Režie:
Gustav MachatýScénář:
Gustav MachatýKamera:
Václav VíchHrají:
Karel Schleichert, Ita Rina, Olaf Fjord, Theodor Pištěk, Charlotte Susa, Luigi Serventi, Ladislav Herbert Struna, Milka Balek-Brodská, Bohumil Kovář (více)Obsahy(1)
Za deštivé noci poskytne železniční hlídač nocleh elegantnímu cestujícímu, kterému ujel vlak. Když je hlídač odvolán do služby, zůstane George, jak se cestující jmenuje, s jeho dcerou Andreou v domku sám. Na Andreu mladý světák velmi zapůsobí a ještě téže noci mu dívka podlehne. Ráno George odjede. Andrea po čase zjistí, že čeká dítě. George pokračuje ve městě ve svém nevázaném životě a stýká se důvěrně především s vdanou paní Gildou. Když dostane od hlídačovy dcery dopis, že je těhotná, pošle jí peníze. Andrea odjede do města, aby tam tajně porodila. Dítě se však narodí mrtvé. Andrea se později provdá za muže, který ji zachránil na opuštěné cestě před znásilněním. Andrea mu dala vlastní krev pro nutnou transfuzi po zranění, které mu násilník způsobil. Jednoho dne se náhodou ve společnosti svého manžela setká s Georgem, který ji začne znovu svádět. Záhy se i v mladé ženě probudí znovu dřívější touha, opouští manžela a chce odejít s Georgem... (ČSFD)
(více)Recenze (118)
Původně jsem k tomu měl výčitky, posouvá se to totiž celkem pomalu, ale když nad tím přemýšlím, je to jediná výtka kterou mám. A navíc němé filmy člověk musí hodnotit s určitým ohledem. Když ale pominu tohle mínus, tak musím říct, že jsem byl celý film naprosto fascinovaný. Zápletka je jednoduchá a přitom chytře promyšlená a rozhodně dokáže zaujmout. Postavy jsou taky dostatečně promyšlené a jejich osud mě zaujal. A filmařská stránka mi přišla absolutně dokonalá, především práce s kamerou, na které je znát, jak je každý jednotlivý záběr vypiplaný do detailů, jak si kamera krásně hraje s detailními záběry pohybů rukou nebo tváře, jak se zde pracuje s kompozicí obrazu a taky jak to celé má svou okouzlující a stále podmanivou poetiku... Fakt, krásný kus filmařiny. A líbila se mi i ta práce s mezititulky, třeba když bylo potřeba něco zdůraznit. Vlastně mě to nadchlo tolik, jako kdysi Faust od Murnaua, takže s tím filmem nemůžu být nespokojený. Tak trochu jsem doufal, že by se mi to mohlo líbit a naštěstí jo, dokonce jsem i nadšený. Co můžu podle Erotikonu soudit, Macahtý měl určitě talent, takže se někdy podívám i na jeho další filmy. Jinak doporučuji velmi krátký, ale dost výstižný komentář uživatele belldandy, který hezky popisuje poetiku v jedné scéně tohoto filmu. Za mě spokojenost fakt velká a až příště půjdu do Baru, který neexistuje a dám si Erotikon, tak budu moct zavzpomínat na tenhle úžasný film :-) Čím víc nad ním přemýšlím, tím víc se mi líbí. 5* ()
V československé meziválečné filmové éře bylo vícero režisérů, kteří točili československé filmy, ale Machatý točil evropské, respektive světové. Tento němý snímek ještě nedosahuje kvalit pozdějšího Ze soboty na neděli, nicméně Machatého melodramata působí v celkem jednolitých vodách naší tehdejší kinematografie jako zjevení. Na Extasi se už těším. ()
Pro mě za mě si říkejte, že Erotikon už dávno nešokuje a nemá takový nádech erotična, na který jsme dnes zvyklí, ale já si myslím opak... Není kumšt ukázat ve filmu nahou ženskou, neřkuli samotný milostný akt, ale kumšt je neukázat skoro nic a přesto přinutit diváka mít pocit, že se červená... Erotkon je vyjímečný snímek, který tohle dokáže. Už milostná scéna Andrey s Georgem svým zpracováním a detailními záběry do obličeje Andrey skýtá tolik vášně, že to šokuje i po těch sedmasedmdesáti letech... Gustav Machatý prostě byl vynikající režisér a Erotikon spolu s Extásí patří mezi klenoty české kinematografie. Mimochodem - naprosto souhlasím s belldandy! ()
Erotika, to nie je súlož v priamom prenose a množstvo posteľových scén. Erotika je o sexuálnom správaní, sexualite, pohlavnom pude, zmyselnosti a zmyslovosti. Erotikon oslavuje sotva storočnicu, vznikol tak dávno, no cenné je na ňom to, že ľudia sa aj po sto rokoch správajú stále rovnako. Správajú sa tak ako herci na plátne. Milujú, ľutujú, smútia, plačú, robia tie isté chyby, hľadajú tie isté cesty ako chyby napraviť. Machatý točil v roku 1929 a erotiku stvárnil veľmi jednoducho. Zadefinoval ju príbehom zaľúbenia, vymyslel erotickú lovestory o impulzívnej a naivnej láske. Erotickosť vybičoval konkrétnymi pasážami, pohľadmi, gestami, mimikou, zmyslovým zážitkom, mužsko-ženskou interakciou. S radosťou a po dlhom čase som si pozrela starý staromódny film a veru dobre som urobila. Má v sebe svoje čaro a ocenila som najmä kúzlo prvých pohyblivých obrázkov bez slov. Na dramatičnosti pridáva mocná hudba. Slová a repliky neboli potrebné. Toto tu je príbeh starý ako Brno, ale všeobecne platný a dokola sa opakujúci aj v súčasnej dobe. ()
Ve škole jsme najeli na "skvosty" československé, české a bůhví jaké tvorby. Jako první přišel na řadu němý Erotikon Gustava Machatého. Je to pro mě první němý český film a jeden z nejstarších, co jsem vůbec viděla. A to, že je tak starý, přináší svá kouzla i úskalí. Erotikon a jiné filmy bychom měli posuzovat v dobovém kontextu, něco jako historici. Děj je zajímavý, určitě na tu dobu moc frivolní, proto ten poprask. Moc hezká byla hudba, škoda, že už nemůžeme slyšet tu původní, kde je jen klavírní doprovod. Jako celek se mi Erotikon líbil a jsem ráda, že jsem si zase trochu doplnila filmové vzdělání... ()
Galerie (13)
Photo © Gem - Film
Zajímavosti (11)
- Děj filmu částečně čerpá z Puškinovy povídky „Staniční dozorce“. (raininface)
- Obsah filmu bol utajovaný až tak, že mená zahraničných hviezd neboli ešte týždeň pred nakrúcaním zverejnené. (Raccoon.city)
- První československý film s "nahou" scénou. (džanik)
Reklama