Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nová doba s sebou přináší pokrok, jenž musí jednou zákonitě proniknout až do těch nejzapadlejších koutů. Dostal se i do vesničky Čirá. Mužům tam ulehčuje práci na poli řada moderních strojů, jejich ženy, ale stále dřou v domácnosti postaru. Jedna pomoc se přímo nabízí - tradiční valchy by mohla nahradit společná prádelna. Mužští, kteří vládnou obecní radě, však o takovém utrácení nechtějí ani slyšet. Manželky tedy spojí své síly v odporu a sáhnou k těžce represivním prostředkům... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (29)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jedna z prvních vlaštovek poúnorové ideologie. Na pozadí odvěkého střetu mužského a ženského pohledu na svět se odehrává rozpor, zda je pro vesnici výhodnější moderní traktor nebo společná prádelna. Série konfliktů vyústí v hromadnou stávku žen, které se nemíní podrobit fanfarónskému mužskému rozhodnutí. Příběh si i přes dobově poplatný syžet zachovává sympatický vzhled a scénář obsahuje několik vynikajících dialogů. Je obdivuhodné, jak neobyčejně realistickým způsobem je zde načrtnuto soužití manželských dvojic, devalvovaných léty zavedenou domácí rutinou. Rolnicko-socialistický agitační tendr zastupují někdejší hvězdy prvorepublikových konverzaček v typově neměnných rolích (Svozilová, Korbelář, Dohnal, Nezval, Fiala a Filipovský), podléhajících vlastně "jen" novému politickému klimatu. Koneckonců i to družstevní agitování je zatím spíše takové sousedské. Těžké časy mají teprve přijít. ()

PetrPan odpad!

všechny recenze uživatele

Budovatelský paskvil své doby, spravedlivý předseda se svou neméně spravedlivou manželkou uklidňují pobouřené emoce vesničanů, kteří jsou ještě ovlivněni zlem předkomunistické éry, jež představuje hlavní a nejmajetnější statkář na vsi....hrrr na takové nepřátele strany, míru a pokroku, vše jim sebrat a ukázat odplatu lidu...zde vše zabaleno v komediálním hávu ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

No, tady někde to začalo. Tady někde začala ta doba, kdy už sedlák neprošel v zablácených holinách sednicí rovnou z pole ke stolu s kouřícím obědem a panímáma neřekla ani popel. Začalo to prádelnami a skončilo to mužskými na mateřské :-). IKonec konců vždyť my, muži dneška už vlastně pravmi muži nejsme. Jsme masculinus mutantus, tedy - muž přechodný. Ne, nepřeskočilo mi :-), včera jsem si jen zase s velkým gustem dal Reifovu Postel (1998) a tak nějak mi to celé do sebe zapadlo na časové i domácí ose :-) ! Ačkoliv Vzbouření na vsi je v podstatě budovatelským filmem, tu vůdčí roli strany nechává stranou a hraje spíše na feministickou a tím pádem i komediální notu, protože venkovští tatíci byť uvědomnělí tou dobou již pravidelně schůzující družstevníci tak nějak pořád mají v hlavách po otcích a dědech, že ženská musí chlapa poslouchat a neodmlouvat, jinak hybaj z chalupy. Jenže soudružky jsou také uvědomnělé a tak chtějí prádelnu a jelikož to s muži po dobrém nejde, nechají jim na triku chalupy i s dětmi ať si to pěkně vyžerou.... Pochopitelně družstevníci ženskou práci neumí a tak mají nejeden problém s vařením, uklízením či jen s obyčejně pokakaným potomkem... Přiznám se, že mytí podělaného řvoucího potomka pod pumpou Františkem Filipovským bylo dokonalé :-) . Celkově tady snad právě díky té ženské válce a komediální poloze všichni měli co hrát a jelikož šlo o výborné herce, je to film velmi koukatelný na rozdíl od jiných té doby odehrávající se na vesnici. Je trochu smutné, že z feminizmu bojujícím za práva žen se dnes tak trochu stala válka žen proti mužům samotným... Celé se to tak nějak vymklo...ale proti prádelnám nic nemám :-) ! Tři valchy. * * * ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Taková prádelna není špatná věc. Ženský mají víc času na pole." Tak to je konstruktivní přístup. Prádelna je prostě dobrá věc, ale oračka je oračka. Avšak pozor, ženy nejsou spokojené. Já to nechápu. Vždyť muži od rána do večera schůzují, aby se ženy měly líp. Tedy hned po tom, co zaopatří děti, uvaří, vyperou na valše, zametou dvorek, vykartáčují podlahu, nakrmí drůbež, okopou záhony, usuší seno na poli a uklidí ve stáji. Takže bude oračka, prádelna nebo stávka? Já jsem si z toho odnesl poučení, že žena kdysi bývala tvor lstivý a mstivý, který si vždy prosadil svou. Dneska už je to samozřejmě jinak, ale i přesto jsem i já raději pro prádelnu. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Je opravdu zajímavé porovnat si, jak lidé reagují na podobně laděné veselohry z První republiky. Zatímco tam se podobně bezobsažné veselice (často ještě mnohem triviálnějšího rázu) jeví být pro našince přijatelnými, "Vzbouření na vsi" svými naprosto bezzubými ideologickými reáliemi dráždí. Přitom ta bezzubost je právě jedním z důvodů, proč se mi tahle agrární juchaná tak zamlouvala. Film Josefa Macha se totiž dobové estetice a normě celkem vymyká, je sice patřičně radostný, obsahuje sice všechny dobové stereotypy, ale pracuje s neobyčejně svěžím a rustikálním elementem feminní emancipace. Z toho důvodu se nevyhýbá ani dobově zatracovanému erotismu (obrys ňadra na plátně je z dobového hlediska velmi odvážný, stejně jako všudypřítomné okaté dvojsmysly). Konflikt staromilských mužů a moderních žen garantuje spoustu pěkných gagů, směšných ať už záměrně, nebo nezáměrně. Výbornou karikaturu vesnického burana předvedl František Filipovský, přičemž jeho opilecké volání po "vepřové huse" vystihuje sice triviální, ale přesto humornou poetiku filmu. Tu jen dotváří neuvěřitelně naivní práce kameramana, který se v určitých chvílích pokouší o experimentální poklopení svého aparátu, snad po vzoru expresionistické kinematografie. V té chvíli je "Vzbouření na vsi" vtipné jako málokterý film. Nedosti na tom, emancipační složka téhle veselohry je všemi svými stereotypy aktuální až hanba, technické provedení je roztomile špatné = královsky jsem se bavil celých 105 minut. To se mi při prvorepublikových veselohrách stává málokdy. A ideologické poselství v tomhle filmu tlumí rok 1949, čili se klidně na to schůzování s hráběmi v okně dá koukat bez skřípění zubů. ()

Zajímavosti (1)

  • Filmovalo se ve Vesci. (M.B)

Reklama

Reklama