Režie:
David LynchScénář:
David LynchKamera:
Frederick ElmesHudba:
Angelo BadalamentiHrají:
Kyle MacLachlan, Dennis Hopper, Laura Dern, Isabella Rossellini, Hope Lange, Dean Stockwell, George Dickerson, Priscilla Pointer, Brad Dourif, Jack Nance (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Student Jeffrey, po návštěvě svého otce v nemocnici v rodném Lumbertonu, nachází na louce uříznuté lidské ucho. Šokující nález na policejní stanici předá detektivovi Williamsovi. Později se ale snaží získat více informací o pachateli záhadného zločinu. S pomocí detektivovy dcery Sandy se tajně dostává až k barové zpěvačce Dorothy, které manžela a syna unesl nebezpečný psychopat. Prostřednictvím tohoto zločince Jeffrey odhaluje zvrácené narkomanské prostředí a místní organizovaný zločin… Kultovní film natočil režisér David Lynch, známý svými tituly Mazací hlava, Sloní muž, Zběsilost v srdci, Mulholland Drive, Příběh Alvina Straighta či seriálem Městečko Twin Peaks. Ve svých dílech vždy něčím překvapuje. K detektivní linii Modrého sametu přidal působivou tísnivou atmosféru maloměsta, stejně jako nezvyklé podtexty, které spoludotváří výrazně propracovaná psychologická (i patologická) stránka postav. Také si nenápadně a působivě „pohrává“ s obrazem i zvukem. Pod jeho vedením hudbu k filmu připravil skladatel Angelo Badalamenti, s nímž spolupracuje delší dobu. (Česká televize)
(více)Videa (7)
Recenze (613)
S Davidem Lynchem to mám komplikované... do dnešního dne jsem od něj viděl 4 filmy (tedy včetně Modrého sametu), z nichž jsem dva hodnotil 5* a dva 3*. Na Modrý samet jsem se dlouho chystal a nemohu říct, že by mě vůbec nezaujal a nebavil. Řada okamžiků opravdu stála za to a patrně i na delší čas utkví v hlavě, ale na 120 minut se mi obdobných scén zdálo málo. Celkový dojem tak u mě nepřesáhne 3* ani omylem... ()
Velice kvalitní atmosférická detektivka... ale nic víc než detektivka. Lynch si hraje s obrazem i zvukem a dává tu nezvyklé (nechci psát vyšinuté, to nikoliv... většinou) podtexty téměř do všeho, nicméně pořád se drží intencí thrillerového žánru, "jen" s výrazně propracovanou psycho(pato)logií postav. Ovšem s tím že je to celé místy až příliš rozvleklé. 8/10 ()
Pro Lynche typicky temné, zvrácené, ale zároveň i černohumorné (a až groteskní) vyprávění, které tentokrát pojednává především o chlapeckém dospívání a o konfrontaci s temnotou obývající svět dospělých. Mistr filmového surrealismu opět novátorsky pracuje s žánry, přičemž v tomto případě se jedná především o žánry noir a krimi, které buď deformuje, anebo uctivě paroduje. Modrý samet obsahuje veškeré ingredience, díky kterým se z Lynche stal pojem, a nabízí opravdu nevšední, až magický divácký zážitek. Navíc Dennis Hopper ve své životní roli "taťky" Franka je nezapomenutelný. Spolu s Lost Highway a Mulholland Drive pro mě Modrý samet tvoří Lynchovu "vrcholnou trojku". ()
"What the fuck?!" Výlet za voyerizmom, hnusom a láskou v poetickom balení s nečakaným vyvrcholením. Lynch sa jemne pohráva s nitkami divákovej mysle, norí sa dovnútra a zasa prediera na povrch z tých najtemnejších hlbín, samotného dna, pekla pokleskov, zvrátenosti, brutality, amorálnosti, perverzie a divoko fyzickej sexuality. Veľmi špecifický film, ktorý sa odvážne hrá s rozvíjaním banálnej "zápletky" do obludných rozmerov a strieľa si zo mňa tým spôsobom, že mi všetkým sústavne nahovára "všetko je inak, ako sa zdá" - a ono vôbec nie je! Tým sa stávajú činy a postavy ešte otrasnejšími, ale i keď ich Lynch nechá páchať najrozličnejšie zločiny a hriechy, rozppráva najmä o tom, že je tu stále nádej na druhú šancu a odpustenie. Hopperov psychopat Frank by sa nemal prekladať a jeho repliky by sa mali zapísať do idiomatického slovníka a zaradiť do svetového dedičstva UNESCO. No a Kyle MacLachlan je prosto koncertný herec, ktorého príbeh-nepríbeh vo vás ešte bude rezonovať dlho. No a teraz idem dumať nad zvláštnosťami reči a deja tohoto filmu; asi to chvíľku potrvá. 95% ()
Scénář: David Lynch .. To je ale divnej svět. A krásná reklama na Heineken Beer, mňam… Obyčejný příběh lásky na maloměstě opředený vyšinutou detektivní zápletkou. Atmosferické chvílemi ano, zvláště naléhavá hudba se snaží podtrhnou jakousi tajemnou atmosféru i tam kde jinak není. Lynch místy přesně vede diváka za ručičku (či za nos), místy se však utrhne a sjíždí si svoje samoúčelně scény na hranici únosnosti. Příběhová linie, narozdíl od jiných Lynchovin, celkem dává smysl, děj prostě dojde k logickému vyústění, jenže ona nepochopitelnost (kterou Lynch později zahalil své filmy jako celek) se zde skrývá v drobnostech a tak jsem často kroutil hlavou zejména nad vyšinutostí postav, která mi vůbec neseděla (Baby wants to fuck! Baby wants to fuck Blue Velvet!). Kdyby se ubralo na rozvleklosti, přepsala se postava šíleného záporáka a dopracovaly se některé cestičky, mohla to být výborná krimi. Takhle je to, ehm zase přesně nevím co (další tzv. "povinná filmová položka" odškrtnuta..!?).. 50%. ()
Galerie (100)
Zajímavosti (47)
-
David Lynch se s Isabellou Rossellini během natáčení natolik sblížil, že s ní strávil následující čtyři roky.
(Zdroj: Temné stránky duše) (trojúhelník)
- Auto Franka Bootha (Dennis Hopper) je černý Dodge Charger ročník 1968. (J.F.B.)
- Producenti nechtěli zaplatit za práva ke skladbě "Blue Velvet" Bobbyho Vintona. Proto dostal Angelo Badalamenti za úkol nahrát novou verzi písně, která by ale zněla jako ta stará. Přizvali pak Vintona, aby znovu píseň nazpíval, i když o půl tóniny níž. I když se Lynchovi výsledek zamlouval, přemluvil nakonec studio, aby koupilo práva na původní skladbu. (don corleone)
Reklama