Reklama

Reklama

Mrtví neumírají

  • USA The Dead Don't Die (více)
Trailer 1

Americké městečko Centerville je ospalá díra, v níž stárnoucí šerif Robertson (Bill Murray) netrpělivě odpočítává zbývající dny do důchodu, protože nudit se člověk může i bez koltu za pasem. Jeho mladý kolega Peterson (Adam Driver) naopak stále doufá, že se k nějakému pořádnému vyšetřování jednou dostane. Zasloužil by si to, protože jako první vytuší, že ty dvě ošklivě zavražděné dámy z místního bistra mají na svědomí zombie. Jindy by se mu zkušenější kolega vysmál, ale dnes ne. V městečku se totiž odehrává mnohem víc podivností, například slunce nezapadá, kdy by normálně mělo, do pohřebního ústavu nastoupila divná ženská se skotským přízvukem a samurajským mečem (Tilda Swinton), a rasistickému farmáři Millerovi (Steve Buscemi) začal mizet dobytek. A když na městečko konečně padne noc, z předtuchy se stane jistota. Nejrušnějším místem Centerville se v tu chvíli stává hřbitov, jehož obyvatelé právě procitli a dostali chuť na čerstvé maso. A muži zákona tuší, že dneska je čeká přesčas. (CinemArt)

(více)

Recenze (448)

POMO 

všechny recenze uživatele

Jarmusch napsal postavy ma míru pro svoji ikonickou hereckou skvadru a nechává je hláškovat a vtipně mimózně reagovat na to, co známe ze zombie hororů. Za tónů mysteriózních kitarových rifů jako z Dead Mana ale v lehce svižnějším dějovém tempu, s konec světa z povzdálí pozorujícím lesním mužem Tomem Waitsem, ryze zombie rolí pro Iggyho Popa, který čerstvě vyhřezlé, krvavé střeva hospodyně zapíjí kafem z jejího kávovaru, a neopomínajíc zanícení a rozhled mladých žánrových geeků. Sympatická buddy chemie mezi duem poldů Murray/Driver, představujícím dvě generace jarmuschovských dramedy hrdinů. Příjemná oddechovka s překvapivě plnohodnotným gore, sice v ničem převratná, ale alternativně pojímající známé věci. Pro skalní jarmuschovce, kteří onehdy frflali na “komerčnost” Noci na zemi, to bude zase jedna Jimova přestávka. A jestli to Universalu vydělá v multiplexech, to teda nevím - pro popcornovou omladinu je to přes požehnaný body count a kvalitní CGI příliš starosvětské a málo dynamické, a jarmuschovci do nich nechodí. [Cannes] ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Rád bych si k tomu filmu našel cestu, protože je v něm vlastně všechno, co mám rád. Ale nedrží to pohromadě. Skvělé obsazení je z valné části nevyužité, linie se vlastně ani nerozbíhají, ony rovnou zůstanou v bodu nula, na poctu je to málo střelené a to, že sem tam postavy zboří čtvrtou zeď, už výslednou šeď nezvrátí. Mám slabost pro pomalého i divného Jarmusche (ideálně v kombu), ale tady se nenašel. Je to jako když vám vtip vypráví někdo, kdo mu sám tak úplně nerozumí. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Zpomalená, hipsterská, na opakování týchž vtipů a situací založená zombie satira, která si neustále dělá legraci z toho, že je zpomalenou, hipsterskou, na opakování týchž vtipů a situací založenou satirou. Někdy to funguje moc dobře, někdy moc ne. V kontextu Jarmuschových dřívějších žánrových dekonstrukcí je to film inspirativní (konvence žánru nejsou jen zveličené, vyjadřují se k nim i herci vystupující z rolí a komentující scénář), který je díky obsazení skvěle zvládajícímu deadpan humor a množství odkazů k (Romerovým) zombie hororům a jiným starým filmům (náhrobek se jménem Samuel Fuller) zároveň po celou stopáž obstojně zábavný. O hit léta nepůjde a vrchol Jarmuschovy filmografie, kde Mrtvým náleží paradoxní pozice filmu zároveň nejméně vážného i nejzávažnějšího (planeta je v rozkladu a aby mohla obnovit svou rovnováhu, bude muset jít člověk z cesty), to není (zvlášť vizuálně a propojením/variováním jednotlivých motivů to působí odfláknutě), ale naprosto nezvládnutý počin, před kterým varovaly ohlasy z Cannes, si představuji jinak. 75% ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Jarmusch na autopilota. Je to celkem fajn milá hříčka, kde divné postavy chodí, jezdí a postávají v městečku postiženém zombie apokalypsou a recitují u toho humorné hlášky. Když ale člověk vidí to množství talentu, co se sešlo na place, musí chtít víc. #KVIFF2019 ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Převládá velké zklámán. Jim udělal casting snů, můj starý oblíbenec Bill Murray, můj mladý oblíbenec Adam Driver, můj všeobecný oblíbenec Steve Bsucemi, Iggy Pop jako zombie. Můžu chtít víc ? Můžu !! Například definici toho co vidím, ale to bohužel, tvářilo se to jako komedie, ale vtip si tady velmi dobře zahrál na schovávanou. Občas tedy vykoukl, třeba když Adam podával klíčenku s logem Star Wars, Steve Buscemi s černou kávou, jenže na 105 minut pár flusanců žížeň neuhasí. Vlastně si myslím, že těch výrazných postav tam bylo možná až moc a tak nedostali tolik potřebnýho prostoru, aby rozvinuli svou "jedinečnost" Steve Buscemi tam mě to vysloveně mrzelo. Pokud jde o počet zombie, já bych nechal jen Iggyho a jeho dámu a ne, že jich vyleze tolik, že první co sežrali byl potenciál možný výtečný komedie s jedinečnýma postavama. Nedá se nic dělat, ale jedná se pouze o další promarněnou šanci na kvalitní řechták. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Plytký pseudoartový afektovaný kŕč a za mňa najstupídnejší film tohto roka. Ja viem, nie je fér to tvrdiť, keď som nevidel nič z tohtoročnej českej a slovenskej tvorby, ale tak či onak je smutné sledovať rozklad kedysi výraznej režisérskej osobnosti a kvalitných hercov, ktorí tejto strate súdnosti asistujú. Asi najviac ma vytáča, ako si JJ myslel, že objaví Ameriku, keď zo zombies urobí metaforu tupého konzumu. Kriste, veď to bola hlavná pointa už Romerovho Dawn of the Dead zo 70. rokov, a potom bolo na to tisíc variácií v ďalších filmoch. Plus teda tie "vtipy" typu "Toto skončí zle... lebo som čítal scenár" sú na úrovni Kameňáku. Vlastne nie, vtipy v Kameňáku sú občas vtipné. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Velmi nepovedený film. Stáří Jarmuschovi nesvědčí, protože tohle bylo až trapně nezvládnuté. Natočit zombie film neakčně je sice asi docela kumšt, ale koukat se na to je za trest. Což bych i prominul ale debilní voiceoverové shrnutí na konci ukázalo, že je Jim prostě už za zenitem. Mám z toho úplně stejnou pachuť jak ze Spikeova BlacKKKlansmana. Těmto skvělým nezávislým režisérům z devadesátek by se v dnešní době měla zakázat činnost. Pro dobro jejich odkazu. ()

LIVINGDEAD odpad!

všechny recenze uživatele

Nikdy jsem se tak nenudil u ZOMBIE filmu, jako u The Dead Don't Die! Několikrát jsem už upadal do kómatu a když jsem viděl, že je už jen 15 minut do konce, chtělo se mi zatleskat! 💩💩💩💩💩 ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Talentovaný Jim Jarmusch servíruje Zombie Komedii s perfektním hereckým cástingem, která působí, jakoby všechny prachy se minuli na herce, ale na samotný film už moc nezbylo. Má to poměrně ošklivý vizuál, velmi pomalé tempo ( pomalejší než zombie), téměř žádné gore, minimum napětí i atmosféry a jediné, co jakž takž funguje jsou hlášky, ale ani ty z mikro spánku neproberou. Režisér tušil, že se spousta lidi bude nudit, tak tam napráskal alespoň pár filmových odkazů, aby se diváci alespoň něčím zabavili. Tohle mě nebralo. 40% ()

tron 

všechny recenze uživatele

Mŕtvi neumierajú sú poriadne divný film (najmä čo sa týka správania postáv a dialógov), ale musím sa priznať, že mne sa práveže tá divnosť celkom páčila. Ale hej, zas nejaká veľká pecka to nie je. A dialóg o scenári si fakt mali radšej odpustiť, to sa Jarmusch dostal niekde na úroveň vtípkov zo základnej školy. ()

Psychor odpad!

všechny recenze uživatele

Jarmusch se nepoučil ze svého předchozího selhání a po šesti letech znovu zkouší štěstí s královským filmovým žánrem. Výsledek je vpravdě tristní, přesto snímek The Dead Don't Die představuje poměrně zajímavý vklad do učebnic filmové teorie, kde nám usnadní pochopení jednoho z mnoha specifik hororového žánru. Jarmusch se totiž ubírá cestou plagiátorství. Tento nešvar je ve světě kinematografie poměrně rozšířený a právě hororový žánr je vůči němu jako jediný ze všech zcela imunní. Neschopný režisér může okopírovat vtipnou scénu takřka do písmene, ale nikdy nevykrade hororovou atmosféru. Snaha o "romerizaci" v tomto případě dle očekávání fatálně selhala a Jarmuschův snímek tak působí dojmem leklé ryby. Jakožto zdejší hororový expert musím The Dead Don't Die ohodnotit odpadem. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Sice často chválím filmy, co jsou fetišistickým vypětím všech sil - a Mrtví neumírají je takového filmu opak. Ale někdy je taková excentrická směsice symbolů a odkazů nakonec to nejlepší, co se vám zrovna může stát. Ten film může znamenat cokoliv a nemusí znamenat nic, rozhodně to není nějaký dokonalý mechanismus, kde vše do všeho zapadne. Ale proto je to fajn. ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Americké zapadákovy v režii Jima Jarmusche mě vždycky svým způsobem baví, i právě pro ta hluchá místa, kde se nic neděje (o tom ty zapadákovy jsou), ale ne všechny nedovyprávěné strnulosti a záseky se dají shodit na hlášku "četl jsem to ve scénáři". Zombie Iggy lačnící po kávě je top. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Ani veškerá má láska k Adamovi, Tildě, Billovi a Calebovi (a že to je sečteno podtrženo hodně lásky) nemůže pohřbít ten nepříjemný pocit, že když je film za půlkou svojí stopáže a ještě ani neskončila expozice, tak že něco musí být fundamentálně špatně. Na první pohled to působí, jako kdyby se parta docela chytrých kamarádů, ovšem bez filmového vzdělání, rozhodla jen tak pro vlastní potěšení natočit zombie flák. Všechno by tomu odpovídalo: společenská kritika/satira, bourání čtvrté stěny, občasně velmi povedené vtípky, mnohokrát se opakující repliky, hafo hluchých míst, jednotlivé záběry na sebe nenavazují světlem a počasím... Jenže pak si začnu říkat, že lidi jako Jarmusch přece nedělají "chyby" a mnoho hodin strávím přemýšlením, jestli je to myšleno naschvál, že úvodní scény jsou utopené v mlze a hned v následujících záběrech odehrávajících se ve stejnou dobu na stejném místě svítí slunce a po mlze ani stopy, a potom že možná vyjeli z té mlhy někam jinam, ale co tam vůbec dělala ranní mlha, když postavy říkají, že už je večer, a potom si vzpomenu, že film je vlastně o konci světa a kočky žijou se psama a počasí a noc a den nefungují, sakra, už mě asi zase nachytali, že bych o tom neměla tolik přemýšlet a tím přemýšlením právě dokazuji, že jsem ve skutečnosti HLUPÁK?!? Když nechá svou postavu říct "no jo, ti hipsteři a jejich ironie", tak moje okamžitá první myšlenka je, že bych se měla urazit, potom že přece nejsem žádný hipster, potom, že vlastně jsem, ale doopravdy, ironicky, potom že takovýhle děda by dle mojí zkušenosti vůbec nevěděl, že se dneska děckám říká hipsteři, potom, že bych si měla pořídit smysl pro humor, a potom si vzpomenu na Adama Drivera v malém autíčku, hehe. A potom na první větu tohoto komentáře. No asi o tom filmu budu muset ještě kontemplovat. -"He only gave me our scenes." ()

Eliott 

všechny recenze uživatele

Vcelku vtipný ,,horor" a to hlavně díky dvojici policistů Adama Drivera a Billa Murray. Škoda jen toho zakončení. Kdyby tvůrci zvolili něco nápaditějšího, celý film bych ohodnotil podstatně lépe. ()

Botič 

všechny recenze uživatele

Kdyby byli The Dead Don't Die poskládání daleko víc z fórků, které se odehrávají v závěru, tak to mohla být velká pecka, takhle je to jen bejkárna s prvotřídním obsazením, jejíž největší zombie sedí ale za kamerou. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

NEVIDĚT ZLO NESLYŠET ZLO, ani když to říká Jarmusch. ***** Je to odvážný film, ironický a ani ne nijak složitě metaforický, a silně beznadějný. Jenom cynický není. A není ani absurdní ani mystický ani surreálný, a i proto to není žádný prvoplánový žánrový film o zombiech (a nedává smysl ho do té kategorie strkat a pokoušet ho s béčkovými horory a jejich postupy, jak budují překvapení a napětí, srovnávat - tenhle film si z nich dělá srandu, využívá je prakticky, alegoricky, nepokrytě, k nepřekvapivému, lakonickému vykreslení naší vlastní tísnivé situace ve světě, ke společenské kritice - a k ukázání toho, jak lhostejně se s ní smiřujeme, přes alarmující zprávy, které by nás měl zvedat ze židlí - a extrapoluje, kam nás takový přístup dovede už za pár měsíců. A zřejmě bez nadsázky. ***** Stejně jako nebyl žánrový film o zombiech Úsvit mrtvých (1978), i tohle je prostě hořce nemilosrdná společenská kritika, navazující a posunutá do dnešního alarmujícího stavu, kritika nesmyslného a děsivého propadnutí konzumu, která v posunu do aktuální reality světa bohužel dosti věcně a přiměřeně reálně zhodnocuje a vykresluje naši bezprostředně očekávatelnou budoucnost. Jarmusch natočil dno beznaděje, kam se už dneska společně hromadně propadáme, abychom si to mohli zblízka osahat, jak se budeme cítit, jak budeme reagovat, jak nebudeme moci uniknout, až přijde na věc a za pár let překročíme horizont poslední naděje na záchranu biodiverzity a udržitelného života na téhle planetě, a co to s námi a našimi hodnotami udělá dál - a ono už to z lidí dělá hyeny dnes, když se nechtějí dostatečně měnit, když nechtějí zachraňovat a pomáhat, ale pokrytecky si namlouvají, že se to všechno nějak samo srovná i bez jejich přispění, i navzdory jim a jejich ignoranci a krátkozrakému sobectví. ***** Jarmusch natočil i moje od roku 2008 dlouhodobě sílící beznadějné pocity z lidí kolem mě, z jejich nezájmu, nevole, nedůslednosti a pokryteckého starání se jen o sebe, vlastní sebezáchovu, kariéru a "rodinu", za kterou se považuje jen několik vybraných jedinců, natočil dost jednoznačnou vizi, jak to tady mezi námi bude brzy vypadat zblízka úplně všude, pokud lidi budou vytrvale dál nadřazovat konzum a vlastní pohodlí trvalým hodnotám a nezištné lásce a dobrotě a veřejnému a vespolnému prospívání všeho dohromady, života v souladu s prostředím. ****** Na jednu stranu je dost těžké pochopit, že to poselství, které z filmu neustále řve obrazem i slovem, všichni diváci vytěsňují, viz i komentáře na ČSFD a recenze - a to i přes ten závěrečný monolog poustevníka Boba, který musí pochopit i nejnatvrdlejší kořen, na druhou stranu je to typická neracionální reakce lidí, kteří se stydí za vznešené myšlenky, protože by jim komplikovaly život, kdyby se podle nich měli sami umravnit. Protože Jarmusch tím filmem ryje do každého, kdo staví hmotný prospěch a vlastní zájmy a obyčejné pohodlí nebo sebezáchovu nad alarmující stav světa, který už na nás přitom dávno dopadá. Nikdo s nikým nemluví dostatečně otevřeně a upřímně, dostatečný počet lidí nespolupracuje na prospěšných věcech, aniž by měli vlastní sobecké motivace, nepěstují se v dostatečné míře jiné než pragmatické a povrchní vztahy, nepečujeme dost o vzájemné porozumění ani o porozumění důsledkům našich činností, včetně těch pracovních, aby nás to měnilo, ale jakmile nám někdo platí, ochotně a zaslepeně děláme věci, které ničí hodnoty, smysl samotné práce, morální společnost i zdraví planety - jsme koupení, a tak nepečujeme, ale ničíme - a odnášejí to už nejen staří lidé, malé děti, příroda, vzájemná komunikace, bezpečné a důvěrné vztahy, mezilidské závazky, naše zdraví duševní i fyzické, naše schopnosti mít svědomí a zdravý úsudek, ale nakonec my všichni jako celek, celá společnost, kvalitou a prognózou dalšího života, jako bumerangem do týla. Ale nikdo se nechce změnit, ne tak vážně, ne tak moc, aby měl čisté svědomí, tak proč o Jarmuschovi raději pohodlně pokrytecky nenapsat, že natočil bláznivý letní biják pro legraci a bez vážnějších myšlenek. Nic není dál od pravdy. To, že tu strašlivou zkázu, do které se řítíme, natočil ironicky, neznamená, že ve svém posledním varování nemyslí každé slovo i scénu úplně vážně. Ukazuje nám reálně, jak nevěřícně budeme reagovat, až půjdeme doopravdy do kopru a nebudou zdroje, léky, jídlo, nebude na koho se obrátit, nebude kam před tím utéct. Bude to všude bezprostředně: zkáza, bolest, vědomí marnosti, bídného zanikání bez záchrany, bez pomoci, za možností nápravy, nesmyslnost a absurdita a beznaděj jako sklízené plody našeho vytrvale zaslepeného zrůdného setí jedovatých semen a nezodpovědného ničení. ***** Pro mě to je navíc zcela v řádu jeho filmů: od filmu o nedozírné moci soustředěného zušlechtěného asketického jednotlivce a od svědomí oproštěné klinické nedozírné moci nadnárodních koncernů ovlivňujících stav a osud světa, kdy ukazuje zcela doslovně "hranice ovládání", v novodobém samurajském filmu jogína proti organizacím sbíhajícím se k pomyslnému hlavnímu magnátovi (ale přitom nevíme jistě, na čí straně onen bojovník je, jestli univerzálního duchovního dobra, nebo jen jiného organizovaného zla), přes další už vyloženě nekrypticky metaforický snímek Přežijí jen milenci o trvalých hodnotách, které má smysl v čase pěstovat celá staletí kontinuálně, a na rozdíl od konzumu budou člověka zušlechťovat donekonečna, neboť donekonečna je možné hodnotně ladit vztahy mezi živými bytostmi a smysluplně prohlubovat láskyplné, soustředěné porozumění živému světu až po tenhle film, který varuje před tím krátkým koncem, kam nás zavede ta opačná cesta konzumu a pošlapávání hodnot. ***** Žijeme v době, kdy jako na běžícím páse vycházejí po celém světě takovéhle alarmující, děsivými fakty podložené články - a každý, kdo se trochu pohybuje v dokumentaristice nebo se věnuje sociálním a klimatickým otázkám, stejně jako odborníci v mnoha dalších pomáhacích oblastech a vědních oborech, kam podobné alarmující informace prosakují v konkrétních jevech, protože už je to skrze spojitosti patrné všude, ví, že nejsou nijak přehnané ani přitažené za vlasy: https://a2larm.cz/2019/06/pohled-do-propasti/ - takže komentáře, které píší o letním rozverném bijáku, vypadají v reálných souvislostech dětinsky alibisticky, a pokud mám z něčeho husí kůži, protože to má nádech hororu, tak jsou to právě ony, a ne snímek samotný - z něj na mě naopak dýchla nepatrná naděje, že ještě někdo chytrý a slavný vidí reálný stav věcí, připouští to veřejně a stojí mu za to pokoušet se nás varovat, zburcovat. I když možná už je to jen hořký výsměch z přetlaku zoufalství, příprava na horor budoucnosti z nevíry v lidi kolem sebe, že by se to právě s nimi ještě dalo odvrátit - a ty pokrytecké reakce a vytěsňování, s nimiž jeho snímek není přijat ve své obnažené výpovědi, tomu bohužel dávají za pravdu. Je mi právě takhle smutno a zle. *~ () (méně) (více)

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Jima Jarmusche jsem dlouho opomíjel a po tomto filmu s tím budu rozhodně pokračovat. Umí si vybrat fajn herce a má svůj styl, který mě ale celkem míjí a pravděpodobně budu v té větší části spektra. Vlastně by mě ani film nezajímal, nebýt Billa Murrayho a Adama Drivera, které opravdu můžu a akčního traileru. Což je právě ten problém, ten trailer je jeden z těch mystifikačních a proto se zde najde tolik zklamaných duší. Já už znovu nenaletím...5/10 ()

Související novinky

8. Filmový víkend ČSFD.cz (9. - 11. srpna)

8. Filmový víkend ČSFD.cz (9. - 11. srpna)

15.07.2019

Milí filmoví fandové, právě byl spuštěn zvýhodněný online předprodej vstupenek na 8. ročník Filmového víkendu ČSFD.cz. Letošní ročník setkání filmových nadšenců poběží od pátku 9. do neděle 11. srpna… (více)

72. Cannes Film Festival a jeho vítězové

72. Cannes Film Festival a jeho vítězové

25.05.2019

Letošní ročník filmového festivalu v Cannes je oficiálně u konce a tak je na čase podívat se nejen na jeho vítěze, ale i poražené a vůbec všechny důležité snímky, které se festivalu zúčastnily.… (více)

Jim Jarmusch zahájí Cannes

Jim Jarmusch zahájí Cannes

12.04.2019

Nová zombie komedie Jima Jarmusche The Dead Don’t Die 14. května slavnostně zahájí letošní filmový festival v Cannes. Snímek si zde tak odbude svoji světovou premiéru podobně jako Jarmuschovy… (více)

Reklama

Reklama