poster

Hořká láska

Drama

Československo, 1958, 91 min

  • farmnf
    ****

    Je to skvěle zahrané. U Macha se bojím říct i zrežírované. Nemám ho rád! Tvůrci Mach a Procházka to plánovali takto. Ten mladý na motorce, ten komouš, ten co kupuje pračky, podplácí děti, jen aby ošukal ženu svého bratra. To je ten pravý mládežník. To je pokrokový socialista, ta naše budoucnost. Jenže vzdělaný divák si navzdory bere něco jiného. Ten Štěpánek , kulak plný tradic a víry v Boha. Ten konzervativní sedlák, není on vlastně hrdina určité venkovské mravnosti? Protože jeho mladší syn, spermií do půl hlavy to není! Jo na schůze? to jo. Hajzl, za kterého se otec stydí. Minul se záměr ! Ten divák blbej není, on spatřuje charakter toho starého kulaka. Inu takový důkaz pitomosti rejži Macha. Zajímavostí je, že ta krásná selka byla i scénaristka.(29.5.2018)

  • helianto
    ****

    Hořké drama. I happy-end zanechá na jazyku lehce štiplavou příchuť. Příběh je svým zpracováním sice logicky poplatný době vzniku, ale jeho základní atributy zůstávají. Touha po obyčejném lidském štěstí nám přetrvává i tváří v tvář těžkým životním zkouškám, jimž jsme vystaveni. Můžeme si svých povinností být vědomi, jak chceme, jsou věci, kterým se vzdoruje těžko. A láska je jednou z nich, i když to dnes mnohým může znít jako klišé. Filmu kraluje silně, až pohádkově, schématické pojetí celé rodinné tragédie. Oba protagonisté, jinak zcela obyčejní lidé, totiž po celou dobu prokazují mimořádně vysoký morální kredit (uvědomme si, že celý příběh se odehrává v rozmezí několika měsíců, ne-li let) a jejich závěrečné „selhání“ je okamžitě „potrestáno“ definitivním katastrofickým rozuzlením, z jehož patosu a síly se nám až tají dech (neobvyklá herecká příležitost pro jinak povětšinou komediálního herce Josefa Beka, vynikající studie člověka, propadlého naprostému zoufalství). Přesto se jedná o dobře a poctivě odvedené filmařské řemeslo v rámci daného žánru a snímek by si jistě zasloužil více pozornosti.(27.5.2015)

  • mchnk
    ****

    Ideologické, ovšem celkově velmi silné drámo, které se rozhodně nevyvíjí tak jednoduše, jak ho zde popsal distributor (v tomto případě nám jednoduše lže). Silné dramatické cítění scénáristy Jana Procházky, je jednou ze záruk skvělé podívané. Stejně tak precizní režie Josefa Macha, nabízející výborné záběry, dokonale podporující jakoukoli atmosféru - Bekovo pokus o zmrtvýchvstání je skoro hororová záležitost. V nadprůměru drží film i Ludvík Podéšť svou hudbou. Snímek nám jasně ukazuje nejen ty "zlé", majetkuchtivé pánbíčkáře a "hodné" o vše se dělící jezeďáky, ale také velmi slušnou psychologii dvou postav a jejich zakázané lásky. (Challenge Tour 2015)(29.4.2015)

  • vitekpe
    ****

    Jednu hvezdu navic pridavam pro Evu Kubesovou, ktere to tady opravdu moc sluselo, a ktera byla vyborna. Jinak jde o dalsi z cernobilych dramat ve stylu sedlak vs kolchoz (druzstvo). Pod touto ustredni linii se pak vine druha, kde Kubesova odolava svodum mladeho a zdraveho bratra sveho nemocneho manzela. Manzel Bek upoutany na luzko po uraze, v zaveru pak temer frankensteinovsky... Zajimavej film s hezkym zaverem.(8.12.2015)

  • topi
    ***

    Jan Procházka v 50. létech psal věci na téma kolektivizace, kde komunismus oslavuje (příkladem budiž tento film s melodramatickou zápletkou, ten konec je teda strašnej), aby v 60. létech procitl a začal psát témata o kolektivizaci jakožto zlodějské lumpačině komunistů (Noc nevěsty). Hořká láska je jinak film vcelku slušně zahraný s fungující dobovou atmosférou a výbornou hudbou Ludvíka Podéště.(26.5.2017)

  • - Záběry pohřebního průvodu jsou točeny na dominantní gotické stavbě farního kostela svatých apoštolů Filipa a Jakuba na Všeňi. Komparzisté účastnící se pohřbu Václava (Josef Bek), manžela hlavní hrdinky Hedviky (Eva Kubešová), stojící okolo procházející rodiny pozůstalých, dostali od štábu vyplaceno 50 kčs na ruku. (zzzw)

  • - V době svého vzniku měl tento film na Barrandově přezdívku Kulak v gipsu. (raininface)

  • - Natáčení několika scén probíhalo v lokacích obcí Všeň a Žďár. V záběru je i rybník Žabakor a další momentky z krajiny Českého ráje. Ve scéně, kdy přichází Jakub (Jan Sedliský) po silnici, je záběr ze staré silnice spojující Žďár a Všeň. (zzzw)