• dr.fish
    *****

    Musím říct, že tenhle film mě hodně oslovil. Velice realisticky popisuje nevýkonnost a zoufalou bezradnost komunismu v posledních letech před listopadem 1989. Soudruzi, které normalizace vynesla do sedla, polo-schopní prospěcháři, měli jednu vlastnost- věděli, že spolu ruku v ruce dokáží mnohem víc, že ruka ruku meje. Nepustit ty schopnější nahoru a hájit pozice. Na to taky ten komunismus nakonec dojel. Pro schopného odpovědného člověka to ale byla katastrofa, protože se musel koukat jak likvidují poslední zbytky ekonomiky i přírody a zároveň zamítají jeden projekt záchrany za druhým. Prosazovaly se druhořadé projekty jen proto, aby se udržel status quo. Mladý schopný odborník neměl šanci, pokud nedokázal strčit hlavu do zadku nějakému soudruhovi a ještě slevil z poloviny svých nároků. 85% P.S. Když to tak přetřásám tam a zpět, je to vlastně vážně pojatý Vorlův Kouř.(24.1.2016)

  • Stegman
    ***

    Částečně politický thriller o ekologii, částečně psychologické drama o svědomí. Nic proti, když se to umně zkombinuje. To se tady ale podle mě nestalo, z filmu jsem cítil vykonstruovanost, a to nemám rád. Na druhou stranu - kdo ví, jak bych to viděl v roce 1989, tehdy to na mě mohlo mocně zapůsobit. Ale to nic. Zkrátka se mi víc líbily filmy jako Dneska přišel nový kluk nebo třeba Michael Clayton.(3.7.2013)

  • Big Bear
    ****

    Tak z tohohle filmu jsem byl fakt velmi překvapen. A mile. Přiznám se, že jsem si chtěl spravit špatnou náladu a když jsem na tohle dílo narazil v TV, právě začínalo. Těšil jsem se na socialistickou brutku, ale film řešil velmi reálné problémy té doby, zazníval neskutečně kriticky a díky zvolenému tématu je svým způsobem nadčasový. Až se člověk diví, že něco takového vzniklo ještě v Husákově půlnočním království. Je ale fakt, že na konci osmdesátých let i soudruzi uznali, že měsíční krajiny kolem průmyslových oblastí nejen vypadají nevábně, ale že tam pracující nemohou dýchat a rodí se jim nemocné děti. Konec konců film vznikl rok po Svěrákových Ropácích a režim už mlel z posledního, tak to asi tvůrcům prošlo. Jelikož zde chybí obsah, lehce naznačím děj. V místě ještě nezasaženém průmyslem má být postavena nová huť. Mladý inženýr pracující v ústavu ekologického inženýrství zpracuje posudek o drtivém dopadu průmyslového komplexu na místní unikátní ekosystém. Snad by se i huť dala postavit v souladu s přírodou, avšak s užitím zahraničních technologií (tedy drahých) ekologických likvidací zplodin a odpadních vod. Rozhodovací orgány jsou striktní a věc chtějí řešit jako vždy nejjednodušší cestou : poručíme větru - děšti - přírodě. Navíc soudruzi nemají valuty na nákup zahraničních technologií a tak dostává zelenou jednodušší avšak brutálnější projekt nezaobírající se ekologickými dopady se slovy, že příroda si poradí. Inženýr se nedává lacino a do věci zainteresuje sdělovací prostředky i odborníky. Projekt se opět zastavuje a je ustanovena další nezávislá komise. To už inženýr celý aparát řádně štve, protože akce termínově stojí a nahoře nemají zpožděný plán rádi. Všem se tedy velmi hodí, když jej postihne tragická událost. Zatímco je od projektu na 2 roky odstaven, začínají se projevovat první negativní dopady na ekologii. Jeho ekologický návrh je oživen a on povolán zpět aby věc dotáhl do konce podle jím navržené koncepce. Někdo po těžkém úderu umí znovu vstát a prát se dál, někdo nikoliv. Jak příběh pokračuje nebudu spoilerovat. - Uzavřený okruh je boj jedince s aparátem. Aparátem často tak mocensky a příbuzensky provázaným, že zvenku tvoří neprůstřelný okruh. Jedna složka pomáhá druhé, jedna složka kryje druhou. Jedinec nemá šanci. Každý z nás někdy na takový okruh narazil, obzvláště dnes. A nemusíte být nutně ekolog a brojit proti huti. V tom je to nadčasové. Co mne prudilo byl obraz. Nevím zda to bylo schválně (skoro si myslím, že ano) ale vše bylo takové mázle modré, jakoby přes filtr. Každopádně budu na filmy s tohoto období od teď koukat s větším respektem, může být mezi nimi něco skutečně zajímavého jako bylo tohle... Za mne to jsou čtyři kousky laku Škody 100 . * * * *(13.5.2013)

  • PatoP
    ****

    Ekologický film o devastácii životného prostredia a ľudského charakteru. Dosť som sa čudoval, že typicky normalizačný scenárista J.S.Kupka (viz.Piloti, Tisíc mil pro tatřičku) a typicky normalizačný režisér V.Matějka (viz.Svítalo celou noc, Hodina života) stvorili tento výrazne kritický kus bez happyendu. Čo mne ale vadí je príšerný obraz. Že by to tvorcovia spravili zámerne?(30.4.2013)

  • Schlierkamp
    ****

    Československé drama z prostředí výstavby těžkých průmyslových objektů, v němž proti sobě stojí mladý inženýr Kalaš s průkopnickým návrhem ekologicky citlivým a naopak zkušený a zámožný inženýr Zikmund (L. Lakomý), jenž rád pořádá divoké mejdany s extravagantní hudbou, s návrhem o poznání levnějším a jednodušším, avšak s vysokým rizikem totální devastace okolní krajiny. Kalaš, jehož ztvárnil slovenský herec P. Višňovský, mluvený L. Mrkvičkou, propadne kouzlu Zikmundovi dcery a začne si s ní románek. Postupně však přichází kruté vystřizlivění, neboť Kalašova milenka (V. Jeníková v její tradiční póze) na něho shodí svůj vlastní trestní čin, když způsobila z nedbalosti smrtelné zranění cyklistovi. Neschopný vyvrátit její lživé tvrzení u soudu je tento nepohodlný inovátor odsouzen na čtyři roky. Ze žaláře je propuštěn v polovině trestu, notně uzavřen do sebe a závěr snímku se odehrává v jeho rodném domě na venkově, kde se postupně dostává do normálního života, těžce však zahořklý na původní přátele. Uzavřený okruh, dobře zvolený název, je během filmu vyřčen několikrát různými osobami a vždy v docela odlišných souvislostech. Ve vedlejších rolích můžeme shlédnout výborné výkony právníka F. Švihlíka, vyšetřujícího kriminalisty V. Knopa či přítele hlavního hrdiny architekta K. Heřmánka. Velmi dobře napsaný příběh je podpořen kvalitními hereckými výkony, avšak mě zaujala zejména žánrová šíře snímku, neboť vedle klasického dramatu v boji o moc či kariéru, se objevují i postupy kriminalistické, milostné či psychologické. Rozhodně bylo stále co sledovat, snímek mě velmi zaujal. Postupně nabývám poznání, že snímky, jež se točily v letech 89/90, ač poměrně neznámé a odstrčené v důsledku nových historicko-politických událostí, neustále překvapují svou kvalitou a tento Matějkův počin není výjimkou.(19.11.2013)

  • - Ve filmu si zahrála i manželka režiséra Václava Matějky Jana Gýrová. (M.B)

  • - Filmovanie prebiehalo v Prahe, Ostrave a Beskydoch. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace