poster

Strýček Sam

  • Česko

    Vivat Amerika!: Den nenávisti

  • USA

    Uncle Sam

  • Slovensko

    Vivat Amerika!

  • Velká Británie

    Uncle Sam

Horor

USA, 1996, 89 min

  • choze
    **

    Jelikož jsem odkojen jejich trilogií MANIAC COP, nemohl jsem si další spolupráci dua Lustig/Cohen nechat ujít. Po policajtech a sanitce (AMBULANCE) si Cohen vybral armádu a situoval děj téhle vybíjené - jak je ve slasherech zvykem - na známý svátek a sice rovnou na Den nezávislosti (proto odevšad vykukují americké vlajky). Bohužel se zmohl jen na blbou druhořadou vyvražďovačku, jejíž zoufalství nejlépe ilustruje Cohenovo zrecyklování historky o vojákovi, co přežije v zákopu mrazivou noc pod mrtvolami svých druhů z MANIAC COPA 2. Po dobrém úvodu v Kuvajtu se půl filmu nic neděje (ten motiv chlapce vyrůstajícího bez mužského vzoru, který se citově upne na mrtvého strýčka-vojáka by se hodil spíš do melodramatu) a vraždy v druhé půli jsou s výjimkou oběšení na vlajkovém sloupu nenápadité. Dočkáme se i narážky na Lustigův BURNING (zabití zahradními nůžkami) a na PÁTERA THOMASE, jehož režiséru je film také věnován.(5.5.2007)

  • tron
    **

    „Nebojte sa, je to len spojenecká paľba.“ Niekto zabíja v piatok trinásteho, iný na Valentína a strýčko Sam na Deň nezávislosti. Neviem, či je VIVAT AMERIKA! obžalobou vojny. Pevne verím, chcem veriť, že nie. Avšak ako hromové béčko celkom poteší. Pravdaže fakt, že toto béčko á la 80. roky vzniklo v rovnakom roku, ako JURSKÝ PARK: STRATENÝ SVET je vec druhá. Viac v mojej recenzii na Studna.net: http://www.studna.net/reviews/1091/(28.7.2009)

  • Gorehound
    ****

    Veľmi kvalitný nadprirodzený slasher, ktorý sa pekne vracia k 80´s kulťákom. Tempo je pomalé, čo slúži nádherne letnej atmosfére v krásnom malom kľudnom mestečku. Všetko je veľmi dobre a kvalitne nakrútené aj zahraté, klasické slasheroidné gore je pekne servírované pomädzi príbeh a atmosféru. Záporák je skvelý, v maske i bez nej. Naozaj najviac film pripomína 80´s slashery, čomu len tlieskam, vrátane podareného konca s posledným záberom. Spokojnosť.(15.4.2011)

  • Karamanlis
    ****

    Uncle Sam je stelesnením toho, prečo mám rád horory, spadajúce do v rámci žánru skôr zaznávaného obdobia 90. rokov. Maska oživlého vojaka je solídna a nie je tu núdza o ručne vyrobenými gore efektami umocnené násilné pasáže, ktoré sú však vzápätí vždy odľahčené nenáročným humorom. Nie som si úplne istý, či bol tento béčkový slasher myslený ako kritika vojny v Perzskom zálive a prehnaného patriotizmu, alebo išlo iba o náhodnú propozíciu, bez ohľadu na to ma však bavil.(19.2.2018)

  • SOLOM.
    ***

    Pro všechny ty americké vlastence a jejich příznivce musel být tento film svým způsobem opravdovým „balzámem na duši“. Ani ne tak svým obsahem (samotným příběhem), ale spíše všemi těmi záběry na americké vlajky, vlaječky a oslavou Dne nezávislosti se všemi těmi tradicemi, které jej doprovází. Na podobné věci jsme si však už u amerických filmů zvyklí. William Lustig a scénárista Larry Cohen vsadili na osvědčenou kartu v podobě obživlého zabijáka, která se jim vyplatila již ve filmu Maniac Cop, leč tentokrát nedokázali okouzlit tolik diváků, o čemž svědčí i malé hodnocení napříč internetem. Hlavní záporák Sam Harper totiž nebyl žádný opravdový „vlastenec“, ale psychopat a agresivní násilník, jehož smrt spíše rodinu a blízké okolí potěšila, než aby se utápěli ve smutku.On však rozhodně není žádným bojovníkem (mstitelem) za spravedlnost, jen prostě miluje zabíjení. Během své krvavé cesty použije k likvidaci svých obětí opravdu různorodé prostředky / zbraně, takže se nemusíte bát, že by šlo jen o nudný stereotyp. I proto si mě tento slasher získal na svou stranu. Za vůbec nejlepší bych označil asi polovinu filmu, kdy atmosféra začne nabírat na obrátkách a počet mrtvých se neustále zvyšuje. Začátek je totiž zdlouhavým seznamováním s rodinnými příslušníky a několika důležitými postavami v ději, no a samotný závěr (po pěkném ohňostroji a grilování) se mi nelíbil vůbec. 50%(12.2.2018)

  • - Spoiler: V závěru filmu vystřelí hlavní hrdinové na Strýčka Sama z děla. Štáb toto však nikomu ve městě neoznámil. Exploze proběhla ve dvě hodiny ráno a byla slyšet v celém městě La Verne. Mnoho naštvaných lidí tehdy volalo policii, což vedlo k tomu, že město La Verne se rozhodlo nikdy nepřijímat žádosti jiných filmařů na natáčení. (Caelos)

  • - Film je věnován italskému hororovému tvůrci Luciovi Fulcimu. Na jeho snímek Pastor Thomas (1980) odkazuje i závěrečná scéna filmu. (Caelos)