Režie:
William LustigKamera:
Robert LindsayHudba:
Jay ChattawayHrají:
Joe Spinell, Caroline Munro, Abigail Clayton, Kelly Piper, Tom Savini, William Lustig, Sharon Mitchell, Carol Henry, Rita Montone, Hyla Marrow (více)Obsahy(1)
New York zaplaví strach. Krvilačný maniak po nociach zabíja ženy a odnáša si so sebou ich skalpy. Napriek tak nebezpečnej situácií nie sú niektoré miestne ženy dostatočne inteligentné na to, aby chodili ozbrojené, prípadne nechodili v noci von vôbec. A niektoré na to krvavo doplatia. Zdanlivo nepolapiteľný vrah je však tiež len človek so svedomím a s jednou traumou z detstva ukrytou hlboko vo vnútri jeho komplikovanej (rozum. psychotickej) osobnosti. A práve ona trauma môže byť preňho osudnou... (oli.G)
(více)Videa (2)
Recenze (80)
Něco do sebe to má a fanda žánru si zde snad přijde na své (byť na těch speciálních efektech se zub času více než podepsal), ale osobně jsem se u toho docela nudil (kvůli zoufale neoriginálnímu námětu), a člověka z ospalosti vytrhne jen pár lepších momentů a herecký výskyt Caroline Munro, na niž se kouká více než dobře. Joe Spinell v titulní roli vraha mi přišel extrémně nechutný, proto jsem uvítal, jak to s ním v závěru dopadne. Btw. teprve po zhlédnutí jsem překvapeně zjistil, že jsem už před 7 lety viděl mladší verzi z r. 2012, která se mi kupodivu líbila víc, i když starší verze zde má lepší hodnocení (67 % vs. 62 %). ()
Maniac je pútavým a napínavým filmom, žánrovo balancujúcim kdesi medzi krimi thrillerom a hororovým slasherom, vzdialene pripomínajúcim chudobnejšieho (rozpočet 350 000 $ vs. 22 miliónov $) a brutálnejšieho predchodcu skvelého Krvavého leta v New Yorku (1999). Je ukážkovým príkladom toho, ako sa dá zo zanedbateľného rozpočtu vytĺcť úplné maximum. Hororové renomé snímky čiastočne zvyšuje aj 23 rokov trvajúci zákaz distribúcie, ktorého sa mu kedysi dostalo vo Veľkej Británii, čo je v dnešnej dobe medzi skalnými fanúšikmi brané už skôr ako odporúčanie. ()
Summer of Frank. Na portrétování masového vraha Henryho se to příliš nechytá. Autor sice nezapře kořeny v pornografickém průmyslu, ale k překonání limitů slasheru tomu schází ta McNaughtonova chytrost a živočišnost a tak se vražedné aktivity mručícího Spinella, ač dovedně střídá festovního magora s náznaky šarmu, začnou brzy zajídat. Jeden skalp přibitý hřebíčkem navrch za masky Saviniho a Taxi Driver vibes.. ()
Na tento nepříliš známý osmdesátkový slasher jsem narazil zcela náhodou, když jsem o něm viděl zmínku v jednom dokumentu o Tomu Savinim. Jeho největší nevýhodou byl fakt, že v té době vznikala spousta podobných filmů a dost z nich bylo mnohem více kvalitních – z některých se staly kultovní záležitosti, zatímco Maniac uvízl v průměrných vodách. Přitom nejde vůbec o špatný film, alespoň co se míry brutality a výborných gore scén týče. Saviniho rukopis tu byl zřejmý a tento výborný „machr“ přes masky a speciální triky si sám střihl malou leč nezapomenutelnou roli v autě. Roli, která se stala vůbec nejlepší na celém filmu. Celkový děj už tak úchvatný nebyl, ale našla by se tu celá řada dobrých momentů (scén), kvůli kterým rozhodně stojí za to tento film vidět. Atmosférických okamžiků, při kterých se slabším povahám naježí chlupy na těle je tu taky dost (třeba taková scéna v metru a tamních záchodcích taky nebyla vůbec špatná). Zvlášť když se většinu času před kamerou pohybuje sám hlavní hrdina v podání Joe Spinella, který se slizkého schizofrenního vraha ujal velmi dobře. 60% ()
Maniac = Celkem obstojnej slasher, kterej sice neohromí příběhem, ale nabízí celkem povedený vraždy a sem tam i nějaký vydařený gore efekty. Pochválit se dá i killer (kterej je řádně vyšinutej) i obsazení Joe Spinell(a) do jeho role. Nejpovedenější scénou filmu je pro mě ta s brokovnicí. Kdy si vlastně Tom Savini učuchtal svoji smrt. Ani tohle všechno nestačí navíc jak na 3 silný hvězdy. ()
Galerie (21)
Photo © Sony Pictures Home Entertainment (2020)
Zajímavosti (11)
- Poté, co vrah zabije ženu na záchodcích metra, donese domů (a nasazuje figuríně ) zrzavý skalp. Přitom zavražděná žena byla blondýna. (pornogrind)
- Ve scéně, kdy maniak pronásleduje svoji obeť v metru, vidíme z vagónu na nástupišti lidi. Při dalším pohledu ze stanice metra zde však žádní lidé nejsou. (giallo)
- Ve filmu můžete vidět v rolích ženských obětí několik několik pornohereček (Gail Lawrence), a to kvůli snížení nákladů na natáčení. (Chatterer)
Reklama