Režie:
Zdeněk ZelenkaScénář:
Zdeněk ZelenkaKamera:
Martin ŠecHudba:
Daniel BartákHrají:
Denis Šafařík, Anna Kadeřávková, Pavel Kříž, Tatiana Dyková, Pavel Liška, Jiřina Bohdalová, Petr Kostka, Ivan Martinka, Jakub Novotný, Andrej Hryc, Milan Bahúl, Jaromír Nosek, Bolek Polívka (více)Obsahy(1)
Velká výpravná pohádka o chlapci, jehož touha napravovat lidskou špatnost byla silnější než moc samotného pekla... Kořenářka Apolena nalezne v žitném lánu odložené novorozeně. Vezme ho k sobě a dá mu jméno Žito. Ten vyroste v mladíka s citem pro právo a čest, a proto - než by sloužil u krále jako výběrčí daní a zrazoval tak svou spravedlivou povahu - skončí v jeho stájích. Tam se seznámí s královou schovankou, princeznou Adélkou. Kromě princezny najde ale v Žitovi zalíbení také čertice Filištína, která se rozhodne získat jej stůj co stůj. Nabídne mu proto bohatství a moc, ovšem nic z toho by nenabyl poctivou cestou. Navíc, na vysněnou Adélku si začne myslet i králův správce Neklan. Odolá Žito svodům a nástrahám pekla? I přes to, že by to znamenalo nebezpečí pro Apolenu s Adélkou? (Česká televize)
(více)Recenze (592)
Zdeněk Zelenka získal peníze na na české poměry řemeslně důstojnou pohádku (kostýmy, CGI efekty), avšak dodal zcela tradiční štědrovečerní nedotažený mišmaš, u kterého si mohou dospělí dosyta "zaWTFovat" a zasmát se na místech, kde to nejspíš v plánu nebylo. To je v podstatě jakýkoliv záběr s Pavlem Křížem, kterému bohužel nebylo souzeno ztvárnit věrohodného zloducha - ale není to jeho vina, na bázi tohoto scénáře to byl úkol značně nesnadný, zvláště s kostýmní výzdobou, která mu byla jako Neklanovi přidělena. Nechápu, kdo poradil panu Zelenkovi, že by se měly v Žitovi objevit nějaké písničkové vsuvky - je to spíše směšné než jakkoliv prospěšné - ale je pravda, že při prvních ukázkách jsem si dělal legraci, že se na tomto filmu určitě minimálně hudbou musel podílet Daniel Landa. Výsledek rozhodně po stránce příběhu a práce s postavami vypadá, jako kdyby se urodil v době vrcholícího Landova období "Žito 44 a král jižních elfů". Nezbývá než si přát, aby tvůrcům někdo odebral jejich filmařské flinty a naházel je do žita;) 40% ()
Nebyl bych tak příkrý, jako ostatní, celkem obyčejná pohádka, která ke konci nudí, jak se peripetie repetitivně opakují, naštvává, jak uslintaně hrají Liška a Vilhelmová čerty a rozesmává, jak všechen ten zmatek musí napravit "deus ex machina Bolek Polívka," aby to všechno mělo konec. 50%. A vzkaz režisérovi Zelenkovi: abyste názory diváků bral v potaz, musí vaši pohádku hodnotit, jak vy chcete, nebo jich má být milion a ne pět set? Většina má tedy pravdu? To přece nemůžete myslet vážně. ()
Já trošku přemýšlím, jestli je normální na štědrovečerní večer, kdy jsme pravděpodobně všichni se svými nejbližšími, zapnout notase nebo datlovat do phone názory na pohádku, jestli třeba není lepší sdílet svůj čas s těmi lidmi, se kterými jsme u jednoho stolu papali salátek a kapříka a jediný jabko na stole by mělo být to rozkrojený, ale jak zde vidno, mnozí to takto nevnímají. To jen taková štědrovečerní miniúvaha u stědrovečerní pohádky, které se spíše nepovedla. Uplně nejvíc mě iritovalo, že snad všichni herci kouleli očima jak kdyby měli nějakou oční epidemii. Nebo se snad na FAMU uči, dobrý herecký výkon znamená, koulet očima, koulet očima a zase jenom koulet očima a na stěně ve FAMU vysí místo prezidenta Hurvínek. Tady se píše výpravná pohádka, ale některé záběry jsou tak kulisové, že už lacinost nemohla dosáhnout nižší úrovně. A ty hudební vložky ?? To snad pan Zelenka nemohl myslet vážně. No příběh jako takový mě zásadně nevadil, až do konce mě zajímalo jak se to ze žitem bude vyvíjet navzdory hloupě napsaným postavám, zejména král se choval jak blbec z Xeenemünde. Vyslovený pozitiva sklízí jen princezna, protože byla přirozeně krásná a nechovala se jak vebloud v iglů. Pevně doufám, že se dožiju v ČR toho, že zde v oblasti filmu skončí kamarádšofty a vše se posune na vyšší level, bez toho se tady prostě nehneme z místa a nebo budeme čekat až Jirka Strach natočí Anděl páně 3, jiný varianty nevidím. ()
Velký špatný. Zdeněk Zelenka prostě neumí točit dobré české pohádky, to ať se na mě nikdo nezlobí. Stejně tak i obsazení tu nebyla žádná hitparáda. Mladí jsou v tomto případě prostě mladí. Nevím, v tom bych vysloveně negativum nehledal. Herecky tu ale jediný, kdo má váhu, jsou Pavel Liška a Tatiana Vilhelmová, kteří si ty čerty užívali a scény s nimi byly jediné zábavné. To třeba Pavel Kříž přehrává, až to hezký není. A k tomu je navlečenej jak z Harryho Pottera. No a příběh? Ten byl zajímavej prvních dvacet minut a po chvíli jediné, co jsem z něj vnímal byly ty jediné dobře zvládnuté efekty, proti kterým teda nakonec nic nemám. Ale jako celek? Tak, jak mě Česká televize celý rok 2018 těšila, tak Štědrý den zkazila, jak mohla. Škoda no...tak snad příště. ()
Kouzelník Žitoječmínek s vysokým obsahem lepku. Primitivní nepovedený scénář, nevkusná hudební čísla a k tomu opravdu strašlivý casting, tak nesympatický hlavní hrdina už tu v televizní pohádce dlouho nebyl, asi od té doby, co pohádková maminka koupila Matěji Stropnickému zámek...ta fyzická i mentální podoba zeleného prince a přidrzlého odvedence byla až zarážející... Že se v pekle vždycky zamilují zrovna to těchto typů... PS: Primát nejhorší televizní porevoluční pohádky ovšem ohrožen nebyl, tam stále neochvějně kraluje Pokorného Slíbená princezna... :-( ()
„ODMALIČKA MU ŘÍKALI PODLE OBILÍ, VE KTERÉM HO NAŠLI…“ /// Pavel Kříž je celkem sympatickej záporák. To mládí je dost nevýrazný. A pak ten scénář… do kterýho navíc narvou nesmyslný písničky… Proč? Je to neuvěřitelně debilní a většina postav se chová jako idioti. Nejhorší na tom je, že se před svátkama Zelenka prsil, jak dostává důvěru, protože natočit pohádku je těžký. Bude další pokus? /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Bude mi 5 let. Za rok… 2.) Myslím, že s pravdou bejvaj potíže. /// PŘÍBĚH ** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne ()
Když to neumím, tak ty pohádky netočím. Kostýmy byly pěkné a ještě se mi líbil efekt mizení čertice, to je tak vše. ()
"Kampak nám ten Ječmen pádí?" Mám slabost pro dementní čerty, takže z tohoto úhlu pohledu jsem s vánoční pohádkou spokojen. Z těch ostatních úhlů to však moc dobře nevypadá. Pohádka o samosoudci Žitovi, který na rady bonzáků bez prošetření trestal, mi totiž připadala podivná. Navíc Žito se choval jako drzý fracek, tedy vlastně sebevědomý mladý muž zabloudivší do středověku a já jsem mu nepřál nic dobrého. Určitě ne princeznu. Horší už byl jen správce země drsňák Neklan Thalberg, kníže z Oberbachu, jehož "nekompromisní" trest pro Žita by rozchechtal i šíleně smutnou princeznu. A přitom měl tak krásně zlé oči. Ty by z Žita jistě dokázaly udělat obilí, čímž by se mnohonásobně zvýšila jeho užitečnost. ()
Kouzelník Tráva. No, dalo se to čekat, to si soudruzi přiznejme. Splnili jsme plán, ale jen proto, že jsme si laťku položili zatraceně nízko... Představte si všechno, co je na novodobých pohádkách špatně. Přesně to samé najdete i zde. Dialogy strašné, herecké nevýkony k uzoufání, celek naprosto nevěrohodný. Hlavní postavák (nikoli hrdina) je nejasné sexuální orientace, všemu se vyhýbá, simuluje a podvádí, a to ani ne tak vtipně jako Švejk, přesto princeznu (Anna Kadeřávková je jediné pozitivní světýlko tohoto díla) uhrane na první pohled. Za drzost je "velmi zlými" nadřízenými potrestán pouze tím, že ho odvezou domů. To panečku zasluhuje peklo. Věci se přihodí prostě proto, že to tak scénárista chce, kdo se na obrazovce objeví, je tou nejprimitivnější a nejotřepanější karikaturou své "profese" (zlý rádce, dobrá kořenářka...). Děj je vlastně jen slepenec několika epizodek násilně na sebe naroubovaných, tím pádem mu chybí spád, jediná myšlenka, která se tam snad rýsovala, tedy možnost zneužití moci v touze dělat spravedlnost, byla ihned zašlapána do země a pokusy o humor by rozplakaly i notorického cynika. A abych parafrázoval Světáky, nejhůř mi bylo, když začala hudební čísla. Pamatujete tu nádhernou scénu z Jak se budí princezny, kdy princezna hraje na loutnu a v okně naproti princ na flétnu? To je ukázka, jak dokonale přirozeně vpravit do děje hudbu, bylo to romantické, naprosto to tam sedlo. Ne, tady se najednou všichni seberou a začnou falešně recitovat špatné verše a k tomu hraje podřadná hudba. Filmaři zjevně považují děti za chovance z Liškova - totiž z Jedličkova - ústavu. To, že tenhle patvar ČT ohraničila Werichem a Třemi oříšky, je jen důkazem toho, jak ti páni televizní sami své nové tvorbě nevěří a musí si takhle nasrané štědrovečerní diváky udobřovat. To je fakt takový problém napsat normální postavy, smysluplné dialogy a trochu zajímavý děj? Asi jo, páč nás o tom každoročně přesvědčují. Sám Zelenka se před pár lety vyjádřil, že je pohádka mrtvý žánr. Pak se naskýtá otázka, proč se na to tedy nechává najímat. Jinak nemá samozřejmě pravdu, jen to nesmí dělat hlupáci. P. S. Strašnosti Slíbené princezny dosaženo sice nebylo, ale jen proto, že to nebylo vulgární. Na jednu hvězdu by tam museli obsadit aspoň Landu. ()
Spousta lidí by chtělo tuhle nezáživnou mytotoxickou obilninu přejet kombajnem, ale není to zas až tak kolosální průser, jak se povídá. Je to prostě jen průser.. Těžko říct, jestli mě víc iritovali pošlapané jazyky Vilhelmové a Lišky z pekelného Langley, trapné pěvecké vložky jak z jevištních muzikálů či skutečnost, že hlavní hrdina vypadal vedle princezny jako její mladší bratr, co odříkává repliky z čtecího zařízení (štěstí, že v závěru nedošlo na jeho korunovaci, protože královská koruna by mu zlomila krční páteř). Bylo to zbytečně dlouhé, myšlenkou pochybné (lempl hrdinou a samozvaným soudcem) a v papundeklových inferno kulisách zakončené v křeči. Další kus do propadliště žánrových dějin a autoři si mohou mlít popel, jak chtějí.. Trošku jsem doufal, že se Kříž jako Thulsa Soudce změní v hada a všechny sežere, ale to už by byla jiná pohádka.. ()
Z pohledu dospělého mi to přijde naprosto příšerné a nepochopitelné, ale moje mladší sestřenice se na to se zájmem dívaly a tak dávám alespoň jednu hvězdu, protože dětem se to možná líbí. ()
Různé nápady a žádný výsledek. Přitom základní námět je fajn, hudební pohádka by taky nemusela být špatná, ale mladej Šafařík má do Neckáře nebo Korna hodně daleko a Zelenka, když neví, zopakuje Bohdalku přesně takovou, jakou už jsme viděli mnohokrát. Škoda. Minimálně to peklo vypadalo nadějně. ()
Kouzelník Žito toho mnoho postrádá a mnohé mu přebývá. Mizérie je, že první podstatnou věcí, kterou postrádá, je příběh. Na začátku se to ubírá odněkud, bohužel to však nespěje ke kýženému někam. Takže sadistické důstojnictvo ve snaze vymyslet trest pro rebela důstojenství důstojníků zesměšňující, vymyslí s možnostmi nekonečné buzerace ve své mstivosti péči o koně. Upřímně, jako chlapec z vesnice bych asi raději dělala potřebné pečovatelské koniny ve stájích, než, se vzpomínkou na neustále reprízované S čerty nejsou žerty, rovnala hromady dřeva ("Máchale, spadlo ti to!"). V tomto duchu se to plácá pořád. Zlý správce chce zničit chalupu kvůli budované cestě, kolem shluk lidí a pomineme-li to, že kolem dané chalupy široko daleko nic není, navíc kolem cesta už vede, tak pouhý přesun vystěhovaných věcí zpět do chalupy jejímu zboření zabrání. To opravdu není žádné velké zlo a zneužívání moci. Nebo spíš, vedle takhle změkčilého zla působí pak trestání hříšníků Žitem za asistence princezny, jako deklarace toho, že ti hodní, když se dostanou k moci, jsou zrovna taková hovada, jako ti zlí. Už jen ta nedůslednost, někdo potrestán je (až ke zrušení živnosti a nebo zruinování podnikatele bez možnosti nápravy) a někdo jen zamumlá výmluvu, odejde a nic. Lidskému dění asistují dva čerti, sympaticky skepticky čertovský Koumes Liška, který mě svou neschopností artikulace popuzuje i na fotce a hystericky přehrávající nesympatická, jak trhání nehtů příjemná čertice Filištína. Nezjevit se na konci Lucifer Polívka, bylo by to peklo opravdu smutné, i když peklo o dvou čertech a Luciferovi je i tak strašně chudé. Pěstounka hlavního hrdiny už je dávno za zenitem a neumím si představit, že by pečovala o miminko, její výchova, kdy nad buchtama a cikorkou dítku melduje životní pravdy a ponaučení, působí jako blábolení ze zmatených snů senilně polodementní stařenky (ne, že bych proti řečeným pravdám jako takovým měla půl slova výhrad). Hlavní hrdina je jemný chlapecký typ, který se bude velmi líbit malým holčičkám a puerilním ďáblíkům v přechodu, od mužů to jedinci takového vzhledu pravidelně schytávají. Princezna je ten typ, nad kterým naopak muži vzdychají a jojikají, hovoří dlouze o přirozené kráse, dívčím půvabu a dalších předostech, ačkoliv podle žen není až tak o čem hovořit, což, upřímně řečeno, skutečně není. Je to hezká holka, ale nechová se jako princezna, nepůsobí přirozeně jemně graciézně princeznovsky, leč nepůsobí ani přirozeně rebelsky, laškovně, zkrátka je to jak kdyby se v Labutím jezeře místo Bílé labutě najednou objevila žába. Sice do vody taky patří, ale člověk by si pořád říkal, co mu tam hapruje. Hudební čísla sama o sobě nejsou špatná, zpěv nikoho ze zpívajících není utrpením (nemluvím o textech), ale jak bylo mnohokrát zmíněno, nejsou součástí děje, jsou zbytečná a kdybych nepoužila to přirovnání o žábě už ve vztahu k princezně, použila bych ho tady. Mých očekávání podle hodnocení a komentářů ostatních, zejména mých oblíbenců, pohádka nedosáhla. Čekala jsem to neskonale horší. I když se peklo mizérie štědrovečerní pohádky nekonalo a pozice Slíbené princezny zůstala neohrožena, okouzlená kouzelníkem dvakrát nejsem a v duchu Hrubínových veršů "ječmen syčí mezi vousy..." bych taktně upozornila na to, že ječmen a žito jsou dvě různé obilniny. Ještě že to miminko neflákli do kukuřice, aby mu mohli říkat třeba Petržel. () (méně) (více)
Tak tohle byla obrovská bída. Příšerně dlouhá, nudná a plná takřka ochotnicky zoufalých nebo zase příšerně afektovaných kreací. Obzvlášť Taťána Vilhelmová by svým pekeln(ick)ým výkonem ozdobila nejeden film Zdeňka Trošky. Víc k tomu raději nemám, snad jen že Lucifera Bolka Polívky bych rád viděl v jiné - lepší pohádce. ()
Já bych Žita zas tolik nezatracovala. Pravda, mladí herci spíš deklamují, nuž hrají, jak umí, ale chybí jim přirozenost. Starší mají zase sklon k přehrávání, Právě Pavel Kříž má v sobě jakousi škatulku na zloduchy, střihá je jako přes kopírák. Tatiana Vilhelmová má také tendence někdy zbytečně přitvrzovat, ale to bych nechala stranou, u jejich rolí se to dejme tomu hodilo. To co nesedlo, je příběh sám. Chybí přímočará linka, tím rozkošacením zbytečně narostla stopáž. To, že to má být komedie jsem se dověděla až z profilu. Pohádka nemusí být zároveň komedií, ale když už jí má být, čekám nějaké komické figury (aspoň jednu!!), komické situace a komické dialogy. Nic z toho se bohužel nekonalo. Pobavila mě čertovská televize, ale nezasmála jsem se ani jednou. Na rozdíl od ostatních mě zaujaly zpěvy! Nevadilo mi moderní zpracování, spíš to, že nebyly dostatečně zakomponovány do celé pohádky. Možná by se pohádky ujala lépe jako muzikál. Jakoby se pan režisér nemohl rozhodnout, ke kterému žánru se má vlastně přiklonit. Velikou záhadou mi zůstává obsazení. U Jiřinky ne, tu Zelenka obsazuje do svých kusů automaticky. Ale zarazil mě věkový nepoměr mezi otcem králem (80) a dcerou princeznou (21). Pochopila bych to, kdyby šlo o hlavní téma - starému králi se narodí dcera na stará kolena dcera, leč jinak to postrádá smysl. Copak máme málo potenciálních tatínků králů kolem padesátky? Nebo obsazuje Zelenka výhradně své kamarádky? Kromě zmíněných zpěvů má pohádka pěkné lokace a kostýmy. Nebude patřit k nejoblíbenějším, ale do odpadkového koše také nepatří. Moc bych si přála vidět zase jednou českou pohádku, která není překombinovaná, vykouzlí úsměv na tváři a pohladí nejen děti, ale i nás dospěláky. ()
Toto čudo som si pozrel včera na STV. To, že to bolo dabované, bolo síce dosť na prd, ale ten príbeh? To čo bolo? Trápny príbeh (scenár), kulisy snáď ako by sa to točilo v roku 1992 s požičanou západonemeckou technikou, priblblé pesničky a chovanie Žita voči Neklanovi mi spôsobovali žalúdočné problémy. Klasické čiernobiele rozdelenie na dobrých a zlých je síce bežné v rozprávkach, ale žeby až takto prihlúplo a okato? Jedna z najslabších vianočných rozprávok v poprevratovom období. A to majú byť Vianoce výkladná skriňa pôvodnej (českej) televíznej tvorby... ()
Nepřipojím se k tak masívní kritice režiséra Zelinky, nicméně pohádka se úplně nepovedla. Možná by jak tu bylo psáno Žitovi pomohlo kdyby se tu objevil Daniel Landa ( častá úvaha u komentářů u zdejších uživatelů) nebo Jožo Ráž ( slovenský žito). Žito sice dostal jméno Jiří, po zesnulém manželovi, ale nikdo neřekl jinak než Žito. Pan režisér Zelenka sice v rozhovoru řekl, že Žito se nemohl jmenovat Oves, protože se v té době u nás oves nepěstoval (pěstován od doby bronzové a šiřitele byli Slované). Ale poté u obchodníka jsou vyjmenovány brambory (se do Evropy dostaly po objevení Ameriky, k nám až za Války o španělské dědictví v století osmnáctém) . Denis Šafařík, podobný Václavu Neckářovi, mi tolik nevadil, zdá se mi jen tak trochu bez emocí. ()
Letos jsem nějak na vánoce neměl na pohádky vůbec chuť. Některé včetně Mrazíka jely klasicky na několika stanicích tak jako každý rok a člověk už to pomalu zná zpaměti. A pak jsou tu ty každoroční nové, které chrlí ČT snad aby koncesionář měl dojem, že se za ty jeho prachy něco pro lid přeci jen vytváří. Letošního Krakonoše jsem zatím neviděl a co jsem tak slyšel ani toho moc nemusím litovat. Na Žita jsem dnes s rodinkou v TV narazil úplnou náhodou a co dodat... Pohádkový podprůměr se zlounem Křížem, docela pěknou princezničkou a zajímavým Denisem Šafaříkem. Tady v tomhle kousku moc nehrál, jeho hraní bylo až mírně afektované, přesto tomuto mladému muži věštím zajímavou budoucnost. Poprvé jsem si ho všiml v divadle na představení Marta věnovaném paní Martě Kubišové. Tam se objevil coby mladý Vašek Neckář a ta podoba je neskutečná. Nejen postavou a obličejem, ale i tónem hlasu, pohybovou a hlasovou výbavou. Jako by člověk koukal na jeho mladší já ze začátku šedesátek. Písničky v pohádce byly takové, no, nezapamatovatelné a i když byla snaha o výpravnost, celé to bylo takové nevýrazné. Možná všeho moc škodí a těch pohádek je prostě každoročně na diváka chrleno moc. Bolek jako vždycky byl ovšem na jedničku a tady jej uvidíme v poněkud netradiční roli! :-). Dávám tedy za 2 přání do kamene. * * ()
50% ()
Čekal jsem, až mě to začne bavit. Nezačlo. Katastrofální herecký koncert pana Šafaříka (bez urážky), jehož kreace mně vadily podobně jako Alzák. Karikaturně a pitvořivě psané postavy neměli šanci zahrát ani ostřílení herci. Nejpřiléhavější označení je OTRAVNOST. Takhle se prostě pohádky točit nemají, kdy to tvůrcům dojde? Halooo, filmaři, čtěte komenty na ČSFD! Landa jako Žito byl na slavících lepší. Nene, ten otravný herec žita byl špatný vtip a hodně velký krok vedle. Jediný plus byl asi jen princezna Kadeřávková, která mi připadala přirozená. Jinak všechny nakopat za pitomé čerty. Velice pěkně tuhle kýčovitou podívanou shrnuli flanker.27 a Eleanor05. EDIT: Abych jen nekafral, na jedné konkrétní ukázce chci demonstrovat, proč se mi tahle "pohádka" nelíbila. Herecky mi přišla mizerná i Bohdalová. Přehrajte si scénu, kdy radí Žitovi, jak se má chovat. Bohdalce to nevěříte, podle mě to nezahrála dobře. Její rady jsou škrobené, neautentické, prostě vidíte, že to jen hraje. Pak si pusťte namátkou Statečného kováře, kde Pavlu Křížovi v podstatě totéž radí Vlado Müller - vidíte ten rozdíl? Rozdíl není jen v herectví obou herců, ale i v přístupu režiséra k pohádce. Proto mi Zelenkův počin přišel hrozně protivný a neautentický. Starší pohádky jsou OPRAVDOVÉ a UPŘÍMNÉ, to ty novodobé nejsou. ()
Reklama