poster

THX 1138

  • USA

    THX 1138

  • Slovensko

    THX 1138

Sci-Fi / Drama / Thriller

USA, 1971, 86 min (Director's cut: 88 min)

Komentáře uživatelů k filmu (231)

  • Marek1991
    ****

    Film, ktorý pripomína mne ako divákovi, ku ktorému sa skôr dostali súčasné filmy, skôr filmy Ostrov, 1984, Brazil, no záverom najmä film Sexmisia, ktorý z tohto zrejme čerpal. Toto je taký predchodca sci-fi filmov o antiutópii, ktorý však pútavosťou veľmi nezaujal, snažil sa byť umelecký, ako určité znázornenie budúcnosti používal čísla, no napriek nie veľkej dĺžke bol nudný. Vo svojom čase to bol možno významný film, no keď si zoberiem Orwellov román 1984, tak ten ako skoršia vec bola neskôr spracovaná lepšie. Lucasovi tento film nie úplne vyšiel, no má veľkú historickú hodnotu v súvislosti s realitou.(25.6.2013)

  • POMO
    ****

    Veľmi osobitý, vizuálne pútavý obraz neveselej budúcnosti, v ktorej mikročipy preberajú velenie nad ľudskými pocitmi, potrebami a túžbami. Spočiatku vám možno všadeprítomné pípanie, robotické hlasy a displeje budú liezť na nervy, ale keď sa vám podarí naladiť na príbeh, čaká vás strhujúci zážitok so silným záverom. I keď dnes už možno nie tak šokujúcim, akým bol v 71-om.(17.4.2003)

  • Douglas
    ****

    THX 1138 není žádný dopravní prostředek nebo přístroj, ale označení člověka v časech, kdy se přestala využívat jména, lidé se rodí uměle, city neexistují a sexualita je zakázaná. Oslnivě bílý svět je světem „polomrtvých“ lidí, den co den ovlivňovaných drogami a důmyslnými programy na vymývání mozku. Ve víře v Boha se zpovídají systému, který tak sleduje nejen jejich fyzický život (prostřednictvím nekonečného množství kamer a čipů), ale i psychický, takže je může ovlivňovat jako loutky. Tedy jen do chvíle, kdy budou brát své drogy a nezačnou dělat zakázané věci. George Lucas nehleděl na trikovou stránku, nápadné triky se ve filmu prakticky neobjevují, sugestivní vizi odlidštěné budoucnosti navozuje utopení filmu v bělostném jasu, který pohltí potřebu futuristických vynálezů. Navíc na vaši psychiku působí všudypřítomné záběry ze skrytých kamer a neustálý proud kódů místo jmen a činností, přičemž hlasy přicházejí odkudkoliv, jsou vážné, oficiální a nekolísají v melodii. Po chvíli se budete cítit stejně vyprázdnění jako hrdinové - milenecká dvojice THX a LUH - která provádí „perverzní sexuální praktiky“ (tj. zamilovali se a vyspali se spolu). Nelítostná „orwellovská“ byrokracie se dá do pohybu a s ní i film, který se společně s hrdiny vymaňuje z pomalu proudícího jednotvárného života a skutečně začíná mapovat, jak celý systém funguje a že proti němu není jiné obrany než utíkat a doufat, že nějakým zázrakem obejdete některé z milionů pouček a nařízení, a tak se zachráníte. Lucasův film je stejně dokonale chladný jako svět, o kterém vypráví, dokonce i v napínavých sekvencích nijak nezajiskří emocemi a nezúčastněně zobrazuje smrt, zoufalství i bezmoc, komentovanou hlasy zvenčí.(5.9.2010)

  • Galadriel
    ***

    Vizuální a vůbec celková stylizace filmu je naprosto perfektní a nadčasová. Tenhle film, podobně jako Kubrickova Odyssea přes svoje stáří i dnes působí poměrně moderně. Utopický odlidštěný svět, nepochybně inspirovaný Orwellovým 1984, je nesmírně působivý v tom nejnepříjemnějším slova smyslu - bezútěšný, sterilní, odlidštěný, prostě žít byste v něm asi nechtěli ani za nic. Bohužel z mého pohledu vizuální stránka (a také zvuková, která je úmyslně hooodně depresivní a nepříjemná) přebíjí všechno ostatní - příběh mi přišel strašně banální, přestože se tváří, že řeší strašně zásadní problémy. Je těžko stravitelný, ale v podstatě "o ničem", nedokáže udržet tempo ani napětí a ta již zmíněná vizuální stránka tenhle nedostatek bohužel nedokáže zachránit.(9.2.2007)

  • Tsunami_X
    ***

    Dokonalá práce se zvukem a ruchy se bohužel bije s klasickým nešvarem a to neschopností udržet příběh v dobrém tempu po celou dobu. Fascinující vtáhnutí do neméně fascinujícího světa se tak překrývá s nuznou vyprávěnkou o uvědomění, která je zakončena výtečnou akční pasáží. Lucas už zde potvrdil, že má obrovský cit pro budování určitého uzavřeného/otevřeného vesmíru, ale příběh staví nechtěně na druhou kolej. Jediné štěstí, že humor funguje jak má a kupříkladu taková scéna se záchodem je opravdu k popukání. O to více pak zamrzí celková dramatická nevyváženost a neskutečně kýčovitý závěr přesycený slunečními paprsky.(18.8.2005)

  • Matty
    ****

    To bylo tak... George Lucas se Spielbergem a Coppolou někdy počátkem sedmdesátých let založil produkční společnost American Zoetrope a jal se natáčet svůj první celovečerní film. Měl hrst dolarů, Roberta Duvalla a ideu na antiutopistickou vizi budoucnosti vycházející z jeho studentského filmu. Z Roberta Duvalla udělal plešouna, z idei zajímavý příběh a za pár dolarů natočil nevídané věci. Desítky lidí chodí neuvěřitelně sterilními chodbami, berou drogy a pronášejí magorské věty – takhle vypadá budoucnost bez wookies. Těžko uvěřit, že podobnou depresárnu vymyslel a zrealizoval autor Hvězdných válek. Jsou tu sice znát neduhy jeho pozdějšího hitu – např. dialogy plné technofilních výmyslů, kterým nerozuměli herci natožpak diváci – , ale vizuální stránka zachraňuje mnohé. Některé triky navíc ani dnes nezestárly. THX 1138 ukazuje Lucasovo vizionářství v plné kráse, ačkoliv film u kritiků i diváků propadnul a American Zoetrope pohřbil. 80% Zajímavé komentáře: Vitason, Cornon(14.2.2006)

  • Radyo
    **

    Jak bych to měl jenom říci... Divné? Ne, to není to správné slovo. Ale lepší zřejmě nevymyslím. George Lucas se pokusil stvořit tak trochu utopickou vizi světa, která se možná trochu podobá představě budoucnosti v Brazilu (ten je ale mladší než THX). Každopádně je ten film psychicky dost náročný a přiznávám, že jsem jej nestrávil, což lze usoudit podle počtu hvězdiček mnou udělených. Na vině je především jednobarevnost, a to doslova. Takřka celý film je oděn do bílého "obalu", což je sice vzhledem k té zobrazené pochmurnosti zářivá barva, ale naprosto neladící s obsahem filmu. Ale asi by bylo hloupé dát špatné hodnocení jen kvůli chabému barevnému spektru, že? Tak přidám i nevýrazné herce a dost divný děj. Víc nemám, co bych dodal.(6.5.2003)

  • J*A*S*M
    *

    Antiutopická sci-fi podle mladého Lucase. Popravdě řečeno, tohle jsem nepobral. To už bych raději týden v kuse koukal na Star Wars, než znovu THX 1138.(18.6.2011)

  • Djkoma
    ****

    Díky tomuto filmu mě George Lucas přesvědčil, že nenatočil jen Hvězdné války, ale i taky něco jiného. Musím říci, že i to "něco jiné" je kvalitní, i když těžko stravitelný filmy, vycházející z Lucasovi studentské práce. Film nám ukazuje Lucasovi představu budoucnosti, světa bez lidí, v podzemí, s technologií, která nemá meze(dokonce nakousnutí toho, že ministerstvo fantazie promítá do světa hologramy je velmi zajímavá). Film mi hodně často připomněl Orwelovské 1984. Vězení z "nekonečného" prostoru bílé barvy. Roboti pracují, roboti "žijí", roboti jsou zatýkaní roboty a roboti se dokonce i milují (!). To, že každý robot užívá různé prášky (či spíše drogy) je lehce nedořešeno, sledování televize i s různými erotickými perverzemi je u robotů je celkem nečekané.Lucasův těžký film, z kterého se budu chvíli dostávat a na který budu určitě často myslet. Viděl jsem pouze director´s cut, v kterém mi přišli efekty až moc dobré na to, aby bylo 34 let staré. Nevím kolik dát hvězdiček tak za ten konec (který se dal očekávat) dávám 4*.(11.5.2005)

  • T2
    ***

    Rozpočet $777,000Tržby USA $2,437,000Tržby Celosvetovo $-║ Ľudia či skôr figúrky sa v tomto skoro bezcitne chladno zahranom filme prejavujú len ako mátohy chodiace skoro bez života, bývajúce v podzemnom komplexe strážením policajnou hliadkou = aby som bol presný ak niekomu niečo hovorí výrobné robotické číslo z filmu T2 , čiže T-1000 policajti v helmách ako strážcovia poriadku boli s určitosťou inšpiráciou pre Camerona , neverím tomu že nie, veď len vďaka Lucasovím Star Wars sa pustil do režisérskeho remesla ... Takže nikto to nemá v tak obmedzenom svete ľahké a tak sa THX 1138 pokúša dostať na povrch zemský a nadýchnuť sa konečne čerstvého vzduchu ... Tento film som túžil už dlho vidieť , hlavne kvôli zvedavosti čo to len George Lucas stvoril za sci-fi a šok bol hneď od začiatku , presný opak jeho Star Wars úplne chladná futuristická dráma, až človek nemal chuť sa na to pozerať, podobná obdoba ale omnoho konzumnejšia je film Ostrov /The Island, 2005/ a Equilibrium /2002/ ktoré sa zaoberajú podobnou tematikou , keď sú ľudia sami sebou väznení na malom obývateľnom priestranstve so zákazom či prejavom emócií, no nič pekné si len na to pomyslieť a len dúfam že takéto filmy upozornia ľudstvo čo nás asi nezadržateľne čaká o pár desiatok rokov. THX 1138 bol mojím záverom na Art filme 2006 čím skončila Bezstarostná filmová noc a viac menej aj keď som už mierne podriemkaval , dobojoval som to a ráno v čase 3:30 som konečne po 10hodinách strávených v kine so spokojnosťou mohol zamieriť domov :) /videl v kine: 60%/(18.1.2008)

  • Superpero
    ****

    No to bylo dost zajímavé. Takový kříženec 1984 a Sexmise. Takovéhle filmy mám hodně rád i když jsou dost pesimistické. Atmosféra se Lucasovi opravdu nedá vytknout, vystihl jí perfektně. A vyholené hlavy jen umocňují skvělou "nicotnou bílou" vizuální stránku filmu.(30.12.2005)

  • tron
    ****

    „Pracujme tvrdo, zvyšujme produkciu. Buďme šťastní, že máme zamestnanie.“ George Orwell bol so svojou knižkou „1984“ ak aj nie priamo vizionársky, tak minimálne napísal recept pre množstvo ďalších spisovateľov a filmárov (Equlibrium, Brazil). THX 1138 je celovečerný debut režiséra, scenáristu, strihača a producenta Georgea Lucasa. Vznikol na začiatku 70. rokov v produkcii jeho kamoša Coppolu resp. ich spoločnej firmy American Zoetrope. Výsledná, značne neutešená vízia budúcnosti je ukážkovým filmom Nového Hollywoodu. Snímka zaujme znepokojujúcou psycho-atmosférou, bielou farbou a holými hlavami Roberta Duvalla (AKO ZABIŤ VTÁČIKA), Maggie McOmieovej a Donalda Pleasencea.(26.7.2008)

  • B!shop
    ***

    Dost divnej film. Lucas v podstate rozsiril svuj studentskej film, natah pribeh na hodinu a pul a pridal zname herce. Ale i kdyz jsem videl puvodni kratkej film, ze zacatku jsem absolutne nechapal vo co go. Pak se vse vyjasnilo a pod vsema tema zvukama a kulisama se vyrisoval velmi jednoduchej pribeh, krapet pripominajici Ostrov nebo Equilibrium. Na dobu sveho vzniku jsou tu dost dobry triky, Lucasovi jde vytvaret napeti a herci nejsou vubec spatny, ale vic jak na 3* to nebude.(23.8.2006)

  • Marius
    *

    Prototyp absolútne zbytočného filmu. Celý film je nenormálne zmätočný a viac číslic v jednom filme snáď už nikdy nezaznie. Čo týmto chcel Lucas povedať mi ostane záhadou. Tá jedna hviezdička je za atmosféru. Film totiž nemá žiaden relevantný dej. Skrátka opäť raz nechápem tunajšie hodnotenia. 2/10(1.10.2005)

  • EdaS
    ***

    Film, který odkrývá všechny přednosti i slabé stránky George Lucase - prostředí a vše spojené s technikou (kamera, zvuk, triky - i když jsem viděl restaurovanou verzi, doplněnou mnoha novými efekty a těžko se posuzuje, jak vypadala originální verze) je tu na vysoké úrovni, samotný příběh režiséra jako by už tolik nezajímal. Je to odosobněné, chladné, divácky neatraktivní a naprosto schválně. Těžko si představit, že autor tohoto díla vytvořil poté Hvězdné války...(15.2.2006)

  • RHK

    Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/.(19.11.2011)

  • charlosina
    *****

    Je pondělí večer, smráká se k bouřce, začíná být cítit hlína, ale ten název THX 1138 na plakátě láká, takže usedám do letního kina a... padá mi čelist. Prší čím dál víc, komáři uzavřeli sázky, kdo vysaje nejvíc, ale nic z toho nevnímám, protože jsem na jiném místě - na místě, jehož sterilní prostředí působí velmi depresivně; na místě, kde se lidská individualita vytratila; na místě, kde emoce tlumí sedativa; na místě, kde z lidských bytostí zůstaly jen "součástky" mašinérie; na místě, v němž elektronická zpovědnice nabádá k "be happy"; na místě, kde je zautomatizované bytí pravidlem a pravidlo zákonem. Postava THX 1138 je součástí zaběhnutého systému a neodporuje mu, něco s ním ale cloumá: city. Je zmatený. Velmi zmatený... George Lucas natočil jednu z nejlepších a nejpůsobivějších vizí, jaké jsem kdy měla možnost zhlédnout. Je to odosobněné, chladné, prosté, depresivní... a dokonalé, po všech stránkách dokonalé. Tenhle boj za svobodu mě hodně oslovil, snad také proto, že ke mně promlouval jinak - bez velkého humbuku a naléhavě. A ta hmatatelná atmosféra je nezapomenutelná.(14.7.2009)

  • Jara.Cimrman.jr
    ***

    Je libo totalitně filozofující sci-fi bez děje, s minimem kulis a nekonečným množstvím číselných hodnot? Pak je THX 1138 správná volba. Musím však upozornit na drobné nebezpečí v podobě roku výroby filmu, neboť spousta scén je proti záměru tvůrců nesmírně zábavná a při brutálních zásazích strážníků dostala moje bránice řádně zabrat(21.1.2012)

  • Skejpr
    ****

    Hodnotím režisérskou verzi. Bylo to trošku větší nuda než jsem čekal. Ale moc zajimavá nuda. Lucas jako vizionář obstál, celý je to poměrně slušná depka, vizuálně na úrovni... Strašně by mě zajímalo, jak to vypadalo původně, protože ty nový digitální triky sice byly nádherný (třeba ta pasáž, jak kličkuje na dálnici - předpokládám, že byla dihgitální), ale místy působily opravdu hodně rušivě (hlavně ty digitální obludky skoro na konci). Jinak ale už vím, kde čerpali insipiraci tvůrci Ostrova, a dokonce i tvůrci Já robota si trošku vzali ;) Lucas natočil rozhodně zajímavý film.(19.4.2007)

  • xxmartinxx
    ***

    Napadá mě jen jedno: "No a co?" Tohle sci-fi mě totiž úplně minulo, jakýkoli jeho přesah mě nezajímá a nudil jsem se. Neupírám pár působivých scén a efektní konec, ale to je tak vše. 50%(28.12.2010)

  • gudaulin
    *****

    Příznivci George Lucase se dělí v zásadě na dvě skupiny: menšinu, která krčí rameny nad tím, jak dokázal režisér natočit provokativní a vizionářskou artovou sci-fi THX 1138 a vzápětí mohl sklouznout k výrobě popkulturních sraček typu Hvězdných válek, a na většinu, která obdivuje úžasné zábavné barevné a hravé Hvězdné války, aby poté zjistila, že Lucal předtím spáchal jakousi prapodivnou rádoby sci-fi bez hlavy a paty se zvláštním slovníkem hrdinů a ve strohých kulisách, která se v ničem nepodobá jeho pozdějším skvělým bijákům. Sám se řadím do té první skupiny. THX mě dokázala uchvátit svou atmosférou odlidštěného robotizovaného světa, který se bojí emocí a citů, kde je jedinec redukován na sumu peněz, na kterou je oceněn. Je to kreativní záležitost, která přesně odrážela dobové úzkosti mezi americkou intelektuální elitou na univerzitách. Celkový dojem: 90 %.(14.6.2006)

<< předchozí 1 2 3 4 7 9 12
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace