
Psí odpoledne
-
Dog Day Afternoon
-
Psie popoludnie
Drama / Krimi / Thriller / Životopisný
USA, 1975, 125 min
Režie:
Sidney LumetPředloha:
Leslie Waller (kniha)Scénář:
Frank PiersonKamera:
Victor J. KemperHrají:
Al Pacino, John Cazale, James Broderick, Carol Kane, Charles Durning, Lance Henriksen, Dominic Chianese, Chris Sarandon, Robert Costanzo, Tom Towles, Dick Anthony Williams, Penelope Allen, Judith Malina, Susan Peretz, Ron Gilbert, Marcia Jean Kurtz, William Bogert, Floyd Levine, Sully Boyar, Gary Springer, Estelle Omens, Jay Gerber, Philip Charles Mackenzie, Lionel PinaProducenti:
Martin Bregman, Martin ElfandStřih:
Dede AllenScénografie:
Charles BaileyKostýmy:
Anna Hill JohnstonePlakáty
Obsah
-
V Brooklynu je horké odpoledne a dvě optimistické nuly se rozhodnou vyloupit banku. Sonny akci řídí, Sal mu dělá komplice a výsledkem je jedna velká katastrofa. Dorazí totiž i policie, televizní kamery a dokonce i donáška pizzy. Film Psí odpoledne se zakládá na skutečné události.(oficiální text distributora)
- Sonny (Al Pacino) a Sal (John Cazale), dvě nuly, které hnány životní nouzí vstupují do banky, aby ozbrojené uzmuly kus svého štěstí. Než se stačí vůbec zorientovat a zjistit, že bankovní trezor zeje prázdnotou, jsou nezkušení zlodějíčci v hledáčku policejních složek a dravých médií. Sonny a Sal mají náhle na krku z jedné strany rukojmí, z druhé strany, vedle dozorující policie, širokou veřejnost, v jejíchž očích zosobňují lidové hrdiny. S tím, jak se zvyšuje napětí, dochází v bance čerstvý vzduch a spolu s ním také veškeré legrácky a čepýření. Situace se pomalu, ale neúnosně blíží ke svému konci… 22. srpna 1972 byla v Brooklynu naplánována bankovní loupež, která neměla zabrat více jak dvacet minut. Nakonec John S. Wojtowicz, ozbrojený nejen palnou zbraní, ale především znalostí mafiánského filmu Kmotr (1972; účinkoval v něm právě Al Pacino), s psychicky nevyrovnaným kumpánem Salvatorem A. Naturalem, drželi rukojmí po čtrnáct hodin. Jedním z hlavních motivů k loupeži bylo pro Wojtowicze získání finančních prostředků na chirurgickou přeměnu pohlaví svého transsexuálního partnera, Elizabeth Edenovou. Netradiční kriminální událost mistrovským způsobem převedl o tři roky později na stříbrné plátno režisér Sidney Lumet (Dvanáct rozhněvaných mužů, Sestup Orfeův, Zastavárník, Vražda v Orient expresu). Společensko-kritickému dramatu nelze upřít jak nadsázku, s níž se umně líčí absurdní charakter celé loupeže, tak přesnou psychologickou drobnokresbu všech zúčastněných vystavených nezměrnému tlaku. Velkou zásluhu na tom nesl strhující scénář Franka Piersona, jenž za něj získal oborovou cenu Writers Guild of America i Cenu Akademie.(Česká televize)
- Měla to být akce tak na dvacet minut – vejít do lokální bankovní pobočky s puškou, vzít peníze a zmizet. Sonnyho plán ale hned v počátku ztroskotá a místo toho je sám uvězněn v bance se skupinou rukojmích. Za prosklenými dveřmi se kromě policejního týmu srocují televizní štáby, které patovou situaci živě přenášejí na obrazovky, a davy kolemjdoucích, kteří mu fandí, ale jen do chvíle, než se dozví, proč a hlavně pro koho se pokusil banku vykrást. Mistrovské drama s mladičkým Al Pacinem v hlavní roli nabízí strhující filmovou verzi opravdové nepovedené loupeže, která se dle plánu měla odehrát 22. srpna 1973. Ožívá válka nervů v uzavřeném prostoru, nesnesitelně stoupá teplota, zuří mediální šílenství a nikde žádná úniková cesta... Psí odpoledne je archivním pokladem éry Nového Hollywoodu a vysloužilo si šest nominací na Oscara (z nich proměnil tu za nejlepší scénář).(Mezipatra)
- Jedno z nejlepších děl mezi padesátkou titulů, které za svůj život natočil Sidney Lumet. I tady lze rozeznat jemu vlastní společenskokritický tón, zaměřený tentokrát na média, jež mají moc manipulovat veřejným míněním. Nicméně v popředí zde stojí brilantní studie několika charakterů, zejména dvou zlodějů, kteří se rozhodli přepadnout banku „nešťastně" až poté, co z ní byl odvezen kýžený balík peněz. Líčení zachycuje dramatické i absurdně komické situace, kdy na jedné straně stojí Sonny a Sal se zaměstnanci banky jakožto svými rukojmími a na straně druhé policie, novináři, televizní reportéři a dav přihlížejících, kteří danou lokalitu obléhají. Z deliktu se během několika hodin přímého přenosu stává senzační kauza, jež ve zlodějích vzbudí falešný pocit vlastní velikosti a prakticky jim znemožní, aby se vzdali. A už vůbec není v uměle rozbouřené atmosféře místo pro soukromé drama Sonnyho, který chtěl loupeží získat peníze na operaci svého transsexuálního partnera.(MFF Karlovy Vary)
Video © Warner Bros. Pictures
-
Photo © Warner Bros. Pictures
-
- Pracovní název filmu byl Boys in the Bank. Protože ale režisérovi Sidneymu Lumetovi pojmenování znělo jako lehká komedie, byl změnen na název stávající. (JayZak)
-
- Herec Hank Azaria, který v seriálu The Simpsons dabuje postavu Vočka (orig. Moe Szyslak), založil svůj hlas pro tuto postavu na základě hlasu Al Pacina v tomto filmu. (Colonist)
-
- Výkon Ala Pacina byl časopisem Premiere v roce 2006 oceněn jako 4. nejlepší herecký výkon všech dob. (Kulmon)
82%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
![]() |
21.09.1975 Warner Bros. US |
---|---|
![]() |
15.02.2006 Warner Bros. CZ |
StarsFan
Důkaz toho, že ty nejlepší scénáře občas napíše sám život... Příběh dvou lupičů, z nichž jeden loupí kvůli operaci na změnu pohlaví svého homosexuálního přítele, se totiž od počátku stává víc groteskou s oběma aktéry v hlavních rolích než bankovní loupeží. Zajatci banky se učí nakládat se zbraněmi lupičů, stejně jako volají domů svým známým. "Promiňte! Manžel chce vědět, kdy budete s tou loupeží hotoví." A tak ony dva lupiče nenapadne nic jiného, než si nechat přivézt autobus, odjet na letiště a navždy někam zmizet. "Podívej, jestli odsud odjedeme, už se do Států nikdy nevrátíme... Je nějaká země, kam bys chtěl speciálně jet?" "Wyoming." Pak ale první půli nahradí půle druhá a komedii pomalu nahrazuje drama o přežití. Je to zvláštní, ale i když v tomhle filmu nemáte ani pět minut plánování loupeže, jen čisté dvě hodiny života v jedné přepadené bance, nenudíte se u toho ani minutu. Nejlepší bankovní film, co jsem zatím viděla, ani po těch třiceti letech se mu žádný z novějších kousků nevyrovná.(21.8.2007)
misterz
Film, ktorý je aj spolu so Serpicom (1973) často citovaný v iných filmoch, ide o posledný filmový kúsok, ktorý už definitívne vystrelil mladého Al Pacina medzi hereckú špičku. Prvá polovica funguje ako perfektná komédia s množstvom hlášok, ktoré vyvolávajú úsmev na perách. Stred snímku sa tvári ako psychodráma, no už to nebolo tak dobré ako úvod, je tu niekoľko hluchých miest, ktoré občas nudia, no potom prišiel záver a ten bol jedna veľká lahôdka. Solídny nadpriemer, pre fanúšikov krimi thrillerov s motívom vylúpenia banky povinnosť. 75/100 Videné v rámci - 5x5 tour : Po stopách režisérov.(5.6.2016)
Kryšpín
Jeden z mnoha filmů a přepadení banky, kde se něco zvrtne a nastane vyjednávání s policíí. Tenhle druh filmů mám rád. A Dog Day Afternoon patří mezi TOP. Ihned vpadneme do děje a jede se bez přestávky, žádné nudící a čekací okamžiky. Prostě 124 minut se něco děje a několika hodinová událost je výborně dramaticky vyprávěna. Do děje jsou zařazeny absurdní okamžiky, kterým lze těžko uvěřit, zda se opravdu staly. Ale odvedly dobrou práci. Je vidět, že 70. léta opravdu patřila Al Pacinovi.(25.9.2008)
Rocky62
Opravdu brilantní snímek, pro mě jeden z nejlepších filmů o vyloupení banky, další herecký koncert mého oblíbence Al Pacina, napínavý od první chvíle, toť vše k tomuto filmu a nyní bych měl vzkaz pro vykradače bank. Vážení vykradači bank, až se budete pouštět do další loupeže podívejte se nejprve na tento film, ať můžete udělat pořádnou show jako náš hlavní hrdina Sonny(17.10.2009)
nascendi
Zaujímavý film. Prvá časť je akoby vystrihnutá z inštruktáže Ako neprepadávať banky. V ďalšej Lumet dokazuje, že vytváranie napätia na malom priestore nezabudol ani po 18 rokoch a Al Pacino, že bol excelentným hercom už v mladom veku. Potom film stráca tempo, aktéri sa správajú, ako keby boli odmeňovaní časovou mzdou a napraví to až brilantný záver. Neobvyklé bolo povzbudzovanie divákov v okolí banky a najmä Pacinova komunikácia s nimi, ktorá pripomínala správanie popovej hviezdy.(14.7.2009)