Chapter 2: The Child (E02) (epizoda)

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi

USA, 2019, 31 min

Tvůrci:

Jon Favreau

Režie:

Rick Famuyiwa

Scénář:

Jon Favreau

Střih:

Andrew S. Eisen

Scénografie:

Andrew L. Jones

Kostýmy:

Joseph A. Porro
(další profese)
  • maruna0007
    *****

    Maličký Yoda si to ukradl celý pro sebe, KURVA on je tak neskutečně roztomilý. Druhý díl mi přišel o něco lepší než první díl, nejspíš proto, že tomuhle seriálu začínám přicházet na chuť. Pedro Pascal je zatím skvělý, i když nevidíme jeho tvář, tak poznáme díky jeho hraní, co cítí atd. Zatím velká spokojenost. Je tak dál Favreau!(16.11.2019)

  • Colby Sawyer
    *****

    Mandalorian krásně šlape i ve druhé epizodě, která nabízí skvělou akci a svižné tempo s malou dávkou zelené roztomilosti. Tvůrcům se pěkně daří mísit moderní westernovější přístup s dobře známými prvky Star Wars univerza. Pedro Pascal sice ještě nemohl pořádně ukázat své herecké schopnosti, ale hlavní postava se zdá i v helmě dostatečně charismatická, aby bez problému mohla táhnout seriál i nadále.(18.11.2019)

  • dennykr
    *****

    (Spoilery): Mandalorian je seriál, který jsem si zamiloval v rekordně krátkém čase, a druhý díl lásku ještě posiluje. První epizoda našla rovnováhu mezi vývojem vyprávění a ustavováním fikčního světa – mlčenlivý Mandalorian potkával spoustu vedlejších postav a skrze tato setkání se načrtávaly základní cíle, ale také stav světa. Kontext hrdinovy rasy (Mythrol, Kuiil, Kovář), časové zasazení a rozpad starého systému (Greef Carga upozorňuje na pád Impéria) a jeho stále přežívající zbytky (Klient). Všechna setkávání pak ještě protínaly zakázky a proces hrdinovy práce. Chytře se tak oscilovalo mezi, řekněme, horizontální (kompoziční zázemí ústředního příběhu) a vertikální (poznávání světa a jeho obyvatel) linií. Druhý díl pracuje stejně, jen na omezenějším prostoru. Ale o to je intenzivnější! Hierarchicky nejvyšší oblastí světa jsou technologičtí paraziti Jawové, jejich systém ne-úplně-fér směnného obchodu motivuje sestup na nižší úroveň, kde se představí Mudhorn. Pouštní jednorožec pak nevědomky přestrukturuje všechny naše znalosti o světě. Doposud byl důležitý jen jako nástroj k odletu z planety Arvala-7, jenže svou nedobrovolnou levitací (a) odhalí nové schopnosti Dítěte, (b) čímž se nastolí daleko více dlouhodobých otázek a (c) promění nastavení světa – Síla je v seriálu přítomna! (Jedi puntičkáři by mě opravili, protože Síla je přítomna všude, objevuje se ale midi-chlorianová spojnice s ní ve formě citlivého Dítěte) Zároveň tu máme příběhový rámec, který, jak poznamenává Polygon, dost výrazně připomíná Samuraje Jacka. Málomluvný hrdina přichází do nového prostředí, tam přijme zakázku či řeší dílčí komplikaci, zatímco se řídí určitým souborem pravidel, jež ho odlišuje od ostatních. Ale tahle paralela výborný animovaný seriál přesahuje a jde k jednomu ještě obecnějšímu rámci – k samurajským filmům (a dost výrazně i spaghetti westernům, ale tam má moje kulturní encyklopedie větší limity). Typ vyprávění z příběhů Musaši Mijamota nebo jeho podvratná verze v Cukamotovu Zan. Do jisté míry i Sedm samurajů a podobně. Do toho se přidává starost o dítě a je z toho Vlk samotář jak vyšitý. Jen bez těch litrů krve. // U těch Jawů se zastavím ze dvou důvodů. Zaprvé je super poznat tyhle kapucíny trochu důkladněji a mrknout se do kabiny Sandcrawleru. Ale mým nejoblíbenějším setkáním s nimi zůstává řezničina na Tatooinu v Jedi Academy (2003). Zadruhé rozeberou Mandův Razor Crest, což se později vyřeší, ale z počátku je to příjemné hra s očekáváními. Loď je ve světě Star Wars extrémně důležitá, co kdyby takhle brzo přišel Fett o Slave I, Han o Millennium Falcon nebo „hrdina“ KOTOR o Ebon Hawk! // Je úžasný, jak důkladně a odvážně se tu pracuje s tichem. Mandy není zrovna ukecaný hrdina a Dítě toho taky moc nenamluví, díky tomu je prvních jedenáct (!!) minut bez dialogů. Naprosto fascinující sbližování dvou diametrálně odlišných postav se obejde bez zbytečné vaty slov. Navíc mi to dává naději, že se „značkové“ seriály na Disney+ – obzvlášť ty SW a MCU – nebudou bát experimentovat, avšak v konceptuálně dost sevřené podobě (na rozdíl od mnoha rozviklaných netflixovských projektů). // Výborné je i Dítě, protože finální odhalení jeho citlivosti k Síle ukazuje, že zatím každý zástupce této rasy – jejíž název se ve Star Wars nikdy neobjevil – ji ovládá. Yoda byl jedním z nejsilnější Jediů a Yaddle zase členkou rady. Twist ale přináší i další zajímavou otázku – Madno ani Kuiil netuší, co Dítě použilo. U prvního z nich je to zarážející především pro úzkou historii mezi Mandaloriany a řádem Jediů. Je válka zapomenuta? To nabízí extrémně zajímavé a transtextuálně motivované otázky, protože rasa z planety Mandalore byla v mnoha ohledech definována jako opozice Řádu při jejich krvavé válce. Protagonista je tak v kontaktu s vlastní tradicí (kovárna), ale i v částečném rozporu s její profesí (vztah k Dítěti). Reflektuje jeho neznalost Síly odcizení vlastním kořenům? Ba co víc, podařilo se Impériu opravdu vyhladit všechny vzpomínky padlého řádu? // A milé je, že v úvodu na hrdinu zaútočí skupina trandoshanských lovců odměn, kteří se v hraném Star Wars objevují poprvé od Návratu Jediho.(19.11.2019)

  • warrenur
    ***

    Zrejme sa stopaz nezmeni a nezavisi tak uplne od aktualneho diania. To je skoda. Cakal som viac aj hlavne co sa tyka scenara. Maly "Jodik" je sice spod "premudreleho" obocia husty, ale len to nestaci. Lepsie animacie by mu tiez trochu pomohli. Inak posobi len ako "moncicak". Tato cast mi prisla iba priemerna, co sa tyka zabavnosti a atraktivnosti.(17.11.2019)

  • HennessyVSOP
    ****

    Naplňuje to co jsem psal u prvního dílu. Seriál je podobně jako clone wars poskládaný z krátkometrážních vedlejších epizod. Baví mě na tom to hodně odlišné pojetí Star Wars, blízké k westernům, výrazně atypická hudba i výprava podobná 80. kovým filmům typu Barbar Conan, kde se prostě deset minut nepromluví. Ale rozhodně to nebude pro každého a k blbobstem typu Last Jedi to má opravdu hodně daleko.(17.11.2019)