Reklama

Reklama

Pevnost

Trailer

Obsahy(1)

Tajemné zlo na karpatském hradu. Americký horor podle románu F. Paula Wilsona. Americký horor Pevnost (1983) patří mezi nejpodivnější projekty filmové historie. Vrací se do doby druhé světové války do Karpatských hor, které si asi navždy budeme spojovat s postavou hraběte Draculy. Malý oddíl německého wehrmachtu, vedený kapitánem Woermannem (Jurgen Prochnow), přichází do rumunské horské vísky a usídlí se v místní pevnosti. Přes varování vesničanů nicnetušící vojáci, kteří nevynechají jedinou příležitost, aby pátrali po skrytých pokladech, vypustí do světa zlou sílu, jež dřímala po staletí ve zdech pevnosti. Vojáci jsou neznámou silou nemilosrdně masakrováni a na scénu přichází fanatický major SS Kaempffer (Gabriel Byrne v jedné ze svých prvních větších rolí). I on však musí po chvíli uznat, že za smrt vojáků nenesou odpovědnost partyzáni, a nechá povolat z koncentračního tábora okultního odborníka, židovského vědce Cuzu (Ian McKellen). Ten dokáže se zlou silou (o níž vůbec není přesvědčen, že je zlá) nejen komunikovat, ale dokonce načerpat novou životní sílu do svého starého nemocného těla. Jako poslední se ve vesnici objeví tajemný mystický válečník Glaeken (Scott Glenn), který jako jediný dokáže zlo zlikvidovat.
Americký režisér Michael Mann (nar. 1943) dlouho pracoval v televizi a teprve v roce 1981 debutoval dramatem profesionálního kasaře Zloděj. Svůj druhý snímek natočil podle hororu amerického autora F. Paula Wilsona Pevnost (1981, česky 1993). Jeho adaptace patří k nejvíc kritizovaným a také nejméně pochopeným filmům 80. let. Autor předlohy byl výsledkem dokonce tak znechucen, že napsal povídku Cuts (Šmiky) o spisovateli, který použije kouzlo voodoo, aby se pomstil filmaři, jenž zprznil jeho dílo. Pravdou je, že divák neznalý románu se ve filmu jen těžko orientuje, přesto si však Mannův snímek za 25 let od svého vzniku vydobyl jistou kultovní proslulost. Zejména díky své vizuální stránce a pozoruhodnému hereckému obsazení, ale také díky strašidelnému hudebnímu doprovodu německé skupiny Tangerine Dream. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (186)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Ač je Michael Mann díky své současné tvorbě znám spíše jako „Mr. (Krim)intellectual“, už v dobách svých režisérských začátků jasně vykazoval známky svých osobitých trademarků, jež jej posléze provázejí skrz celou filmografií. I přes svou nepůvodnost je děj typicky „mannovsky“ rozvláčný a historka o pevnosti s tajemstvím je vyprávěna v pomalém tempu, kde je kladen největší důraz hlavně na samotné dialogy rozplétající celou záhadu, to vše bohužel na úkor samotné hororové atmosféry, kterou režisér v některých momentech buduje i přes poměrně primitivní digitální efekty a neskutečně šílenou hudbu naprosto dokonale, čímž si dopomáhá hlavně naprosto přesně vedenou kamerou a v neposlední řadě mu také hraje do noty sympatické herecké obsazení, v čele s charismatickým Jürgenem Prochnowem. Sic béčko jako hrom, ale taková už ta 80 byla. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Těžké, těžké jsou začátky filmařovy, obzvlášť, když točí horor z papundeklové rumunské vesnice se sádrokartonovou pevností, ve které se krom našesaných nácků promenuje špatně namaskovaný Ian McKellen a pak jakýsi uprchlý anatomický model lidského svalstva. Hororové scény jsou bez debat stejně strašidelné jako televizní výtvory na motivy páně Vašíčka, režie je vskutuku přeukrutně nedbalá, odfláknutá a jen málokdy prozrazuje, že Mann je filmař svébytného vidění. Herci ve zmateně napsaných rolích nemají šanci nijak zaujmout, takový Scott Glenn působí vysloveně jako špatný vtip. To vše vyprovází pekelně archaické "casio" preludování skupiny TANGERINE a člověk se neubrání vzlyku, že to není ještě o pomyslný kus blbější. Poněvadž takhle to není ani guilty pleasure, ale jen jakési prachšpatné hemžení beze špetky atmosféry a smyslu. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Jeden z prvních filmů Michaela Manna a už svým způsobem zajímavý počin. Bohuže Mann l k zajímavé látce zapomněl přidat nejen poutavější a lépe naznačený příběh, ale také hororovou atmosféru, která se nějak vytratila (za což můžou také z části autoři hudby Tangerine Dreams, jejichž elektronická hudba působí např v závěru skvěle, ale jinde opravdu tragicky.... oni nejsou zrovna ideální pro tvorbu filmové muziky). Zapůsobí však herecká sestava, která mohla být využita mnohem lépe, ale ani scénář nedává dostatek prostoru pro jednotlivé postavy. Co si tedy lze z Pevnosti odnést? Těžko říci, ale i chvílemi nepatřičná hudba od TD má prostě svou sílu a je hodně silným prvkem filmu (trochu mi přijde, že film byl natočený pro hudbu a ne hudba pro film...). V neposlední řadě si zde Mann zkusil práci s efekty, ke kterým se prakticky již nevrátil (což je dobře) a pravděpodobně už zde začal nacházet svou správnou cestu do filmové historie... ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Michaelu Mannovi se nikdy nepodařilo mne vyloženě nadchnout (a to ani v jeho nejlepších filmech - včetně Heat). Většinou jsem měl co dělat, abych neusnul, neboť vypráví v opravdu pomalém tempu. Názory na The Keep jsou přinejmenším rozporuplné, takže se dalo očekávat, jak moc se asi při sledování budu bavit. Málo. A taky že jo. Námět sice zní pěkně, tajemný hrad v rumunských horách okupovaný nacisty se mohl stát vskutku vynikajícím prostředím pro hororový film, avšak bohužel. Kupa papundeklu, nepovedené triky a směšné vypadající zlo dělají z devadesátiminutové Pevnosti zážitek tak únavný, že by i pětihodinové albánské existenciální drama závidělo. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Michael Mann ve svých začátcích. Poněkud omletý pomalu vyprávěný děj, který je však zachycen atmosfericky. I herecky je snímek obstojný a tak jediný vážnější problém je poněkud zastaralá triková složka a především předloha, která tomu nasazuje laťku přeci jen příliš vysoko. Jako zdařilé osmdesátkové béčko tedy výtečné, ovšem jako adaptace jedné z vůbec nejlepších žánrových knih jde spíše o urážku. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (18)

  • Film byl natočen podle knihy F. Paula Wilsona "Pevnost". (Whikki)
  • Vojaci, ktorí odstránili prvý kríž, majú na uniforme medaile zo zimnej kampane v Rusku 1941. Dej filmu sa však odohráva ešte predtým. (beso74)

Reklama

Reklama