poster

Zelig

  • USA

    Zelig

  • slovenský

    Zelig

Komedie

USA, 1983, 79 min

  • gudaulin
    ****

    Ve svých raných filmech býval Woody rozjuchaný a ve svých snímcích předváděl celý gejzír divácky vděčných gagů, ale poté zatoužil po vážnějším způsobu vyprávění a "serióznějších" tématech. Publikum si ale přálo toho starého dobrého komedianta a vážně laděné filmy nepřijalo. Zvlášť Vzpomínky na hvězdný prach skončily bolestným propadákem - a to píšu s vědomím, že v případě tvorby Woodyho Allena nikdy nešlo o kasovní trháky. Woody na to reagoval návratem ke komediálním kořenům, šel na to ale přece jen jinak. Humor v Zeligovi je jemnější a rafinovanější - a scénáristicky i výrobně je ten film mnohem náročnější. Výsledkem je satirická mystifikace, kde Woody zesměšňuje konformismus na příběhu muže - chameleona, který svoji snahu neupozorňovat na sebe a splynout s prostředím dovedl k dokonalosti. Je schopen nejen měnit dle potřeby politické přesvědčení či náboženské vyznání, ale i pohlaví či barvu pleti. S děsivou samozřejmostí se přizpůsobuje jakémukoli sociálnímu prostředí a komunitě. Ku-klux-klan v jeho schopnosti stát se příslušníkem jakékoli rasové menšiny vidí největší nebezpečí pro Ameriku, v Německu se ovšem Zelig stává nadšeným náckem. V druhé rovině je snímek zároveň výborně natočenou parodií dokumentárních životopisných filmů. Woody použil autentický filmový materiál z 20. a 30. let a spojil ho s novými upravenými záběry. Fiktivní Zelig se tak objevuje v dobových týdenících a dokumentárních záběrech s reálnými historickými osobnostmi a o celé kauze nechává Allen hovořit skutečné odborníky. Zelig patří určitě mezi nejzajímavější a nejhravější Allenovy filmy, člověk na něm obdivuje tu mravenčí práci a nápady, ale spontánní srdcovka to pro mě přece jen není. Celkový dojem: 80 %.(15.9.2014)

  • castor
    ****

    Určitě chvályhodný pseudodokumentárně pojatý kousek, který posunuje Allenovu práci zase o krok jinak a který pomocí věrohodných postupů vytváří alternativní historii pomocí mimořádné osobnosti – lidského chameleona Leonarda Zeliga. Přizpůsobit se všemu a zapadnout všude je fajn, stejně jako celý Allenův nápad, jen kdyby přišel jiný večer, než ve který jsem se po disku natáhl. Tři až čtyři..(10.7.2013)

  • Falko
    ***

    O tomto filme som netusil vobec nic a skor som zo zaciatku ocakaval nejaky autenticky dokument o skutocnom clovekovi, ktory sa stal niecim vynimocnym, ale ked som zbadal v prvom zabere Woodyho a potom to jeho premienanie sa na roznych ludi, zenske pohlavie radsej neskusil, nedokazal som sa ubranit smiechu, pretoze prave v takychto ulohach ho mam najradsej. Avsak asi po 40-tich minutach ma tie jeho sarapady prestali bavit, mozno aj preto, ze mi vadil ten jeho dokumentarny sposob. Skor by som privital Zeliga, ako normalny film (komediu)...18.03.2009 ____ Woody Allen - (Leonard Zelig) +++ Mia Farrow - (Dr. Eudora Nesbitt Fletcherová) +++ John Buckwalter - (Dr. Sindell) +++ Patrick Horgan - (Rozprávač) +++ Paul Nevens - (Dr. Birsky) +++ Hudba: Dick Hyman +++(18.3.2009)

  • kobejn
    *****

    Jo, tak tady hrál Bruce Willis...just kiddinn...né wůdy si až na pár vijímek zaslouží dycky fajv stárs, defintly za tendle flik, protože, kurva, nikdo si nedovede dělat takovu prdel z intoušů jako von a i když to neni genijální filmař, s přehledem strčí do kapsy všechny ty mladé i staré bystré muže, je to prostě komedymejkr, kerej ví vo co de...a my s nim.(16.7.2008)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    Nikdy jsem nevedl seminář o masturbaci, patrně nejsem ani mnohonásobný bigamista, neusiluji o světový rekord v přeletu přes Atlantický oceán hlavou dolů, nedostal jsem nabančeno od Papeže, nerušil jsem strejdu Hitlera při projevu a pokud vím, tak mi ku-klux-klan nenabízí exkluzívní pobyt na kříži ani za mé evidentní židovství, černošství či indiánství. Do dneška jsem to všechno nepovažoval za důležité, ale možná bych s tím měl něco udělat, protože Zeligův životopis je skutečná výzva pro teoreticky chrabré muže, kteří v životě ještě nic nedokázali.(25.11.2012)

  • - Kvůli posedlosti v autetičnosti snímku trvalo Allenovi natáčení stejně dlouho jako natáčení dvou jiných filmů dohromady. (don corleone)

  • - Woody Allen chtěl původně obsadit i slavnou Grétu Garbo. (don corleone)

  • - Po prvním sestříhání byl film dlouhý pouhých 45 minut, proto přidal Woody Allen pár archivních nahrávek a dotočil několik scén, aby "natáhl" film na výsledných 79 minut. (Avalon820)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace