Reklama

Reklama

Synonyma

  • Francie Synonymes (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Tragikomedie Synonyma přináší částečně autobiografický příběh mladého Izraelce Yoaha, který po ukončení služby v armádě opustí svou vlast a vydává se zcela bez prostředků do Paříže, kde se hodlá stát plnokrevným Francouzem. Jako první krok se rozhodne přestat mluvit hebrejsky a používat pouze francouzštinu, kterou si procvičuje i tím, že neustále opakuje synonyma. Výrazně stylizovaný snímek upomínající místy na francouzskou Novou vlnu, je svébytnou satirou na vojenský aspekt současného života v Izraeli, nenápadnou parodií na „sladký“ život současných Pařížanů, i úvahou o vykořeněnosti, o ztrátě a hledání identity. (Film Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (15)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Vcítiť sa do hlavnej postavy tohto "novovlnného" filmového experimentu je ťažké za prvé vďaka samotnej postave a za druhé vďaka spracovaniu. Verím, že autorský scenár a konečný výsledok na plátne je pre Lapida presne taký, akým ho aj zamýšľal, ale naplno sa zrejme doňho vcíti snáď len on. Synonymá rozhodne nie je žiadne utrpenie tie dve hodiny sledovať, celkom mi odsýpali, len som mal dojem, že ďaľší dvaja Izraelčania vo filme by boli vhodnejším objektom pre stvárnenie hlavnej postavy, už len z toho dôvodu, že boli aktívnejší. Náš mladík v podstate len fňuká a veci okolo neho viac menej len plynú. Zaujme metafora mosta, na ktorom sa odohráva viacero scén, respektíve sa cez neho prechádza. ()

kockodan 

všechny recenze uživatele

Izraelský utečenec, který dostal z vojny v Izraeli PTSD, se přijel na vlastní pěst naturalizovat do Paříže aby se z něj stal echt-Francouz, což by mu možná i docela šlo, kdyby už se bohužel před tím nestal magorem, což skoro dozajista způsobí, že v naturalizačním procesu člověk pak jaksi dost nežádoucím způsobem vyčnívá, což je vždy jaksi docela dost na překážku účelu tohoto procesu, tedy naturalizace samotné, kvůli které do Francie přijel především. A tak je Yoav (skvělý Tom Mercier - na kterého se těším v dalších projektech) beznadějně zacyklen do jakéhosi Groundhog Day oparu ála bageta-eiffelovka-baret, při kterémžto cyklu není schopen ze sebe setřást Izraelskou minulost a odrazit se od nějakého pevného bodu a začít svůj "nový" život s čistým štítem od znova ve vysněné Francii. PTSD z vojny není žádná prdel, ale i tak jsem se v tomto herecky, výrazově i dialogově příjemně minimalistickém weird ass French filmu (jinak taktéž nazýváno nová francouzská vlna) párkrát od srdce zasmál. "Do you even know any famous French people? ... -Celine Dion!" a "Boredom structures me!". Je to poctivé filmařské uchopení příběhu jednoho bláznivého mladíka, co se rozhodne pro bláznivý a radikální krok ve svém životě, opustit mateřskou zemi a vydat se bez peněz a kontaktů, jen tak nazdařbůh do Francie a zrovna a nemlich tam řešit se všema lidma co potká, ale i s náhodnejma kolemjdoucíma na ulici a v metru, že je Žid jak poleno a co voni s tím jako. Krom toho, že nechápu, proč jsme se museli celý film několikrát dlouze dívat na Yoavova obřezaného šulína, asi celkově jen jediná výtka: nemuselo to trvat 2 hodiny. 75% ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Kdyby někdo natočil film jak jsem kdysi s partou kámošů přijel do Paříže, okradli nás tam do slipů a naboso, pak jsme vydělávali v metru s půjčenou kytarou na cestu zpátky, byl by to skoro akční film. Ale Nová vlna je holt jiná. Alce není, zato se hodně mluví o ničem. No, na Medvěda to stačí, jinak tak lehce poklimbávat za nedělního odpoledne, jelikož během snímku Vám děj opravdu neuteče. Navíc ten chlapec je uřvaný pitomec, což ho nedělá prorokem... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Neuzavřený, neusazený film, plný elips a navzájem se rušících nálad, který až do konce hledá svou řeč. Stejně jako jeho vykořeněný protagonista, který svou identitu znovu skládá z mnoha fragmentů, jimiž je tvořeno i vyprávění filmu, podnětné a iritující svou proměnlivostí a nestálostí (projevující se nejen napříč snímkem, ale někdy i v rámci jednoho záběru, který proti sobě staví elementy v různých plánech obrazu). Podstaty enigmatického hrdiny se nemůžeme dobrat, protože je stále v pohybu, stále hledá sebe a ta správná slova. Nedokáže se vzdát své někdejší identity, ani se asimilovat v nové zemi. Zas a znovu selhává a začíná od znova (podobnou výstavbu má Narušitel systému, který ale po hodině začíná být monotónní, což se Synonymům nestane). Film svým nervním rytmem (ani ne tolik vysvětlující, jako rytmizující funkci plní též flashbacky z izraelské armády) a synonymickým variováním jedné (neřešitelné) situace tuhle energii (spíš než psychologii) protagonisty výborně vystihuje. 80% ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Kurs francouzského jazyka pro pokročilé. 1) Inu, moc jsem snímek nepochopil, ale rozhodně mě zaujal._____ 2) Poněkud surreální film se nedá příliš logicky vysvětlit. Hlavní postava i další jednají podivně, místy neracionálně. Celé východisko je taky divné. Divné, ale nikoli nepochopitelné. Něco ve filmu se dotýká divákovy duše a rezonuje. Duše odpovídá, chvěje se (jen trochu, nebojte se) a to činí film tak atraktivním a i mezinárodně úspěšným._____ 3) Někteří diváci i kritici se zaměřili na pro někoho kontroverzní scény, některé blízké pornografii - Joavovu nahotu s lehce ztopořeným penisem, jeho neujasněný vztah s Emilem, jeho zážitek s fotografem. Ale v tom jádro pudla nevězí._____ 4) Poté, co Nadav Lapid skončil svou tříletou vojenskou službu v Izraeli, nastoupil na universitu v Tel Avivu studovat filosofii. Začal se rovněž zajímat o film a po roce se spontánně rozhodl ve věku 21 let emigrovat do Paříže. Yoav je režisérovo alter ego. Stejně jako Lapid, Mercier se nikdy francouzsky neučil před svou cestou do Paříže, až během práce na filmu, čímž poskytl postavě potřebnou autenticitu. Zatímco se ovšem režisér posléze vrátil do Izraele, Mercier po filmu zůstal v Paříži._____ 5) 44letý heterosexuální izraelský režisér a scenárista Nadav Lapid napsal scénář společně se svým 71letým otcem Haimem._____ 6) Vysvětlení, které mi hodně pomohlo film pochopit, podává sám režisér: There’s no political party in Israel that could adapt this film. The film doesn’t talk about political dilemmas in Israel. The film talks about the collective Israeli soul and the Israeli collective soul is a sick soul. Something in the deepest essence of the Israeli existence is false – is rotten. It’s not just Benjamin Netanyahu – it’s not special to Israel. But, at the same time, I think this Israeli sickness or nature is characterized by young Israeli men muscular, smiling, who don’t raise any questions and don’t have any doubts. They are extremely proud of being Israeli. They have a totally dichotomist vision of existence: Us versus all the others._____ 7) Na úspěchu snímku se výraznou měrou podílí i hlavní představitel, 26letý Izraelec Tom Mercier (Joav). Tento přemýšlivý chlápek s velmi přitažlivým tělem začal jako úspěšný judista v Izraeli. Pak sport opustil a začal tancovat. Na jeho projevu hereckém i mimohereckém je patrné, že se hledá nejen jako herec, ale i jako člověk. Film je jeho herecký debut._____ 8) Rovněž 25letý Quentin Dolmaire (spisovatel Emile) dodává milovníkům pěkných chlapců další podnět._____ 9) U zmíněných herců jsem nezjistil, zda jsou homosexuální anebo ne. Hrají ale často (Mercier tedy 2x) ve snímcích s gayovskou tématikou. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (2)

  • Natáčelo se v Paříži ve Francii a Tel Avivu v Izraeli. (ČSFD)
  • Celosvětová premiéra proběhla 13. února 2019 na filmovém festivalu v Berlíně. (ČSFD)

Související novinky

6. ročník Be2Can startuje už 2. října

6. ročník Be2Can startuje už 2. října

25.09.2019

Zlatý medvěd a oba držitelé hereckých cen z letošního Berlinale, cena za režii a cena poroty z Cannes a mnoho dalšího představí 6. ročník přehlídky Be2Can. Letos se koná od 2. do 8. října v pražských… (více)

Reklama

Reklama