Režie:
Anthony MannKamera:
Charles LangHudba:
George DuningHrají:
James Stewart, Arthur Kennedy, Donald Crisp, Cathy O'Donnell, Alex Nicol, Aline MacMahon, James Millican, Wallace Ford, Jack Elam, Frank DeKova (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Smyslem jeho života byla pomsta. James Stewart v titulní roli amerického westernu.
Americký režisér Anthony Mann (1906-1967) oživil skomírající westernový žánr v padesátých letech sérií temných psychologických westernů, v nichž hlavní role ztělesnil jeho oblíbený herec James Stewart. Posledním z nich byl snímek Muž z Laramie, který vznikl podle povídky Thomase T. Flynna, uveřejněné v časopisu Saturday Evening Post.
Jeho hrdinou je bývalý kavalerista, nyní obchodník Will Lockhart, který přijíždí z wyomingského Laramie do Nového Mexika, aby pátral po tajném obchodu se zbraněmi, jenž stál život jeho mladšího bratra. Lockhart se dostává do konfliktu s mocným rančerem (Donald Crisp), který pomalu ztrácí zrak a své impérium chce svěřit spíš svému předákovi (Arthur Kennedy) než nehodnému vlastnímu synovi (Alex Nicol). Film je vybudován jako klasické drama s shakespearovskými motivy (Král Lear) a s hlavní postavou neústupného hrdiny, zmítaného vnitřními rozpory.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (50)
Další mimořádně kvalitní kousek dua Mann - Stewart. Svým tématem (souboj mezi rančery, postava nezdárného syna) i zpracováním (širé pláně na pomezí Texasu a Nového Mexika, typická technicolorová kamera 50. let s našedlým odstínem) mi připomněl jiný skvěle zpracovaný western - Wylerovu Velkou zemi. James Stewart opět touží po pomstě a svou tvrdohlavostí spojenou s charismatem dokáže odolat i nepřátelským projevům místních obyvatel. Nejzajímavější a nejtragičtější postavou pro mě ale zůstává Vic Arthura Kenedyho - jedná podle svého nejlepšího svědomí, pokouší se zavděčit svému zaměstnavateli, kterého si váží jako svého otce a snaží se ochránit nevinné, nakonec se ale všechno obrátí proti němu a potkává ho krutý osud. To vše navíc bez nějakých okecávaček nebo vysvětlování - člověk si tam tyhle věci musí najít sám. Pokud i další Mannovy westerny budou mít podobnou kvalitu, bude načase ho zařadit po bok takových klasiků, jakými byli Ford, Hawks nebo Leone. ()
Celý film se nese v takovém, řekl bych až příliš klidném tempu, sem tam nějaký zvrat, ale atmosféra filmu není až tak hustá jak v některých jiných Mannových filmech. Pointa která je celkem snadno odhadnutelná téměř ze začátku filmu, což ale nikterak filmu neškodí, trochu té romantiky, a standartně dobrý Stewart to je pár předností jinak slušného, spíše psychologického westernu, kde tasení koltů je až druhořadá záležitost. 70%. ()
4/10 Western detektivka nebo snad psychologicke dramo? Ale to snad ne! Sislal je tu dreveny jak noha valecneho invalidu - tisicere diky za titulky bez nichz bych byl zcela jiste nahrany... Sympaticke jsou zaporne postavy - hlavne Arthur je po Gantrym pro me dalsim dukazem jeho hereckeho kumstu. Jake western opravdu nedivatelne - i kdyz se snazi zasahnout jine zanry - zustava diky pouziti nejruznejsich klise daleko za ocekavanim. ()
Uz dlhodobo tvrdim, ze najlepsie westerny sa tocili v 40. a 50. rokoch - tu ide o jazdca z neznama + patranie po zbraniach. vyborny namet na western, hlavne ke sa do toho obul james Stewart /Man who shoot Liberty Valance, Rope, It´s a Wonderfull Life/. Obycajne dialogy prevladaju, to potvrdzuje aj tento film, sympaticky posobil fakt, ze divak dlho nevie pravy dovod jazdcovho prichodu. Jo, ako obstarozny mentalny invalid budem nosit drevo do lesa, lebo v ramci bezpecnych noriem som blazon, teda mentalne dezorientovany a zas a znovu napisem, ze herecke vykony boli proste bezchybne. Viem, ze uzivatel Mi u Chai neznasa termin hereke koncerty, ale mna tu tento Stewartov herecky koncert doslova uchvaltil a film som sio maximalne uzival. Stary kvality western, ktory je dobre obcas si pripomenut : 77 % ()
Niektoré staré westerny, ktoré by mali logicky pôsobiť po 50 rokoch minimálne smiešne, sa nakoniec v mojich očiach ukazujú ako omnoho psychologicky uveritelnejšie, ako množstvo súčasného artu. Nejednoznačné postavy, kde nikto nie je morálne čistý alebo vyslovene záporný, scenár plný prekvapení a shakespearovské vyznenie v závere robí z tohoto westernu Antonyho Manna klasiku žánru. Vďaka nadupanému deju je tento film spoločne s Pokladom na Sierra Madre a Veľkou zemou môj najoblúbenejší klasický western. ()
Reklama