poster

BlacKkKlansman

  • USA

    BlacKkKlansman

  • USA

    Black Klansman

    (pracovní název)
  • Slovensko

    BlacKkKlansman

  • Nizozemsko

    BlacKkKlansman

  • Nový Zéland

    BlacKkKlansman

  • Austrálie

    BlacKkKlansman

  • Velká Británie

    BlacKkKlansman

  • Kanada

    BlacKkKlansman

Drama / Krimi / Komedie / Životopisný

USA, 2018, 134 min

Komentáře uživatelů k filmu (80)

  • POMO
    ****

    Civilní feel good pohodička s blaxploitation pomrkáváním, ostře kritizující Trumpa. Řeší se tady rasizmus, černošské hnutí a KKK, což nebude bavit každého. Ale je to chytré, na Spikea typicky s lehkostí a precizně zrežírované a Johna Davida Washingtona to může dostat do rolí, které z něj udělají novou černošskou hvězdu s parametry Denzela Washingtona. P.S.: Paulu Walterovi Hauserovi (malý tlouštík “tajný agent” z Já, Tonya) ti ultra-burani neskutečně sedí. [Cannes](17.5.2018)

  • Matty
    *****

    „Namouvěru, na válku vám seru!“ Dříve to bylo životopisné drama nebo heist film, tentokrát Spike Lee k vyjádření svého politického stanoviska využívá a pro své potřeby přepracovává konvencí policejních filmů o dvojí identitě. Překážky, které hrdinové musejí při plnění své mise překonávat, nepřicházejí pouze zvnějšku, ale berou na sebe také podobu jejich kolegů a nadřízených, kteří se nedokážou přenést přes vlastní předsudky a reprezentují systém znevýhodňující určitou část obyvatel. Spárování dvou nesourodých postav neslouží pouze k vytváření komických situací, které odlehčují vážné téma. Je podmínkou toho, aby mohl být Stallworthův smělý plán realizován a zároveň vyjadřují ústřední přesvědčení filmu, že cesta k úspěchu je podmíněna spoluprací, bojem za sdílené hodnoty (přestože je každý úplně jiný, před členy KKK vystupují jako jeden člověk), což lze zároveň chápat jako polemiku s blaxploitation filmy, jejichž styl BlacKkKlansman napodobuje. ___ Oba dva hrdinové v důsledku konfrontací s bílými nacionalisty, kteří je coby černocha a žida vnímají jako hrozbu srovnatelnou leda s morem a cholerou, začínají více přemýšlet nad svou identitou. Zimmerman například na otázku, zda je žid, zprvu odpovídá „Nevím“. Později přiznává, že o svém židovství díky asimilaci nikdy nepřemýšlel, ale teď své stanovisko začíná přehodnocovat. Stejně jako jeho parťák přestává brát infiltraci Ku Klux Klanu jako pouhou práci, stává se z ní pro něj osobní záležitost. Zatímco Stallworth tak přestává utíkat před skutečností, že je černoch, Flip „zásluhou“ bandy antisemitských imbecilů začíná hrdě hájit své židovství. ___ Rasisti legitimizují své výroky a aktivity vytvářením umělých nepřátel a šířením strachu z rasové války nebo židobolševického spiknutí. Zásadní roli při tom sehrává jejich slovník, jenž sice neoplývá kdovíjakou bohatostí a svědčí o elementární neznalosti gramatiky (zde tvary jako „lepšejší“), ale zároveň je dost expresivní, aby dokázal vyvolat silné emoce a strhnout nemyslící davy. Emoce nahrazují schopnost pracovat s fakty a promyšleněji argumentovat. Absenci elementární logiky ve svých postojích jeden z bigotů vyjeví, když ho Flip upozorní, že je nesmysl popírat holocaust, při němž přece bylo zavražděno několik milionů Židů a z pohledu bílého nácka šlo tudíž o nejúžasnější událost dějin. K navazování vztahů v rámci KKK pak dochází výlučně skrze sdílenou nenávist. Vstup do organizace je podmíněn znalostí nenávistného kódu (různé nadávky pro každého, kdo není bílý heterosexuální Američan). Z jazyka uzavřené skupiny je ovšem třeba udělat masovou záležitost, třeba i s pomocí hollywoodských velkofilmů jako Zrození národa. ___ Vlna rasově motivovaného násilí v sedmdesátých let představovalo reakci na některá drobná vítězství Afroameričanů v předcházející dekádě. Podobně lze dnes sílící pozici extrémní pravice v Americe, přikrmovanou výroky sociopata, kterého Spike Lee označuje slovy „Orange motherfucker“, případně „Agent Orange“, vnímat jako „odvetu“ za osm let vlády Baracka Obamy. Paralelami s přítomným děním ve Spojených státech i Evropě je Leeho film prostoupen. I bez šokujícího dovětku by bylo zřejmé, že stejně jako ve svých dřívějších filmech využil historického námětu k upozornění na přetrvávající nesnášenlivost vůči určitým společenským skupinám. Styl se mění, podstata zůstává a svět bude potřebovat ještě mnoho hrdinů jako Ron Stallworth nebo Heather Heyer. BlacKkKlansman to říká možná ne příliš nuancovaně, ale dost naléhavě, aby alespoň pár lidem, kteří ještě nemají totálně vybílené mozky, otevřel oči. 90%(14.8.2018)

  • DaViD´82
    ***

    Agitátor Spike Lee je tentokrát (tradičně) na překážku filmaři Spiku Lee. A tak si dobrý film vyloženě hnojí tím, že se nespokojí s náznaky, nevyřčeným mezi řádky a divákovou inteligencí, ale má (tradičně) potřebu na plnou hubu sdělit, co má na srdci a jaké nadčasové paralely chce načrtnout. A tak tu a tam postavy deklamují, tu a tam jsou tu na sílu zakomponovány dokumentární záběry ze současnosti apod. Což však (tentokrát) je vyloženě na přes držku, protože v jádru toho filmu to vše je i tak. Navíc se sympatickým nadhledem a filmařsky i herecky na výši.(19.8.2018)

  • Slasher
    ***

    Uznám tomu chytře zvolený retro/ aktuálně relevantní téma, ale osobně jsem čekal něco ještě peprnější, vtipnější, silnější herecky, divně působí tak nedecentní tečka s Charlottesville. Beru i cením, že Spike Lee poutá pozornost, mně to ale nesedlo ani jako současný sociopolitický komentář, ani po čistě zábavní filmový stránce. Patrná pachuť: samoúčelnost.(20.8.2018)

  • JFL
    *****

    Univerzální přístupnost BlacKkKlansman vychází z celkového zacílení filmu, který na rozdíl od Leeho předchozích snímků, nekáže jen k jedné divácké skupině. Ačkoli by to mohly název a částečně i propagace filmu naznačovat, BlacKkKlansman nestaví na opozici ras, nýbrž na opozici postojů, ideologií a východisek. Konkrétně proti sobě staví na jedné straně rasismus, xenofobii a nenávist a na druhé právo, sounáležitost a sebeuvědomění. - více v recenzi pro ČRo(15.8.2018)

  • Rimsy
    *****

    Kdy, když ne teď? Loňský útok v Charlottesville, vzestup afroamerických sil v Hollywoodu a samozřejmě zase jednou Trump. Spike Lee si vybírá vhodnou dobu k pojmenování stále přetrvávajího rasismu ve Spojených státech a k odvyprávění angažovaného příběhů volí své typicky silné zbraně - nenápadnou, místy až ledabyle působící režii, dialogy na hranici absurdity a humor. V několika scénách běhá mráz po zádech a Lee nikoho nenechává na pochybách, že tohle prostě umí. Charismatický John David Washington v hlavní roli ukazuje potenciál a rozhodně o něm ještě uslyšíme. Se standardně dobrým Adamem Driverem tvoří sympatickou dvojici, kterou si okamžitě zamilujete. Stejně jako fakt, že Spike lee je neskutečně chytrý filmař a drží se o krok před divákem. Po všech stránkách fungující lahůdka.(5.7.2018)

  • Skejpr
    ****

    Výtečná a bohožel i velmi smutná podívaná s nádernou atmosférou a perfektním balancováním na hranici několika žánrů. Konec je zdrcující ...(16.8.2018)

  • xxmartinxx
    ****

    Čekal jsem větší eskalaci, ale vlastně proč ne - spousta sugestivních scén a důkaz, že Lee je pořád ve formě a i když o něm chvíli nebylo slyšet, má smysl od něj čekat živé filmy. Sice už to je rebel poměrně kultivovaný a ochotný přijmout systém, ale pořád s pekelnou schopností trefit jeho problémy do černého.(22.8.2018)

  • Ant
    ****

    Chvílemi si říkáte, jestli to Spike Lee s tím aktivismem už opravdu nepřehání, ale pak přijde konec filmu a uvědomíte si s němým děsem v očích (v kině bylo mrtvé ticho), že to není jen film, ale po skoro 50 let pořád krutá realita. Mimo to se jedná o neuvěřitelný příběh o tom, jak se černoch infiltroval do KKK a to je samo o sobě důvod tenhle film vidět. Tou absurditou mě skutečně několikrát dostával do kolen. A John David Washington byl tak perfektní, že Hollywoodu pro jednou odpustím ten nekončící nepotismus. Jeden z nejvíce relevantních filmů roku.(13.9.2018)

  • Vodnářka
    ***

    Ač bych film všem doporučila ke zhlédnutí, Spike Lee prostě není můj šálek kávy. John David Wahington, Adam Driver i další podávají brilantní herecké výkony, humorná i vážná stránka děje do sebe výborně zapadají, příběh hladce ubíhá... Stejně jsem však z kina odcházela bez jakéhokoliv nadšení, či hlubšího zážitku. Závěrečné scény ze současných Spojených států navíc považuji za trapně vyděračské, i když chápu, že pro vybuzení aktivity v masovějším diváckém okruhu asi mají určité odůvodnění. I tak prostě nevím a mým zážitkem léta BlackKlansman prostě nebude.(25.8.2018)

  • JitkaCardova
    *****

    Když se dívám na tu rozmanitou škálu filmových žánrů a rámců, do nichž už Spike Lee téma mezilidské nesnášenlivosti dokázal vpašovat, mám takový pobavený dojem, že celý život pilně trénoval, aby jednou natočil tenhle film. Film tak parádně vybalancovaný mezi tím, co je ještě humorně nastavované zrcadlo, v němž se pro nějaké samoúčelné pobavení neztrácí míra informace o absurdních a děsivých principech rasismu v žité realitě, ale v němž se zároveň zrcadlená realita nikdy nestane tak děsivou a absurdní, aby divákovi nadlouho zamrzl na rtech ironický smích. Nepustí vás to sklouznout ani na jednu stranu, i přesto, že vyprávění prochází hodně divokou akcelerací a eskalací a ta jemnost, s níž Lee drží oba pádící koně na lehce přitažených otěžích, bere dech. *** A pokud jde o ten četně diskutovaný závěr - např. ve Válce s Bašírem po konci kresleného příběhu následují přilepené dokumentární záběry, které celý animák odsoudí jako eufemismus a shodí ho stejně, jako by ho režisér rovnou zmuchlal a vyhodil z okna - umělecké zobrazení je tu jen naivním a ohleduplným kašírováním nepředstavitelně surovější reality. Kdežto tady jsou naopak reálné záběry tou správně rafinovanou třešničkou na dortu celého díla a fungují jako jeho plynulé prodloužení a břitké dotvrzení. Jsem nadšená, že něco takového skutečně může tak pěkně zafungovat. *** A mimochodem, za zmínku stojí i dost odvážná, vtipná a funkční práce se střihem. ***(16.9.2018)

  • Bachy
    ****

    Spike Lee se rozkročil někde mezi odlehčenou zábavovkou se šmrncem a sociálním apelem/aktivismem. Je to pocta Angele Davis, je to mrknutí k blacksploitation, je to prostředník Donaldovi, je to vzpomínka na Black Panthers a je to svižná jízda, která přes popsané extra z davu nevyčnívá. Někdy se všechny ty aspekty spojí, a to většinou v dialogových scénách, pak je to plná palba. Ale více než často je to bruslař, kterému každá noha jede jinam a výsledek sedí na zadku. Škoda, ten mix mohl fungovat, kdyby ho nebrzdila příliš standardní příběhová struktura. Ale i takhle to Driver s Washingtonem utáhnou vcelku vysoko. Nicméně já jsem nenažranej a chtěl jsem víc. Na provokování je to málo, ale na dobrej film s důležitou tématikou je to až až.(5.7.2018)

  • Slarque
    ****

    Příběh natolik neuvěřitelný, že kdyby se nestal, nejspíš by si ho ani nikdo nevymyslel. Spike Lee ho podává jako docela suverénně zvládnutý mix hned několika žánrů, přičemž přechody mezi nimi tentokrát nijak neruší. Hlavně to není jen nějaký další film pro černochy, ale je bez problémů přístupný i pro bílé publikum. Já sice v rasově zaměřené politice plavu, takže jsem ve filmu mnohé nepochopil (třeba celou roli Aleca Baldwina), ale i tak hodnotím film jako velmi povedený.(19.8.2018)

  • InJo
    ****

    Parádní comeback Spikea Lee. Látka pro něj jako stvořená a její podání je (nejen) z jeho strany bez zásadních chyb. Velmi divácká (a chvílemi opravdu hodně vtipná) retro krimikomedie a skvěle fungující socio-politický komentář dlouhodobě se angažujícího významného tvůrce (přál bych to vidět všem "slušnolidem", ale k těm se to zřejmě nikdy nedostane). Výborně napsané, natočené, brilantně obsazené - Jasper Pääkkönen (seriál Vikingové) je vynikající psychopatický fanatik a navíc vypadá úplně jak Michael Biehn zamlada. Spolu s Detroitem patrně nejvýraznější film o rasismu v Americe za poslední roky. 80 %(18.9.2018)

  • poz3n
    ***

    Je s podivem, že tak žánrově bezpečný a nekonfliktní film doprovází tak brutálně aktivistický doslov. Spike Lee natočil film o vážném a i dnes aktuálním tématu tak podivně odlehčenou a nekontroverzní formou, že ve mně nezanechal vlastně nic víc, než jen pocit, že to celé bylo tak nějak ok a docela fajn. Film si nese po festivalech punc diváckého hitu (alespoň tak to vnímám) a možná právě výše zmíněná přístupná forma je toho důvodem. Já jsem ale upřímně čekal něco jiného a i bych něco jiného uvítal. Zvlášť když snímek táhne kupředu jak dobré herecké obsazení, tak i vypiplané vizuální retro pojetí. Velká škoda. 5/10(14.7.2018)

  • malylada
    ****

    Černošský policista, jediný ve sboru, se s kolegou infiltrují do místní kukluxklan buňky a začne tak šílený příběh, plný černého humoru a WTF momentů. Příběh podle skutečné události skvěle vykresluje 70. leta svým audiovizuálem a nebojí se tlačit na hranu, rýpnout si do problematiky Ameriky. Svým způsobem jsem měl pocit, jako bych sledoval další Tři billboardy kousek za Ebbingem? Částečně. Některé pasáže jsou přece jen zbytečně natažené a mrzelo mě, že samotný případ vlastně nevyústí v nic silnějšího. V závěru upozorní na nedávné události v Charlottsville a člověk se nestačí divit, čeho je člověk dnes schopen. Nebýt letos výborného Ebbingu, tak mám BlacKkKlansman ve svých TOP 10........8/10(30.8.2018)

  • jerry12
    ***

    65%. BlacKkKlansman je vtipný, aktuální, nad věcí, ale bohužel ne příliš dynamický. Docela dobře si umím představit, že kdyby měl o půl až tři čtvrtě hodiny méně a vynechal by některé scény, které ze scenáristického hlediska nejsou nezbytné, bylo by to o mnoho lepší. A když už přijde dobrá scéna - a pár jich tam je - jsou pořád málo přímočaré, a na to, že jde primárně o komedii, tak taky méně zábavné, než by se hodilo. Mám trochu pocit, že BlacKkKlansman vlastně ani neví, čím chce být, a tak se, na můj vkus trochu ambivalentně, staví do pozice mezi otevřenou přímočarou kritiku - přitom málo otevřenou a málo přímočarou - a těžší kalibr komedie, která relativně funguje, ale nabízí toho méně, než byste od komedie čekali. Myslím, že nemůže být obojím, a proto to v mých očích tolik nefunguje, přitom z tvůrčího hlediska je tam potenciál pro obojí. Škoda, že si tvůrci nebyli víc jistí, kam chtějí mířit, a nebyli ochotnější jít tomu víc naproti. Uvidím, zda ze druhé projekce z toho nevyždímám víc, ale mé první dojmy jsou takové, že BlacKkKlansman je zmatený sám v sobě, ne narativně, ale v tom, co chce nabídnout a v divákovi vyvolat, a je-li zmatený film sám a jeho tvůrci, těžko může nebýt zmatený i divák. Byla to obyčejná komedie využívající prvky aktuálního sociálního paradigmatu, nebo dílo, které se snaží vyvolat v rámci tohoto paradigmatu katarzi? Nevím.(2.9.2018)

  • Handle
    ****

    Na jednu stranu oceňuji netradiční styl vypravování a celkové pojetí snímku (mohl z toho být klasický americký doják, že jo), ale na druhou stranu mě tam kolikrát ty komediální prvky a další filmové exhibice dost rušily. Bylo to fajn a rozhodně to stálo za zhlédnutí, nicméně se nemůžu zbavit dojmu, že je film v konečném výsledku až zbytečně moc překombinovaný. Každopádně za ten odvážnej konec, kdy vám úsměv rázem spadne a odcházíte z kina s jakousi pachutí, můžu v klídku zaokrouhlit na 4*. Dokonalé to rozhodně nebylo, ale i tak je to film, který budete obdivovat minimálně za tu nevídanou jinakost.(20.8.2018)

  • RUSSELL
    ****

    Spike Lee zase jednou po delší době natočil něco, o čem se bude mluvit ještě hodně dlouho a co jiště zanechá v divácích hlubokou stopu. Takový impakt jako 25th Hour to na mě nakonec nemělo, ale i tak jde o zásadní snímek. Už z traileru jsem prostě věděl, že půjde o kvalitní záležitost, která bude stát zejména na dialozích, a to se mi také potvrdilo. Film si nebere servítky a sype do vás kulometnou palbou tuny urážek – zejména na konto černochů a židů – a zároveň si dokáže udržet vážnou tvář silného příběhu. I když by mě za to sám Lee asi zabil, tak některé dialogy mi připomněly scénaristický styl Quentina Tarantina, od kterého jsem právě na takovýto mix absurdního humoru, perfektně vypointovaných keců a dramatu zvyklý. Už dopředu jsem se bál, že film mi může zkazit pouze jedna jediná věc – a to přílišná snaha Spikea Leeho vyjadřovat se k aktuálnímu dění v dnešní trumpovské éře USA. A když už jsem si myslel, že byl v tomto ohledu dost mírný a trefný – menší špíčky a vtipné narážky uvnitř některých dialogů –, tak mi uštědřil direkt v podobě epilogu seskládaného z reálných záběrů z událostí v Charlotte, apod. Ano, chápu, že je pro Spikea důležité vytesat do kamene prohlášení o tom, proč film vznikl právě dnes a na co chtěl svým dílem poukázat, ale mě to tam prostě přišlo vtlačené na sílu a z mého pohledu to kazí integritu jinak skvěle vypointovaného snímku. To téma je samo o sobě silné a vševypovídající a je jedno, jaký má rok výroby. Scéna, kdy černošský pamětník hovoří o  souvislostech lynčování pochybně odsouzeného černocha v roce 1916 – jehož byl svědkem – a přímého dopadu v té době vydaného nechvalně proslulého rasistického filmu Birth of a Nation, je dostatečně mrazivá a natolik působivá, že každému člověku musí dojít, co se Spike Lee snaží sdělit. Přílišná politická agitka tomu spíš škodí – takový už holt je Spike Lee... #ZdravýRozumMatters(1.7.2018)

  • Anderton
    *****

    Spike Lee sa vracia vo veľkom štýle, rozumej v starej dobrej forme, kde spoznávame jeho formálne aj obsahové trademarky, tentokrát ale, a o to viac mi BKKKM rezonuje, sa zaobišiel bez drog. Strihová skladba, využitie hudby, záberovanie, to je všetko opäť takmer na dokonalej úrovni s nejakými tými experimentálnymi fintičkami. Lee tentokrát tematizuje samotnú kinematografiu, cinefíliu, pomerovanie fiktívnej reality a skutočnosti a aj dosah fikcie na verejnosť, čím sa dá ospravedlniť aj prílišná doslovnosť záverečného dodatku. Ale ak chcete kopnúť diváka (a prezidenta) do ksichtu, občas to inak nejde. Pričom aktualizácia témy snáď bude zrejmá každému a variácia hlášky "Make America great again" je proste ukážkový gól. Tých je tu samozrejme viacero. Podotýkam ale, že absolútne docenenie tohto filmu si vyžaduje aj hlbšiu znalosť Leeho tvorby a jeho autorského rukopisu. Komentár č.6666(17.8.2018)

<< předchozí 1 2 3 4
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace