Reklama

Reklama

Zloděj

  • USA Thief (více)
Trailer

Obsahy(1)

I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)

(více)

Recenze (114)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Natočeno s podstatně skromnějšími prostředky než pozdější a mnohem slavnější filmy Michaela Manna, přesto velmi dobré. Především charakter hlavní postavy skvěle prokreslený - i s touhou po kvalitní partnerce a po dítěti bez ohledu na barvu pleti ( ten rozruch na adopčním úřadě byl moc dobrý) - a Jamesem Caanem výborně zahraný. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Neobvyklý „heist movie“, který staví hlavně na brilantně napsaných dialozích a charismatu Jamese Caana. Dlouhé dialogy nenudí, mnohdy jsou dokonce napínavější než ústřední zlodějská scéna. Ta je jakýmsi katalyzátorem této nahořklé story o unaveném kovbojovi, který chce sfouknout poslední fušku, zapomenout na minulost a začít žít normální život. A nechce čekat. Finální, peckinpahovsky brutální zúčtování nejlépe demonstruje mačistické zaměření filmu. Ženské postavy, vlastně jediná ženská postava je odstavena na vedlejší kolej coby jeden z mnoha elementů vedoucích k Frankově vnitřní spokojenosti. Jak naznačuje „přesvědčovací“ rozhovor v bistru (kde Mannovi hrdinové často projednávají zásadní záležitosti, viz třeba Nelítostný souboj), možná jde o element důležitější než hromada peněz a naprostá neexistence závazků. 80% Zajímavé komentáře: mm13, DonPedro ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Raný Mann také Mann. Najde se tu pár slepých uliček, ale gró jeho stylu je tu i tak jasně patrné; především ta chladná chlapská atmosféra a fascinace nočními (velko)městy. Nemá cenu zastírat, že by děj fungoval lépe s menší stopáží v zádech, ale ve výsledku je to čistě jen o tom, zda vám tolik specifický hudební podkres od Tangerine Dream sedne či ne. Ony totiž ty jejich typicky osmdesátkové synťáky (které ovšem málokdo umí tak jako oni) mají moc pozvednout dlouhé nemluvné průjezdy neonovou džunglí do hypnotických výšin stejně tak jako utrhat uši a vytrhávat ze soustředění. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Ke scénáři bych měl místy dost velké výtky ( například co se týká loupeže ). Trochu nepropracovaný a taky bych se rád dozvěděl něco víc o některých vedlejších postavách. Kvůli částečné nevěrohodnosti jsem se nemohl do příběhu pořádně položit. Měl bych i technické výtky - kamera byla trochu rozostřená a špatná syntetizátorová hudba z filmu vyčuhovala a rušila. I Mannova režie mi připadala jako by se teprve zaučoval ( kamera, absence napětí ). Žádná pamětihodná scéna se nekoná. Viděl jsem Nelítostný souboj i Collateral a v tomto filmu se to objevuje také typické Mannovské obouruční držení pistole ( myslím že Tom Cruise má stejnou zbraň právě i v Collateralu ). ()

movie 

všechny recenze uživatele

Nejdřív byl THIEF a potom HEAT. Už v roce 1981 byl Michael Mann absolutní visionář, jen tady neměl tolik možností. Přesto se mu podařilo započít něco, co zcela dokonale provedl v případě HEAT, ať už to jsou příbuzné dějové linky, precizní režijní postupy (hlavně sledování procesních aktivit zlodějů) i trochu odlištěná atmosféra filmu, ve kterém vám hlavní hrdina nemá být moc sympatický. Výsledek je trochu zvláštní kriminálka, kterou nezkousnou všichni. Trochu bych to přirovnal třeba k POINT BLANK. Využití hudby Tangerine Dream byl samozřejmě výborný nápad a do nočního města, kde se THIEF převážně odehravá to sedí skvěle. Dějová mini linka s WIllie Nelsonem je taky výborná. Jediná výtka by patřila občas trochu zkratkovitému ději - vysvětluji si to tak, že Mann tenkrát neměl svolení natočit tříhodinový film, což byl evidentně záměr. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Budu jako tvůj táta. Peníze, zbraně, auta. Dostaneš všechno, co potřebuješ." Je snadné nechat si na nos navěsit bulíky od mafiána, který zabil víc lidí než elektrické křeslo a umí dodat jakýkoli typ dítěte k adopci. Frank to udělal a musel nést následky. Mně se líbilo, že se s tím moc nepáral, ale to nekonečné dobývání trezorů mě nebavilo a mám z něj usazený prach v plicích. To je patrně známka toho, že ty scény byly realistické, ale já jsem to potřeboval o něco svižnější. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Na 80. léta se jedná o překvapivě áčkový a vyspělý krimi thriller. Michael Mann zde také poprvé ukazuje svůj jasný rukopis. Film začíná i končí akci, ovšem v průběhu se jako mnohem důležitější ukáže zpracování hlavního charakteru. Ač bývalý odsouzenec a nestydatý kriminálník, i náš Frank se snaží najít si své místo v životě, tedy zajistit si lásku a rodinu. K jeho smůle si však počíná až moc přímočaře, nediplomaticky, impulzivně... Zdálo se mi, že žádná z postav ve filmu nestačí na to, aby byl na jejím osudu divák (emocionálně) zainteresován. Film je po všech stránkách solidní, ale nezanechává příliš hluboké dojmy. 7/10 ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Tak na úvod bych měl napsat, že se mi povedlo tento film stáhnout i s holandskejma titulkama a jelikož se holandštinu tak trochu učim, tak jsem toho hned využil, abych si tento jazyk trochu procvičil. Takže jsem viděl Zloděje v originálnim znění s holandskejma titulkama. Sebekriticky musim přiznat, že moje angličtina neni dost dobrá na to, abych na 100% porozuměl filmu, kde se mluví anglicky a moje holandština zase neni dost dobrá na to, abych porozuměl holandskejm titulkům, takže jsem pořád film zastavoval a listoval holandsko-českym slovníkem. Tim pádem mi to asi připadalo trochu zdlouhavý, ale přesto dobrý. Teď mam trochu problém, jestli dát 3 nebo 4 hvězdičky, ale kvůli hudbě od Tangerine dream se přiklonim k vyššímu hodnocení. Možná se časem na to zkusim podívat i s titulkama v nějakym normálnim jazyce a hodnocení třeba ještě změnim. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Chápu, že nostalgie je mrška a že mnozí na béčkových žánrovkách z 80. let vyrostli, ale dovolím si natvrdo říct, že z dnešního pohledu je to naprostá ztráta času. Film, který mě opravdu naštval a který považuju za svůj osobní omyl. Žánrově spřízněnému snímku Driver jsem nadělil 3*, a to hraje úplně jinou, několikanásobně kvalitnější ligu. Bezkonkurenčně nejslabší Michael Mann, jakého jsem zatím měl možnost vidět. Měl na to konec konců právo, šlo o jeho filmovou prvotinu, na které si producenti teprve testovali, co je zač. Nedá se vlastně ani říct, že je to Mannovo selhání, protože režie spolu s výkonem Jamese Caana, který hraje v podstatě to, co se od herce jeho formátu očekává, jsou to jediné, co se dá ohodnotit kladně. Zbytek obsazení odpovídá nenáročnému béčku, scénář má logické díry a kvalita dialogů, jak to jen říct, mám pocit, že můj 14letý syn, pokud by měl možnost zhlédnout několik kriminálních žánrovek, by to hůř nenapsal. Vůbec jsem měl po většinu času pocit, že ty dialogy a chování filmových postav jsou nějak nepatřičné. Psychologie filmových hrdinů je každopádně hodně odbytá. Tam, kde má film gradovat, naopak selhává, protože právě v akčních scénách se projevují ta nejhorší a nejprofláknutější filmová klišé 80. let. Celkový dojem: 25 %. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Jednoduchá, roztahaná kriminálka, která sice má styl, atmosféru nočního velkoměsta, frajera Caana a dobrého záporáka, ale nějak zvlášť mě nebaví. Pomohlo by to víc zamotat nebo aspoň zkrátit. Podobný Driver od Waltera Hilla má větší drajv. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Drsňák Frank přes den prodává auta a po nocích bílí sejfy. Na svou poslední práci si však vybere špatného zaměstnavatele a plánovaná světlá budoucnost musí jít stranou. Mannův styl kriminálek s důrazem na psychologii postav je nezaměnitelný a zde tolik kritizovaná syntezátorová hudba zcela zapadá do koloritu "80´s“. Caan přesvědčivý a ani ho nemusel dabovat Jirka Bartoška. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Michael Mann réžia, Jerry Bruckheimer produkcia, to je silné kombo. Už len preto nechápem slabú sledovanosť a distribúciu filmu. K tomu Caan a Belushi - z toho by bol v dnešnej dobe kasový trhák. Lenže bola to prvá mannovka a je pravda, že scenár má od jeho veľkodiel trošku posunutú mierku. Na kvalitnú kriminálku zo zlodejského prostredia však bohate stačí, dokonca viac než nablýskaný, duchom vypustený 'Miami Vice'. 75%. ()

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

ZLODĚJ patří do skupiny filmů, které Michael Mann umí zaručeně nejlíp - existenciálně laděné kriminálky. Příběh o rebelovi mezi chmatáky, kterého svírá policie na jedné a mafie na druhé straně sice není zvlášť originální, ale Mannova protřelá a atmosférická režie z něj udělala poměrně klasickou záležitost. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Tahle raná Mannovka je sice skromnější, ale neméně kvalitní. Netradičně pojatou vykrádačku hodně táhne výborný James Caan (nutno říct, že Frank je dost zajímavá postava a odráží se v něm všichni pozdější Mikeovi zlodějové) a Mannova preciznost při dirgiování jak v dialogů tak akčnějších pasáží. Řezání trezoru snad nikdy nevypadalo efektněji a zároveň i realisticky. Za zmínku rovněž stojí parádní hudba od Tangerine Dream. K čertu se mnou, s tebou, se vším. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Jeho hra s formou a honba za efektností byla patrná už tehdy, nesmírně zajímavý autor kriminálních thrillerů Michael Mann přišel se „zlodějským“ nahořklým dramatem, kde už se mohl opřít nejen o slušné herce, atmosféru a solidní dialogy, ale i o to, že si prosadil své. Dočkáme se tak všudypřítomné unikající páry, záběrů na město hrající nočními neony, netradičních úhlů kamery.. prostě toho, co zdobí i jeho slavnější kusy. Charisma Jamese Caana je pak příjemnou třešničkou na dortu. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Chtělo by se napsat, že Michal Mann natočil typickou kriminálku z osmdesátých let, jenže film byl natočen v osmdesátých letech :) Výborná hudba, hrdina s motivací a samozřejmě staré dobré že co se může pokazit se taky pokazí. Život na vysoké noze našeho hrdiny Franka si již brzy vybere svou daň. S blížícím se závěrem film přímo ukázkově graduje. 80% ()

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Odzbrojujúce syntetizátory Tangerine Dream spanilým spôsobom dotvárajú pulzujúcu atmosféru noci neónových veľkomiest v ranných 80. rokoch skrz Mannovu víziu podtrhnutú silnou štylizáciou, ktorú dotiahol do dokonalosti o päť rokov neskôr v snímke Manhunter. Rutinný príbeh o zločincovi so snom o lepšom živote, uspokojivo napísanom a ešte lepšie zahranom. Caan presvedčivý a Tuesday Weld v mnohých scénach vynikajúca. Mann mal dobré oko na obsadenie, mimo hl. rolí sú tu zaujímavé debuty, z iného cením najmä Belushiho! Dodatočne aj countrymana Nelsona a na sekundu sa tu objavil William Petersen, ktorého do žiare reflektorov o štyri roky neskôr vytiahol Friedkin vo svojom opuse To Live and Die in L.A. a obratom rok na to paradoxne práve Mann, vo vyššie spomenutom Manhunterovi. Po stránke technickej vycibrené a istým spôsobom autentické, po filmárskej detto, po tej režijnej – toto je debut ako vínko. Veľká chuť streliť päť hviezd... ♪♫ / ♪♫ ()

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Reklama

Reklama