poster

Kler

  • Slovensko

    Klérus

  • Velká Británie

    Kler

Drama

Polsko, 2018, 132 min

Kamera:

Tomasz Madejski

Hrají:

Janusz Gajos, Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak, Joanna Kulig, Katarzyna Herman, Mateusz Więcławek, Izabela Kuna, Iwona Bielska, Miroslaw Haniszewski, Bartosz Bielenia, Michał Gadomski, Rafał Mohr, Robert Wabich, Henryk Talar, Mariusz Zaniewski, Adrian Zaremba, Helena Sujecka, Kamil Panas, Roman Skorovskiy, Wojciech Urbański, Przemysław Redkowski, Paweł Kumięga, Bartosz Kopeć, Jarosław Gruda, Marta Waldera, Jakub Wróblewski, Magdalena Smalara, Stanisław Brejdygant, Michal Jarmicki, Jacek Beler, Zacharjasz Muszyński, Mikołaj Kubacki, Delfina Wilkońska, Agnieszka Matysiak, Ewa Serwa, Bartłomiej Firlet, Bartłomiej Topa, Włodzimierz Matuszak, Juliusz Chrząstowski, Bartłomiej Bobrowski, Piotr Różański, Andrzej Słabiak, Wojciech Duryasz, Zbigniew Waleryś, Andrzej Konopka, Michał Sitarski, Grzegorz Mikołajczyk, Ryszard Łukowski, Marek Kossakowski, Andrzej Deskur, Elżbieta Jarosik, Mirosław Kropielnicki, Marek Jera, Izabela Kapiasová, Vladimír Javorský, Leonardo Lacaria, Dariusz Toczek, Julia Wyszyńska, Marcin Czarnik, Aleksandra Terpińska, Olaf Marchwicki, Matylda Baczyńska, Antoni Barłowski, Marek Bogucki, Bohdan Graczyk, Dorota Zięciowska, Marcin Juchniewicz, Jacek Milczanowski, Piotr Urbaniak, Olga Bończyk, Anna Grycewicz, Piotr Michalski

Producenti:

Jacek Rzehak

Střih:

Pawel Laskowski

Scénografie:

Jagna Janicka
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (31)

  • Radek99
    *****

    Polský Spotlight, s jiným konceptem a dramaturgií, ale stejnou intenzitou. Snímek tak okázale antiklerikální, že ze své jednostranosti v podstatě udělal ctnost - má být takovým mementem mori, zvlášť ve svém symbolickém závěru, propagandistickým plakátem s tomu uzpůsobenými výrazovými prostředky, který má rozbouřit veřejné mínění a rozrazit neudržitelný status quo římsko-katolické církve a jejího krytí pedofilních skandálů, jakož i mnoha dalších hříchů - ovšem i obecněji celého korupčně-klientelistickému systému a prorůstání církve, byznysu a politiky. Režisér Smarzowski se tomuto tématu nevěnuje poprvé, prohnilost policie už kupříkladu tepal ve svých velmi povedených Dopravácích. Současná polská kinematografie je světelné roky před tou českou, ten rozdíl v kvalitě, ale i odvaze, je až propastný. A je neuvěřitelné, že takovýhle film mohl být v současném Polsku natočen a dostal se do polské distribuce, se svobodou slova to tam zjevně ještě nebude až tak špatné! (Pokud se režiséru Smarzowskimu nestane u příštího filmu to, co se v Rusku stalo třeba Andreji Zvjagincovovi po natočení snímku Leviathan)(16.3.2019)

  • flanker.27
    *****

    "Pro komunikaci v polštině stiskněte dvojku..." Jak je Kler s postupem času syrovější a syrovější, tak při pár momentech jako citovaná věta jsem vyprsknul smíchy. Ovšem to, co se na začátku jeví jako vtipná černá komedie, končí jako mrazivá obžaloba systému, kde není dobře prakticky nic, a to na všech úrovních od venkovského faráře po nejvyšší církevní špičky. Preláti se vezou na vlně korupce, pedofilního smilstva, všeobecného pokrytectví a hlouposti svých oveček, ale film se rozhodně u církve nezastavuje. Jak třeba ve filmu (a tedy v Polsku) funguje policie. Zkrátka církev je jen jedním z článků řetězu, byť tím, který má v rukou moc, peníze a "pravdu". Tohle všechno ovšem říkám s vědomím, že v okázale katolickém Polsku vznikne takovýhle film, zatímco naši umělci se zmůžou na jediné dvě polohy: přisprostlé či nablblé komedie, anebo, když se pokoušejí o něco vážnějšího, co vyžaduje uměleckou integritu a prý odvahu, máme tu přece vděčná padesátá léta, anžto jsme věrní onomu vtipu: "U nás v Americe máme svobodu tisku, můžeme napsat, že americká vláda je špatná." - "To my v SSSR máme taky svobodu tisku, taky můžeme napsat, že americká vláda je špatná." Naši umělci se tímto řídí do puntíku, pouze změnili orientaci, a proto taky naše kinematografie stojí tak strašně za hovno a v porovnání s tou současnou polskou to vynikne v plné nahotě.(17.3.2019)

  • xxmartinxx
    ****

    Chápu, jaký poprask může tenhle film, který začíná jako rozmařilá satira a končí jako sžíravé drama, vyvolat v Polsku - byť podle reakcí publika je festivalová bublina celkem na vlně katolického hejtu. Určitě by to mohlo být natočeno syrověji, určitě by to mohlo být soustředěnější, ale ne druhou stranu odvyprávět příběh s tolika postavami tak relativně funkčně taky není jen tak. A bylo hodně zábavné sledovat "kam až si troufnou zajít". A troufli si...(19.9.2018)

  • liborek_
    ****

    Na Kleru je snad nejpozoruhodnější, že takový film vůbec v současném Polsku ovládaném Kaczyńskim a jeho PiS vznikl, že se dostal masově do kin a vidělo jej tolik lidí. A především polským věřícím je tento film zjevně primárně určený; není to biják pro festivalové liberálně orientované publikum, které si na něm potvrdí svoje hotové anti-katolické přesvědčení a odškrtnou si Kler jako další v dlouhé řadě filmů o zneužívání v katolické církvi (namátkou Spotlight, Špatná výchova, Padlé ženy, případně zbrusu nový Ozonův film Grâce à Dieu atd.). Tento film je brutálním útokem na polskou katolickou církev, na se státem provázaný systém, v němž dominantní roli hraje pokrytectví. To, co se na začátku tváří jako parodie - se vším tím neustálým klením, pitím, dětinskými chlastacími hrami apod. - se postupem času rozvine v depresivní obžalobu institucionalizovaného zla; obžalobu systému, který je prolezlý korupcí, programově kryje zločiny svých představitelů a zpochybňuje traumata obětí, v němž duchovní se bez skrupulí oddávají chtíči, propadají alkoholismu a podléhají velmi neduchovním mocenským ambicím - tedy žijí konstantně v hříchu... Film není obžalobou víry jako takové, ta může být čistá a upřímná (na obou stranách, v kléru i mezi laiky - a film to i ukazuje). Ale řadoví věřící by si dle Smarzowského měli po zhlédnutí filmu položit otázku, zda sami nejsou svým přístupem nějak spoluzodpovědní za zobrazovaný stav Polska. Možná i kvuli maximalizaci efektu jsou pro tento účel některé nešvary (mírně řečeno) koncentrovány ve dvouhodinové stopáži poměrně silně. Film tak téměř hraničí s prostou uvěřitelností. Nicméně základ je nezpochybnitelný a sám o sobě drtivý. Film stojí na vynikajících hercích, kteří dokázali vytvořit velmi komplexní a životné postavy, a na dobře napsaném příběhu tří povahově i kariérně odlišných kněží, jejichž osudy se nějakým způsobem proplétají.(21.2.2019)

  • Disk
    *****

    Silný zážitek, něco nevídaného. Je to komplexně polské a skutečně to tne do živého. Černé svědomí Polska Wojtek Smarzowski natočil další skvělou pecku, právem nejnavštěvovanější polský film loňského roku. V kontextu se současnou antiliberální kampaní PiSu je Klér ještě důležitější. Film o pokrytectví a děsivé minulosti, které se není možné zbavit.(19.3.2019)

  • misterz
    ****

    Poliaci opäť príjemne prekvapili. Všetko o nechutných praktikách katolíckej cirkvi v kocke. Myslím, že skôr ako otázka, že ako film autorovi mohol vyjsť (nežijeme predsa v dobe trezorových filmov), sa tu natíska úvaha o tom, že čo si asi predstavitelia kléru o filme pomysleli a že či proti autorom, okrem toho krátkeho prehlásenia katolíckych novinárov, aj nejako ostrejšie vystúpili. V každom prípade klobúk dole. A tiež nemyslím si, že by sa tieto cirkevné problémy týkali iba Poľska, niečo podobné sa deje všade tam, kde dočiahli katolícke pazúriská. Raz darmo, je to proti prírode a čo je proti prírode nemá šancu na úspech. Slušný nadpriemer. 80/100(14.3.2019)

  • sochoking
    ***

    Joanna Kulig vypadá ako dedinská vidla v tomto filme. Normálne som ju nespoznal.(21.10.2018)

  • Flego
    ****

    Veľmi znepokojujúci film. Poľský film sa opäť ukázal v najlepšom svetle, tentokrát sa pustil do ožehavej témy - cirkev. Jej hodnostári nebudú nadšení, tvorcovia zhutnili do svojho príbehu súčasnú problematiku cirkvi. Od pedofílie, porušovaniu celibátu až po korupčné správanie pri tendroch. Možno je to na jeden film príliš veľa, ale nakopené problémy sa roky neriešili, práve naopak, a cirkev ( nielen v Poľsku ) potrebuje podobné zrkadlo... 4+(12.3.2019)

  • Dzeyna
    *****

    Polská kinematografie je na svém vrcholu. Vše, co natočí má grády.(16.3.2019)

  • NinonL
    odpad!

    Odporný počin plný zloby a nenávisti vůči křesťanům a Polákům. Od židovského scénáristy a režiséra. Až od něho uvidím podobný film, špinící stejně židovskou a muslimskou víru, změním hodnocení. Do té doby si nad ním znechuceně odplivuji. Větší hnus jsem už neviděla několik let.(19.3.2019)

  • Morholt
    *****

    V Polsku je katolická církev vlastně největší politickou stranou a jako taková si i počíná. Korupce, výhružky, intriky a následné zastírání všech prohřešků. Kler ukazuje že máslo na hlavě nemají jen nejvýše postavení preláti, ale i venkovští kněží, učitelé na církevních školách a vlastně i jeptišky spravující sirotčince. Nicméně pokud pominu ty nejvýše postavené, kterým jde především o mediální obraz církve i jich samých, nejsou postavy černobílé. Jsou to lidé s vlástními démony či s obyčejnými lidskými slabostmi, které si ale jako kněží nemohou dovolit a tak se topí v alkoholu nebo v neustávajících výčitkách. Smarzowski mě opět totálně uzemnil a dost dobře nechápu, proč se jeho filmy nepromítají v našich kinech. Každý z nich by si to zasloužil. 100%(17.3.2019)

  • alchac
    ****

    Hned jak jsem si poprvé kdesi přečetl, že se tento hraný dokument snaží polská pobočka globální kleromafie ruku v ruce s PiS dostat do trezoru, bylo mi jasné, že to musím vidět! Pan Smarzowski již ve Volyni ukázal, že se do toho nebojí jít velmi zostra, ovšem po zhlédnutí Kléru, ve kterém se opovážil vykreslit skutečné vládce současného Polska jako bandu hrabivých, zkorumpovaných a věčně ožralých smilníků a pederastů (tzn. jako publikovatelnou mírnější verzi reality) šířících a vymáhajících to své demagogické svinstvo bez jakýchkoliv skrupulí jako někdy v 16. století, a od kterých by se nejspíš distancovala i římskomafiánská buňka z Kmotra 3, jsem překvapen, že jej ojciec Rydzyk či nějaký jiný svatý Goebbels (u našich severních sousedů o ně perunžel nouze není) ještě nedal veřejně grilovat. Snad má tedy pan režisér již vybranou bezpečnou emigrační destinaci (v jeho případě se mi zdá nanejvýš vhodný Írán), neb bych byl velmi nerad ochuzen o jeho další „nekorektní“ počin.(7.3.2019)

  • Tosi
    ****

    Tak nevím, jestli to bylo víc zábavný, nebo šokující. Určitě to ale bylo hodně negativní zobrazení katolické církve, která má v Polsku jedinečné místo. Film má sice své "hrdiny", tři kněze, ale jsou to křiváci jeden jak druhej, notorici, vyděrači a pedofilové, takže tahle soda musela s Polskem pěkně zahejbat. Herecky bezvadné, téma burcující, holt režisér Volyně ví, jak na sebe ve světě upozornit.(5.3.2019)

  • C0r0ner
    *****

    Kdo má stejně jako já a tvůrci názor, že církev je mocenská struktura plná nejhorších zmrdů zajímajících se jen o vliv, intriky, uplácení, zneužívání dětí a vykořisťování hloupých věřících, přičemž o nějakého Boha absolutně nejde, musí bezpodmínečně Kler vidět. Srdce mi plesalo při představě, jak se na to těm zasraným kněžím kouká, když vidí, jak někdo odhaluje fungování celého toho zkurveného svinstva. 95%(17.3.2019)

  • Alt.64
    ****

    Klér není film o víře, ale o mafii, korupci, hříchu. Wojciech Smarzowski neodpouští nic a nehledá kladné hrdiny. Není ale zlý, protože všechny věci, které popisuje, jsou více než uvěřitelné. Škoda, že film nejspíš nebude k vidění v Česku, i kvůli těm “českým stopám”, které obsahuje.(16.11.2018)

  • Endavour
    *****

    Siedem gwiazdek dałbym tutaj na csfd, może dałbym i dodatkowe dwa stopami, ale nie mam wyćwiczonych do chuja karmazyna.(20.10.2018)

  • Majkak
    ****

    Koncentrát toho, co všechno je v polské katolické církvi špatně. Nevnímám film jako nenávistný vůči církvi, ale jako osobní tragédii lidí, kteří původně chtěli žít podle víry, ale nějak se jim to vymklo z rukou. Kvůli zraněním z minulosti, kvůli nezvládnutým vztahů, kvůli korupci moci. Museli omlouvat své činy a stali se chladnými a netečnými vůči utrpení jiných. Anebo brečeli v koutě a oficiálně respektovali zákon omerty. Drsně vypointovaný závěr.(24.2.2019)

  • Rockerman
    *****

    Jde o to, že lidé si ty kněze, faráře a biskupy (stejně jako politiky) příliš idealizují. Jistě, služebníci Boží (stejně jako politici) by měli být morálními autoritami. Měli by být skromní, pokorní a slušní. K tomu všemu však není jediný důvod. Jsou to lidé jako my, tedy hříšní a chybující. No a když mají moc, a v Polsku má církev svatá velkou moc, tak ji (stejně jako politici) zneužívají. Samozřejmě tím tu jejich pedofilii, intriky a vydírání nechci omlouvat, jen říkám, že to je bohužel, lidské! Rád bych si přečetl nějaké ohlasy z Polska, jak tento mimořádně silný a odvážný film přijali.(16.3.2019)

  • Detak
    *****

    Konečně někdo, kdo se v Polsku nebojí ukázat pravdu, nebo spíše lež schovanou pod záštitou Boha. Lidi, kteří v minulosti věřili v Boha a schovávali své skutky pod jeho zástěru, bez ostichu zabíjeli, znásilňovali, kradli a lhali. Udivuje mě, že se k nim v dnešní době ještě někdo hlásí. Ono je snadné říci, já to přeci udělal ve jménu Boha, to on řídil mou ruku, já nic, já jednou budu svatý :-D Ještě, že alespoň v Čechách už máme soudy bez Boha, což ale není pravda v Polsku. Dokud činy lidí budou řídit imaginární postavy, které se nemohou nikterak bránit zneužívání svého jména, protože neexistují, tak tito lidé budou stále schopni konat bez výčitek i to největší zlo a ubližovat druhým. Nejhorší je, jak je to všechno schováno za slovy o míru a lásce (to mají všechna náboženství s bohem). Přitom pro to, aby byl člověk hodný a laskavý, není přeci potřeba imaginárního kamaráda, každý zodpovídá sám za své činy - někde tomu říkají Karma.(1.10.2018)

  • sharka.68

    A hraje tam Janusz Gajos - Janek Kos ze Čtyř tankistů a psa.....no,nemládneme.... tenhle film si nenechám ujít....(1.10.2018)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace