Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nahá pastýřka je název obrazu rokokového malíře Jeana-Honoré Fragonarda, který proslul nejen jako portrétista a ilustrátor, ale také jako autor erotizujících obrázků. Jedním z nich je i obraz ze zámku Ronov, na kterém je někdejší zámecká paní a proslulá milostnice Anna vypodobněna jako „nahá pastýřka“. A právě kolem tohoto plátna se točí bohatě rozvíjený příběh. Vyšetřovatel kapitán Tronda (V. Menšík) originálním způsobem – netradiční kombinací kriminalistických a divadelních metod – vyšetřuje dvojnásobnou vraždu a řadu podvodů a machinací s uměleckými díly… (Česká televize)

(více)

Recenze (96)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Jednání prvé: Státní zámek prolezlý šejdíři. Podívejme na ně, na kunsterei. Milostivá paní sem, milostivá paní tam. Neudělají krok, aniž by neprovedli nějaký ten vykutálený kšeftík, západní valuty jim čouhají i z uší, to vše přímo pod nosem esenbáka Menšíka, který má na zámku asi služebnu. (Omdlení jediného poctivce nikoli při pohledu na mrtvolu, nýbrž na zjevení Nahé pastýřky, je v této situaci zcela logické.) Jednání druhé: Protřelá šejdířka chce zítra ráno emigrovat a tak si dá s otravným somrákem schůzku už na dnes večer? Nota bene na dobu, kdy potřebuje tajně odebrat obraz? Pak ji nenapadne nic lepšího pro klidný odjezd než se pokusit ho zapíchnout? Nota bene vlastního bratra? Nu, dobře jí tak, krávě. Jednání třetí: Nejprve to vypadá na nejdementnější vraždu v dějinách české kriminálky. Pak se to sice překvapivě zkomplikuje a celý průběh vyšetřování skýtá velmi sympatickou společenskou zábavu. Ovšem závěr je ještě promyšlenější než úvod - jednání čtvrté: Jakže? Vrah si má po veřejné inscenaci falešného doznání myslet, že případ je uzavřen? Jakže? Oba obrazy jsou k disposici, ví se, která bije a on si má myslet, že proklouzne s tím správným? Jakže? On si to dokonce opravdu myslí? A nakonec kapituluje pod tíhou takových důkazů, jako je nesprávná expertíza a umaštěná kapsa? Nehledě na to, že je divákovi už dopředu prozrazen tím, jak pronáší své „to vám blahopřeji, pánové“ (zhruba 1:01:07). Tak tedy hvězdička za v tak lehkém filmu nečekaně kvalitní ochutnávku tehdejších herců. Vyšetřovatelům to docela pálí, ačkoli vypadají jako z půjčovny. Podezřelí jsou zajímavější. (Ovšem Shakespeare před dvěma sty lety, to snad ne, pane Munzar.) Druhá hvězdička specielně pro pana Pacínka („...pan Pacínek napsal hipotéza s měkkým i, ano?“ „To je těžký, já nemám ucelené klasické vzdělání.“) v podání skvělého Bhm. Šmídy. Jinak další dobový film, v němž zní z rádia Karel Gott. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Humor a detektivka. Nejsem si úplně jistý, že spojení právě těchto dvou žánrů může s úspěchem fungovat, nechtějí-li tvůrci točit zrovna parodii či se nenarodili s citem pro britskou nadsázku. Jinak podobná symbióza výsledné podobě filmu škodí. Nahá pastýřka dobře vystihuje problém takového konceptu - není to ani pořádná detektivka, ani komedie. Jedině snad pan Pacínek pobaví... Celej pan major... ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Více než solidní detektivka britského střihu s dobře vymyšlenou vraždou, působivou finální konfrontací a s atmosférou rozumně odlehčenou nerušivým humorem. Navíc senzačně obsazená - obzvlášť tedy Martin Růžek je v roli malíře alkoholika přímo fantastický, Vladimír Menšík je... je zkrátka Vladimír Menšík a bez bývalého kriminálníka Pacínka v podání Bohumila Šmídy by Nahá pastýřka byla poloviční. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Honosné sídlo, na kterém se odehraje zločin, v bublině uzavření podezřelí plnící role figurek na šachovnici vyšetřování a zvratů a patina inteligentního humoru. Kdo by to byl řekl, že máme svoje Murder by Death nebo Clue! Nesympatický T-800 Munzounar byl jasný od začátku, ale víte, co tvrdí submisivní služebníček a amatérský latiník Pacínek - dílo korunuje konec. I když i v tomto má vlastně zmatek.. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Pane profesore!“ - „Prosím?“ - „Radši nám řekněte, co jste viděl, když jste vešel do rytířského sálu.“ - „Nahou pastýřku!“ - „Vám tady běhá nějaká nahatá družstevnice?!“ Má očekávání byla z velké části naplněna. Jde o veskrze průměrnou detektivku, v níž se sice téměř celou první půl hodinu vůbec nic neděje, ale pak se naštěstí rozjede a diváka docela slušně baví. Jak vyšetřováním, kdy vraha není zase tak snadné uhádnout (jak by se možná mohlo zdát), tak občasnými zdařilými dialogovými frky. Z postav je to samozřejmě zde mnohokrát zmiňovaný Pacínek Bohumila Šmídy, ačkoliv je spíše úsměvný než doopravdy vtipný. A rozhodně má on i další podezřelí víc charismatu než všichni přemoudřelí vyšetřovatelé dohromady (a to včetně jindy tolik výrazného Menšíka, což už také o něčem svědčí). Úsměvný (ovšem nechtěně) je i samotný konec, a to především způsobem usvědčení vraha, které mi přišlo opravdu hodně naivní. Dám 3*. „Vás to teda vzalo! Copak jste ji zabil vy?“ - „Jak se něco semele, tak v tom lítá Pacínek!“ ()

Galerie (7)

Zajímavosti (11)

  • V samotném závěru pronáší Felix Pacínek (Bohumil Šmída) latinský výrok „Finis coronat opus“ a vysvětluje ho jako „Za vším jsou holt koruny.“ Správný výklad je ovšem „Dílo korunuje konec.“ (Robbi)
  • V závěru filmu, kdy vidíme obraz „Nahé pastýřky“ v plné velikosti, je zřejmé, že se nemohl do důmyslného skrývacího zařízení pro svou velikost vejít. (sator)
  • Laburda (Karel Höger) omlouvá své nedokonalé psaní na psacím stroji slovy: „Homerus caecus fuissé dicitur,“ což v překladu znamená: „Homér byl slepý.“ (sator)

Reklama

Reklama