Režie:
William McGregorScénář:
William McGregorKamera:
Adam EtheringtonHudba:
James Edward BarkerHrají:
Eleanor Worthington-Cox, Richard Harrington, Maxine Peake, Mark Lewis Jones, Kobna Holdbrook-Smith, Richard Elfyn, Dyfrig EvansObsahy(1)
Obklopena mrazivě krásnou přírodou velšského parku Snowdonia si mladá dívka Gwen zoufale snaží udržet domov. Na pozadí průmyslové revoluce 19. století je stín, který se snesl nad jejím domovem v podobě záhadné nemoci matky, absence otce a bezohledné těžební společnosti snažící se zabrat jejich půdu, stále větší. A podezřívavá místní komunita se krutě staví proti Gwen a její rodině. (Zlín Film Festival)
(více)Videa (1)
Recenze (22)
Škoda. Mohla z toho byť atmosferická pecka. Boli tu všetky predpoklady - výborné prostredie, slušne zvládnuté dobové reálie, pekná výprava... No spolu dohromady to nefungovalo a o dobrej mysterióznej atmosfére tak nemôže byť ani reči. Dejová linka bola čudná a v podstate o ničom - dievčinka, čo sa snaží starať sa o rodinné hospodárstvo, čudná matka, vzťahy v rodine slabo vykreslené a záver sám o sebe bol ešte čudnejší. Na to, že sa tu v podstate neudeje ani jeden zaujímavejší moment, tak sa príbeh vliekol ako sopeľ kuraťa, čo malo riadne uspávacie predpoklady. No a o horore nemôže byť ani reči, jeden mierny desať sekundový náznak by tu síce bol, no to ešte dobrý horor nerobí. Skrátka žiaden zmysluplný mysteriózny základ, ktorý by dejovú linku potiahol a zatraktívnil. Podpriemer. 40/100 ()
Tajemná chmurná předzvěst nadpřirozeného příběhu, ale žánrově je to spíš forma než obsah. Když už se McGregorovi nepodařilo udržet moji pozornost stále je to alespoň atmosférické. Náladu vytváří "něco je ve vzduchu". Film vypadá jako a zní jako elegantní strašidelný gotický horor, ale je více historický a reálný. Není to sociální realismus jak se může zdát, ale takové spíš pobouření nad dějem. V Snowdonia národním parku v severním Walesu jsem byl na kurzu letos týden v únoru. Celý týden až na půl dne nepřestalo pršet a foukat vítr. Místní vesničané zakazují před dětmi ukazovat láhev alkoholu v obavě , aby nepropukl všeobecný alkoholismus. Tento věčně zamlžený národní park je opravdu jak z hororu, protože už v minulých staletích zde byly vykáceny veškeré stromy , tak jako v celé Anglii. Ale nedám dopustit na místní výbornou kuchyni. ()
Gwen je mým posledním hodnoceným a okomentovaným filmem v roce 2021. Tady bych byl opět opatrnější ze zaškatulkováním tohohle filmu do žánru horor. Spíš jde o psychologický drama s atmosférou hustou tak, že by se dala krájet. Většinou nesouhlasím s hodnocením a komentáři zdejšího hororovýho experta (alespoň on si to o sobě myslí) Psychora ale musím říct, že tentokrát to celkem vystihl a výjimečně s ním souhlasím. ()
Jakožto zdejší hororový expert mohu s potěšením konstatovat, že mnou adorovaný folk horror subžánr prochází v posledních letech nebývalou renesancí, k čemuž podstatnou měrou přispělo i několik úchvatných debutů: R. Eggers (The Witch), L. Feigelfeld (Hagazussa) či E. Tammi (The Wind). Bylo tak jen otázkou času, kdy se tato vybraná společnost rozroste o další jméno. Ve výše uvedených hororech tvoří přírodní krajina silný estetický vizuální prvek, avšak William McGregor ji ve své vydařené prvotině povýšil na hybatele veškerého dění. Stává se zde hlavním původcem bezútěšné atmosféry, za což vděčíme perfektnímu zvukovému designu a bezpočtu dlouhých širokoúhlých záběrů. A vystupuje tu rovněž v roli činitele, jenž zásadním způsobem determinuje psychiku dospívající Gwen, z jejíž perspektivy je celý příběh vyprávěn. Není divu, že se velmi rychle ocitáme ve stejném stavu akutního diskomfortu, v jakém se po četných ranách osudu nachází i sama hrdinka. Závěrem dodávám, že Gwen klade na diváka mnohonásobně větší požadavky než běžná mainstreamová produkce a jako takový tedy rozhodně není určen laickému publiku. Ode mě si tento nadmíru povedený hororový debut vysloužil čtyři silnější hvězdy. ()
„Ukradni ovcu, useknú ti ruku. Ukradni celú horu, budú sa ti klaňať.“ Pozerať túto temnú drámu (nie horor) je ako sledovať, ako sa dvojročné dieťa hrá s odisteným granátom. Viete, že pri všetkej pravdepodobnosti sa to môže skončiť len jediným možným spôsobom. Tlak, vyvíjaný na postavy a na divákov je miestami naozaj príliš silný a teda značne nepríjemný, depresívny, demotivujúci a krutý. S prižmúrenými očami 4*. ()
Galerie (4)
Zajímavosti (1)
- Celosvětová premiéra proběhla 7. září 2018 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu. (ČSFD)
Reklama