poster

BlacKkKlansman

  • USA

    BlacKkKlansman

  • USA

    Black Klansman

    (pracovní název)
  • Slovensko

    BlacKkKlansman

  • Velká Británie

    BlacKkKlansman

  • Nový Zéland

    BlacKkKlansman

  • Austrálie

    BlacKkKlansman

  • Kanada

    BlacKkKlansman

  • Nizozemsko

    BlacKkKlansman

Drama / Krimi / Komedie / Životopisný

USA, 2018, 134 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Helmutek
    *****

    Facka černochům, facka bělochům - facka komukoli, kdo je idiot nebo rasista; a ty se najdou jak mezi bílejma, tak mezi černejma (resp. mezi kymkoliv dalším). Tam, kde byl Kult hákovýho kříže moc naivní a pohádkovej, tam si BlacKkK žádný servítky nebere a nemilosrdně řeže až na dřeň, až je ve výsledku to vyznění daleko za hranou "obyčejný" černý komedie nebo životopisně-popisnýho filmu (obzvlášť mrazivá je poslední pětiminutovka včetně těch aktuálních, rok starejch(!) Dukovejch žlučovitejch výkřiků v synergii a propojení s tim xenofobnim hulvátem a králem všech zhrzenejch, Donaldem Trumpem), i když i právě ty roviny absurdní komedie nebo příběhovýho dramatu fungujou skvěle. Minimálně pro mě je BlacKkK ani ne tak antirastitckej jako spíš antiidiotskej apel stokrát účinnější než právě třeba ten Kult hákovýho kříže, ten se mi tady vybavoval celkem často. Naprosto zásadní ale je, že jakkoliv je ve výsledku Klansman nanejvýš naléhavej pro kohokoli, koho zasáhne a kdo se nad tim chcem zamejšlet, tak přesto nejde o žádnou agitku (což se o Kultu říct nedá). I díky těm svejm dalším rovinám (předevšim ale díky skvělýmu, i když trochu mrazivýmu humoru) ten film funguje i sám o sobě a nechává prostor pro vlastní výklad, vlastní preference, vlastní myšlenky, vlastní otázky... U takovýhodle filmu se sice nedá očekávat, že by ten masovej dopad mohl mít kdy s Kultem jakkoli srovnatelnej, ale whatever works - i když je podle mě Klansman lepší, silnější, účinnější a mnohovrstevnatější ve všem, v čem fungoval Kult, tak Bohu díky za cokoli, co byť jen jednoho diváka přivede na myšlenky, že je možná lepší snažit se jako ten idiot nechovat - a ta snaha je tady podle mě rozhodující; je to dřina a celoživotní boj, tolerantnim a pokornym člověkem se nikdo nestane sám od sebe a nikdo se tak nenarodí, každej si to musí odpracovat a "odsnažit" sám, snadný to neni pro nikoho (jak o tom nedávno krásně mluvil Hřebejk v rozhovoru v ČRo) - a i když je to trochu sysifoskej boj, tak dnešní doba ukazuje, že jestli to chceme jako (západní) společnost přežít, naučit se to musíme, a každej musí začít sám u sebe. A to Spike Lee ukazuje obdivuhodně mj. i těma záběrama aktuálních situací z USA (xenofobních pochodů, rasovýho napětí a agrese obou stran, napojení na nejvyšší politiku /Trump/ i nestydatý hlášení se davů k neonacistickejm ideologiím...), ale ukazuje to třeba i scénou pro mě jednou z nejsilnějších, byť trvala jen pár vteřin - tou, kde se Adam Driver s kolegou baví o svym židovství, a kde říká, že vlastně neví, co to pro něj znamená, protože nebyl jako Žid vychovávanej, nežije tak ani s tim nemá společnýho nic jinýho - tak co z něj dělá nebo nedělá Žida? Ta komunita, mezi kterou se člověk pohybuje, život, jakej žije, nebo jen čistě to, komu a kdy se narodí? On sám se v týhle scéně rozhod uznat, že před tim možná doteď utíkal, ale ty nevyslovený další otázky a ta absurdita toho, že by to vůbec pro někoho měla bejt věc v jakymkoli pohledu na člověka určující, to z týhle scény prýštilo neuvěřitelnou silou. Pro mě ta výpovědní hodnota celýho filmu je maximální a asi si neumim představit, že by se podobná věc dala natočit líp a účinnějc. Ta hlavní "životopisná" linka o černym policajtovi infiltrujícím se do KKK je sama o sobě tak absurdní a komická, že těžko věřit, že to neni jen filmařská fikce - tu absurdní rovinu si ale film nakonec drží celou dobu (začíná to už hned v první minutě tim Baldwinem dštícím naučený obviňující konstrukty a slova, kterejm sám vlastně pořádně nerozumí nebo nevěří), ať už jde o tu jednu danou situační chvilku (černoch používající takový nenávistně xenofobní nadávky na svou vlastní rasu, až to vlastně zaráží; dál taky obrovský množství situačních gagů) nebo ať jde o ten "obyčejnej" absurdně černej humor (jak černo-bílý tématiky, tak na obecnější úrovni - jako třeba scéna, kdy se samozvaní obránci rasový nadřazenosti sami odprásknou náloží určenou pro ty podřadnější). Naprosto nádhernym způsobem a na úrovni se ale Klansman pouští nejen do Black Panthers nebo KKK, ale do celý tý frakšovitosti podobnejch hnutí - plytkosti jejich motivů, krásně ukazuje malost a pokrytectví jak těch bigotních východisek zainteresovanejch omezenců, tak tu až dětinskou potřebu těchhle lidí někam patřit - a vytvářet různý Klany, Rytířstva, Řády a podobně, tvářit se u toho tajemně a dělat okolo toho štráchy, velký iniciační obřady a přijímací řízení a zdůvodňovat si všechno nějakou zjednodušenou ideologií (a je "jedno", jestli jde o Black Panthers nebo KKK, jestli bránim čistotu naší rasy nebo se mstim za lynč na někom z mejch lidí, výsledek je stejnej na jedný jak na druhý straně). Film ale zároveň nezesměšňuje, ne v tom hnusnym, ponižujícím slova smyslu. Těch lidí by vlastně nakonec člověku mohlo bejt i líto, protože to jsou jen poškozený a nešťastný lidi, často z neúplnejch rodin, který chtěj bejt důležitý a chtěj bejt taky jednou součástí něčeho velkýho - nebejt teda toho, že v USA i ten největší dement má u sebe aspoň pět kvérů; a to je pak na problém zaděláno. Klansman krásně ukazuje absurdní rozpory mezi kázanym a reálnym ("Klan byl dycky výhradně nenásilnej" vs. připravovaný útoky s cílem jen zabíjet, ničit a škodit), ukazuje absurditu jakejchkoliv rasovejch zobecňování (kdy Carmichael na přednášce reaguje na letitý přehlížení bílejma tim, že naopak černý prohlašuje za jediný nositele tý pravý krásy a jedinečnosti a nepřímo vyzývá k násilnostem, a tak se absurdní kruh vzájemnech pokřiveností uzavírá) a ukazuje taky bez jakýhokoli pohádkovýho zkreslení tvrdou realitu složitosti boje s timhle způsobem myšlení - a to i v rámci těch orgánů, který by to měly mít jako jednoznačnou prioritu (viz odebrání případu, jeho skartace a zametení pod koberec na policii). Mrazivá je ta pasáž ke konci filmu, kde se Dukovy patetický žvásty o domnělý rasový privilegovanosti (jak to hezky formuloval JFL v recenzi pro ČRo) prolínaj s vyprávěnim starýho pamětníka lynče psychicky retardovanýho černošskýho kluka - jen aby nakonec vybízel k téměř stejnýmu násilí, jen z druhý strany. Film nestraní nikomu, respektive všem - předevšim krásně ukazuje, jak je jakejkoliv extrém (natož xenofobie) nebezpečnej a zhoubnej. Zvlášť v dnešní době, kdy se tadyta rasisticky idiotská rétorika nedrží jen v extremistickej kruzích na okraji společnosti, ale kdy je vlastně posvěcována lidma jako Trump - tedy z pozic nejvyšších. I tohle Spike Lee ukazuje naprosto explicitně a bezskrupulózně - za to klobouk dolů, protože ne každej by měl koule takhle natvrdo se pouštět do současnýho prezidenta USA. Za mě je BlacKkKlansman vrcholem žánru a jeden z nejpodnětnějších, nejpotřebnějších a nejsilnějších filmů, který jsem viděl za hodně dlouhou dobu.(18.8.2018)

  • Fr
    ***

    „BŮH ŽEHNEJ BÍLÉ AMERICE…“ /// Spike Lee pro černej národ… a po půl hodince snad i pro bílej… Hodně rasistický konverzace – aby ne, když se pohybujeme ve dvou rasově rozdílnejch organizacích (a to nemyslím policii). Prostě černoši mají svoje Hnutí občanských práv a my, bílí, zase KKK. Je to podle skutečnosti a je to moc… černý. Jakože hodně vážný z jejich pohledu (ne kurva nedivím se, jen konstatuju…). Příběh Rona Stallwortha jsem neznal, takže čekám, jak tahle hra s ohněm dopadne. Jo táák… tak to bylo vtipný! Povídání vo Americe v bílejch sračkách. Něco jako Detroit, ale míň emoční. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihu „Black Klansman“, kterou v roce 2014 napsala Ron Stallworth, číst nebudu. 2.) Miluju časy, ve kterejch se černí a bílí připravovali na válku. 3.) Můj pokřik je „Bílá síla!“ 4.) Můj pokřik je „Černá síla!“ 5.) Thx za titule „Lilkatie“ a „hyena“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ *(10.11.2018)

  • silentname
    *****

    "BlacKkKlansman" je rozhodne film, ktorý je treba vidieť. Keď si človek pozrie niektoré veci, tak sa to nedrží úplne pravdy, ale úprimne mi to vôbec nevadí. Mám pocit, že väčšina kariet nakoniec bola odohratá veľmi správne. V prvom rade si myslím, že John David Washington bol excelentnou voľbou do hlavnej role. Každá jedna momentka s ním je spracovaná skvele a užíva si to všetkými desiatimi. Adam Driver je rovnako skvelý a jeho postava je vystavovaná často najväčšiemu tlaku. Osobne si neviem predstaviť, aké náročné to musí byť policajtom v utajení. A som rád, že sa nakoniec táto misia podarilo a dokázalo sa zabrániť niečomu oveľa horšiemu. Niektoré veci sú pre účely filmu trošku nafúknuté, no ak to vnímam ako film inšpirovaný skutočnými udalosťami, tak nikdy nám nemôžu podať dokument s reálnymi ľuďmi z toho obdobia. Takže si musíme vystačiť filmovým médiom a tvorcovia do toho dávajú absolútne maximum. Môj druhý problém s filmom je, že miestami mi prišiel trošku dlhý a mal som pocit, že niektoré veci sa dali trošku skrátiť, alebo sa sústrediť na niečo zaujímavejšie. Veľa času sa tu venuje Felixovi, ktorý ako postava moc zaujímavý nie je. Je to ten typický agresívny člen, ktorý chce mať viac sily, no reálne sa aj samotní vodcovia "Organizácie" boja mu dať väčšie právomoci, lebo vedia, že by z toho bol masaker a nikto nepotrebuje na seba pútať tak veľkú pozornosť. Takže keď sa film venoval jemu, akosi ma to nebavilo. Až na pár výnimiek. Najmä scénka s detektorom lži má veľmi dobrú atmosféru. Celkovo si myslím, že je to film, ktorý je treba vidieť už len čisto z pozície, aby ľudia videli, že násilie a nenávisť nikdy nič iné ako násilie a nenávisť nevytvoria. A najhoršie je, že v tomto svete ešte stále aj roky neskôr žijeme. Pre mňa pozoruhodný fakt. Akosi sa história predsa len stále opakuje a možno by bolo načase, aby sme niečo zmenili. Film si čeknite. Za pozornosť rozhodne stojí. Hodnotenie: A-(19.11.2018)

  • Othello
    ****

    Jestli má někdo právo ostře přefrázovat problémy současné USA, je to bezpochyby Spike Lee, který se aspektům multikulturního soužití ve Státech věnoval snad ještě v kolíbce. Blackkklansman je z těch, co jsem viděl sice asi nejhorším příspěvkem do jeho rozsáhlého katalogu, ale naštěstí stále stojí na jeho oblíbených trademarcích, z nichž nejraději mám vždy to dynamické a ukecané znázornění zajeté policejní rodiny, která většinu času působí jakoby si odskočila ze stand-upu. Tato část funguje opět na jedničku až dvojku, dle toho, kdo je předsedou maturitní komise. Problém nastává v okamžik, kdy double-identity hard-ass blaxploit detective story se začne žonglovat s ultra vážnými konotacemi na aktuálno, což v tomho případě působí jak hot-dog se šlehačkou a ještě máte chuť hodit do sálu chichotajícího se "hihihi to byla narážka na Trumpa" kelímek s pivem. Naštvanej Lee totiž narozdíl od předchozích děl, už v některých tématech není schopný nadhledu tolik typického pro jeho předchozí díla. Tento nový přístup kulminuje ve scéně, kde se přestříhává mezi KKK biřmováním a vzpomínáním starce na černošské lynče na začátku století. Jakoby se náhle kdosi vyděsil, že si doteď dělal srandu z lidí, o kterých bychom měli hlavně vědět, jak jsou nebezpeční. Jenomže já si právě myslim, že to nejhorší, co lze nebezpečným lidem provést je dělat si z nich srandu. Se pak začnou rozčilovat, kopat nožičkami, dělat větší a větší voloviny a jednoho rána se pak probudí a zjistí, že je neberou vážně ani vlastní bačkory. Takto je bohužel nejsilnějším momentem filmu jeho bolestivý epilog, který určitě aktivuje kavalérie mudrlantů, kteří budou trousit moudra jako, že podle nich by se film a politika neměly plést dohromady a podobný pecky. Jen počkejte.(17.8.2018)

  • Slarque
    ****

    Příběh natolik neuvěřitelný, že kdyby se nestal, nejspíš by si ho ani nikdo nevymyslel. Spike Lee ho podává jako docela suverénně zvládnutý mix hned několika žánrů, přičemž přechody mezi nimi tentokrát nijak neruší. Hlavně to není jen nějaký další film pro černochy, ale je bez problémů přístupný i pro bílé publikum. Já sice v rasově zaměřené politice plavu, takže jsem ve filmu mnohé nepochopil (třeba celou roli Aleca Baldwina), ale i tak hodnotím film jako velmi povedený.(19.8.2018)

  • - Před českou premiérou v kinech proběhla premiéra na Karlovarském IFF 30. června 2018. (Varan)

  • - Natáčelo se ve státě New York (USA). (Varan)

  • - Topher Grace si chtěl odpočinout od natáčení filmu BlacKkKlansman a zkrácení Hobití trilogie (Neočekávaná cesta – 2012, Šmakova dračí poušť – 2013, Bitva pěti armád – 2014) na pouhé dvě hodiny mu přišlo jako dobrý nápad. Hobita se již rozhodlo zkrátit hodně fanoušků, nicméně upravená verze od Grace, která má opravdu jen pouhé dvě hodiny, je pro mnoho lidí, kteří měli to štěstí ji vidět, ta nejpovedenější. Sám herec říká, že to ani nepovažoval za žádnou dřinu, naopak mu to přišlo velice uklidňující. Bohužel, online verze jeho práce se ale asi nikdy nedočkáme. [Zdroj: Kinobox.cz] (CrypzzXD)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace