Reklama

Reklama

Železniční hlídač poskytne nocleh mladému muži, kterému ujel vlak. Hlídačova dcera Andrea ještě týž večer podlehne jeho kouzlu, ale brzy se přesvědčí, že vášeň je stejně prchavá, jako vůně parfému. Mezinárodně proslulé němé „drama lásky o sedmi aktech“ je mistrovským dílem Gustava Machatého, který do hlavní role obsadil slovinskou hvězdu Itu Rinu. (Finále Plzeň)

(více)

Recenze (114)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Gustav Machatý vytvořil snímek s trvalou (po více než osmdesáti letech můžeme asi říct i nadčasovou) hodnotou. Samozřejmě aura skandálního vyobrazení následků nemanželského sexu a tragédie mladičké svobodné matky (a především jejího otce) již Erotikonu nenáleží, protože v tomto ohledu jsme v současnosti poněkud jinde, nicméně ostatní motivy, jako třeba milostný trojúhelník a žárlivostí sžíraný a záletnou ženuškou chlácholený či napadaný manžel, jsou zde vykresleny tak umně, že bez potíží zaujmou i dnešního diváka. Herecké výkony jsou pochopitelně poplatné době a výrazovým prostředkům němého filmu, takže některé dramatické okamžiky mohou působit poněkud směšně (viz uhrančivý pohled a světácký úšklebek Olafa Fjorda či celá scéna rvačky s násilnickým formanem), nicméně jejich celková kvalita je neoddiskutovatelná. Theodor Pištěk - mladší než jak si ho můžeme pamatovat z různých veseloher "pro pamětníky" - diváka chvílemi baví, budí v něm soucit a možná i spravedlivý hněv, ale režisér si s vyzněním jeho dějové linky mistrovsky pohrává tak, že až do vyhroceného finále netušíme, zda jde o odlehčující prvek či seriózní drama. Mladičká Ita Rina zase nabízí divákovi pohled do dvou studen, v nichž se zračí tu nesmělost, tu fascinace a okouzlení, a tu zase děs, hrůza a hluboká bolest. Úžasné...úžasné. Erotikon je velmi důmyslně vystavěný stroj, a kupodivu funguje i ve svém kmetském věku velice dobře. Především má svou atmosféru, a zde bych rád vyzdvihnul vynikající práci uskupení jménem Icon Orchestra, které svým neobvyklým zvukem a obrovským citem pro soulad hudby s děním na plátně dodalo projekci filmu (v létě 2009 v hradeckém letním kině Širák) nemalou přidanou hodnotu. Velmi příjemně překvapených 80%. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Pokud se slavná Extase s něčím srovnává, je to právě Erotikon. Dle mého názoru vychází s lepším hodnocením nakonec Extase, i když si nejsem jist, zda je to tím, že je již zvuková. Každopádně se Erotikon nemá za co stydět, jistě by obstál i ve světové konkurenci, zejména díky objevné kameře, na které si Machatý dával tolik záležet. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Již odskandalózněný němý film se svůdnou hlavní hrdinkou (kulící oči jako postavy z manga komiksů), nesympatickým metrosexuálem (tehdy by použili spíš výrazu donchuán), několika inovatními nápady (text dopisu nebyl tím nejšťastnějším, jakožto nejčitelnějším) a s překvapivě stabilní příběhovou linií. Jinými slovy důkaz, že i na území našeho státu vznikaly kvalitní filmy... před dávnými časy. 80% Zajímavé komentáře: Borec3, Pisoarec ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Blaho, blaho, blaho. Kamera, tváře. Já nevím, mně přijde, že tento film v mnohém překračuje kontext roku 1929. Během sledování mě ani na chvíli nenapadne, že film je starý, tohle už je překonané, tohle toto a támhle tamto. Naopak si říkám "Jéžišku, to je tak krásné a stylově čistě udělané!" Film je v detailech maximálně sladký (přídavné jméno vyjadřující obdiv a nadšení). Třeba jak vypadá fotografie dcery, kterou má otec v kuchyni? Ta póza? Květiny v ruce? Blaho. A když tak vážně, intelektuálně zadumám, tak bych řekla, že mi Erotikon přijde lepší než Extase. Jaké obrazy v tomhle filmu Machatý/Vích nabízí! Dospívám pomalu k názoru, že si snad nejvíc vážím kamerově zajímavých filmů. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

První český němý film co jsem viděl, a nedopadlo to vůbec špatně. Příběh by obstál i dnes, vizuální stránka je jak už je zvykem hodně dobrá. A režisér se taky nemá za co stydět. Hlavní herečka je pěkná i podle dnešních měřítek a vůbec celej tenhle film je good. Líbil se mi i dobře vypointovanej konec. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (9)

  • Premiéra proběhla v Karlových Varech. Pražská premiéra byla až 3. 1. 1930. Film byl znovu uveden roku 1933 v české a německé ozvučené verzi s hudbou Erno Košťála. Obě verze byly podstatně zkráceny. V NFA existuje kopie německé verze K-N 1860,0 m, kopie české verze na videokazetě. Film byl v letech 1993-95 rekonstruován v Národním filmovém archivu. Zdroj: Český hraný film 1898-1930, NFA 1995. (ČSFD)
  • Upravená zvuková verzia filmu v Nemecku a Rakúsku, kde sa hrala pod názvom Parfum jednej ženy, nemala veľký úspech. (Raccoon.city)
  • Na vzniku snímku se podílela řada znamenitých tvůrců od Vítězslava Nezvala, který inkognito poskytl námět, až po kameramana Václava Vícha či architekta Jilia von Borsodyho. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)

Reklama

Reklama