Komentáře uživatelů k filmu (58)

  • Karlos80
    *****

    Po shlédnutí tohoto filmu no musím říct že jsem byl nejdříve mile překvapen, následně uchvácen a poté šokujicím zbůsobem zaskočen! Inu i dobré filmy se točily a to v době do které by to nikdo neřekl, tedy kdy už byli jednou nohou u moci komunisti a česká kinematografie byla jde facto v jejich rukou. Vůbec nejde o žádný budovatelský film či politickou agitku ale na tu dobu ještě o filmový pojem takřka neznámý a to horor-fantasy! Vynikajicí! Proč jednou tento film na ČT nezopakují po všech těch tisíckrát reprízovaných a známých filmech! Vždyť ho televizní divák už pomalu ani nezná a myslím si že by i dnes měl co nabídnout.To byl ale debut! The Best of J. Mach and J. Slavíček nikdy potom se jim už nic podobného nepodařilo natočit! I když Slavíček měl ještě třeba Kluky na řece ale to byl zas úplně jiný žánr.(17.6.2006)

  • gudaulin
    *****

    Podobizna časově spadá do krátkého období mezi poválečným znárodněním československé kinematografie a Vítězným únorem, který znamenal konec svobody umělecké tvorby. V těch necelých třech letech šla naše kinematografie nahoru, bylo víc peněz a nebylo nutné se tak zoufale snažit zavděčit vkusu publika, takže vzniklo pár opravdu kvalitních filmů a Podobizna je toho dokladem. Velmi slušný mysteriózně laděný horor podle klasické Gogolovy literární předlohy. I přes odstup doby je to i dnes plně funkční film, který má svou atmosféru a který se může pochlubit řadou výborných hereckých výkonů v čele s Vladimírem Šmeralem, který předvedl skvělou studii postupného rozpadu osobnosti. Celkový dojem: 90 % (s ohledem na dobu vzniku).(9.5.2009)

  • Radko
    ****

    Maliar na voľnej nohe nevie namaľovať tvár Satana. Priateľ mu radí, aby si ako predobraz zvolil úžerníka Chazaja. Maliar priateľovu radu odmieta. S úžerníkom s príšernou povesťou nechce mať nič spoločné. Nakoniec podľahne uhrančivej tvári tohto vydriducha. Osobne ho totiž príde požiadať o namaľovanie svojho portrétu. Žiada vernú podobu stvárniť tak, aby sa po vlastnej smrti mohol prostredníctvom obrazu navracať do sveta živých. Maliar sa, hoci nechtiac podvolí zvláštnemu a zlovestnému prianiu. Akoby bol spútaný neviditeľnými silami temnoty prikazujúcimi konať. Portrét namaľuje. Už pri jeho tvorbe má vidiny, upozorňujúce maliara na privysokú cenu, ktorú zaplatí za miešanie sa farbami do sfér, ktoré majú ostať tvorbou či iným skúmaním netknuté. Ďalší dej pokračuje o niekoľko rokov po tejto udalosti. Okrem skvele potemnelej atmosféry ponúka množstvo dodnes živých úvah. Napríklad o podľahnutí kreatívcov masovému vkusu (bráne do pekla). O potrebe zotrvania na vlastných víziách, hoci komerčne neúspešných. O zámernej likvidácii talentovanejšej konkurencie, hoci ide navonok o priateľov (platí pre každý druh vedy aj umenia). O množstvách úspešných manufaktúr na umelecké diela (toto do dokonalosti doviedli maliari ako Andy Warhol a Salvador Dalí, ktorí za peniaze podpisovali pomočené či prázdne plátna). O posadnutosti tvorbou, ústiacej do šialenstva. O posadnutosti peniazmi. O zrade ideálov v prospech krátkodobých hmotných výhod.(20.7.2015)

  • Ej Hlemýžď
    ****

    Film s náznakem hororových prvků, kdy malíř namaluje zdařilou podobiznu starého muže těsně před smrtí, reprezentujícího zlo, které žilo s obrazem dále. Tento obraz dokáže toho, kdo je v jeho blízkosti negativně ovládat. Jako dítě jsem se velmi bál při tom filmu, působil značně depresivně. Pro malé děti rozhodně nedoporučuji.(11.9.2003)

  • troufalka
    *****

    Film světového formátu s noirovou atmosférou a fenomenálním Šmeralem v hlavní roli. Aneb jak se stát šíleným krok za krokem. Půvabná Luba Skořepová.(1.10.2014)

  • paascha
    ****

    Jedna ze zapomenutých perel české kinematografie, která rozhodně stojí za shlédnutí(14.1.2015)

  • darkrobyk
    *****

    Viděl jsem pradávno jako dítě a bál se tak, že si to pamatuji dodnes. Černobílé šerosvitné obrazy a uhrančivý pohled namalovaného muže. Jo, Gogol je vděčným autorem pro fantaskní a horrové filmy ( Maska démona). Proč nám TV stále dokola vysílají normalizační bláboly a na tenhle film se nedostává? Pokud vím ( tedy co jsem propátral Internet), tak na DVD Podobizna zatím nevyšla....sláva! Tak právě vyšla a nezklamala ani po letech.(18.8.2010)

  • misterz
    *****

    Vraj dnes už silne vyšumelý príbeh. No povedzte, môže toto napísať súdny človek? Dotyčný by si zaslúžil mokrým, páchnucim vechťom po papuli, aby sa naučil čo je to vyšumelé. Ako môže byť nejaká predstava o diablovi a jeho moci nad človekom vyšumelá? Diabol má v literárnych a filmových dielach mnohé podoby, no tá Gogolova patrí jednoznačne k tým najlepším. Sláva a peniaze. To sú dve veci, po ktorých človek už od nepamäti túži, a to aj napriek tomu, že to neprizná... Preto odmietnuť takú moc chce naozaj silný charakter. A o to tu išlo, to pokušenie diabla bolo naozaj dokonalé. Nepríjemné už od začiatku, s postupne stupňujúcou mrazivou atmosférou a s výbornými hercami. Bez nadsádzky možno povedať, že ide o jeden z najlepších československých filmov. Videné v rámci Horror Challenge Tour.(8.2.2016)

  • nascendi
    ***

    Už je to dávno, čo som videl starší český film. A tento je nielen málokedy reprízovaný, ale aj výnimočný v rámci celej českej kinematografie. Nie je veľa filmov, v ktorých sa podarilo vytvoriť temnú atmosféru a verne zobraziť postupný rozklad maliarovej mysle a postupujúce šialenstvo. Vladimír Šmeral už v mladosti dokazoval, akým kvalitným hercom bol. Na druhej strane som mal niekedy pocit, že sa dívam na nemý film a u množstva moralizmov som nevedel, či sú dielom samotného Gogoľa alebo až autora scenára.(4.10.2014)

  • Snorlax
    ****

    Šmeralova exhibice.(10.5.2015)

  • PetrPan
    ****

    Pomalý pád do šílenství v noirovém kabátku.(27.1.2017)

  • Oktavianus
    ***

    Nejpřesnějším žánrovým zařazením tohoto velmi netypického českého snímku je asi "psychologické drama" o rozkladu osobnosti jednoho malíře, ovšem zvláště v první půli zde najdeme celou řadu krásně temných, mysteriózních až hororových momentů. Že se s hlavní rolí Šmeral popral skvěle, to se asi čekalo, mě však překvapilo úplně maximálně, že Luba Skořepová nebyla vždycky jen seschlá vrásčitá bába, ale i mladá kočka. Čekal jsem film horší (vzhledem k umu českých tvůrců kazit mysteriozní témata), ale doufal, že bude lepší.(25.2.2014)

  • Marthos
    *****

    Na motivy stejnojmenné povídky ze sbírky Arabesky (1835), v níž Gogol pojednal fantaskní syžet zasazený do konkrétního prostoru města Petrohradu, natočil režisér Jiří Slavíček snímek žánrově se vymykající české filmové produkci druhé poloviny čtyřicátých let. Ponurý, až hororový příběh malíře Romana, jenž si ve vetešnictví koupil podobiznu lichváře Chazaje, která ho - podobně jako předchozí majitele - přivedla do tvůrčí i osobní krize, se natáčel zejména v interiérech, čímž se vyřešila otázka místního ukotvení literární předlohy. Výtvarně se na snímku podílel malíř Josef Liesler, který byl rovněž autorem kostýmů. Film se stal vynikající příležitostí pro zkušeného kameramana Jana Rotha, jehož hra světel a stínů evokuje příznačně mrazivou atmosféru. Z herců se dostalo uznání Vladimíru Šmeralovi, který v hlavní roli rozkrývá hloubku svého hereckého rejstříku a předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů, ovšem ani obsazení Karla Dostala do postavy Chazaje nebylo krokem vedle. I po více než šedesáti letech od doby vzniku tohoto filmu vyvolává jeho šílený smích mrazení, které vzhledem k únorovým událostem roku 1948 dostalo až krutě ironický rozměr.(8.5.2009)

  • Anderton
    ***

    Mne už bohužiaľ z dnešného diváckeho pohľadu táto dosť vyhrotená kritika zapredanosti umelca komerčným cieľom pripadala trochu naivná. Myslím, že tvorba umenia a zákazky sa dajú síce nie bez menších problémov, ale asi menej dramaticky zkombinovať a nemusí pri tom dochádzať nutne k deformácii charakteru. Celý film sledujeme tento prerod, inými slovami je dej predvídateľný. Jiří Slavíček však vytvára neskutočne ponurú atmosféru, ktorá môže konkurovať najlepším dielam filmu noir a štúdia Hammer. Podobizna by z maliarovho uhla pohľadu určite patrila medzi tie osobné, pravdivé diela, nepodliehajúce masovému vkusu. Takýto typ filmu môže vyvolať diskusiu ohľadom toho, či je zákazková, umelecky menej hodnotná tvorba v princípe zlá, ak ju väčšina ľudí vyžaduje. Film hovorí, že jednoznačne, ale neberie do úvahy sociologické stanovisko.(30.9.2014)

  • honajz
    ****

    Po pravdě řečeno, na můj vkus je to až příliš doslovné a dějově v prostřední části hodně fádní - ostatně tak, jak jsou karty rozdány, je jasné, jak příběh skončí a kam se ubírá. Výborná hra se světlem, kamera, lokace, hudba, herecké výkony, a ostatně i ona základní myšlenka (nikoliv nepodobná filmu Ďáblův advokát) film povyšují. Každý z nás by chtěl mít hodně peněz a mít se dobře. Řekne si, jednou dvakrát se trochu zpronevěřím, vydělám, a pak se budu věnovat tomu, co mne baví. Ale jak se člověk drápkem chytí, chce víc, a jeho talent upadá. A je zde dobře vykresleno i to snobské prostředí, jež umění sice nerozumí, ale umí jej zaplatit, a pak se rozplývá nad kdejakou blbostí. Hezké je to, co je módní. A spousta dalších paralel, přesahujících i do dnešního světa umění a zaprodanosti, by se dalo najít.(2.4.2017)

  • Caelos
    *****

    Hledáte nejlepší český horor? Abrakadabra, tady je. Příběh o obrazu, portrétu, v němž je ukryto to nejčistší zlo a na koho pohlédne, ten je ztracen. Psychický rozklad Romana je sice hodně mimo přirovnávat k Jacku Torranceovi z Osvícení, ale při sledování Podobizny mi to opravdu na mysl přišlo, když pak má takový vyšinutý pohled, chichotá se... Akorát je malíř, ne spisovatel. Film oplývá především skvělou atmosférou, jakou měly například němé filmy (způsob nasvícení v tmavých scénách, určité záběry) ale zároveň by se mohl směle přiřadit k dílům studia Hammer (a jistě by se mezi nimi neztratil). Je opravdová škoda, že se tady nezačaly točit podobně zaměřené filmy, vždyť ve světě by se neztratily. A ten konec, no radost pohledět. Z filmu jsem opravdu úpřímně nadšen. Pro fandy hororu povinnst, minimálně kvůli patriotismu. A ty potemnělé scény, ach. Jo, a ještě jsem zapomněl na padnoucí hudbu.(20.2.2011)

  • Genero
    *****

    Všechny šestileté děti, které se ve tři hodiny ráno probudí, protože se jim chce čůrat, jenže jen se studeným potem strachu na čele bezradně leží v posteli a tisknou v náruči svého modrého plyšového medvídka, protože by cestou na záchod museli projít dlouhou chodbu, na jejímž konci na ně ze tmy zpoza roury od kamen zírají děsivé oči zlého Žida, jistě pochopí moje hodnocení.(27.2.2012)

  • eraserhead666
    ***

    Ono je to přeci jenom spíše drama, příběhově nakopnuté mysteriózní zápletkou. Ale poměrně zdařilé drama. pravda, asi jsem od toho filmu očekával moc, více té mysteriózní zápletky, a proto jsem možná trošku zklamaný, ale rozhodně nemůžu říci, že je to špatný film. Není. Potěšující je minimálně v zástupu herců a hereček, které znám v jejich starším vydání a tady jsou mladí, švarní a... krásní :-). Dlouho mi trvalo, než jsem v hlavním hrdinovi poznal Bobliga z Edelstadtu. A spoustu jiných herců, jejichž jména ani neznám, ale ksichty si vybabuji. Příběh je v pohodě, možná podle mě moc tlačí na pilu (první záchvěv nástupu bolševiků k moci???) ohledně možná až moc černobílého vykreslování postav a oddělování dobra a zla (asi každý uzná, že to není tak jasně čitelné), což ale asi vychází z doby vzniku jak literární předlohy, tak samotného filmu. Na druhou stranu se mi líbily až filosoficko-"morální" promluvy o umění a umělcích. Hudba fajn, herci fajn, příběh fajn, jen mohl být trošku více mysteriózní, tak prostá zápletka mě trochu nenasytila. Závěr výborný.(31.5.2013)

  • mm13
    ****

    Ku dokonalosti tomu chýbal iba temnejší záver. Inak ale fakt klasa!(10.12.2018)

  • Tommassi3
    *****

    "Já vám řeknu, že nejhorší nájemníci jsou malíři.." ;)(30.9.2014)

  • NinonL
    *****

    Jak namalovat ďábla? Vladimír Šmeral hraje zkoušeného malíře skvěle. Nedivím se, že mu v té době klečela u nohou spousta žen. Tento soft horor není vůbec vyšumělý, vážený oficiální texte distributora ! Je o neblahém vlivu peněz na charakter člověka, o falešné podstatě slávy, o pokrytectví, cti a o ceně, kterou platíme za světská pozlátka. Velmi aktuální věc, velmi dobrý film. "Varuj se toho, co se líbí této společnosti. To by byl tvůj konec."(8.2.2014)

  • Padme_Anakin
    *****

    Výborný Vladimír Šmeral v roli ambiciózního malíře si pro sebe ukradl celý film. U starého vetešníka objevil zastrčenou podobiznu chamtivého lichváře a od prvního okamžiku byl fascinován výrazem očí, aniž by tušil, že si kupuje ztělesněné zlo. Postupný rozpad osobnosti, charakteru a duševního zdraví je bezútěšný, ponurý, opravdový. Poslední záběry jsou všeříkající a obávám se, že prázdný rám se najde i v současnosti...(19.11.2018)

  • liquido26
    ***

    Docela jsem se na tenhle československý horor těšil, protože naši filmaři tomuto žánru nikdy nefandili. Bohužel se mi dostalo pouze zklamání. Po zajímavém, temném a celkem napínavém úvodu začne být film příšerně nezajímavý a nudný a s hororem přestane mít cokoliv společného.(15.7.2010)

  • Karlas
    ****

    Vznešený talent všeho druhu je vždy napnut mezi nebe a peklo. Na umělci je pak rozhodnutí, zda opustí víru v lásku a vydá se křivou cestou pyšného šílenství, která však vede do osidel ďábla.(20.8.2016)

  • vok
    *****

    Výborný, dnes již téměř zapomenutý film, který vedle Spalovače mrtvol je nejlepším filmem hororového žánru české produkce , jaký jsem viděl . Zdařilá hra světla a stínu, gradované napětí, hluboká myšlenka díla a zejména výborné herecké výkony Vl.Šmerala, L.Skořepové,R.Deyla ml., dělají z této adaptace Gogolovy povídky jeden z vrcholných filmů čtyřicátých let československé kinematografie.(7.9.2008)

  • Sandiego
    ****

    Další z povedených děl mezidobí 1946-48, tentokrát ne tak známé a o to více překvapující jak zvolenou látkou, tak velmi působivým zpracováním, které vytváří takovou atmsoférou, o níž se českému filmu zatím snad ani nesnilo. Z filmu opravdu místy nepříjemně mrazí a navíc zde hrají herci, kteří dávají zapomenout na předválečné ochotničení, i Růžena Šlemrová v typické roli se zde nenechá zastínit. Vladimír Šmeral však všem nebetyčně dominuje, jeho přeměna z poměrně nezajímavého typu kpřes charismatického vypočítavce po trosku zmítanou šílenství je vrcholným heteckým výkonem, v určitých místech ne nepodobným jeho Bobligovi v Kladinu na čarodějnice. Luba SKořepová je pro ženskou hrdinku velmi zajímavý typ. Každopádně, až na tento film narazíte, nenechte si ho ujít.(30.7.2009)

  • fragre
    *****

    Temný drahokam českého filmu. Nádherný šerosvitný film, kde závěrečný záběr kočáru odjíždějícího ulicí vypadá jak Schikanedrův obraz. Horor není zrovna žánr, který by u nás kvetl, ale tenhle film se hororu velmi blíží. Dokonalé kostýmy a reálie, skvěle vybrané herecké typy. Stupňující se napětí a úzkost a závěrečný antiklimax. Nechápu, jak distributor může do oficiálního textu napsat, že příběh je silně vyšumělý.(13.2.2011)

  • topi
    ****

    Temný fantasy horor, který nepostrádá vynikající herecké výkony, Vladimíra Šmerala, Otomara Krejči, Luby Skořepové nebo Karla Dostala. Skvělý příběh podle knižní předlohy Nikolaje Gogola (povídku si musím hned přečíst), kterému perfektně dokresluje temnou a hrůzu nahánějící atmosféru hudba skladatele Dalibora C. Vačkáře. Výborný film, vidět to jako malej, tak bych se hodně bál. I teď film působí skvěle hororově.(2.3.2013)

  • corpsy
    ****

    Iba ľutujem, že tento snímok skĺzol z počiatočného ( dokonalého ) gothic hororu do psychologického thrilleru a zmenil tak štýl. Atmosféra je ale úžasná ( napr. nezabudnuteľný zvukový efekt znamenajúci vietor-prievan ), výborne podmaľovaná hudbou a výpravou ( škoda, že tam nieje viac upršaných scén ). Zrejme jedinečné dielo Čs kinematografie, pretože verím, že niečo také sa už v dnešnej ( digitálnej ) dobe zopakovať nedá.(17.1.2017)

  • kagemush
    *****

    Jeden z nejděsivějších a nejtemnějších počinů českého filmu. A tak zoufale málo známý! Kdo s dramatofilů a horrorofilů tohle neviděl nechť lituje a kouká. To napravit!! ( z ,,textu" ,,distributora": ,,.....příběh,dnes již silně vyšumělý"????-vyšumělý je leda tak distributor,páč tohle rozhodně nedistribuje,a jestli ano tak hódně nenápadně,debil)(9.4.2011)

  • Skuby47
    *****

    Ačkoliv nejsem znalcem ani fanouškem žánru, splňuje tento ponurý snímek zcela moji představu o hororovém filmu. Musím smeknout před fascinujícím hereckým výkonem Vladimíra Šmerala v roli malíře Romana. Tato adaptace Gogolovy povídky má kromě ďábelských očí démonického lichváře Chazaje v podání Karla Dostála i dokonalou dobovou výpravu a skvělou kameru i hudbu. Černobílé ztvárnění a sugestivní nasvícení podtrhuje depresivní atmosféru tohoto snímku, který ani po 65. letech neztratil na své působivosti.(11.3.2012)

  • Master19
    *****

    Jsem už velkej kluk a strach jen tak z něčeho nemám, ale tohle na mě zapůsobilo až děsivě. Sem tam se u hororů bojím, takovým tím příjemným způsobem, ale u Podobizny jsem měl pocity nepříjemné. Opravdu mi bylo úzko, když se kupec z obrazu díval a doháněl jednoho člověka za druhým k šílenství. Velká škoda, že se už takové horory netočí...(2.8.2006)

  • tomtomtoma
    *****

    Podobizna je jedním z československých filmařských skvostů tehdejší poválečné doby. Výjimečná je především obrazová složka a šerosvitové hrátky Jana Rotha, které jsou určující při sugestivně dokonalém navozování stísněné nálady. Látka povídky Nikolaje Vasiljeviče Gogola je lákavá ve svém rozsahu a podání, které si podmaňuje okolí svou tajuplnou mysteriózností a uchvacuje vše svou expresivní naléhavostí. Filmový přepis je zdařilý a Jiří Slavíček s ním, s největší pravděpodobností, dosáhl svého uměleckého vrcholu. A právě vyjádření rozpolcené nálady je jeho šalamounská Píseň písní. Se strachem, který postupně stravuje vnitřek jednotlivce, s propadnutím lákavým možnostem a s celkovou duševní nevyrovnaností, která dychtivě bere a ve smutku boří. Nálada a pocit vládnou v úchvatném představení, které se dotýká touhy po nesmrtelnosti, zaprodání uměleckého talentu rafinovaně smyslnému bohatství a povrchní nadřazenosti bez možnosti osobního naplnění. V tom se skrývá veškerá velikost a jedinečnost umění a filozofického životního názoru, kdy k nejdůležitějšímu střetu nedochází mezi jedinci, ale uvnitř nich. V těch chvílích se rozhoduje, zda se člověk vydá za svou cestou a smyslem života, nebo podlehne pohodlnější cestě přetvářek a laciných gest. Hlavní postavou příběhu je nadaný malíř Roman (vynikající Vladimír Šmeral), který touží po životě na výsluní obdivu a přepychu. Podléhá vnitřnímu hlasu falešného uspokojení, aby zažil svůj vzestup a rozdrásal svoji duši při odhalení temného závoje a obrácené strany přízemního maloměšťáckého úspěchu. Forma, byť pod jinými názvy a jmény, je aktuální stále, i v současné době. Výraznou postavou je Romanův spolužák z malířské školy Štěpán Jordán (dobrý Otomar Krejča st., též v roli svého otce a malíře Šimona), který je pravým opakem nedočkavé nabubřelosti a poctivě, vytrvale a odhodlaně směřuje k nesmrtelnému cíli všech umělců. Hlavní ženskou postavou je Štěpánova sestra Martina (zajímavá Luba Skořepová) s romantickou linkou osobního zklamání a rozčarování. Nejzáhadnější postavou je lichvář Chazaj (pozoruhodný Karel Dostal) v hororové vizi pekelné síly, která povstává ze záhrobí, aby kostnatou rukou rdousila naději a čistotu a rozplynula životní smysl v marastu šílenství a záště. Z dalších rolí: Šimonův přítel, hlas svědomí a starostlivý profesor malířství Mikuláš (příjemný Ladislav Kulhánek), Romanův mírně jízlivý sluha Jáchym (dobrý Rudolf Deyl ml.), úplatný a pokrytecký novinář Marcel Bernard (dobrý Felix le Breux), ctihodná panička Viktorová (sympatická Růžena Šlemrová), její rozmazlená dcerka Líza (půvabná Ludmila Píchová), neudržovaný obchodník s obrazy (Viktor Očásek), či stará Chazajova posluhovačka (zajímavá Marie Nademlejnská). Slavíčkův film je strhující temnou podívanou o zlu a přetvářce, rozpolcené duši a rozdílných umělecko-filozofických cestách hledání, poslání, smysluplnosti a prázdné pokleslé líbivosti. Nadání nepředurčuje k vyvolenosti, byť se tak veřejně prezentuje a balamutí nejen své okolí a veřejnost, ale i samo sebe. Obdivované kulturní a umělecké počiny nemusí být zároveň i díly kvalitními. Skutečností zůstává, že tento filmový výrobek zatřese jistotou a nechá nakouknout do jedinečné atmosféry stísněnosti a svazující tíže, která se s neblahým důsledkem zmocňuje čistých lidských duší.(30.12.2016)

  • sator
    ***

    Tíživý sen...(5.2.2015)

  • NoFiction
    *****

    Tenhle film se mi zaryl až pod kůži a tohle dokážu ocenit.(4.5.2011)

  • tempus
    *****

    Číst ruské klasiky mám trochu strach, že se u nich budu příšerně nudit. Ale tohle mě docela chytlo, připomnělo mi to tématikou Arberse, a stejně kvalitní. Líbí se mi, že narozdíl od současných filmů, právě viděný, něchá něco i na divákovi. Snímek má také mínusko. Tím je sem tam vyskytující výsek scény, který je uspávací. Naštěstí rychle přejdou. PS: až posléze jsem zjistil, že tu hlavní krásku hrála Ljuba Skořepová,opravdu jsem pocítil nevšední překvapení.(29.1.2016)

  • vitekpe
    ***

    Kvalitne zahrano, kvalitne natoceno. Mlada Skorepova. To je za me asi vse.(9.1.2015)

  • Sdoom
    ***

    Zajímavý a v českých končinách velmi neobvyklý a originální film. Jenom jsem moc nepochopil, co tím příběhem chtěl básník říci, a proto mě to nezaujalo tak, jak by možná mohlo. Každopádně Vladimír Šmeral ztvárnil roli psychicky a morálně se rozpadajícího malíře velmi věrohodně. Solidní 3 hvězdičky.(15.2.2012)

  • Autogram
    ***

    Pod hororom si predstavujem niečo celkom iné, bez ohľadu na dátum vzniku. Čakal som, že aj z témy úžery ako najhoršieho zla bude niečo vyplývať. Ale nie, nakoniec je z filmu bežná spoločenská konverzačka s pár prvkami nepríjemnej hororovej hudby. –––– Malujte lidi ne tak, jak vypadají, ale jak si myslí, že vypadají.(30.9.2014)

  • honajz2
    ****

    Kupodivu dobré hororové drama, které dokáže vyvolat skvěle mrazivou atmosféru. Kazí ho jen jedna věc, a tou je nijaký a nudný prostředek. Jinak jsem spokojený a jsem rád, že jsem mohl vidět horor, kde tím zlem není nějaká příšer, bubák nebo zrůda, ale pouhý obraz. 4*(27.1.2018)

  • BeranSon
    *****

    Tak neskutečně děsivou, hrůzostrašnou podstatu ďábla, jakou nám vylíčil ve své povídce Nikolaj Vasiljevič Gogol , jen tak někdo prezentovat nedokáže! Celosvětovou úroveň našich filmů nastavil tento dokonale vybroušený klenot naší národní kinematografie, pouští se ihned do několika velice na tu dobu těžkých otázek, tak třeba se nám snaží vylíčit charakter ĎÁBLA (? má ďábel charakter ?) , nemyslím tím jeho zjev, ale jeho moc, která je zakleta v tom příšerném obrazu. Jiří Slavíček nám jako režisér ukazuje co se s člověkem děje, když je uhranut . Ukazuje nám i fakt, že peníze ničí člověka a že moc se nedá jen tak omezit. Ve skutečnosti nejde o ten temný, hrůzu nahánějící portrét, jde spíše o mezilidské vztahy a že v tom nejlepším se má přestat, i když je to velmi těžké odhadnout. Začátek až neuvěřitelně famózně dokázal navodit pravou temnou atmosféru, jenomže postupem času se malinko ztrácí a náš zrak je přenesen spíše na malířovi trable, tím nám tvůrci ukazují stránku příběhu bez podobizny. Ovšem ke konci napětí houstne - vyvrcholí na dražbě, kde se nakonec ukáže jak to všechno bylo. Pohled na prázdný rám je neuvěřitelný. Jelikož je to přeci jen rok 1947 všechny chyby směle odpustím a dám plný počet bodů, kdyby ovšem tento film byl natočen o řekněme 20. let později potom bych byl nucen ubrat. ,,Ty oči... je to ďábel!" - 10/10 - jinak 96%(12.10.2014)

  • lubospoti
    ****

    Jeden z mála českých filmů, který se může pravém pyšnit přídavkem hororový. Vladimír Šmeral podobné role uměl zahrát dokonale. Ale největší zásluhu na temném ladění tohoto snímku má kamera a práce se světlem.(11.10.2018)

  • agassi68
    ***

    Atmosféru to malo skvelú. Napomohlo aj čiernobiele zobrazenie. No postupne sa hrany obrúsili a nebola to až taká pecka. No keď si vezmete do úvahy rok výroby - klobúk dolu..(21.10.2014)

  • Heroine
    ****

    Jako nefalšovaný hororový fanda, jsem si pustila tenhle starý kousek více méně z recese. Nečekala jsem nic moc, a byla jsem dost mile překvapená. Na svou dobu úžasně moderní, tajemný, inteligentní snímek, který je v dějové lince výborný, a po technické stránce srovnatelný s jakoukoli prvotřídní světovou filmovou tvorbou. Je zajímavé, jak se z Čechů stali jedni z nejhorších filmařů světa, protože tohle je dost kvalitní práce. Slušné herecké výkony, slušné triky, zkrátka fajn.(23.2.2013)

  • FOCKE_WULF
    ***

    Dobrý film, i když hororovosti je tu dosaženo tak nějak divně, nakonec jsem docela nerad, že jsem to viděl.(9.11.2011)

  • Stejšn
    ****

    Tohle bylo fakt skvělý. Dávám čtyři, protože jsem to viděl už fakt dávno, jako malej a tenkrát jsem se u toho bál. Možná kdybych to měl možnost vidět dneska zas, dal bych jednu hvězdu nahoru nebo dolu.(4.4.2011)

  • Pitryx
    ****

    Tady v podstatě není co dodávat. Kamera a světlo je základem filmu, to je bez debaty. A tady tomu dali autoři vyšší školu. Asi nej horor české výroby.(13.5.2018)

  • mrLotus
    *****

    Nevím,jak tento film bude působit na dnešní děti,ale já jsem se bál moc.V rámci filmů pro pamětníky,jsem jej poprvé shlédl někdy v polovině 70.let.Vřele doporučuji!(4.5.2009)

  • Nalimator
    ****

    Výborné mysteriózní historické drama, skvěle zahrané a nasnímané. Často jsou tam záběry v pološeru, kamera předvádí výtečnou hru světla a stínů, zejména v temnějších momentech filmu. Je tam trochu uměle a schematicky důraz na správné životní hodnoty, ale na druhou stranu nezaškodí si to občas připomenout. Mladou Skořepovou jsem vůbec nepoznal.(15.1.2015)

  • Ilus
    **

    Začátek vypadá slibně, ale pak už následuje jen klišé typu chudý zbohatne, ztratí smysl pro hodnoty, které měl, okolí se od něho odvrátí, atd., atd... O horor se nejedná v žádném případě, spíše nepovedené drama s drobným náznakem fantasy. Ani s přihlédnutím k době vzniku nehodlám filmu dávat lepší hodnocení.(5.5.2011)

  • TerryJohns
    ***

    Příběh o touze po penězích a slávě a o tom, jak může závist zničit lidskost a lásku. Velkou výtkou je předvídatelnost, klasická variace na faustovské téma, tentokráte s otevřeným koncem, a taky mi moc nesedlo množství černé v tomto černobílém snímku, ačkoliv musím uznat, že to přidalo na tísnivé atmosféře. Také na to, že film byl o umění tam zas tolik obrazů neukázali, z osudné podobizny se rýsují jen ty oči... Ale jinak je to film dobrý.(11.3.2012)

  • the_weaver
    ***

    Podobenstvo o zhubnom účinku (opodstatnenej) túžby po peniazoch a po sláve.↵  Niektoré prestrihy boli zrejme podstatné skratky oproti predlohe, čo príbehu trochu uberá na uveriteľnosti (napr. plány po objave pokladu a vzápätí iná realita). Napriek tomu sa jedná o celkom zaujímavo sfilmovaný príbeh, ktorý má hlavu i pätu i obstojnú pointu.↵  ↵  Výhrady mám k ležérnemu a nezaujatému stvárneniu Martiny Lubou Skořepovou, ktoré nezapadá do príbehu a najmä k práci so svetlom, ktorá síce mala navodiť pochmúrnu atmosféru ale súčasne sťažila sledovanie a pochopenie filmu.↵  Kvôli nejasnému potemnelému obrazu a podobným vizážam rôznych ľudí som totiž často nedokázal rozlíšiť tváre a strácal sa tak v deji (najmä po prestrihoch). Musel som sa orientovať podľa výrazných čŕt ako brada/fúzy, ale vďaka tomu som si zas nestotožnil Romana (bez brady) s jeho budúcim ja (s bradou) v zrkadlovej scéne po jeho sne.(28.12.2015)

  • OnlyKotoro
    ***

    Oh, Džízus! Lidi, fakt jsem chtěl, aby se mi tenhle film líbil, ale bohužel jsem tomu všemu prostě neuvěřil. Jediný herec, který dle mého názoru stál za to, byl asistent hlavního hrdiny. Jinak u všech ostatních jsem měl buď pocit, že to co říkají čtou z papíru nebo, že jen naprosto zbytečně přehrávají. Chápu fakt, že se jedná již o celkem starý film, ale přeci nebudu nadhodnocovat průměrný film, jen kvůli tomu, že je z doby, kdy filmařina ještě nebyla tak promakaná. Co se mi ale na Podobizně líbilo, byly scény, ve kterých se herci doslova „topili v temnotě“ díky neosvětleným interiérům, což třeba v noci dává dost smysl.(30.12.2017)

  • MrKrahujec
    *****

    Jak jste proboha přišli na to, že tenhle filmový skvost je "dnes již silně vyšumělý"??!!(4.7.2019)

  • JARDAHONDA
    *****

    Velmi podařený český snímek s hororovým nádechem mě nenechal rozhodně klidným.. Mysteriózně laděný film vytváří neobvyklou atmosféru.. Zdařilý námět a tehdejší zpracování hodnotím, jako vynikající. Tajemná hudba a šerosvitné záběry mě naprosto učarovaly. Závěr = 100%(5.4.2013)

  • L_Into
    ****

    Jak už napsal Kagemush, film se nedá v žádném případě označit za vyčpělý. Tak nádherná hra světla a stínu, tak dotažené herecké výkony.... Kam se na Šmeralova malíře hrabe Ledgerův Joker. Atmosferický horor jak malina.(29.12.2013)

  • mirasul
    *****

    Výborný expresionistický film, který přitom téměř postrádá běžná tehdejší klišé. I proto, že není ve všem zcela doslovný a zachovává napětí. Vladimír Šmeral je geniální a tento film je předznamenáním jeho výkonu o dvacet let později v Kladivu. Obraz lichváře je skutečně děsivý, nechtěl bych ho mít doma. Skvělá temná atmosféra a práce se světlem. Neznám podobný film tuzemské produkce, podobá se jen německým expresionistům, kterými se zřejmě tvůrci inspirovali. Proč jej ČT neuvede častěji a jindy, než jednou za pět let v 0:10, to pro mě zůstává záhadou. Možná je to tím, že film otevřeně kritizuje uměleckou podbízivost a komerci..(1.10.2014)

  • Ardath
    ***

    Prostředí, herecké výkony, atmosféra i hudba stojí za to. Ovšem obsahově je snímek slabší. Z dnešního pohledu poněkud fádní děj by mohl být svižnější a s výraznějšími zvraty. Je ale s podivem, kam se česká hororová kinematografie poděla, když měla tak slušně našlápnuto.(5.1.2016)