poster

Utøya, 22. července

  • Norsko

    Utøya 22. juli

  • anglický

    U: July 22

  • Slovensko

    Utøya, 22. júla

  • Velká Británie

    Utøya – July 22

Drama / Thriller

Norsko, 2018, 92 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kajas
    ****

    Prvních patnáct minut sledujete tak trochu dokument o teenagerech na táboře, ale pak zazní první výstřely. Výstřely, které všechno změnily. Kamera v podstatě neopouští hlavní hrdinku Kaju a umožní divákům stát se téměř přímými účastníky nastalého pekla. Některé scény sice mohou diváka ukolébávat (když se parta kamarádů několik minut skrývá za stromem a sem tam si něco zašeptá, skoro si přejete další útok), po většinu času ale dění na plátně neumožní vydechnutí. Dobrou volbou tvůrců byla zajisté i absence samotného útočníka - v nepravidelných intervalech slyšíme střelbu, spolu s Kajou míjíme mrtvá těla, ale se zlem se nikdy nestřetneme tváří v tvář. Tento fakt podle mého názoru sledování filmu ještě znepříjemnil a prožitek z projekce byl o to intenzivnější = hnusnější. Nezbývalo mi jen kroutit hlavou nad tím, že nesleduji klasickou filmovou fikci, ale hranou rekonstrukci skutečné události. Podobně na mě před lety zapůsobil Greengrassův "Let číslo 93".(22.7.2018)

  • kajda.l
    ****

    Strach, panika a logicky nelogický boj o život... Nic víc v tomto pojetí notoricky známé tragédie hledat netřeba. Filmu je vyčítáno, že nepokládá otázky a nenabízí odpovědi. A já se ptám, raději pouze sám sebe, jaké otázky bych si v dané situaci kladl krom "Co se to sakra děje?". Film není o Breivikovu motivu a mám dojem, že samotní tvůrci se mu ani věnovat nechtěli. Sugestivní a velmi nepříjemný divácký zážitek. Ač film nesází na explicitní vyjádření a krve je poskrovnu, od žaludku vám dobře nebude. Pocitový film a je na každém jednotlivci, jestli danou hru přijme nebo ne. Samoúčelné? Dost možná (telefonát od matky - zemřelé dívce - určitě). Ale já těm děckám věřil...(21.9.2018)

  • kolda1990
    ***

    To si takhle jedete na ostrov, prý nejbezpečnější místo. No a co se dělo asi každý ví. Filmařsky odvážné dílo, které bylo točeno bez střihu což samo o sobě je dost netradiční. Nejdříve menší uvedení do děje a pak už jenom z dálky střelba, panika, útěky a schovávání. Natočeno velmi realisticky, ze začátku z toho až mrazilo, ale pak nevím proč, nějak jsem se o hlavní postavu nebál. Čekal jsem od toho určitě víc, než samotný film je spíš fascinující ta událost sama o sobě. Každopádně ale režisérovi fandím a dávám pěkné 3.(8.8.2018)

  • hansel97
    ****

    Intenzivní zážitek. Vlastně taková teroristická verze Nolanova Dunkirku v tom smyslu, že se pracuje čistě s emocemi strachu, paniky a zoufalosti, bez toho aniž by byl kdykoliv vidět nepřítel či smrt (až na pár výjimek). Kamera sedí k typu filmu, ale i tak je místy dost rušivá, každopádně to vynahrazuje způsob, jakým divák veškeré emoce je nucen prožívat s táborníky. Nemůžete si pomoct a v hlavě říkat: "No, tak nebuď blbá, teď musíš být ticho, utíkej." A to se mi už u filmu dlouho nestalo. Morálně mi na filmu bohužel vadí, že byl natočen tak brzo. Chápu, že se snaží o osvětu a varování, ale zároveň vydělává na tragické události stejně jako fakt, že nyní vznikají dva filmy o klucích v thajské jeskyni.(1.8.2018)

  • Nach
    ****

    Hodně akustické, spíše pro TV než velké plátno. Vrah zde po celou dobu není úmyslně nikde vidět, jen jeho řádění slyšíme, což podporuje napínavou atmosféru (a je to i originální přístup), ale pak vám dojde negativum tohoto směru... že výstřely budou vždy mimo hlavní hrdinku, a tak se o ni přestanete bát a tedy i chápat nějaké její nelogické rozhodnutí. Natáčení na jeden jediný záběr tomu dává až dokumentárně-hororovou atmosféru, která tomu sedne i s tou roztřesenou kamerou. Proto říkám, že toto není moc pro kino plátna (však je to i navíc točené na videokameru). Charaktery moc silné nejsou, sledujeme je jen proto, abychom viděli jejich boj o život, více je nepoznáme. Takže suma sumárum: jde o povedené drama, které věřím věrně ukazuje hrůzy, které se odehrály a dýchne to na vás fakt děsivou atmosférou. Ale tu se nedaří držet stále a druhá půlka a hlavně část u skály je fakt úmorná. Palec nahoru a jsem zvědavý, co předvede Greengrass. Jinak taková malá závěrečná třešnička... Film se snaží tím, že neukazuje vraha držet linky obětí, aby zločinec nedostal více prostoru než ti, které zabil či jinak poznamenal. Ale po samotném filmu toto tvůrci poruší při závěrečných titulcích, kdy se začnou rozepisovat o tom, proč dotyčný vraždil a co tím chtěl říci. 75%(28.9.2018)

  • - Jako poradkyně byla u filmu Ingrid Marie Vaag Endrerudová, která přežila útok. (Bioscop)

  • - Písnička, která hraje ve stanu, je „Snakke Litt“ od Admiral P. (Bioscop)

  • - Snímek Utøya 22. juli je natočen na základě reálných svědectví a skutečností. Scénář filmu je založen na hloubkových rozhovorech s přeživšími a snaží se co nejvěrněji zachytit pocity mladých, kteří byli v moment útoku na ostrově. Popisuje události z jejich perspektivy a ukazuje, jak se zachovalii v této vyhrocené chvíli. S ohledem na pozůstalé jsou charaktery filmu fiktivní. (Zdroj: Film Europe)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace