Reklama

Reklama

Extase

  • Rakousko Ekstase (více)
Trailer

Obsahy(1)

Eva, dcera velkostatkáře, se provdá za zámožného, ale o mnoho let staršího Emila Jermana. Již po návratu ze svatebního obřadu do luxusního pražského bytu pozná svůj omyl: manžel o ni jako o ženu nejeví žádný zájem. Senzitivní dívka trpí jeho chladem a staromládeneckým puntičkářstvím natolik, že se vrátí na otcův statek a požádá o rozvod pro nepřekonatelný odpor. Při koupání v rybníce se Eva seznámí s mladým stavebním inženýrem Adamem, pracujícím nedaleko na stavbě silnice. Muž je pravým opakem jejího manžela: vyhlíží sice robustně, ale chová se něžně. Za noční bouře jde dívka za ním do jeho domku a stane se jeho milenkou. Teprve nyní pozná milostnou rozkoš. Manžel dostane zprávu od soudu a rozjede se za Evou, k návratu ji však přesvědčuje marně. Na zpáteční cestě potká Adama a pochopí, o koho jde. Oba muži se zdrží ve venkovském hostinci, kam za Adamem přijede Eva... (ČSFD)

(více)

Recenze (97)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Príbeh o láske, rebélii a generačných rozdieloch. A hej Lamarr, ukázala kozy a tým si urobila kariéru. Nakoniec aj tak posledných 50 rokov žila v zabudnutí v Amerike. Prostitúcia sa nevyplatila. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Nádherný vizuál doplňuje romantický, poetický a niekedy až temný charakter. Preslávená Lamarrovej scéna je zaujímavá len v kontexte doby vzniku filmu. ()

Dr.film 

všechny recenze uživatele

Kuráž Gustavu Machatému nechyběla. Do zajímavě komponovaných obrazů vnesl na třicátá léta troufalou zápletku ženy, která opouští svého manžela a divák má přitom možnost sledovat její vnitřní i vnější odhalenost. Kompletní nahota pobíhající dívky nebo nasnímání tváře dosahujícího orgasmu muselo být pro tehdy osmnáctiletou Hedu Lamarrovou nesmírně odvážné a tato provokace ji nadobro zajistila status jedné z nejkrásnějších hereček všech dob. Snímek má bohužel i své limity. Vypravěčský styl je chvílemi komický a obskurní zakončení postrádá jakoukoli logiku. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale celé mi to přišlo hodně klišovité i na tehdejší dobu, příběh tuctový, pár šikovných kameramanských záběrů ještě umění nedělá. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Na pozadí príbehu o dievčati, ktoré svojim konaním ublíži dvom mužom, vytvoril režisér Machatý zvláštny poetizmus. Hlavný hrdinovia dosahujú určitého tretieho rozmeru vo svojom konaní a ich vzájomné stretnutia a konfrontácie sú snímané z neuveriteľnou ľahkosťou. Aj napriek častým strihom, ktoré zaberajú hlavne detaily predmetov, alebo tvári, nepôsobí film rušivo v rámci príbehu, ale dokonca je to niečo čomu dodáva určitú komplexnosť. Aj keď sa nejedná o prekvapivý príbeh, kamera a hudba, v spoločnej synchronizácií - keďže sa jedná už o zvukový film - čo dokazujú aj dialógy - vytvárajú lyricko- dramatický motív, s ktorým Machatý pracuje od začiatku filmu až skoro po jeho úplný koniec. Posledná scéna, ktorá je venovaná oslave práce, pôsobí ako pokus o hudobný klip a z celého filmu je najdynamickejšia - s rôznym využitým kamery - ktorá je napríklad prilepená o krompáč a kope spolu s ním do zeme. Tento koniec pôsobí v súčasnosti smiešne. Rovnako aj niektoré pasáži z filmu, ale ako celok sa jedná o dielo zo silnou výpovednou hodnotou a úchvatným osobitým štýlom, ktoré aj napriek tomu že príbeh zostarol, nestráca nič zo svojej pôsobivosti ani dnes. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Na svou dobu mistrovské dílo. Scénář: Gustav Machatý a František Horký. Kamera: Jan Stallich. Hudba: Giuseppe Becce. Hrají: Hedy Kiesler (Eva) a Aribert Mog (Adam), ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Že je Machatý opravdu výjimečným zjevem české meziválečné kinematografie, je nepochybné. Dokázal to už v němé éře excelentním Erotikonem. Během sledování Extase se mi do mysli vkrádalo podivuhodné spojení s Alfredem Hitchcockem. Je to snad odvážná paralela, ale důvody pro ni jsou. A stejně tak i rozdíly. Oba pracují s fascinujícím množstvím vizuálních nápadů a technických inovací. Zároveň však Hitchcock neměl rád banální historky, za které je možné považovat všechna Machatého melodramata. Je však nezbytné si uvědomit, že každý z režisérů zastává úplně jinou školu vyprávění. Hitchcock je typ narativního vypravěče, který svoji tvorbu podřizuje imperativu neustálého napětí diváka. Machatý je poetický vypravěč, kterému slouží příběh spíše jako kulisa pro budování nálady a znázornění emocí. Nejvýraznější odlišnost spatřuji v používání zvuku. Zatímco Machatý se projevil jako vizuální typ, podle něhož zvuk jen odvádí pozornost od obrazu, Hitch jej už od počátku nadšeně vítá jako další prostředek ozvláštnění (už němé filmy z přelomu 20. a 30. let točil záměrně tak, aby do nich mohl zvukovou stopu vpašovat - viz. zvuková verze filmu Její zpověď). To je vlastně jediná výtka proti Extasi, kterou lze vznést. ()

amirgal 

všechny recenze uživatele

Óda na práci, přesto, že byla nádherně natočena a přesto, že ji odpouštím dobovou i ideovou tendenčnost, mi v závěru filmu pokazila jinak naprosto skvělý dojem ... Do málomluvného dílka se vetřela mnohomluvnost a banálnost dobové tendenční poezie a z filmu mi v hlavě zůstalo jen varování před tím, jak je to zlé, když je stroj nečinný ... ()

Skrk 

všechny recenze uživatele

Tato klasika funguje velmi dobře i dnes (režie, kamera), i když je to takové prvorepublikově kýčovité. Zamrzelo akorát, že druhá polovina se obrátila horším směrem (zvlášť odporný komunistický konec!), "nahé" scény byly maximálně zcenzurovány a dabovali to roboti (i když přece jenom je to snímek, kdy už zvuk existoval, k Extasi, jakožto poetice, by se hodila němost). ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Prečo sa mladučké slečny chcú vydávať za obstarožných troťkov, ktorý sú babráci, nemajú o svoju kvetinku záujem a ani im nestojí? Peniaze? Aby potom ľutovali a ľutovali hlavne v samotnom konci? Potom si vyhliadnu žrebca, ktorý má aspoň tých svojich, minimálne 16-17 cm a hruď na ktorú je možné položiť hlávku. Gustáv natočil romancu, ktorá svojou ideou nieje revolučná, ale ktorá hlavne pričinením formálnej stránky dá do pohybu (po)city. Dúfam, že práve tých divákov, ktorých sa to týka. ()

Lukrecie 

všechny recenze uživatele

Mám ohromnou radost, že jsem tento filmový skvost mohla vidět. Unikátní záběry na Barrandovské terasy, zajímavé interiéry a originální scény. Hedy byla nádherná a úchvatná. Kvůli "budovatelskému" závěru však nemohu dát plný počet. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Machatý byl skutečně zjev naší kinematografie - v dobách, kdy všichni byli opojeni zvukem a nadšeně plnili film statickými konverzačními scénami a zapomínali na jeho pravou podstatu, objevil se i v našich podmínkách umělec, který nezapomněl na pravé filmové umění a natočil i za cenu zapomenutí němý snímek, který chce vyprávět obrazem a kašle na zaběhnuté trendy, hlavně co se týče diváků. Opět předkládá banální romanci, kterou však stejně jako v Erotikonu podává tak niterně a intenzivně, že příběh úplně přstává hrát roli. Přestože technickou stránku odtáhl málem k dokonalosti, chybí zde ono spalující napětí a invenční symboličnost Erotikonu. Dost ruší i těch několik dialogů, které působí v celku směšně i kvůli nedokonalosti postsynchronů. Rovněž násilně působí závěrečná oslava práce, sama o sobě skvěle natočená a rytmizovaná, ale přece jen je to šok, hlavně po scéně tichého a vynuceného rozdělení. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Odvážne dielo. Takýto ojedinelý spôsob filmovej reči so štipľavým podtextom nenájdete ani o niekoľko desiatok rokov neskôr. Ale aj tak ma to nestrhlo. V každom prípade tlieskam Machatému, že to vôbec dokončil. Cenný zárez. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Gustav Machatý ukazuje, že uměl točit lidská dramata a že tenhle snímek není jen o tom, že se v něm objevuje odhalená žena, což je na svou dobu přece jen pořád docela odvážné. No, co si budeme povídat, ono to ani v dnešním mainstreamu není tak tradiční. To, jak se zde mění životy jednotlivých hrdinů, je skvěle napsáno a zahráno. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Vhodné pro znalce filmové historie a filmového umění. 1) Víceméně němý film s pár nesynchronizovanými zvuky a jednoslovnými dialogy jako od Cimrmana už není pro dnešního běžného diváka. Ve své době, jak se dočítám, znamenal mnoho. Ale dnes mi nic neříká._____ 2) Chtěl jsem především vidět onu skandální scénu, kterou se snímek proslavil. Spoiler. Poté, co se Eva na půl vteřiny ukáže z boku nahá, kůň se splaší a prchá ke kobyle. Švarný mladý inženýr Adam ho chytí, přivede zpět k rybníku, kde se v houští skrývá stále nahá Eva, hodí jí šaty a tím pobuřující pasáž končí. Pak začne ta extáze. O tempora, o mores._____Možná jsem na kanále ČSF (Československý film) sledoval zcenzurovanou verzi, netuším. Obávám se, že ani kdybych viděl VŠECHNO, tak mě to nepoloží. I scéna připuštění hřebce ke kobyle je pojata stejně decentně. 3) Nakonec mě nejvíc dostaly pohledy na životem překypující Barandovské terasy v plné slávě._____ 4) Jiří Horníček v Obsahu letní filmové školy vysvětluje absenci dialogů a ruchů. Je to zajímavé, ale dojem němého filmu to nesmaže._____ 5) Velmi zajímavý koment Marthose***** mi vysvětlil, proč je film "nejlepším, co se československé kinematografii natočilo". Přečetl jsem ho dvakrát, ale film se mi stále nelíbí._____ 6) Daleko zajímavější, než snímek sám, jsou Zajímavosti o filmu zde na ČSFD. ()

K.I.N.G. 

všechny recenze uživatele

Je něco uhrančivého na Machatého filmech, co jej proslavilo po světě a mně dává potěšení. Je tam magie, která jeho snímky nadnáší nad dobové vrstevníky, i když se samozřejmě také pohybují ve svých vlastních vzorcích, a která mi dokáže zapálit jiskry v očích, a to jsem v tomto případě viděl bezceckatou verzi. 70% ()

Související novinky

Zlatého lva si odnáší Joker

Zlatého lva si odnáší Joker

07.09.2019

76. ročník prestižního filmového festivalu v Benátkách je u konce, a tak je na čase podívat se na jeho vítěze. A začneme rovnou u hlavní ceny Zlatého lva, kterého si nakonec odnáší chválené komiksové… (více)

Filmová ocenění benátského festivalu

Filmová ocenění benátského festivalu

26.04.2017

Nejstarší filmový festival a jeho ocenění je nyní už i na ČSFD. Festival v Benátkách patří mezi tzv. "Velkou trojku", kterou tvoří festivaly v Benátkách, Cannes a Berlíně. Založen byl už v roce 1932… (více)

Reklama

Reklama