poster

Black Moon

Fantasy / Drama / Sci-Fi / Mysteriózní

Francie / Itálie / Západní Německo, 1975, 95 min

Režie:

Louis Malle

Scénář:

Louis Malle

Kamera:

Sven Nykvist

Střih:

Suzanne Baron
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (20)

  • Kalidor_
    ***

    Režisér na lysohlávkách natočil něco jako Alenka v říši divů pro dospělé. Film má poselství asi jako tlející bobek jednorožce v trávě v mihotavém tanci hejna much třpytících se v ranním oparu. Režisérské nápady zde dosahují vskutku hranic geniality - dívce zničehonic začnou padat spoďáry, bábrle se z té podívané může utlouct smíchy a hned šahá po Polaroidu aby si to vyblejskla - hmm zajímavé. Původně jsem to viděl na 2*, ale třetí přihazuji za tu operu v obyváku.(17.8.2014)

  • whack
    **

    Fantasy avantgarda, v ktorej si každý môže nájsť nejakú skrytú myšlienku. Film je svojim spôsobom kontroverzný a úchylný (vďaka bohu, dnes už by bolo všetko cenzurované), no scény so zvieratami boli odpudzujúce. Ubližovanie zvieratám nepovažujem za umenie. Celkový dojem: otáznik. Onedlho zabudnem.(13.4.2014)

  • darkrobyk
    *****

    Po silnici si vykračuje jezevec. Čmuchá, šmejdí sem a tam, je to fešák. V dálce se objeví světla automobilu... Jakmile Lily přejede jezevce, je všechno jinak. Vypukne válka, objeví se mluvící jednorožec a květiny křičí bolestí. Mnohonožka, kudlanka, švábi, chrobák...a pak hadi. Jsou rozliční - zmijemi počínaje a exotickými užovkami konče - a jsou všude. A harpyje. Krásná, vznešená...a přesto je nemilosrdně šavlí rozsekána. Umírají i lidé. Slepice hoduje na vnitřnostech zabité ženy oblečené do vojenského. Stařena umírá a zase se vrací. Žije o mateřském mléku a koňaku. Vačice. Ne, krysa to opravdu není. Mluvící prase a houf nahatých dětí (ty by asi dnes neprošly). Tajemná a zvláštně krásná Alexandra Stewartová...kojí stařenu. Dallesandro, výjimečně oblečený. Bizarní koncert jak z filmů P.Greenawaye. Opera R.Wagnera. Tristan a Isolda, jak jinak. Alenka v říši divů a Případ pro začínajícího kata. Tenhle film musí diváky rozdělit, nelze jinak...(23.2.2014)

  • MontyBrogan
    **

    Keby som bol režisér a prisní sa mi niečo zaujímavé, možno sa to pokúsim sfilmovať. Keby to bola ale blbosť, či dokonca sled mnohých blbostí, nebudem nad tým ani uvažovať. Zase mi bolo pripomenuté, prečo som ten surrealizmus vo filmoch nemal rád. Jedine ten jednorožec mi prišiel ako sympaťák. Čo by na to asi tak povedal Freud?(3.8.2014)

  • honajz
    **

    Začátek docela navnadil - přejetím jezevce se dostat do alternativního světa, kde muži bojují tvrdou válku se ženami a naopak, ale mělo to varovat, že tím veškerá zajímavost a moudro skončí. Prostě je to o raném dospívání, probouzené erotice, vztazích mezi muži a ženami, a do toho jako poněkud neústrojný motiv je zde motiv stáří, kdy se staří lidé chovají jako děti. A mezi tím vším pobíhá mladá hrdinka, chová se jak blázen, a sem tam prohodí moudra s oslím jednorožcem. Málem bych zapomněl, každou chvíli se tam motají i nahaté děti (včetně pár těsně před pubertou), takže pan režisér si podobně jako náš pan Kachyňa splnil svůj pedofilní mokrý sen. Na filmu mi ale vadí, že je nesoudržný a těká z tématu na téma, podle toho, co zrovna ráno před natáčením pana režiséra napadlo, nemá ani v rámci fantaskního a snového světa žádnou strukturu (a že i sebebláznivější sny jakousi strukturu mají), navíc je většina věcí podaná značně depresivně a temně.(25.5.2017)

  • vypravěč
    **

    Podobně jako před malbami Geda Quinna jsem i při sledování Černého měsíce zažíval jakési banální (a tedy nedostatečné, neinspirující) zneklidnění. Formální dokonalost, časové sladění, do sebe se kuklící obrazy krajní introspekce, to vše drtil přílišný naturalismus, bezcitný nikoliv jen v tematizaci (což by hrůznému snu příslušelo právem), ale bohužel i v artikulaci. To mi přišlo zbytečné nejen svou doslovností (která je v umění často signálem neschopnosti naznačit – a náznakem říci víc), ale i povýšeností a blahovůlí. Gulliverovská pouť (spíše než onen Alenčin sestup) slepou uličkou sebe-vražedných nápadů.(22.3.2013)

  • ancientone
    **

    Z netradičného filmu sa veľmi rýchlo stáva najtradičnejšia nuda.(24.9.2014)

  • gumli
    *****

    Veľmi zvláštny film.Ťažko sledovateľný,plný absurdity a bizarných aspektov.A možno aj sci-fi.Dievča na aute zrazí jazveca,zastaví a vyjde von z auta.Hneď zistí že niečo nie je v poriadku.Dostala sa do nejakého alternatívneho sveta alebo do snového sveta,to sa zistiť nedá.Navonok vyzerá všetko v poriadku,ale nie je.Vidiecka krajina vyzerá stále rovnako,ale tým to končí.Vojna medzi ženami a mužmi ešte nie je nič.Ale čo nasleduje potom,ťažko opísať.Keď dievča dorazí na akési vidiecke sídlo,vtedy to začne.Hovoriaci jednorožec veľkosti toho najmenšieho poníka,plačúce kvety,keď sa na nich šliapne,škaredá stará žena ktorú treba kojiť ako bábätko,veľký potkan,krížený asi so zajacom ktorý so starou ženou rozpráva zvláštnou rečou,V kuchyni za stolom sedí prasa,ktoré sa krochkaním prihovára dievčine a potom sa premiestni na kuchynský pult.Vo vedľajšej izbe hraje mačka na klavíry,vonku pobehujú úplne nahé deti,naháňajú sa s veľkým prasaťom.A ešte kopa iných absurdít.A veľmi málo dialógu.Surrealistická moderná nočná mora.(14.12.2009)

  • garmon
    ****

    Dokonalá kamera a skvělá Cathryn Harrison. Jinak jsem zauvažoval, že v těch sedmdesátkách spolkli v US ještě ledasco. Scénář je silný v obsedantních "hrách" na vymezeném grafickém poli, slabiny má ale ve chvílích, kdy se mluví - estetika nonsensu bez umožnění poskládat si kontext působí občas trapně svévolně. Je to rozhodně lepší film, než Chabrolova Alice.(31.3.2016)

  • sator
    **

    Jsou filmy která dávají a pak ty co berou,tenhle mě vzal čas.Natočit nelogický slepenec situací, bez jakéhokoliv poselství nebo poetiky je k ničemu...(16.12.2010)

  • Courtemanche
    *

    Když chci být mimo k tomu stačí deset paralenu najednou, nemusí se namáhat s kamerou. 1/5(12.11.2014)

  • honajz2
    ***

    Jo, já jsem chtěl vždycky vidět film, který bude celý o tom, že hlavní hrdina/hrdinka celou dobu jenom někde zmateně pobíhá a dějí se mu/jí nějaké strašně divné věci. No, tak jsem se konečně dočkal. A je to, jak se dá čekat, strašně divný film, který mě ze začátku dost navnadil, pak jsem měl chvíli dojem, že to celé nikam nepovede a nic se nevysvětlí (hodně jsem si při tom v té chvíli vzpomněl na The Oregonian), ale naštěstí ne, ono to o něčem fakt bylo. A dokonce to i nějak skončilo. Jenže co jsem si teďka pročítal komentáře, tak to tady většina lidí nijak nepochopila a někteří s nějakou teorií přišli, no, já přijdu s úplně novou. JAK JSEM FILM POCHOPIL JÁ (to už jsem dlouho nikde nepsal, super pocit): Holka jménem Lily jede autem a na silnici přejede jezevce. Tím se dostane do dost zvláštního světa, ve kterém se vede krutá válka mužů proti ženám. Jelikož nechce být součástí toho všeho, snaží se najít místo, kde by se před tím mohla schovat. Po cestě najde stádo ovcí, které na ni hned zaútočí, takže zase sedne rychle do auta a ještě si mezitím všimne, že se pasák oběsil. Pak se jí ale povede najít hodně divný statek, kde žije spousta bizarních postav (muž, žena 1, žena 2, stará žena, kterou musí kojit), které nemluví, pořád tam pobíhají nahá děcka, Lily z toho všeho čím dál tím víc hrabe, nikdo s ní nemluví, pak umře žena 1, všem je to fuk kromě Lily, pak se tam objeví jednorožec (který už se tam jednou objevil) a Lily se ho snaží dohonit, což se jí povede. Povídá si s ním (je první, kdo to vůbec udělá), ale on pak uteče pryč. Potom Lily nahradí roli ženy 1, která tu starou paní kojila, tak ji teď kojí ona (žena 2 vaří pro ty nahá děcka). A všechno celé vyvrcholí tak, že muž se s ženou 2 začnou rvát na život a na smrt, děti jsou pryč (díky bohu, lezli mi strašně na nervy), v okolí zahrady statku to začne vybuchovat a ti dva se tam pořád perou. Lily to celé sleduje z okna, pak si jde lehnout do postele, ve které byla stará žena, ta tam ale teďka není. Úplně na závěr se tam opět objeví jednorožec a Lily ho jde nakojit. Takže tam šlo o to, že se Matka příroda (a.k.a. stará žena) na lidstvo naštvala, pomstila se mu a tak je teď všude tahle bizarní válka, ve které muži nemají slitování se ženami a ženy s muži. Statek je posledním místem na zemi, kde přežívá to "nejnormálnější", co z civilizace zbylo, ovšem pod podmínkou, že se o starou ženu, neboli ztělesnění Matky přírody, budou "starat". Jenže válka se pak dostane i tam, což značí pro lidstvo konec. Přežije jenom Lily, protože není tolik zkažená. Jednorožec je vlastně taky ztělesněním Matky přírody (jednorožec a stará žena se nikdy nesetkali a neviděli přímo, v tu chvíli jedna z těch existencí nemusela existovat - když svět ovládne Matka příroda, může tady vlastně cokoli). Taky to vysvětluje žijící kytky a bouřící se stádo ovcí (které úplně na konci filmu obsadí zahradu statku) KONEC MÉHO VYSVĚTLENÍ DĚJE. Takže nakonec z toho je hodně bizarní depka. Pravda, takový film se jen tak nevidí a částečně mě do děje i vtáhl (občas se ale taky táhne), zase na druhou stranu to vůbec nebyl až tak silný zážitek, jako jsem třeba měl u Inland Empire. Vlastně s Black Moon mám podobný problém, jako s Eraserhead - atmosféru to má, ale ta atmosféra tu je, protože tu prostě je a bůhví jak se nerozvíjí. Nějaké silné momenty taky chybí a postavy moc sympatické nejsou. Proto dávám jenom 3*, protože z toho mohla být neskutečná pecka. Ale nebyla. Byl z toho film, na který člověk jen tak nezapomene, ale až tolik ho neosloví. Co bych ještě dodal? Nykvistova kamera je tam ale dobrá. A každopádně jsem rád, že jsem to viděl a sehnal. 3*(7.5.2019)

  • Mythago
    *****

    Odkud začít, kde skončit. Já...nevím, tahle -parádní- surrealistická hříčka mě vtáhla a já se cejtil jako kouř z cigarety, naprosto rozplynutej a pak jsem jako dehet přilnul k plícím-ději, vlastně se mi po čase, nepříliš dlouhém, začalo všechno dění zdát jako naprosto přirozené, jakobych žil takovej život, byla to každodenní rutina, to ovšem neznamená, že by mě to nijak nezajímalo a já věděl, co bude následovat, vlastně...zároveň jsem věděl, ale současně jsem byl neustále překvapenej a udivenej. Tenhle film je podivná bytost, která prchla dřív, než jsem jí dokázal pořádně uchopit.(18.9.2014)

  • radektejkal
    ***

    Mallův film je natolik komplexní, že vypadá jako jednoduchý; natolik inventivní, že vypadá jako prostoduchý; natolik perverzní, že vypadá jako normální; plný smyslů, že vypadá jako nesmyslný, a natolik zajímavý, že vypadá fádně.Pozn. 1: A co se týče jednorožce? Možná by lépe dopadl klip na skvělou písničku "She was born to be my Unicorn" (Marc Bolan se Stevem Tookem jako Tyranosaurus Rex dělali jen samé skvělé písně). Pozn. 2: Pokud je možný výklad, že absurditu je možno nejen přijmout, ale dokonce se s ní i ztotožnit, pak je to asi v pořádku. Pozn. 3: Při projekci se mi občas vybavil "hotel Ozon", ten byl ale lepší. Pozn. 4: Škoda, že jí přestaly padat kalhotky. Nebyl k tomu žádný důvod, guma byla stejně vytahaná až do konce. Pozn. 5: A chudák Wagner - ale nejspíš si to zasloužil.(26.4.2018)

  • jenjan
    ***

    Midnight movie pro děti a mládež..(8.8.2010)

  • edie sedgwic
    ***

    Vo filme je vela symboliky a aj ked ide o avantgardu treba nad nim velmi rozmyslat. Cela ta cesta je akousi feministickou sondou do duse sexualne sa vyvijajuceho dievcata a postavy a sceny sluzia ako symbolika (aj ked sa mi urcite nepodarilo rozlustit vsetky symboly). Napriek tomu, ze ocenujem tuto rafinovanost, prilis sa mi pod kozu nedostal.(30.12.2014)

  • Oralfabet
    ****

    Takhle to dopadá, když přejedete jezevce... No... Rád objevuji podivné staré umělecké filmy, o nichž jsem nikdy neslyšel. Pokud jsem v tomhle měl najít nějaký význam, tak se úplně nepovedlo, ale jako zfilmovaný sen to fungovalo dokonale. Teda asi záleží na tom, jaké jsou vaše sny, ale mě ty moje připomněl Black Moon rozhodně víc, než třeba Inception. Překvapilo mě, jak moc mě to celou dobu bavilo a pár scén si rozhodně zapamatuji. S radostí si zase někdy zopakuji a těším se na důkladnější prozkoumání Malleho filmografie. 8/10(10.10.2019)

  • Quikeyed
    *****

    Je to jako sen ve snu.(7.11.2012)

  • obsah
    ***

    Black Moon je nádherný poetistický počin, jehož příběh neusychá. Zachovává si klasickou surreálnou narativní linii, postavy sedí, kulisy a dialogy jsou perfektní. Tesklivost pramenící z mlhy v lesích je mocná. Hospodářské prostředí starého statku, ve kterém se neodehrává žádné hospodářství, ba naopak všechny události jsou na hony vzdálené všem praktickým činnostem, vytváří důmyslnou hru vytržení ze světa, v nový pořádek jež se řídí pravidly každého dne. Pocit znovuhledání vztahů člověk-krajina, člověk-čas a jedinec tváří tvář události, která nijak nezapadá do rámci skutečnosti, se kterou má zkušenost, i když za ní může stát právě on sám. - Výjimečně Balthusovské -(4.7.2018)

  • Horryx
    odpad!

    Nesnáším filmy, kdy je potřeba se předem zhulit at je to aspon trošičku koukatelné. Naprosté plýtvání filmovým materiálem.(8.2.2019)