Reklama

Reklama

Urážka

  • Velká Británie The Offence
Trailer

Obsahy(1)

Ve snímku Urážka ztvárnil Sean Connery postavu zkušeného detektiva Johnsona, britského policejního inspektora, kterého obvykle hned tak něco nerozhází. Dvacet let práce na vraždách, znásilněních a dalších násilných činech se na něm však postupně podepsalo natolik, že při jednom rutinním výslechu vybuchne a naprosto ztratí kontrolu. Hluboce jím totiž otřese chování vyslýchaného pedofila, kterého následně zabije a je proto suspendován. Tento incident vede k tomu, že se detektiv nervově zhroutí. Navíc samotný fakt, že ubil devianta k smrti, jej vede ke snaze očistit sebe sama od vlastních, důkladně skrytých pedofilních tendencí. Film byl natočen podle divadelní hry Johna Hopkinse This Story of Yours, přičemž scénář k němu napsal sám autor hry a režíroval jej zkušený Sidney Lumet (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (29)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Sychravá britská konevrzačka (jak jinak když režíruje Sidney Lumet). Depresivní postupný náhled do jedné mysli. Střih místy připomene styl Nicolase Roega, strohé interiéry a betonové exteriéry spolu s atonálním soundtrackem navodí pochmurnou atmosféru. Škoda přílišné dialogovost a četnosti monologů, je to až moc divadelní. 70%. Connery výborný. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Od filmu, ve kterym figurujou jména jako Sidney Lumet nebo Sean Connery, jsem čekal hodně. Bohužel moje očekávání se zdaleka nenaplnilo. Je to strašná nuda. Pořád jsem čekal, že se to nějak rozjede, a ono nic. Sean Connery se tam akorát celou dobu rozčiluje, chytá nervy a řve na podezřelýho, na manželku nebo na kolegy fízly a mě to prostě nějak nebavilo. 40% ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Policajt podozrivého umláti na smrť a následne sa riešia príčiny. Spočívajú v nahromadení tráum, desivých spomienok z vyšetrovania vrážd a tiež v latentnej pedofílii seržanta spolu s nefungujúcim manželstvom. Zjavný príklad sofistikovanej obhajoby policajnej brutality vo filme pre pochybovačnejšie publikum. Zaštítené menom režiséra, známym hercom v hlavnej úlohe a flashbackovými postupmi v sprievode avantgardnej hudby. Prizná sa síce časť viny polície (aby sa nepovedalo), ale dôsledkom a skutočnou príčinou nakrútenia filmu je vytvoriť puto sympatie k vyšetrovaco - represívnemu aparátu podchytením skeptickejšie naladeného publika. Ukázať, že ich práca nie je vôbec ľahká. Sužovaní démonmi práce a vlastnými pudmi sa síce často dopustia bitky vypočúvaných, no zväčša je to vysoko opodstatnené - je treba si len zvyknúť. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Atmosférické drama lidí, kde ani tak nejde o dopadení pachatele, jako o podstatu policejní práce a jeden tragický výslech podezřelého.. Panu Lumetovi skládám poklonu. V příběhu jde o nitro pachatele a vyšetřovatele, které se může zdát v jednu chvíli i stejné, rozpolcenost hl.hrdiny je zarážející a smutná. Velmi depresivní snímek. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Shrnout nějakým způsobem kariéru režiséra Sidneyho Lumeta je neskutečně těžké i kvůli jednomu zásadnímu důvodu- Lumet těch filmů totiž natočil opravdu hodně! Během své kariéry Lumet natočil dohromady 43 celovečerních filmů, přičemž stojí i za klasikami jako Dvanáct rozhněvaných mužů, Psí odpoledne nebo Pahorek. Zároveň je tím pádem Lumet také tvůrcem mnoha tak trochu zapadlých povedených filmů, přičemž jeden z nich s názvem The Offence AKA Urážka z roku 1973 má jednu věc společnou s Pahorkem - Seana Conneryho! Na první pohled by se mohlo zdát, že je Urážka vlastně snadno popsatelná záležitost, kde jsou veškeré postavy a jejich činy snadno rozpoznatelné a do jisté míry je tak Urážka tak trochu krotší záležitostí. Jenomže tomu tak rozhodně není! Urážka je depresivní podívaná, která je velmi nepříjemná i kvůli nahlédnutí do složité mysli a pomalým náznakům toho, že nás čeká tak trochu náročná podívaná, kde vlastně není nic není takové, jak se na první pohled zdá. U Lumetových filmů klasicky hraje prim scénář a péče o své postavy. Lumetovy filmy do velké míry vždy stáli na dialozích a Urážka není výjimkou. Ve finále vlastně Urážka není kriminálka, ale skutečně spíše psychologickou sondou do duše jednoho komplikovaného a těžce uchopitelného detektiva. Hoskins Urážku napsal dle své vlastní divadelní hry a do jisté míry lze snadno rozeznat, že je Urážkou adaptaci divadelní hry. Snadno se tak dá Urážce vyčíst to, že jde v podstatě o nekončící konverzačku. Jenomže dá se to vlastně vyčítat snadno pohlcující konverzačce, která je mimo jiné též filmařsky na velmi dobré úrovni? Nechronologické vyprávění, lehké přeskakování mezi přístupem k vyprávění a ve finále skutečně definitivně rozlousknutá drsná pointa, která tak trochu převrátí pohled na předchozí události a zároveň divákovi snadno dojde, že to celé do sebe dokonale zapadá. Urážka funguje tak silně i díky hereckému koncertu Seana Conneryho. Connery tu dost možná předvádí jeden ze svých nejsilnějších výkonů v historii své kariéry a to už v rámci kariéry někoho jako Connery prostě něco znamená. Snadno zapamatovatelná je v rámci Conneryho kariéry především i proto, že jde o jednu z jeho nejkomplikovanějších rolí a postupným vyprávěním definitivně role, kterou divák od Conneryho vyloženě nečeká. Mistrovský herec ale dokáže překvapit i v netypické formaci a to je na Connerym vidět právě v Urážce. Urážka je v mnoha ohledech též skutečně intenzivní záležitost. Už úvodní scénou, která diváka vtáhne do dění celého filmu, výtečným soundtrackem a především silnou atmosférou. Urážka je možná až příliš očividně adaptací divadelní hry, onen pocit divadelního záznamu ale v mnoha ohledech vykupuje a to především silnou dialogovou konfrontací mezi Seanem Connerym a (též vynikajícím) Ianem Bannem. Do jisté míry je to náročná podívaná i díky tomu, že tu dialogy a uvědomování si různých motivů hrají skutečně velkou roli a nedá se o Urážce říct, že by byla vyloženě vděčnou podívanou. To ovšem neznamená, že by Urážka neměla spousty kladných aspektů. V rámci Lumetovy kariéry je sice Urážka tak trochu zapadlá, rozhodně to ovšem neznamená, že by jí divák neměl dát šanci. Netypická kriminálka, která je ve finále skutečně spíše sondou do lidské psychiky a vydá se tak trochu nečekaným směrem. Lumetova citlivá režie, dokonalý Connery a solidní scénář dohromady tvoří velmi povedenou britskou záležitost, která ovšem není pro každého....... () (méně) (více)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Niektoré filmy Sidneyho Lumeta sú prakticky neznáme a napríklad v prípade Urážky je to škoda. Film sa spočiatku tvári ako detektívka, potom ako krimi a nakoniec zistíme, že sledujeme psychologickú drámu, sondu do hlavy jedného policajta v stredných rokoch. Film pôsobí ako adaptácia divadelnej hry, je zložením zopár dlhých statických interiérových dialógových sekvencií a nie je natočený chronologicky. Podľa mňa jedna z najlepších Conneryho úloh, kde bezpochyby dokázal, že mal rád aj väčšie výzvy. Svoju postavu pochopil a dostatočne predal jej pocity a stavy náročnejšiemu divákovi. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Pokud je film úspěšný, jedná se o byznys, pokud není, je to umění. Toto je ten druhý případ. Převážně komorní psychologická studie nitra tvrdého detektiva v neobvyklém depresivním hávu je do jisté míry zajímavě podaná, avšak ve svém přednesu v některých sekvencích uspávající, obzvláště v první polovině. Dějová linie je ovšem bravurně zpestřena retrospektivními záblesky, které představují jakousi nápovědu na otázku, co se odehrává v mysli hlavní postavy. Sean Connery dostal velký prostor pro ostré emotivní projevy a dle mého skromného názoru se jich zhostil na výtečnou. Bez debat se jedná o inteligentní psycho-drama, kterému však vzhledem k nezáživnému začátku nemohu dát více jak 70% ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Neviděl jsem doposud mnoho filmů s právě zesnulým Seanem Connerym a rozhodl jsem se na pár kousků podívat... a hned první trefa do černého! Tak vida, i slavný představitel Jamese Bonda má ve filmografii „svůj“ neo-noir s rozporuplnou charakterní postavou policejního vyšetřovatele v popředí. Connery v tomto snímku naplno projevil naplno svůj herecký um a skvělým způsobem se chopil složité postavy psychicky vyhořelého vyšetřovatele. Jeho výkon navíc podpořuje brilantně vybudovaná atmosféra, která vrcholí během tří zásadních konfrontacích policisty (s manželkou, s nadřízeným kolegou a nakonec v retrospektivě s hlavním podezřelým v rámci případu). Sidney Lumet se stal specialistou na filmové adaptace divadelních her ještě ve svých tvůrčích počátcích v 50. letech, ale z Urážky na mě dýchala taková syrovost a tíseň, že bych jí divadelní původ vůbec nehádal. S vymazleně pomalým tempem ve znamení dlouhých bloudění policisty nočními ulicemi a temným lesem se přesouváme do policejní stanice plné dlouhých chodeb a poloprázdných místností, od zlomového okamžiku se ze zdánlivě obyčejné kriminálky začne odvíjet poměrně vyčerpávějící psychothriller. Odhalení, zda podezřelý byl skutečným pachatelem, už dávno není důležité, hlavní pointa se ukrývá jinde (v postavě samotného policisty), přesto mě atmosféra nenechala pořádně vydechnout až do samotného konce. 80% ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Bolest !! Bolesti rozumí každý.." Sidney není žádný lumen, to je jasná věc a zvlášť pro jeho starší kusy mám velkou slabost.. Tady nechává Seana Conneryho řádit jako kulový blesk ve výtečné adaptaci hry výtečného Johna Hopkinse.. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Je patrné, že tento málo známý mistrovský kousek Lumetovy režie a Conneryho herectví vznikl podle divadelní hry- má tři části (jednání), tři silné konfrontace (s manželkou, vyšetřujícím inspektorem a podezřelým) a Connery předvádí v roli policisty, kterému práce přerostla přes hlavu a který v podezřelém ze znásilnění malé dívenky vidí své temné já, jeden z vrcholů svého umění. ()

dyfur 

všechny recenze uživatele

Úvod dobre rozohratý:v typickom britskom mestečku (pekné zábery okolia,pekne identifikovateľné 7O-te roky) sa vyšetrujú vraždy.Do toho prichádza (v najlepších rokoch ) S.Connery a ...no nič.To je celé.Celý klad filmu.Po asi 2O tich minútach zisťujete,že ani detektiv v podaní S.C. to nemá v hlave v poriadku,navyše tiež ma skryté pedofilné sklony-aspoň tak to celý čas sa naznačuje.Pri výsluchu,ktorý vedie, sú badateľné známky,že v jeho hlave je nestráviteľný guláš a tiež by sa mal dať liečiť u psychiatra najlepšie za hospitalizácie.Stratí nervy a zabije podozrivého - a nedozvieme sa viac nič....To ak by zabil pedofila - by mi samozrejme nevadilo a považoval by som to za dobrý koniec,ale my -diváci - to nevieme -bol podozrivý aj páchateľ?To sa nekona.Čumím do toho skoro dve hodiny a ...bez pointy bez nejakého normálneho záveru ako by sa na detektivku patrilo.Len kvôli úvodu dávam jednu hviezdu - inak to stálo za hovno. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Ty kokos, to Liventurov koment, to je iny brutal, fakt ako co ten chlap tam videl , nechapem. Plana konzervacka, kde hra Sean Connery, ktory ma tak akurat vo vsetkom bordel, teda i v hlave. Fakt len sa chodi z A do B, C, D...... a nic sa nedeje, Dialogy zmysel nedavaju, prachsprosta rezia, to ani nie je rutina, to je amaterizmus, asi ani Lumetovi sa do toho velmi nechcelo, tak to potom aj vypada : 22 % ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Connery jako vyhořelý policajt, který žije ve formálním manželství bez sexu a který si nechce připustit, že ho zajímají nezletilé holčičky. Jedná o velice dobré přenesení divadelní hry na plátno s několika vstupy do exteriéru (škola s blízkým parkem, večerní ulice), čemuž odpovídají vynikající herecké výkony v čele s Connerym, který si viditelně užívá hraní bez příčešku (viz Diamonds are forever). A jako připomenutí toho, že jsme jen pudová zvířata s rozumem, jako aplikace Freuda, ta hra není vůbec špatná. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Netypické vidieť Conneryho ako prchkého a agresívneho detektíva, ale zahral to ozaj dobre. Zápletka filmu je tiež schopná, ale samotné spracovanie je dosť naťahované a viackrát ukecané. Psychológia policajta dostáva prednosť pred jeho prácou a keď sa do toho zamiešajú aj jeho skryté sexuálne deviácie, začína sa uberať príbeh až príliš iným smerom. ()

JohnSmith 

všechny recenze uživatele

Když si hraješ s ďáblem, tak ho nezměníš, ďábel změní tebe. Dvacetiletá praxe u policie a stovky případů znásilnění na člověku přeci jen něco zanechá. Fanatik Connery přepísknul výslech fanatického násilníka. ()

keoma26 

všechny recenze uživatele

starosvětská podívaná s progresivním freudovským střihem (Royova připomínka Roega je tady víc než na místě), s klasickou dramatickou výstavbou, občas snově zastřenou a zároveň rozostřenou vykonstruovanými dialogy ... ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Snad první filmu na téma pedofilie. A těžce přetěžce hodnotitelný film, úplně jiný, než si představíte od Lumeta s Connerym. Lumet se snaží diváky odradit - ošklivý vizuál, scény utopené v temnotě, Connery s přiznanou pleší, knírem a ošuntělými hadry vypadá (a chová se) spíše jak další pedofil, než jak polda. Iluze krimi se rozplyne tím, když zhruba v třetině filmu hrdina umlátí při výslechu podezřelého a mění se to v psychologické drama. Drama nudné, artové, plné táhnoucích se monologů a dialogů, těžce se na to kouká a navíc se člověk nedoví nic (pouze náznaky). Connery ovšem hraje jak o život a postupně utváří obsah naprostého psychopata, který dávno neměl mít odznak. A je to do jisté míry fascinující ho sledovat. Tak to co teď s tím? Conneryho mám opravdu rád a sestřelit se mi to nechce, takže dávám neutrální 3*, ale zábavný či dokonce napínavý film to teda opravdu nebyl. ()

Reklama

Reklama