Reklama

Reklama

Sestup Orfeův

  • USA The Fugitive Kind (více)

VOD (1)

Marlon Brando v adaptaci známé hry Tennesseeho Williamse, kterou v roce 1960 natočil legendární Sidney Lumet, přichází do mississippského městečka Two Rivers jako tulák Val Xavier pouze s kytarou na zádech, v odřeném saku z hadí kůže a s nepříliš jasnými úmysly. I tak se mu zde ale podaří najít práci – zaměstná ho sexuálně frustrovaná majitelka obchodu Lady Torrenceová, jejíž manžel Jab zatím o patro výš umírá na rakovinu. A kromě práce ho začne zahrnovat i dlouho potlačovanými city, jimž už nyní nedokáže bránit v průchodu. Naneštěstí má ale o Vala zájem také mladá tulačka Carol Cutereová, s níž se kdysi střetnul v New Orleansu. A i to je předzvěst blížící se tragédie a odhalení letitého tajemství, které pravděpodobně mělo zůstat ukryto navěky. Ve vynikajícím dramatu se kromě již zmíněné charismatické hvězdy lze setkat také s Annou Magnaniovou v úloze nešťastné manželky a s Joanne Woodwardovou v roli pletichařící Carol. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (57)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

To byly doby, kdy se tvůrci nebáli dávat romantickým filmům tragické konce. Příběh o dvou zvláštních ženách a jednom velmi charismatickém muži s hadím sakem (že by se zde inspiroval David Lynch?) zaujme hlavně díky chytrým dialogům a výbornému obsazení. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Tahle země bývala divoká, teď už je jen opilá“ Sidney Lumet hrám Tennessee Williamse rozumí. Díky jeho střídmé režii a typově přesně vybranému Marlonu Brandonovi porozumíte taky. Při závěrečném střetu tří živlů (oheň, voda, Hadí kůže) se mi chtělo brečet. 85% ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónov║ Ťažká téma na vstrebanie, dosť rozpačitý film, miestami blázniví, či dosť vyhrotený ale aj s chladnou hlavou ustojený hlavne výborným Marlonom Brando, veru pán herec, ten to dáva zo stojíckym pokojom. Film sa dá označiť za určitú dobovú umeleckú avangardu, nemusí sadnúť každému ponúknutý štýl, mňa to celkom upútalo. Aj keď konečný záver vyčínania vychádza na prehru všetkých. /70%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Sestup Marlona B. mezi pouhé lidské bytosti, aby jim opět ukázal svou božskou schopnost hraní. Těžko hledat v celém snímku něco lepšího, než je samotný velký herec osobně. Sidney Lumet se příběh o muži, který se snaží ve vesnici daleko od města snaží najít své klidnější já a stát se novým člověkem bez problémů s policií a minulostí, má svou sílu. Vedle velké hvězdy, která si tentokrát nechá říkat Hadíkůže (o tom saku z hadí kůže nemusím ve spojitosti s Lynchem ani mluvit ne?) tu září také silně pomatená, ale půvabná Joanne Woodward a zralá žena Anna Magnani, která sehraje v celém příběhu jednu z důležitých rolí. Překvapí především kvalitní scénář jehož dialogy jsou vynikající a často velmi civilní. Krom toho samotný příběh má mnoho vrstev, takže o nějaké prázdné tlachání zde nemůže být řeč. Bohužel problémem pro mě byla délka, protože takto vystavený příběh podle Tennessee Williamse by snesl krásných 90-100 minut a nebylo by tu prakticky co řešit. Škoda, že Lumet film ponechal takto dlouhý, protože hluchá místa se těžko ignorují a snižují intenzivní očekávání velkého závěru. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Neveselé milostné drama o "vandrákovi", který se jako přesycený vlastním nespoutaným životem pokusí najít pevnou půdu pod sebou, kdesi hluboko na jihu USA. Tolik mi to nesedlo, utahané a příliš utrápené, včetně (však naprosto příhodných) hereckých výkonů. Prostě mimo mě, nebo jen mé momentální rozpoložení, nevím. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Priam nadopovane charizmatický Brando a skvelá réžia Sidneyho Lumeta. Milenecká romanca s dramaticky vyvrcholením koncom, medzi tým pár skvelých pomaly plynúcich, ale veľavravných dialógov, ale až tak som na tom neulietaval. Nebyť skvelých záberov kamery skvelých hercov (konštatovanie, že v ňom hrali štyria Oscarom ocenení, to stojí za to) a žalostného konca, asi by film z priemeru nevyšiel. 75%. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Mladý Brando, to není nic pro moji osobu. Zralá Magnani taky ne, vzhledem k tomu, že patří mezi ty italské herečky, z nichž Lorenová byla nejklidnější a nejmírnější. Normalizační dabing s Munzarem a Hlaváčovou se k Lumetovu přepisu Williamse taky nehodí (viz reakce diváků, kteří si zas užívají jen dabing, ale film je uspává). Williamse tedy radši v moderní adaptaci (viz Ztráta diamantové slzy) a Branda staršího (i V přístavu bylo příliš). ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Výborné drama se zdařilým exkurzem do charakterů lidí. Marlon Brando zahrál roli Vala naprosto skvěle, muže mála slov a žádných výrazných grimas, takřka vždy se ovládajícího, přesto však zajímavého a v žádném případě nudného tuláka s kytarou, v bundě z hadí kůže. Závěr divák tak nějak tuší celou dobu, avšak jak to přijde, to je poměrně překvapení a nutno říct, že perfektní tečkou za takto povedeným Lumetovým dramatem. Pocitově to sice nevidím na plný počet hvězdiček, ale i tak se jedná o film s velkým F. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Orfeov zostup, veľký tragický príbeh lásky a nenávisti, putách spoločnosti a neviazanej slobode, je ďalším z nezabudnuteľných diel veľkého režiséra Sidney Lumeta. Ako napovedá názov, paralela so slávnou antickou tragédiou nie je náhodná, a v modernom dramatickom aj filmovom spracovaní je stále rovnako pôsobivá, plná silných myšlienok a ideí na pozadí komorného príbehu o bývalom bavičovi a hráčovi na gitaru, ktorý hľadá miesto na začiatok nového života. Čoskoro mu cestu skrížia dve ženy, z ktorých jedna pozná jeho minulosť a nedá mu tak ľahko na ňu zabudnúť... Val Xavier alias Hadia koža, bravúrne stvárnený nesmrteľným Marlonom Brandom, je archetypom klasickej romantickej postavy, kráčajúcej v ústrety smrti. Skvele napísaná (aj zahraná) je aj Lady (Anne Magnani), ktorá sa po celý život zmieruje s nešťastným osudom a spolužitím s nenávideným Jabom, prenasledovaná tragédiou z detstva. No a nakoniec je tu voľnomyšlienkárka, mladá a divoká Carol (Joanne Woodward), ktorá žije vo viere v nekonečnú slobodu, a do Vala sa beznádejne zamiluje... Stúpajúce sexuálne napätie medzi Brandom a Magnani, detailne prepracované charaktery vedľajších postáv (šerif Talbot, Carolin brat, Jab) a vynikajúci scenár spolu s excelentnými hereckými výkonmi robí z Orpheus Descending gurmánsky zážitok. Vrelo odporúčam všetkým milovníkom kinematografie. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Tak to dopadá, keď nenávisť, závisť a predsudky prevýšia zdravý rozum a triezvy pohľad na svet. Nič nie je spoločensky nebezpečnejšie ako hlúpy fanatizmus. Marlon Brando si to tu opäť raz strihol vo fantastickej postave, ktorú nielenže bravúrne stvárnil, ale ešte na mňa ako diváka aj hypnoticky zapôsobil. Val Xavier sa tu v jeho podaní nenápadne, ale isto prepadá do osídiel ľudskej zloby a čistej esencie zla, pričom všetko vrcholí smutným tragickým finále, v ktorom pochopí, že na útek je aj tak už neskoro, pred ľudskou hlúposťou niekedy niet úniku. Nádhera. 85/100 ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodná dráma, na tvorbe ktorej sa podieľalo toľko skvelých umelcov, že snáď ani nemohla dopadnúť zle. Videl som ju opakovane a potvrdil som si, že som nevidel a asi už ani neuvidím filmovú dramatizáciu diela Tennessee Williamsa, ktorá by bola iba priemerná. Marlon Brando sa ukázal v najlepšej forme a Anna Magnani s Joanne Woodward boli dobrými spoluhráčkami, u ktorých som postrehol iba zopár slabších chvíľok. Celok napriek dvojhodinovej dĺžke pôsobí kompaktne a nenudí. Po dlhej dobe opäť silný filmový zážitok. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Vždy jsem měl raději tragédie než komedie a Sestup Orfeův v rukou geniálního režiséra s nezapomenutelnou legendou mi nemohl uniknout. O to víc jsem však zklamán. Jsem si vědom toho, že Brando ve své "hadí kůži" je vynikající...ostatně všichni zúčastnění hrají bezchybně, ale po celou dobu projekce na mě útočil můj největší filmový nepřítel - NUDA. To je zásadní problém, díky kterému shledávám toto dílo za podprůměrné. Bohužel. ()

eLeR 

všechny recenze uživatele

Herecké výkony hodné divadla .. dosť teatrálne. Lady tragédka, Val fešák, príliš dlhé, miestami nudné. A tie ľudské hyeny na konci fakt sila. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Zostup Orfeov je príbeh dobrodruha medzi dvomi ženami. Ničím výnimočný nápad, pokiaľ to nevezme do rúk Sidney Lumet a neangažuje skvelých hercov. ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Výborný Marlon Brando a ještě lepší Anna Magnani. Kvůli ní nakonec měním na plný počet. Drama úderné stejně jako antické tragédie, které připomíná český název filmu. ()

Idée_fixe 

všechny recenze uživatele

Tennessee Williams je jedním z mých absolutně nej dramatiků a spisovatelů. Tohle zpracování jeho hry je vskutku vydařené (koneckonců - scénář dělal sám autor, že, ale samozřejmě i další věci jsou neméně důležité), a dobře vystihuje atmosféru příběhu, ale i pocity, které jsem u četby měla. Sestup Orfeův kdysi, před mnoha lety, nastudovala i skvělá Mahenova činohra v (mém rodném a drahém) Brně, a nikdy mne nepřestane mrzet, že jsem si to tenkrát nechala ujít. :-( ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Neviem čím to je, ale tie Williamsove hry, v ktorých hral Brando mi príliš nesadli. Tie s Newmanom mi prišli omnoho lepšie a zaujímavejšie a neviem, či je dôvodom len hlavný predstaviteľ. Aj keď tu bol Brando taký nemastný neslaný, žiadne emócie, akoby bol pod sedatívami, na rozdiel od Joanne a Anny. Nepomohol ani môj obľúbenec Lumet... ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Sidney Lumet byl mistr v adaptování divadelních her nebo předloh s převahou mluveného slova. Vždy ale dokázal vhodně zvoleným stylem dodat filmu požadovaný rytmus, aby se nezvrhl v unavující proud divadelního textu. Právě proto jsem překvapený, že právě tohle se stalo v adaptaci divadelní hry Tennessee Williamse. Žadné kamerové hrátky jako v Pahorku, úderny střih ve stylu Dvanácti rozhněvaných mužů nebo satirický odstup Networku. Jedná se o solidně odehraný sled divadelních obrazů snimaných v dlouhých záběrech s jasně patrným původem materiálu (zřetelné rozdělení do jednotlivých aktů). Při znalosti nekonvenčně a moderně působící Lumetovy filmografie nenacházím v Orfeovi nic výjimečného ani zapamatováníhodného. ()

kobejn 

všechny recenze uživatele

Hadí sako pak obšlehnul Lynch, zatímco ustřelenou pracku v zubech psa zas vytáh z Jodzimba. Lynch je zkrátka velkej citátor, zatímco Lumet spoléhá především na silnou předlohu a důsledné vedení herců. ()

Reklama

Reklama