Režie:
Barry LevinsonScénář:
Mitch MarkowitzKamera:
Milan Peter SovaHudba:
Alex NorthHrají:
Robin Williams, Forest Whitaker, Tung Thanh Tran, Chintara Sukapatana, Bruno Kirby, Robert Wuhl, J. T. Walsh, Noble Willingham, Richard Edson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Filmy o vietnamské válce tvoří důležitou část americké produkce sedmdesátých a osmdesátých let. Od dramat jako Návrat domů, Lovec jelenů, Apokalypsa, Četa nebo Olověná vesta až k několika komediálně laděným snímkům, z nichž nejzdařilejší je patrně Dobré ráno, Vietname (1987), který s notnou dávkou nadsázky popisuje situaci v Saigonu v polovině šedesátých let, kdy se z „policejní akce“ americké armády pomalu stávala regulérní válka. Jeho hrdinou je skutečná postava diskžokeje Adriana Cronauera, jehož pravidelné rozhlasové vysílání se okamžitě stalo hitem mezi vojáky, ale působilo svým zábran neznajícím humorem vrásky na tvářích jeho nadřízených. Režisér Barry Levinson (jehož následující snímek Rain Man se stal oscarovým vítězem roku) se plně spolehnul na herecké vlohy komika Robina Williamse, jemuž byla role výřečného moderátora šitá na tělo. Williams prakticky nezmizí z obrazu a přesvědčivě ztvárňuje dvě polohy své postavy, neuctivého vtipálka se záviděníhodnou vyřídilkou a maniakálními hláškami a téměř „civilně“ pojatého muže, který si uvědomuje, co se kolem něho děje, a ví, že to není správné. Herec za svoji pozoruhodnou kreaci dostal řadu ocenění (mj. Zlatý glóbus, Americká komediální cena, nominace na Oscara). Snímek, natočený v thajských exteriérech, se stal velkým diváckým hitem a ani po třiceti letech nic neztratil ze svých kvalit. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (351)
Barry Levinson přináší jiný pohled na vietnamský konflikt, který ukazuje pohledem rozhlasového DJ. Absurditu a krutost této války Levinson zprostředkoval na výbornou aniž by se vypravil na bojiště, potěší i výborný výběr dobové muziky a Robin Williams zde skvěle ukázal komediální talent, který ho později proslavil, bohužel se nemohu zbavit dojmu jednotvárnosti a občasné nudy. ()
One man show Robina Williamse, který tu bude chybět. Good Morning, Vietnam ale není jen tohle, je to především skvělá satira na válku a film, který jen tak nezestárne. Jak kvůli pečlivě vybraným písničkám, tak kvůli Robinovi a jeho doslova energickému výkonu. A jakmile film skončí a vy si vyhledáte trošku více informací o opravdovém Adrianovi a zjistíte, že dost tam bylo přikresleno kvůli filmu, tak vám to bude vcelku jedno, protože byste nechtěli, aby tento film byl nějak pozměněn. Alespoň já jsem to tak cítil a to, si myslím, je asi nejlepší argument pro plné hodnocení pro film, který je "inspirován skutečnými událostmi". Někdy fikce je holt zábavnější. 100 %. ()
Dnešní ráno jsem dobré neměl. Dozvěděl jsem se, že zemřel Robin Williams. Ačkoliv jsem tenhle film viděl už před časem, nevím proč sáhl jsem právě po něm. Chtěl jsem si něčím Robina připomenout, něčím uctít jeho památku. Měl jsem ho rád. Ne vždy mi vše sedlo, ale to platí u mých ostatních oblíbených herců také... Tenhle film bude pro leckoho hůře stravitelný. Je to tiž o specifickém humoru, ke kterému musíte něco vědět o tradici amerických rozhlasových relací, způsobu jejich prezentace některými aktéry i přímo o dobových osobnostech, které Williams paroduje a nebo ironizuje. V neposlední řadě humor zneprůhledňuje i časký dabing v čele s Michalem Pavlatou. Já ho mám rád, ale u dabované verze filmu mi to celé nějak nesedlo (osobně preferuji Viktora Preisse nebo Jiřího Pragera)... Válečným bych snímek rozhodně nenazýval, je to prostě drama odehrávající se během války ve Vietnamu. Paradoxně však hlavně díky záběrům na projíždějící kolony amerických náklaďáků s pěchotou, PT boaty hlídkující na řece či na sestavy prolétajících Hueyů nad opevněnými rozbahněnými bázemi v džungli nabídly tak silné aroma války ve Vietnamu, o kterém by se mohlo snít nejednomu regulérně válečnému filmu. Odpočívej v pokoji Robine Williamsi ! A děkuju za tu kupu krásných postav, které jsi ztvárnil... * * * * ()
Film jsem viděl poprvé před mnoha lety (dodávám, že s dabingem) a vim, že mě to moc nenadchlo. Teď jsem se k filmu zase dostal takovou oklikou. Jelikož v práci trávim většinu času v autě a nebaví mě poslouchat ty sračky, co hrajou v rádiu, tak si pořád tahám nějaký mp3ky na flešku. Ani nevim jak, protože šedesátky zrovna moc neposlouchám, ale na flešku se dostal i soundtrack k tomuto filmu. Soundtrack kromě písniček obsahuje i různý hlášky Robina Williamse z filmu. Nějak jsem zase dostal chuť se na ten film podívat. Přečet jsem si tady komentáře, že dabing je na hovno, originál je nesrovnatelně lepší, atd... Takže jsem se podíval na film v originále a opět musim konstatovat, že mě to moc nenadchlo. Robin Williams sice dával do svý role všechno a zahrál skvěle, jenže ten příběh kolem je spíš taková přehlídka klišé a šablonovitejch postaviček. Prostě tenhle film stojí na výkonu Robina Williamse a zároveň dodávám, že dabing Michala Pavlaty podle mě filmu nijak neublížil. Škoda, že jsou už oba po smrti... ()
Na Levinsonově režii jsem si již několikrát pochutnal, ale tenhle pokrm byl těžko stravitelný. Málo ingrediencí, studené jak psí čumák a suché jak poušť v pravé poledne. Nezazlívám režisérovi, že se rozhodl trochu optimističtěji vyjádřit pohled na vietnamskou válku, i ten mix komedie a války bych (s velkým sebezapřením) skousl, ale nemohu vystát tu těžkou nudu, což je to jediné, čeho jsem se zde dočkal a v takovém případě nehodlám být objektivní. Možná nejsem tak inteligentní, abych film pochopil, možná mám retardovaný vkus a nebo bude problém žánr. Jsem si však vědom té výpovědní hodnoty, která má snahu zjemnit pravdu o válce ve Vietnamu.40% ()
Galerie (57)
Zajímavosti (11)
- Na rozdiel od vyobrazenia vo filme, Cronauer nikdy vo svojom vysielaní nevtipkoval, ani ho nikdy nevyhodili z armády. Vietnam opustil preto, lebo jeho vojenská služba sa skončila. (Smok)
- Hudba, která hraje ve scéně, kdy Adrian (Robin Williams) pronásleduje Tuana (Tung Thanh Tran), je nepoužitou skladbou, kterou napsal Alex North pro film 2001: Vesmírná odysea (1968). (Mr.Hudson)
Reklama