Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mandalorian - nejlepší vesmírný lovec lidí široko daleko obdrží nabídku mise, za kterou může dostat nejvyšší výdělek, co kdy někdo nabídl. Úkol je jednoduchý - přivést osobu starou 55 let, která je na planetě Arvala-7. Když Mandalorian dorazí na planetu, místní farmář Kuiil mu řekne o místu, kam různí lovci odměn/lidí chodí a nikdy se odsud nevrátí... (Varan)

(více)

Recenze (126)

dO_od 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

// Jsem z toho nějakej rozpolcenej. Hlavní hrdina - cool, hudba - divný, atmosféra - super, kulisy - umělý. Děj samotný je na pilot dost uspěchaný a zjednodušený, jako by někdo v Disney řekl, že by se divákovi neměla plést hlava složitým world buildingem, vedlejšími postavami a dialogy, a místo toho mu bylo třeba naservírovat maximálně jednu přímočarou linku, která ještě navíc nepotrvá ani 40 minut. Jako jsou to Star Wars a člověk má tendenci říct si fuck it, napálit tomu pět hvězd a jít si zkrátit čas předobjednávkou Fallen Order, na druhou stranu je všude okolo momentálně tolik kvalitních seriálů, které si daly tu práci přijít s něčím extra, že to prostě nemůžu s čistým svědomím udělat. Mandalorian tak nezačal úplně podle mých představ, nicméně s trochou péče to má samozřejmě velký potenciál do budoucna. Držme pěstičky. (Neviděno na Disney+, jelikož u nás není dostupné, a i kdyby bylo a já si ho předplatil, pravděpodobně bych se tady s tím stejně nevytahoval na ostatní, protože nejsem debil) ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ještě dekádu nazpátek by nikdo nečekal, že se ještě někdy dočkáme nějaké hrané Star Wars tvorby. Koncem minulé dekády a přelomem té nové sice ještě na obrazovkách válel animovaný seriál Star Wars: Clone Wars, sám autor ságy George Lucas ale zdůraznil, že byla Epizoda III- Pomsta Sithů konec Star Wars a vypadalo to tak, že nadále budou Star Wars obohacovat jen seriály typu Clone Wars a dodatečné knižní materiály. Jenže v roce 2012 Disney od Lucase koupil Star Wars za 4 miliardy dolarů a začali se dít věci. Disney potvrdil, že se nejenom dočkáme nové trilogie hlavní Skywalker ságy (Epizody VII-IX) ale zároveň také krom nového animovaného seriálu od tvůrců Clone Wars (nakonec se ze seriálu vyklubali Star Wars: Rebels) a nových knih také spin-offy známých postav. A tak jsme se rok po Epizodě VII dočkali Rogue One a půl roku po Epizodě VIII zase Sola. Rogue One trhlo miliardu a vypadalo to, že nová odbočka Star Wars Story má reálnou budoucnost. Jenže v květnu 2018 se ze Sola vyklubal obří propadák a to znamenalo obří (alespoň dočasnou) stopku pro Star Wars Story. A zrovna tou dobu se potvrdilo, že se na nově chystané streamovací službě Disney+ objeví hrané Star Wars seriály. Ano, může to být nálada, něco mi ale říká, že právě ony Star Wars seriály jsou novou odbočkou Star Wars Story (Minisérie o Obi-Wanu Kenobim třeba měla být původně opravdu filmem) a právě u dnes probíraného Mandaloriana se šušká, že dříve plánovaný spin-off Boby Fetta byl zrušen a nahrazen právě Mandalorianem. Mandalorianem, který je prvním hraným Star Wars seriálem všech dob. A Mandalorianem, který měl světu Star Wars dodat něco nového. Tvůrcem seriálu, showrunnerem a spoluscénáristou je Jon Favreau. Favreau je především režisér ale i příležitostný herec. Byl to právě on kdo Marvel Cinematic Universe odstartoval s prvním Iron Manem (a zároveň si zde střihl roli Iron Manova bodyguarda Happyho Hogana, kterou plní dodnes) a se světem Star Wars nemá zkušenost poprvé, jelikož už v seriálu Clone Wars namluvil mandaloriana Pre Vizslu a v Solo: Star Wars Story zase postavu Ria Duranta. Tohle je ale poprvé kdy Favreau dostal Star Wars na starost a je to dobrý krok. Favreau je totiž fanda Star Wars a zároveň zručný tvůrce a jeho angažování k Mandalorianovi tak dávalo plný smysl. Po oznámení, že se na Mandalorianovi budou podílet i další zdařilí tvůrci, objeví se v něm dobří herci a zároveň se potvrdilo, že seriál bude mít rozpočet 120 milionů (v rámci Star Wars možná ne tak moc, v rámci seriálů pořád hodně) se fanoušek Star Wars mohl začít těšit hodně snadno. A i když piloty samosebou nejsou zárukou, že bude následně celý seriál stát za to, minimálně pilot Mandaloriana naznačuje, že to bude stát za to. A hodně stát za to! Krom Fevreaua se na scénáři podílel také filmař Rick Famuyiva ale především Dave Filoni, tvůrce seriálu Star Wars: Clone Wars, Rebels a Resistance. Filoni má tedy se světem Star Wars zkušenosti a především jsou s Favreauem přátelé. Jejich kooperace tedy mohla stát za to a povedlo se. A především to byl Filoni kdo si vzal na starost režírování pilotu/Chapter One Mandaloriana. A ve finále si nemůžu představit, že by Mandalorian dopadl líp. Mandalorian má ze vší Star Wars tvorby od Disneyho nejblíž k původní trilogii (Epizody IV-VI). Konečně se tak trošku dočkáváme pohledu na to jak to tak přibližně v galaxii Star Wars fungovalo po událostech Epizody VI. Na Mandalorianovi jsou jasně vidět trademarky oné původní trilogie, zároveň má zatím ale minimálně pilot neskutečně svěží nádech a je to v rámci Star Wars opravdu něco co jsme ještě neviděli. V Lucasfilmu se navíc opět sázelo především na praktické efekty a ve finále jsou praktické efekty z původní trilogie, Disney filmů nebo Mandaloriana prostě lepší a pamětihodnější než efekty z prequelové trilogie (Epizody I-III). I přes zhruba poloviční rozpočet libovolného Star Wars filmu (který navíc musel být vypotřebován na 8 přibližně stejně dlouhých epizod) zatím první díl Mandaloriana působí opravdu parádně a vizuálně nádherně. Zároveň se Favreauovi podařilo najít parádního nástupce Johna Williamse pro složení hudby. Michael Giacchino (Rogue One) nebo John Powell (Solo) hudbu k Mandalorianovi neskládali, Favreau místo toho důvěřoval Ludwigu Göranssonovi (který letos vyhrál Oscara za soundtrack k Black Pantherovi a příští rok jeho hudbu uslyšíme v novém filmu Christophera Nolana Tenet). Göransson je naprostá parádní volba. Göransson dokázal vytvořit bravurně poslouchatelný soundtrack jehož hlavní theme navíc zní jako theme z Hodného, zlého a ošklivého. Film, který nemusíte vidět (nemlaťte mně, jednou si udělám čas na celou Dolarovou trilogii!), jeho znělku ale znáte. A právě Mandalorian má Star Wars verzi téhle parádní znělky. A poslouchá se naprosto náramně. Od Rogue One se vrátil alespoň kameraman Greig Fraiser a je to stejná kamera jako z Rogue One tudíž i po obrazové stránce naprostá paráda. Fraiser si jinak jako kameramana vezme na starost i Villeneuoveovu Dunu nebo nového Batmana a tento kariérní boost si opravdu zaslouží. Mandalorian vypadá parádně a Favreau je očividně díkybohu fanda Rogue One. Pedro Pascal zůstává jako Mandalorian celý díl schovaný pod brněním (bůhví jestli z něj vůbec během seriálu vyleze) a řekne jenom pár slov. Už jenom těch pár slov dokáže ale Pascal naprosto bravurně prodat. Zároveň se o jeho postavě dozvíme více v rámci flashbacků a i když se z trailerů mohlo znát, že je Mandalorian jeden z největších borců v galaxii, který nezná strach ani jiné pocity, pravda je ve finále možná trochu složitější a v dalších dílech se neskutečně těším na rozpracovávání charakteru tohoto zajímavého protagonisty. Carl Weathers AKA Apollo Creed z Rockyho nebo AKA Dillon z Predátora se snad poprvé od 80. let dočkává pořádné role. V pilotním díle Mandaloriana sice nedostává zas tak velký prostor, minimálně těch pár minut si ale Weathers ukradl velmi dobře a přeji mu v dalších částech ještě více prostoru. Stejně dobře se tu předvádí Werner Herzog, který je vždycky cool a svou malou ale důležitou roli si v Mandalorianovi neskutečně užívá. V rámci camea je hodně super i Nick Nolte (člověk už se těší až jeho Kuill dočká více prostoru) a především Taika Waititi! Režisér Thora: Ragnaroku, který se zde zároveň objevil jako Korg nejenom bude režírovat jednu epizodu seriálu (konkrétně tu osmou a poslední 1. řady), zároveň si tu ale střihl hlasovou droida IG-11. Waititi dokázal i v rámci pouze hlasové role ze sebe dostat všechno a dokazuje svůj talent nejen za kamerou ale i před ní i když zrovna jen mluví bezduchého droida. Zároveň je tu spoustu parádních odkazů na širší svět Star Wars (především na Epizodu VI) a především parádních akčních scén. Filoni po dekádě prací na animovaných Star Wars konečně dostal možnost vyhrát se i se Star Wars hranými a je vyloženě cítit, že si to v rámci jediného dílu seriálu užil. Uvidíme jak moc to bude cítit u pátého dílu, který též Filoni režíruje, minimálně u pátého dílu bude ale překonat akční scény z pilotu hodně obtížné. A zároveň pilot nabídne ve finále zásadní zvrat, který ve finále možná nebude mít vliv nejen na celý zbytek 1. řady Mandaloriana ale zároveň i na celý širší svět Star Wars! Zatím co Filoni napsal pátou epizodu a Famuyiwa šestou, Favreau napsal všechny ostatní. A onen zásadní zvrat se kterým přišel je riskantní a bude hodně těžké si s ním hrát. Zároveň ale sejde na tom jak onen závěrečný zvrat bude na škále od 1 do 10 využitý a jak se to celé osvětlí v následujících částech. Minimálně ale na Favreauovi oceňuju, že i když Rian Johnson u Posledního z Jediů dostal bídu za věci, které fanouškům, kteří neradi změny vadili, Fevreau si ve finále vzal od Johnsona alespoň minimální příklad a může se mu to stejně jako Johnsonovi vymstít. A já jen doufám, že Fevreauovi za tuhle věc nebudou za nějakou dobu na internetu vyhrožovat smrtí. Zvláště když ve finále i přinesl jednu z nejroztomilejších věcí v dějinách Star Wars. Když Disney řekl co plánuje ze Star Wars, pilotní díl Mandaloriana a hrubý nástřel celého seriálu je ve finále jedna z těch věcí, kterou jsem od nových Star Wars chtěl. Podívaná, která je tak akorát westernová , tak akorát drsná a tak akorát Star Wars. Parádní start nového seriálu, který sice nezaručuje, že bude celý seriál strop, rozhodně ale vzbuzuje šance a naději. A i když bych možná vidět Obi-Wanův život na Tatooinu raději pořád na velkém plátně, reálně přestávám mít o jeho minisérii jakékoliv obavy.... ()

Reklama

KlárkaS 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hmmm. Cením analogový vizuál a westernový feeling, a pak možná ještě, no... Wernera Herzoga, když říká "lower your blasters"? Jinak je to takový lazy storytelling (flashback hlavní postavy v pilotním díle v prvních 20 minutách mě vlastně vyloženě štve svojí nenápaditostí, navíc když máte komfort několikadílné série...) Takový bezpečný start, kde se víc sází na nostalgii než originalitu, ale přála bych si něco víc. Ale ono to přijde! ()

dennykr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

(Spoilery) Několik poznámek k prvnímu dílu: Inspirace westernem je zjevná na několika úrovních. Ať už jde o převládání písečných plání, krocení divokého “koně” nebo dramatické vstupy do salónů. Několik záběrů pak odkazuje k westernové ikonografii, ale chytrou volbu z toho dělá především spojení s hlavní postavou. Přeci jen námezdní lovci jsou hlavně lovci odměn, takže jejich životní styl se výrazně podobá pistolníkům, kteří chytají padouchy za finanční kompenzaci. Nemyslím si, že šel vybral lepší žánrový rámec, do kterého Mandaloriana zasadit. // Pak je tu práce s hodnotovým řádem Syndikátu. Úplný konec první kapitoly naznačuje, že protagonista není svou prací svázán definitivně a existuje tu jakýsi morální manévrovací prostor. Jedním z hlavních témat seriálu tak pravděpodobně bude deontická a axiologická kolize pracovní integrity a jejího pevného řádu s humanistickými hodnotami. Což není pro fikční makrosvět Star Wars úplně běžné. Vzpomeňme si na Bobu Fetta, jeho pracovní morálce se vyrovnala snad jen schopnost spadnout do Sarlaccovy tlamy. Lovení odměn ve filmech nikdy pořádně nerozporoval ani se tomu nevzpouzel. Mandalorian tak má blíž k seriálovému Fettovi v Klonových válkách, tam je ale hnán jiným typem osobní motivace. Chce zničit rytíře, který mu zabil otce, jenže Mace Windu mu pravidelně uniká. Mandalorianovo neuposlechnutí zadavatele vychází z opačného hodnotového spektra, ze soucitu. // Zmínit musím i obratnou mytizaci námezdního lovce. Bobba Fett byl ve filmech extrémně tajemný a unikavý. Až prequelová trilogie nahlédla na planetu Kamino, kde se Jangův klon zrodil. Seriál kráčí ve stopách prvních tří filmů – záhadný hrdina si nesundává helmu a je definován ve třech rovinách. (a) Nejméně psychologicky a percepční subjektivitou, kdy vidíme krátkou montáž vzpomínek a finální ušetření oběti. (b) Ve vztahu k profesi. Jako dominantní součást identity se jeví jeho způsob práce. Příznačná je v tomto ohledu hned první zakázka, muž z nové rasy Mythrol, ten slouží jako divákův průvodce, jehož ústy se dozvídáme množství klíčových informací o původu a práci málomluvného hrdiny. Vůbec celá úvodní sekvence je brilantně vystavěné seznámení se s novou postavou skrze její profesi a ne povahu. c) Zjevem. Protože si Pedro Pascal ani jednou za epizodu nesundá helmu, musí se pracovat s jeho kostýmem. A tady do hry vstupuje mandalorianské brnění. Nejde ani tak o jeho zbraně (plamenomet!), ale především rituální funkce. Dávní protivníci rytířů Jedi z planety Mandalore totiž své beskarové zbroje nadstandardně opečovávají a upravují, jsou esenciální součástí jejich identity. Je tedy dost možné, že odlití a formování náramenního chrániče bude pouze jednou z mnoha úprav protagonistova brnění. A nejde jen o vzhled, neopomínejme barvu! Ta totiž reprezentuje příslušnost. Boba Fett měl brnění zelené, šlo o symbol povinnosti, zatímco tento chránič je stříbrný / šedý. Znamená tedy truchlení a ztrátu, což podporuje i série flashbacků a vytváří další otázky ohledně protagonisty v transtextuální rovině. // Výborná je také jasnost první epizody. Bez sebemenšího zaváhání představí několik postav a jeden hlavní cíl s nečekaným cliffhangerem. Nic víc, nic míň. Dokonce si v některých momentech dává nádherně načas, takže sledujeme Mandaloriana jak prochází nádherně špinavými ulicemi. A z poslední minuty to vypadá, že by se z toho mohla stát sci-fi verze Lone Wolf and Cub! ()

bart_ 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Mohu tě přinést za tepla. Anebo tě mohu přinést za studena." ... Poté, co nenažraný konglomerátský obligátní Myšák přidal do svého nákupního košíku masivní položku jménem LucasArt, se muselo masivní univerzum Hvězdných válek krom nevyhnutelného rozšíření prostorového a dějového spektra smířit i s plnohodnotnou seriálovou adaptací. A tím se stal tento velmi očekávaný počin pojednávající o námezdních lovcích. A co mohu říci? Mandalorian je jednoduše vysoký seriálový nadnadnadnadstandard, u něhož málem nepoznáte rozdíl mezi hollywoodským velkofilmem a vysokorozpočtovou show, a k němuž prostě téměř nemám žádné jalové výtky. Jediným znatelným kamenem úrazu je celkově odfláklý hudební doprovod který již z principu nerespektuje hudební SW kánon a poměrně krátká stopáž. Jinak vše zde prezentované maximálně kvituji. Finální pohled na mláďátko rasy totožné mistra Yody (ne, fakt to není on, nebuďte debilové) musí svojí roztomilostí prostě rozdrtit všechny sledující. Jedním slovem: paráda! ()

Galerie (24)

Zajímavosti (4)

  • Keď Mandalorian (Pedro Pascal) prechádza trhoviskom, na ohni sa opeká zviera, zatiaľ čo druhý príslušník jeho druhu sa zdesene prizerá z klietky. Jedná sa o druh Kowakian monkey-lizard. Jedného z týchto tvorov choval Jabba the Hutt ako domáceho miláčika v Hviezdne vojny VI - Návrat Jediho (1983). Táto scéna je pomerne desivá vzhľadom k faktu, že sa jedná o pomerne inteligentné tvory so zmyslom pre humor. (rasistik)
  • Keď Mandalorian (Pedro Pascal) vedie v úvode svojho zajatca, ten poznamená: „Dúfal som, že budem voľný na Deň rodiny (Family Day) a zájdem domov za rodinou.“ To priamo odkazuje na The Star Wars Holiday Special (1978), v ktorom sa domov na Deň rodiny (čo je obdoba Vianoc) snaží dostať Chewbacca. V tomto filme nám navyše bol vôbec prvýkrát predstavený člen klanu Mandalorianov, konkrétne Boba Fett. (rasistik)
  • V pilotním díle vidíme Blurrga, jenž se poprvé objevil ve Star Wars: Klonové války (od r. 2008) – Liberty on Ryloth (2009), Supply Lines (2010), Slaves of the Republic (2011), ale také ve Star Wars: Povstalci (od r. 2014) – Hera's Heroes (2016). Toto ne moc inteligentní stvoření bylo před lety roztroušeno po galaxii, včetně Endoru a Rylothu. Dále se představilo v novelách „Thrawn: Alliances“, „Aftermath“, „Aftermath: Empire's End“ či „Galaxy's Edge: Black Spire“ anebo ve hře „Star Wars Battlefront II“. (3T)

Reklama

Reklama