamitu

  • Itálie

    Giù la testa

  • Itálie

    C'era una volta la rivoluzione

    (neoficiální název)
  • Slovensko

    Dole hlavou

  • Velká Británie

    A Fistful of Dynamite

  • USA

    A Fistful of Dynamite

  • USA

    Duck, You Sucker

Western / Dobrodružný

Itálie, 1971, 157 min (SE: 120 min, Director's cut: 138 min)

  • Historik
    *****

    A je to ještě vůbec western? Pokud ano, tak nezvykle angažovaný. Revoluce tu netvoří pouhou kulisu pro nějaký dobrodružný děj, revoluce je zde fenoménem, ke kterému se tvůrce vyjadřuje, se kterým se vypořádává. Takhle závažné téma není pro westerny typické. A nutně musí zaskočit všechny, kdo čekají jen další výborný špageťák od svého mistra. Ale tady se tak úplně nedočkají, koukají na to, jde jim z toho hlava kolem a nakonec to vyústí v rozpaky, jak je vidět z mnoha hodnocení na těchto stránkách. Já myslím, že na tento film se musí jinak. Leone tu vykročil trochu jiným směrem. A za sebe mohu říct, že se mu to povedlo. Musím ovšem poctivě přiznat, že jsem si to musel pustit dvakrát. Právě proto, že napoprvé jsem z toho byl také trochu zmatený, jelikož jsem se nedočkal jen dalšího, byť výborného, špageťáku. A tak se teď ptám: je to ještě vůbec western? Myslím, že se to nedá takto zařadit, Leone tu překročil hranice žánru, který spoluvytvořil. Kam, to sice nedokážu přesně říci, ale výsledkem je výborný film.(12.2.2007)

  • Karlos80
    *****

    Herecké obsazení dvou hlavních hrdinů tedy Irského intelektuálsky zaměřeného revolucionáře a zdatného pyrotechnika Johna Malloryho alias "Britta" se Sedmi statečných v podání Jamese Coburna a pak sedlácky a všemi mastmi prohnaného desperáta Juana Mirandy v podání Roda Steigera si myslím že se v tomto filmu nadmíru osvědčilo. Jejich neuvěřitelně vtipné dialogy, neustálé chlapácké láteření a soupeření mezi sebou, nevynechaje i několik posměšných výrazů na adresu toho druhého bylo také velice dobré. Dalo by se říct, že se mezi nimi od začátku až do konce rozvíjelo takové víc než podivné nesourodé přátelství. Jinak co se týče filmu a Leonova scénáře jako takové ho, tak to byl jeho poslední slavný film pod filmovým přívlastkem-označením spaghetti western, asi nejslabší co kdy udělal, ale přesto se nato dalo koukat. Škoda jen toho rádoby vtipného dabingu z ČT. Čech mi tam prostě neseděl, mohli zvolit někoho jiného. Kdo slyšel jeho originál hlas podobně jako Steigerův, tak mi dá za pravdu že je to úplně o něčem jiném. Tuny dialogů zde zase nebyli. V tomto filmu, Leone doháněl nejen své herce, ale i jednotlivé scény až do extrému. Co se týče brutality, cynismu a určitých charekteristyckých rysů spaghetti westernu tak právě zde všechno co se nepodařilo nebo nevešlo do jeho předchozích filmů dohání až zde a to tak že se filmový divák nestačí divit. Kulomety zde drnčí jako zvonky, všude hromady mrtvol, mexičtí vojáci jsou tu jako novodobé gestapo, poprav nebo vyhazování stovky lidí a techniky do vzduchu jako na běžícím páse. Scéna na kopci kdy Coburn a Steiger pálili ze svých těžkých kulometů, na těžkou nepřátelskou techniku, nebo posléze vyhození mostu do vzduchu, byli jedni z nejakčnějších scén westernu jako takové ho. Dobrá scéna byla i ta kdy osvobození vězni náhle prohlašují Juana hrdinou revoluce i když trochu nechtěně. Hudební vložka mistra Morriconeho, se sice nedala srovnat z jeho dřívějšími úspěšnými filmy, takové to popěvovaní šom, šom mi lezlo po chvilce pěkně na nervy ale ještě v rámci všech možností filmu ušlo. Některé pasáže v určitých scénách a záběry jakbysmet, a to i co se týče hudby ale jakoby z oka vypadli jeho NEJ snímku Tenkrát na západě či dolarové trilogii. Zde se režisér i jeho dvorní skladatel nechali určitě inspirovat, inu ono je také těžké něco podobného, a nebo alespoň něčemu takovému se vůbec na kloub přiblížit. To se podaří jednou za život, jak se říká. Kvalitní podívaná i přes tu děsivě dlouhou avšak u něj obvyklou stopáž, která však nezklame a rozhodně potěší nejenom milovníka pozdního westernu. Takže Viva revoluce ! A Viva Leone and Morricone ! Za 5 jednoznačně*.(19.2.2007)

  • Legas
    ***

    Nejdříve jsem měl pocit, že sleduji další mistrův westernový počin, i když z o něco pozdějších dob; detaily očí a žvýkajících úst, většinou se zoomovým nájezdem. Ale potom se z filmu stala téměř komedie ve stylu Spencer / Hill a než jsem se rozkoukal, díval jsem se opět na něco jiného - na drama o revoluci. A takovéhle přesuny nemám rád. Navíc se mi tento kousek zdál poměrně nudný.(20.2.2007)

  • InJo
    ****

    Jediný Leoneho western, který nepovažuji za vynikající. Není problém v tom, že bych se vysloveně nudil, spíš jde o to, že se u něj bavím poněkud málo. Na dvouapůlhodinový film se tam toho zas až tak moc nestane (ve srovnaní například s dějově nabušeným stominutovým PRO HRST DOLARŮ), silných scén je poskrovnu (vymazlená sekvence přepadení v úvodu, střelba na most, Juanův monolog o revoluci... a dál už skoro nic!) a tempo a spád jsou velmi pozvolné (první hodina by se dala shrnout do dvou krátkých vět). Poutavě vyprávět a skvěle vykreslovat nejednoznačné ústřední postavy (hlavně Steigerův Juan je výborná role, byť by se do ní asi přeci jen o něco lépe hodil Eli Wallach) zvládá Leone se suverenitou jemu vlastní i zde, ale celek mi zkrátka nepřipadá natolik působivý jako v případě jeho předešlých čtyř veleděl. Btw flashbacky tentokrát nic moc (srovnání s TENKRÁT NA ZÁPADĚ rozhodně nesnesou, především z hlediska emocionálního účinku) a ani Morriconeho hudba, přestože stále nesmírně osobitá a chvílemi naprosto "vhodně" použitá, mi nepřišla úplně dokonalá... 70 %(17.5.2013)

  • Renton
    ***

    Scénář: Luciano Vincenzoni, Sergio Donati, Sergio Leone .. Coburn i Steiger hrají jedna báseň, ale jinak mne tyto mexicano westerny navíc prosáklé politicko-revoluční atmosférou nijak zvláště nebaví jak jiné žánrové příspěvky. Ani když opět výborně režíruje maestro Leone, některé komponované záběry berou dech, do uší zní Morricone a efektivní výbuchy dynamitu jsou na každém kroku. I přes některé delší a nevybalancované scény má film své silné momenty a stylové pasáže. 70%.(19.2.2007)

  • - Ve filmu se objeví celkem 5 flashbacků. (/Pablo)

  • - James Coburn si dal večeři s Henry Fondou (hvězdou filmu Tenkrát na Západě (1968)), kde se ho ptal na Leoneho. Fonda mu na to řekl, že Leone je nejlepší režisér se kterým pracoval. Coburn tedy tu roli v tomto filmu vzal. (c.tucker)

  • - Postava Johna Malloye byla psána pro Jasona Robardse a Eli Wallach byl první volbou na Juana Mirandu, ale studio si přálo větší jména do dvou hlavních rolí, proto byli nakonec vybráni Rod Steiger a James Coburn. (c.tucker)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace