Režie:
Dani de la TorreScénář:
Patxi AmézcuaKamera:
Josu InchausteguiHrají:
Luis Tosar, Paco Tous, Michelle Jenner, Ernesto Alterio, Adriana Torrebejano, William Miller, Manolo Solo, Fernando Cayo, Vicente Romero (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kolem roku 1921 je ve Španělsku přepaden armádní vlak se zbraněmi a veškerý náklad je ukraden. Stopy vedou mezi anarchistické hnutí, které připravuje revoluci. Z Madridu je do Barcelony povolán nesmlouvavý policista Aníbal Uriarte (Luis Tosar), aby do případu vnesl nový pohled na věc a především v co nejkratším čase přišel na to, kde se zbraně ukrývají. Hned po svém příjezdu však odhaluje, že barcelonská policie udržuje kontakty s nepříliš ctihodnými občany v čele s Baronem (Manolo Solo), který nejen že vede zábavní podnik, ale je namočený i do vydírání a kuplířství. (C0r0ner)
(více)Videa (10)
Recenze (42)
„Pánové, je čas se pobavit, ne? Je to tu jak na pohřbu…“ Španělé opět nezklamali a na filmu si dali pořádně záležet. Už to vyobrazení města se moc podařilo, na pohled přenádherná Barcelona, pod povrchem ovšem zkažená a špinavá. Přispívá tomu i skvělý vizuál a pečlivé vykreslení dobové atmosféry, se kterou si tvůrci vyhráli, dýchá na vás z každého záběru. Postavy se též podařily, především tedy hlavní hrdina, tajnůstkář s neznámou motivací (Tosara mám spojeného se Zatímco spíš, takže docela změna, ale tenhle pán má charisma na rozdávání, tudíž bez problému). Nechybí ani nějaké ty podařené přestřelky, bitky či honičky, akcentování sociální otázky pak bylo zcela na místě, souvisela totiž (i historicky) se vším. Jediné, co mě trochu zklamalo, byl až zbytečně moc „cool“ konec (stupidní „podrážka“ a nesmrtelnost 1 z postav mu příliš nepomohly). Celkově dávám silné 4*. „Měl by ses přidat k nám. Mohli bychom vytvořit svoji vlastní akční skupinu.“ - „Policajt v anarchistické akční skupině?“ - „Policajti jsou taky pracující, ne?“ ()
Najlepšie by sa dal film charakterizovať ako politicko-sociálny thriller. Dej sa odohráva v turbulentnom roku 1921 v katalánskej metropole, kde zúria sociálne nepokoje, demonštrácie sú na dennom poriadku a kde prekvitá korupcia a násilie. Na drsnej snímke sa podieľali okrem filmových spoločností aj niektoré TV spoločnosti v Španielsku a všetky vložené peniaze sú vidieť, výprava je veľkorysá a "lietajúca" kamera podporuje štýlový vizuál nielen pri exteriérových scénach. 4+ ()
Brilantně promyšlená kriminálka odehrávající se ve dvacátých letech v Barceloně, kde půlka města drží stávku, policejní vyšetřovatelé se chovají jako gangsteři a v ulicích zuří anarchistické nepokoje. U hlavního hrdiny, policisty z Madridu, který přijíždí do města pomoct pátrat po pachatelích vlakové loupeže, téměř až do konce není jasné, jestli jde o křivého podrazáka nebo o mazaného super-klaďase, co chce všechny přechytračit a dovést ke spravedlnosti. Tyhle dva názory na něj se každou chvíli střídají, následkem čehož je film emocionální horskou dráhou, v níž každá z mnoha postav má svůj dramatický oblouk, četné příběhové linie se navzájem protínají a reagují na sebe, složitý příběh prochází komplikovaným vývojem a řadou překvapivých zvratů, vyšetřování se ubírá nepředvídatelnými směry a ještě se do toho podařilo nacpat feministickou rovinu, kritiku státního režimu a policejních sil i několikanásobný motiv pomsty. Po filmařské stránce čistá práce (včetně akčních přestřelek a rvaček), možná až na sporadické technické limity (automobilová honička, při níž oba vozy jednou tak 40 km/h), ale i ty obvykle z větší části zamázne skvělá a zřejmě i dost drahá retro výprava. ()
Vojensko-političtí mocipáni, zkorumpovaní policajti, bohatí továrníci, ctihodní grázlové, anarchisté ostří i anarchisté mírní, ti všichni chtějí svůj kus koláče. Jen aby ho měl kdo udělat, když je to samá stávka a revoluce.. Ať už Gaudí listuje v zatím tenkém stavebním deníku, nebo se siluety skrývají za pověšeným prádlem, kameraman vládne. Štědrost výpravy je nepřehlédnutelná, noirové pocity adekvátní a Luis Tosar, v jehož hustém hvozdu nad očima by se klidně ztratil dospělý člověk, svého nejednoznačného Baska vybavuje prudkým charismatem. Za závěrečný střelecký festival však jdu s hodnocením dolů, tam paradoxně Gun City zvlhl střelný prach.. ()
Sice se budu opakovat, nicméně právě to opakování je matkou moudrosti. Takže – španělská kinematografie je nevyčerpatelnou studnicí plnou originální a vtahující tvorby! La sombra de la ley se do tohoto ranku okamžitě také řadí, jelikož je to vybroušená "noir" kriminálka zasazená do atraktivního časového úseku a s perfektně odsýpajícím příběhem. Snímek se mimo tyto atributy může rovněž pochlubit precizně lícujícím soundtrackem či skvělými hereckými výkony, z nichž radikálně vyčnívá Luis Tosar jakožto policista potírající zločin v Barceloně dvacátých let. Celý tento filmový koktejl obestírá zajímavě zvolený styl kamery a dechberoucí výprava. Ve finále tedy zamrzí poněkud delší stopáž, s níž si režisér Dani de la Torre neporadil tak jak bych očekával, pročež nabídne pár hluchých míst. Avšak až na tento detail se jedná o skvělou kriminální jednohubku, kterou byste si zejména díky té esenci zlaté doby gangsterů neměli nechat ujít. Skvělá práce! (Netflix.com) ()
Reklama